Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Koser meg med siste Seilas hvor testen av 10 stk 40 fotere fra under en mill til drøye 3 mill testes... Deilig å se at et europeisk testpanlel av skikkelige seilere har testet båtene og som ventet så kom Bavaria 39 Cruiser meget godt ut... både på seilegenskaper selv med rullemast, sikkerhet (som nødstyring, tilgang til motorrom, el panel), andre håndsverdi osv... Tysk kvalitet til en billig penge slår ikke feil... Deilig å få bekreftet det jeg har hatt mistanke om så lenge, men baatplassens "ekspertpanel" er neppe enig.....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok en sammenheng mellom Toyota og Bavaria, begge er er storselgere og feilfrie, og begge benytter TPS (Toyota Production System) i produksjonen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp dette jeg har litt problemer med.

 

Jeg gaar paa baatmessene og kikker paa alle disse baatene som er omtalt i Seilas, og jeg syns de er temmelig like de aller fleste. Innredningsmessig er de omtrent like, og utstyret er omtrent det samme. Dermed har jeg problemer med aa rettferdiggjoere aa kjoepe noe annet enn Bavaria ut fra hva jeg faktisk faar for kronene - og utfra mine seilkunnskaper.

 

Problemet mitt oppstaar naar jeg ser at det ligger minst 15 Bavaria'er i selv den minste uthavn jeg maatte gaa inn i. Derav sammenligningen med Toyota - det er altfor mange av dem. Selvfoelgelig er dette fordi det er gode fornuftige kjoep, men det finnes saa mye mer spennende alternativ der ute.

Link to post
Share on other sites

Tysk kvalitet til en billig penge slår ikke feil...

 

Nøyaktig samme kriterier som gjorde at jeg endte opp med Hobby campingvogn.

 

På sjøen derimot, tar jeg ikke sjansen på sånt. Sjekk ryktet på BMW Marine og Bavaria Boats, så skjønner man at Tyskland ikke har så fryktelig lang kystlinje.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er nok en sammenheng mellom Toyota og Bavaria, begge er er storselgere og feilfrie, og begge benytter TPS (Toyota Production System) i produksjonen...

 

Toyota feilfrie? Det er vel det dummeste utsagnet du har kommet med her inne noengang.

 

Toyota leverer som alle andre biler med en haug av feil, forskjellen ligger i at forhandlernettet er veldig opptatt av å utbedre dette for kunden så smidig som mulig.. Ofte gjøres dette uten at kunden er klar over at noe er gjort.

Ref: Avensis 1,6 motorbytte.. Det har blitt byttet MANGE motorer i Avensis i Norge, var vel forrige modell det var en del feil på. Mange motorer ble byttet uten at eieren noen gang hørte om det.

 

For min del holder det å se Bavaria på messe for å fastslå at de ikke er feilfrie. Lister som henger og slenger høres ikke feilfritt ut i mine øyne..

 

Jeg tror nøkkelen til sammenlikningen ligger i at eierne rett og slett ikke er så opptatt av å få et feilfritt produkt, men ser at det er så billig at de kan leve med en del småting.. At disse så blir utbedret av forhandler er jo bare positivt.

Link to post
Share on other sites

andre håndsverdi osv... Tysk kvalitet til en billig penge slår ikke feil... Deilig å få bekreftet det jeg har hatt mistanke om så lenge, men baatplassens "ekspertpanel" er neppe enig.....

 

 

Hvordan kommer man frem til andre håndsverdi? Finn.no? Hva båter selges for er vel en privat sak. Da jeg solgte min Bavaria ble ikke salgssum lik annonsert sum, dessverre.

 

Forøvrig sier vel ikke en slik test så mye om kvaliteten på den ene eller andre båten.

Kvalitet og holdbarhet er vel noe som først merkes over en tids bruk. dette om det er Bavaria eller en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Toyota feilfrie? Det er vel det dummeste utsagnet du har kommet med her inne noengang.

Mange motorer ble byttet uten at eieren noen gang hørte om det.

 

Ja du leverer jo "sannheten" her inne Anonym. SLUTT Å VÆR SÅ UTRULIG BRÅ I KOMMENTARENE DINE ! Nå ble jeg skikkelig forbanna på Sydvestens vegne ! Endret de motorserienummeret i vognkortet uten at noen ble informert også ????

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har gledet meg til den testen men ble litt skuffet over hvordan den var lagt opp , vanligvis så lager man en generell tekst om testen osv , man skriver en omtale av hver båt og man laget en sammenfatning med sammenligning i tabell og litt sånt til slutt.

Denne testen inneholdt forordet og omtale av hver enkelt båt men null sammenligning , bare vage hentydninger og ut fra denne testen så kan man lese rett ut at for eksempel OVNI 395 er den langsomste båten i testen men seilas selv har tidligere seilt denne og omtalt den på en annen måte (Ovnien her ble levert til test med standard seil og kraftig begrodd skrog men dette ble det ikke tatt hensyn til i selve omtalen av båten).

Noen båter kom med skikkelig mannskap og skikkelige seil , andre med mindre gode seil og seilere. De burde byttet på mannskap osv men det er vel litt tidspress med sånne tester

Den største overraskelsen var at Bavaria 39 seilte jevnt med Vision 40 , her er det enten stor mannskapsforskjell eller så har bavaria dreti på tilhengerfestet når de konstruerte vision 40.

