Jump to content

Krigsskip i skjærgården= koselige sommerminner anno 2007 ?


oslofjord

Ja eller nei til at krigsskip border familiesnekker i skjærgården  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi så rett inn i et gapende kanonløp som fulgte oss mens vi kjørte videre.

 

Slike hendelser ødelegger for tillit og det å vise "tilstedeværelse". Min oppfordring er å rapportere slike hendelser til Forsvaret.

Jeg har selv et år på MTB, og én ting som ble presisert var selvfølgelig dette med å ikke sikte på noen med våpen, ladd eller ikke. Spesielt overfor sivile bør man være forsiktig, da disse, som du sier, ikke kjenner systemene ombord.

 

Til saken:

På Vestlandet ser vi ikke så mye til kontroller fra tollmyndigheter/KV. Jeg lurer derfor på hvordan disse opptrer.

Er det noen som har blitt bordet av disse, og hvordan var opplevelsen av det ?

Link to post
Share on other sites

Idet vi passerte på rundt 200m hold gjorde den store kanonen på dekket et byks, før den låste seg på båten vår. Vi så rett inn i et gapende kanonløp som fulgte oss mens vi kjørte videre.

Sannsynligvis til forlystelse for de ombord, men en skremmende opplevelse

 

Slike hendelser ødelegger for tillit og det å vise "tilstedeværelse". Min oppfordring er å rapportere slike hendelser til Forsvaret.

Jeg har selv et år på MTB, og én ting som ble presisert var selvfølgelig dette med å ikke sikte på noen med våpen, ladd eller ikke. Spesielt overfor sivile bør man være forsiktig, da disse, som du sier, ikke kjenner systemene ombord.

 

 

Var det ikke et dansk marineskip som hadde en alvorlig ulykke for noen år tilbake, som følge av slik uvøren håntdering av bestykningen om bord? Jeg mener å erindre at et missil eller en torpedo havnet på avveie, for å si det mildt.

Link to post
Share on other sites

...

Er det noen som har blitt bordet av disse, og hvordan var opplevelsen av det ?

 

Som skrevet; en "pølsebåt" patruljerte riksgrensa mellom Hörnsten og Angrøt; moderskipet var en stor grå KV-greie som lå ved Tisler, og det var 2. pinsedag 2006.

Det var 3 ombord: en båtfører, en toller, og en KV-offiser. De var akkurat ferdige med å snakke med en annen båt.

Offiseren gav tegn til at vi skulle senke farten, båten la seg inntil, og offiseren og tolleren presenterte seg og oppdraget og spurte om å få komme ombord. Det var tolleren som inspiserte.

Hele inspeksjonen var helt grei. Vi kom for øvrig fra Kalvön i Tanum.

De fortalte forresten at de under denne pinseaksjonen hadde stanset et par båter som var kommet over fra et eller annet sted (Tyskland? UK?), og der båten(e) sjøl var smuglergodset.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg var vitne til en slik kystvaktkontroll i ytre oslofjord i sommer, og tenkte mitt. :puke:

Fulgte med via kikkert. Av en eller annen grunn var jeg eneste båt som fikk passere uten å bli kontrollert, men vi følte oss ganske nervøse selv om vi ikke hadde noen grunn til det. Tror også dette er en ganske skremmende opplevelse for f.eks barn.

 

Jeg synes ikke dette passer inn i den norske skjærgården, og kommer til å ta en runde med de politiske partiene før neste stortingsvalg.

Det må finnes mer humane måter å gjøre dette på enn slik maktdemonstrajon som jeg var vitne til.

Link to post
Share on other sites

Offiseren gav tegn til at vi skulle senke farten, båten la seg inntil, og offiseren og tolleren presenterte seg og oppdraget og spurte om å få komme ombord. Det var tolleren som inspiserte.

Hele inspeksjonen var helt grei.

 

 

Det må finnes mer humane måter å gjøre dette på enn slik maktdemonstrajon som jeg var vitne til.

 

Det er her jeg lurer; ser det mye verre ut enn det er å bli "bordet" ?

Det kan selvfølgelig variere, men for dem som blir inspisert, er det av betydning at båten er grå eller hvit (for å sette det på spissen) ?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette med kontroll og hvorden dette oppleves vil være subjektivt.... Det hele kommer an på hvordan men selv ser på dette.... etter ha skumlest denne tråden så vil jeg tro at enkelte her vil oppleve dette som er overgrep mens andre vil se på dette som helt triviellt...

