Ip.Content

Logo

Bamble, Åbyfjorden

• Logg inn for svare
5 svar på dette emnet

#1 Ingar Ikke pålogget Postet 24.11.02 19:59

• Teknisk
Navn: Lensmannsøya
Beliggenhet: Åbyfjorden, Bamble
Posisjon:N 58o 59.319 E 9o 40.745

Andre opplysninger:

Se rød pil.
Flott sted for barn, det er sandstrand innerst i bukta.
Mot øst i innløpet står det to bolter som man kan fortøye imellom, egenhendig håndboret av meg en gang i ungdommen! :cool:
Egner seg best i nordlige/østlige vinder.

Skokkel-øya kalles lokalt for Lensmanns-øya etter han som engang eide den eneste hytta der (blå pil).

Post bilde

#2 "Mathilde" Ikke pålogget Postet 07.11.05 10:44

• Medlem
Ser ut til at jeg bruker boltene dine da Ingar, på bildet til venstre!!! :cheers:

For øvrig finnes en grei plass på nordspissen av Kattholmen (se kartet til Ingar). Her er det søppeldunker oppsatt v/kommunen. Fint for litt eldre unger - som kan svømme (hoppe fra svabergene). God le for vind fra syd-vest. OK alternativ å ha i "bakhodet", dersom man ligger på plassen til Ingar og vinden skulle dreie.

#3 gutt1982 Ikke pålogget Postet 07.11.05 14:57

• Medlem
Hehe, jeg har også brukt de ;)
Har hytte ikke så langt i fra faktisk. I Trosbyfjorden.

#4 Baatlaus Ikke pålogget Postet 15.06.09 16:04

• Medlem

Vis innleggIngar, på 24.11.02 20:59, skrev:

Se rød pil.
Flott sted for barn, det er sandstrand innerst i bukta.
Mot øst i innløpet står det to bolter som man kan fortøye imellom, egenhendig håndboret av meg en gang i ungdommen! :smiley:
Egner seg best i nordlige/østlige vinder.

Finnes det muligheter for longside her? Stikker 1,2m med drev...
Har problemer mange steder for har hund som veier 50kg og samle dollbord (us båt) så foretrekker hekken inn, eller longside... Ellers har jeg funnet endel andre steder i Åbyfjorden, men ikke alltid de er ledige... :)

#5 Ingar Ikke pålogget Postet 15.06.09 18:00

• Teknisk
Sorry, husker ikke, lenge siden jeg var der nå.
Her er et flyfoto fra Gislink, pilene viser hvor de boltene står.  Tror ikke du kan ligge med akter mot nord, der er det for grunt. Og ved den søndre bolten er det bratt fjell. Jobbet litt med å lage det hullet...

Post bilde

Er et annet sted hvor det er veldig fint å ligge longside, men her begynner også hukommelsen å bli noe vag, mener at det er en av de holmene pilene peker på.
Der hvor jeg har satt den runde røde flekken er det mange store ballasthauger på bunnen, må ha vært en populær ankringsplass en gang i tiden.

Post bilde

#6 Gerhard Ikke pålogget Postet 24.07.09 13:08

• Medlem

Vis innleggThelina, på 15.06.09 17:04, skrev:

Finnes det muligheter for longside her? Stikker 1,2m med drev...
Post bilde

Prøv ved de røde prikkene. Det er steder jeg har merket meg som longsideplasser.

Gerhard