Jump to content

Krigsskip i skjærgården= koselige sommerminner anno 2007 ?


oslofjord

Ja eller nei til at krigsskip border familiesnekker i skjærgården  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har ingen ting imot kystvakta generelt, snarere tvert om siden jeg tjenestegjorde i KV Sør for mange år siden. Men etter å ha snakket med folk utenfor Norge, som har mer enn alminnelig godt innblikk i slike ting, så mener jeg at det er uheldig at KV er underlagt Sjøforsvaret. Dette er vel en modell som vi har hentet fra USA, og er ganske spesiell blant kyststater. Vi burde heller ha omorganisert KV under Justis, eller som i Storbritannia hvor det er samorganisert med tilsvarende Sjøfartsdirektoratet. Dette ville etter min mening vært mindre kontroversielt enn den "samrøren" som mange nå opplever mellom militære og sivile etater.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

USCG sorterer under Depatment of Homeland Security.

Før lå de under Justisdepartementet. De har aldri hatt noe med US Navy å gjøre.

 

Det var en artikkel i Dagens Næringsliv ifjor om denne særnorske organiseringen. Bl. a. en statsadvokat var sterkt kritisk.

 

Jeg føler det særdeles ubehagelig med krigskip til å overvåke lystbåtflåten. Politi og Tolltjenestemenn er velkommen ombord, men jeg vil sterkt motsette meg å bli bordet av soldater.

Det er ett viktig prinsipp.

Robert Mugabe bruker soldater mot egne borgere. Vi skulle holde oss for gode til slikt.

Link to post
Share on other sites

I følge Wikipedia så er US Coast Guard både en militær- og en politiorganisasjon. I fredstid rapporterer den til Dept. of Homeland Security, mens den i krigstid kan beordres av presidenten til å rapportere til US Navy. Den regnes ellers som en av de syv enhetene under "uniformerte styrker", og en av de fem enhetene under "US Armed Forces". De er organisatorisk ikke underordnet, men sidestilt med US Navy. Les selv: http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Coast_Guard

 

Ellers så slår Grunnlovens § 99 fast at norsk militær makt ikke må anvendes mot norske borgere:

...Regjeringen er ikke berettiget til militær Magts Anvendelse mod Statens Medlemmer, uden efter de i Lovgivningen bestemte Former, medmindre nogen Forsamling maatte forstyrre den offentlige Rolighed og den ikke øieblikkelig adskilles, efterat de Artikler i Landsloven, som angaa Oprør, ere den trende Gange lydelig forelæste af den civile Øvrighed.

 

Altså kan det vel ikke være helt uproblematisk rent grunnlovsmessig når KV benyttes mot norske borgere i den formen vi ser nå, med mindre det også er vanlig politi tilstede som står for selve maktanvendelsen?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Hvis kystvakten ikke skal kontrollere egne borgere, da skal vel ikke heimevernet hjelpe å forebygge flom eller delta i søk/redningsaksjoner heller?

Det blir vel en helt naturlig konsekvens av dette, ei heller bør forsvarets mannskaper brukes i søk etter sivile på noen måte siden de er del av de bevæpnede styrker i Norge.

 

For eksempel under innspillinegn av filmen om "Max Manus" på Karl Johansgt her for en 14 dagers tid siden så ble HMKG brukt til å holde sivile unna filminnspillingen, hvilket vel må betraktes som et meget grovt overtamp mot de sivile i Norge om en skal følge sam retorikk som enkelte andre gjør her på forumet om kystvaktens rolle..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis kystvakten ikke skal kontrollere egne borgere, da skal vel ikke heimevernet hjelpe å forebygge flom eller delta i søk/redningsaksjoner heller?

 

 

Det blir vel en helt naturlig konsekvens av dette, ei heller bør forsvarets mannskaper brukes i søk etter sivile på noen måte siden de er del av de bevæpnede styrker i Norge.

Jeg er ikke enig. Det er selvsagt at militære styrker kan og bør bistå de sivile myndighetene som har ansvar for sikkerhet når det oppstår ekstraordinære situasjoner; På land: Flom, søk i påskefjellet m.v.  Til sjøs: Søk ved havari m.v.

 

Dette gjelder ikke bare militære styrker, og er en følge av den generelle bistandsplikten som alle har når andre er utsatt for fare.

 

 

Dette har ingenting med å håndheve lover og forskrifter overfor sivile borgere å gjøre. Her er det en stor prinsipiell forskjell. Spesielt når man legger opp til at militære enheter skal ha slik håndhevelse som sin hovedoppgave.

 

Derfor er det en logisk brist i resonnementene sitert innledningsvis her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...