 

Er man nortmalt høflig og tar vel imot så tror jeg dette vil gå smertefritt, gjør man det motsatt så kan det sikkert oppfattes motsatt også.. Server en nystekt bolle og en kaffekopp til besøket så tror jeg det blir bra...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ettersom den "kalde" krigen har avtatt og trusselbilde har endret seg fra 80 tallet har forsvaret måtte gjøre endringer på bemanningssituasjonen og hva utstyr gjelder. Dette at kystvakta nå har vært satt inn i bl.a Oslofjorden har jo en klar sammenheng med dette. De har tydeligvis sett at de kan bidra. Men i min verden burde de ha nok å gjøre med å sjekke og kontrollere fiske langs vår fiskerisone. Men de kommer kanskje til å forsvinne når russerne nå øker sin tilstedeværelse.

Og jeg må si at deres nærhver i Oslofjorden ikke gjør meg så mye, en når de setter MOB-båter på vannet i beste "jæger-stil" for å kontrollere fritidsbåter, da har det jaggu gått for langt. Hvorfor tar ikke Justisdepartementet affære og setter de inn der de kan gjøre en sammfunnnyttig jobb som feks å være et støtteapparat for redningstjenesten. Det kan ikke være slik at et privat selskap (med de ulemper det har) skal ha monopol på redning av mindre fartøyer........

Link to post
Share on other sites

Det er nok her vi ikke er enige. Jeg har opplevd på kroppen hvilken stemning som brer seg i et bar-lokale blant en mellom-amerikansk nasjons borgere, når bardørene plutselig blir sprengt opp av en innstormende tropp kommandosoldater fra den lokale hæren. Jeg liker det ikke når jeg ser klare likhetstrekk med utviklingen i skjærgården vår.

 

Det blir vel helt feil å sammenligne Norge med et mellom-amerikansk land, og ihvertfall mannskaper fra KV med kommandosoldater?

 

Jeg var vitne til en slik kystvaktkontroll i ytre oslofjord i sommer, og tenkte mitt. :puke:

Fulgte med via kikkert. Av en eller annen grunn var jeg eneste båt som fikk passere uten å bli kontrollert, men vi følte oss ganske nervøse selv om vi ikke hadde noen grunn til det. Tror også dette er en ganske skremmende opplevelse for f.eks barn.

 

Jeg synes ikke dette passer inn i den norske skjærgården, og kommer til å ta en runde med de politiske partiene før neste stortingsvalg.

Det må finnes mer humane måter å gjøre dette på enn slik maktdemonstrajon som jeg var vitne til.

 

Det er jo helt normalt å føle seg nervøs når man blir stoppet av ett eller et annet statlig kontrollorgan, følelsen er vel lik uansett om det er :

Biltilsynet

Politiet

Tolleren på grenseovergangen

Tolleren på flyplassen

Kontrolløren fra NRK...

Vekteren på senteret...

 

Det er alltid ubehagelig, og som jeg sa i et tidligere innlegg: En politimann er en politimann og en toller er en toller uansett i hvilken sammenheng han/hun tar kontakt med deg.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Det er alltid ubehagelig, og som jeg sa i et tidligere innlegg: En politimann er en politimann og en toller er en toller uansett i hvilken sammenheng han/hun tar kontakt med deg.

Nei, jeg oppfatter ikke det som ubehagelig.

Det gjør jeg imidlertid når jeg ser en flåte av millitære fartøyer som border alle småbåter i mitt nærområde

 

Og du kan vel umilig vite hva andre oppfatter som ubehagelig?

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg oppfatter ikke det som ubehagelig.

Det gjør jeg imidlertid når jeg ser en flåte av millitære fartøyer som border alle småbåter i mitt nærområde

 

Og du kan vel umilig vite hva andre oppfatter som ubehagelig?

Det kan jo ikke du heller.

Og hva mener du med en flåte av militære fartøyer? Hvis en flåte av militære fartøyer driver bordinger av alt og alle de ser så må man jo anta at de leter etter noe spesielt? Og det blir jo det samme som når politiet feks. stopper alle for kontroll av førerkort og vognkort, noe som du tydeligvis ikke har problemer med?