 

Men veldig interessant å lese var det jo selv om det ikke ble kåret noen testvinner men heller bare vare antydninger om vinner i hvert sitt segment (kjedelig)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes testen var rimelig grei den, og skjønner selvsagt at Bavaria kritikerne ikke finner testen bra, hadde vel ikke forventet noe annet i grunnen....

 

Det var jo en og annet godbit også, som for eksempel nødstyringer til et annerkjent Orust verft, meg katergori testens versting her... Forøvrig så kom ikke Oceanis 40 særlig godt ut heller med tanke på seilegenskaper.... rett og slett for lett kjøl

 

Det er jo greit å notere seg at kritikerne alltid kommer med argumentet om mannskapet når en Bavaria atter engan seiler bra... så bra at de hevder at lystallet nok er for lavt og det med rullemast som er dømt "nedenom og hjem" av ekspertene her på baatplassen

 

Jeanneau 39i, en velseilenede campinvogn...(Arne Eriksen) (Performance rigget)

HR 40, lav bom, trang styreplass, lite ratt (Morten Nissen-Lie)

Hanse 400, burde hatt storserilskøtet i cockpit, vinsjen er klønete plassert i forhold til sporayhood, bra båt med rom for forbedringer (Fredrik Bergseth)

Bavaria 40 Vision, lav bom, rom for forberdinger på trearbeidet (Jannicke stålstrøm)

 

De som overrasket positivt var RM1200, Oceanis 40 og Bavaria 39

 

Kan vel ikke gjengi noe mere for da kan jeg risikere å få en herremann på nakken siden dette ikke er en statseid artikkel.. :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jaja Sydvesten, jeg er rimelig på linje med deg når det er snakk om Bavaria og hva disse båtene står for. Men du var da klar over at du tømte høyoktan bensin på "hate bavaria bålet" med denne tråden :lol: :lol:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja du leverer jo "sannheten" her inne Anonym. SLUTT Å VÆR SÅ UTRULIG BRÅ I KOMMENTARENE DINE ! Nå ble jeg skikkelig forbanna på Sydvestens vegne ! Endret de motorserienummeret i vognkortet uten at noen ble informert også ????

 

Ja, bli forbanna. Det er nok den beste måten å få det fint på et webforum.

Hvor i vognkortet står motorserienummeret? I mine vognkort står det ikke.

Ikke i autosys heller, ihvertfall ikke på utskriften jeg har liggende fra 24.09.07.

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke noe koselig å lese at "det er det dummeste du noen gang har sagt...."

 

Så please moderer språket ditt. Internett er et sterkt nok medium om du ikke skal komme med slike yttringer !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men du var da klar over at du tømte høyoktan bensin på "hate bavaria bålet" med denne tråden :lol: :lol:

Sannheten kan være tung å akseptere for de som har gått høyt ut med kritikk av Bavaria som ikke har rot i virkeligheten.....

 

Bavaria båtene er bedre bygget enn noen gang

 

Najad 405:Trang cockpit for rormannen som ikke har særlig godt utsyn til fokka fra styreposisjon (Bert Anderson)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sundberg, kan du svare på mitt spørsmål?

Hvor står motorserienummeret du prater om notert? Jeg kan ikke finne det i noen av mine vognkort, eller i autosys.

 

Jeg overlater til deg å være forbanna, og henge deg opp i småting. Selv er jeg her for å diskutere sak, ikke person.

Og ja, jeg mener selvsagt at det er direkte latterlig og opplagt feil å påstå at Toyota lager feilfrie biler, akkurat som det er latterlig og opplagt feil at Bavaria lager feilfrie båter.

 

Hele greia med begge produsenter ligger i salgs- og serviceapparatet. De gjør til gjengjeld en utrolig bra jobb!

Link to post
Share on other sites

Jeg er så inderlig lei dette Bavariagnålet.

Du trenger ikke hverken lese eller poste her da, man må ikke om man er lei... men det er da vitterlig 8 andre båter med i denne testen også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sikkert et par stykker som til stadighet leverer mer eller mindre morsomme vitser om Bavaria, men stort sett er det vel uskyldig humor. Jeg har derimot ikke inntrykk av at det finnes så mange Bavariahatere her, i alle ikke som gir uttrykk for sitt evt. hat. Ellers oppleverer jeg som rimelig nøytral Bavairavurderer at de aller fleste he rpå BP nikker til påstanden om at Bavaria er mye båt for pengene. At noen har andre preferanser enn mye båt for pengene er en helt annen sak. Mitt budskap: Dersom "offerrollen" ikke er spøk, la den ligge :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Det er jo greit å notere seg at kritikerne alltid kommer med argumentet om mannskapet når en Bavaria atter engan seiler bra... så bra at de hevder at lystallet nok er for lavt og det med rullemast som er dømt "nedenom og hjem" av ekspertene her på baatplassen

.

 

Vet ikke om du sikter til bavariahaterne som testet eller meg som ikke er bavariahater når du skrev dette , jeg nevnte bare at det er noe riv ruskende galt når de ikke klarer å seile en vision 40 som også er en bavaria betydelig raskere enn en 39CR , vision er jo liksom Bav sitt svar på bedre,raskere,stivere men jeg har kanskje misforstått når jeg trodde det var noe annet enn en CR med mer lys over hodet og 2ratt.

 

Hva tro du selv Sydvesten ? har bavaria ikke klart å lage en bedre båt da de lagde vision eller kan det være andre ting som spiller inn her ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...