Og igjen, i og med at KV har politimyndighet på lik linje med politiet (noe marinefartøy IKKE har) hva er forskjellen?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Server en nystekt bolle og en kaffekopp til besøket så tror jeg det blir bra...

 

God idé, Sydvesten.

 

Men man må passe seg så ikke en sådan praksis utarter seg, slik at Madame Joly får grunn til å fatte interesse for hva som serveres. Det burde hun absolutt gjøre andre steder hvor uniformerte soldater anvendes til kontrolloppgaver rettet mot eget lands borgere.

 

Og dessuten, etter en skarp kryss kan det jo være slik at både bolledeigen og kaffen har en konsistens/saltsmak som vil kunne medføre at "serveringen" kan virke mot sin hensikt. Men det er kanskje ikke noe problem på Stauden? ;-)

Link to post
Share on other sites

Det kan jo ikke du heller.

Og hva mener du med en flåte av militære fartøyer? Hvis en flåte av militære fartøyer driver bordinger av alt og alle de ser så må man jo anta at de leter etter noe spesielt? Og det blir jo det samme som når politiet feks. stopper alle for kontroll av førerkort og vognkort, noe som du tydeligvis ikke har problemer med?

Hjelpe og trøste.

Dette blir jo bare gjentagelser.

 

Jeg har jo nå flere ganger skrevet at kontroller utført av politiet med politibiler osv ikke kan sammenlignes med kontroller utført av millitære fartøyer. Det er altså ikke det samme for meg selv om det er det samme for deg.

Link to post
Share on other sites

Hjelpe og trøste.

Dette blir jo bare gjentagelser.

 

Jeg har jo nå flere ganger skrevet at kontroller utført av politiet med politibiler osv ikke kan sammenlignes med kontroller utført av millitære fartøyer. Det er altså ikke det samme for meg selv om det er det samme for deg.

 

Jeg beklager så mye at jeg ikke er istand til å se forskjellen på en politimann og en politimann, men jeg er jo bare en enkel bergenser og i tillegg ansatt i forsvaret... :smiley:

 

Og ja jeg er enig i at et ikke er det samme å bli kontrollert av en politimann og et marinefartøy (KNM). Men siden KV har politimyndighet så er den delen da underlagt justisdep.

 

Fra KV sine nettsider:

"Politimyndighet

Kystvaktloven § 21 gir Kystvakten begrenset politimyndighet. I ”begrenset” ligger at Kystvaktens politimyndighet gjelder et stedlig (kvl § 3) og saklig virkeområde (kvl §§ 9-12).

Politimyndighet utgjør den samlede kompetanse til å gi påbud og foreta eller gjennomføre inngrep overfor publikum, om nødvendig med makt, som er særegen for politiet.

Ved utøvelsen av politimyndighet er Kystvakten underlagt de samme reglene som politiet ”så langt de passer” jf. kystvaktinstruksen § 11. Videre fremgår det av forarbeidene til kystvaktloven at Kystvakten skal utøve sin politimyndighet på samme måte og etter de samme grunnleggende prinsipper som det ordinære politiet. Dette forutsetter at utøvelsen skjer etter politilovens bestemmelser, herunder supplerende instrukser og direktiver som for eksempel politiinstruks og våpeninstruks m.m.

Ved sin politimyndighet kan Kystvakten anvende makt under tjenesteutførelsen. Med makt menes tvangsmessige fysiske inngrep mot person, fartøy eller fast innretning for å stanse ulovlig virksomhet eller for å holde ro og orden. Kystvaktens anvendelse av tvangsmessige tiltak er ikke begrenset til dem som er positivt opplistet i kystvaktloven. Kystvakten har gjennom sin politimyndighet både en rett og en plikt til å hindre et pågående straffbart forhold. I likhet med maktbruk innenfor det ordinære politiet må det aktuelle maktmidlet imidlertid være nødvendig og hensiktsmessig. Det må også være forholdsmessighet mellom maktmidlet, situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

 

Påtalemessige oppgaver i arbeid med straffesaker

Påtalemyndigheten er den offentlige myndigheten som er ansvarlig for straffesaksbehandling, dvs; etterforske straffbare forhold, avgjøre påtalespørsmål, føre saker i retten og beordre fullbyrdelse av straff.

I likhet med politiets tjenestemenn har Kystvaktens tjenestemenn en todelt rolle ved sin politimyndighet. Å ha politimyndighet gir, for det første, adgang til å sette i gang tiltak for å opprettholde ro og orden. For det andre gir det adgang til å gjennomføre påtalemessige oppgaver som etterforskning og straffeprosessuelle tvangsmidler. Under utførelsen av slike påtalemessige oppgaver er politiets og Kystvaktens tjenestemenn underlagt påtalemyndigheten. Dette betyr at det er tjenestemennene som igangsetter og utfører etterforskingen og de straffeprosessuelle tvangsmidlene, mens ansvaret for at dette skjer i samsvar med lov og instruks hører under påtalemyndigheten. Påtalemyndigheten har således det overordnede ansvaret og kan i den enkelte sak gi direktiver.

Ved etterforskning og anvendelse av straffeprosessuelle tvangsmidler gjelder straffeprosessloven, påtaleinstruksen og Riksadvokatens rundskriv."

 

Så langt jeg forstår her så sier kystvaktloven at de har politimyndighet og skal operere i den sammenheng under de samme retningslinjer som for en hvilken annen polititjenestemann?

Hvis min forståelse her er feil så "legger jeg meg flat" og lar saken fare, men (ja, jeg vet jeg gjenta meg selv her) slik jeg forstår det så er KV sine inspektører å regne som polititjenestemenn i enkelte sammenhenger.

 

Nå har jeg hverken blitt bordet av KV eller Politibåt eller noen andre for den saks skyld og har vel derfor ikke det største grunnlaget for å mene noe om hvilke følelser som kommer når slikt skjer.

Men jeg er av den helt klare oppfatningen at den jobben KV gjør er viktig langs kysten vår (også samarbeidet med politiet/tollvesen/SAR og miljødep.).

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Sett med mine øyene er dette millitærfartøyer. For et par år siden hadde vi et stort flåtebesøk her i Oslo, og kystvaktskipet Andenes spilte en sentral rolle i arrangementet. Jeg var selv med på å frakte høystående forsvarstopper fra flere nasjoner ut til skipet der det skulle være en "happening" av typen terrorangrep. Alle "nysjerrige" måtte holde seg flere sjømil unna.

 

Sivilt eller millitært?

Link to post
Share on other sites

kystvaktskipet Andenes spilte en sentral rolle i arrangementet.

Sivilt eller millitært?

 

Akkurat der har du nok rett. Nordkapp-klassen har vel en slags dobbeltrolle der de brukes til "både og".

 

Men her refererer du jo til en øvelse, og det blir vel litt på siden av sammenhengen?

Det er klart at det er forskjell på å bli bordet fra Andenes kontra Titran, akkurat som det er forskjell på å bli stoppet av UP kontra det å komme borti politiet's spesialstyrker når de er "i aksjon"

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke akkurat en øvelse men mer en demonstrasjon.

 

Grenesoppgangene mellom hva som er millitært og hva som er sivlit kan være litt uklare i del situasjoner og man kan heller ikke forvente at folk flest skal gå rundt å ha detaljkunnskap om dette.

 

Jeg har seilt litt som mannskap ombord i KNM Alta, som er et veteranfartøy. Jeg har da marineuniform, og er underlagt millitære kommandorutiner men er likvel en sivilperson. Utad oppfatter jeg meg da som en del av et millitært system selv om jeg rent juridisk ikke er millitær.

 

Det kunne f.eks ikke falle meg inn å opptre frekt eller provoserende så lenge jeg har uniformen på eller befinner meg ombord i KNM Alta.

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke akkurat en øvelse men mer en demonstrasjon.

 

Grenesoppgangene mellom hva som er millitært og hva som er sivlit kan være litt uklare i del situasjoner og man kan heller ikke forvente at folk flest skal gå rundt å ha detaljkunnskap om dette.

 

Det kan jeg forstå, og det er derfor jeg kanskje har vært litt ensporet og selvgjentagende i denne saken :smiley:

Det er utrolig viktig å skille mellom oppgavene til KV og opppgavene til KNM. I fredstid er disse i utgangspunktet ikke sammenfallende i det hele tatt (bortsett fra i katastrofer o.l).

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...