Jump to content

Styrbord og babord


roesok

Recommended Posts

Snakket med en kollega på jobben idag og kom inn på ord og uttrykk brukt til sjøs. Han lurte bl.a. på hvor ordene styrbord og babord kommer fra? Han mente at dette bare er noen gammelt maritimt jåleri, mye bedre å bruke høyre og venstre. Spesielt i dag når alle landkrabber skal i båt så kan det oppstå farlige situasjoner når en får beskjed om å svinge til styrbord eller babord - og er i tvil om betydningen. Kan han ha et poeng?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ordet styrbord stammer fra norrønt. Vikingene styrte [stýri] sine båter med styreåre (ror) som alltid var festet på høyre bord [borð]. Rorsmannen, som holdt styreåren med begge hender, stod med ryggen [bak] mot båtens venstre side (babord).

 

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Styrbord»

Redigert av horg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt en gang at det stammer fra vikingene. Styrbord= den side styrebordet(roret) sitter på vikingskip. Babord = den siden du har bak deg/ baken på når du styrer. Har ikke sjekket, men det lyder fornuftig i hvertfall. :smiley:

 

 

Der var noen før meg, men da ser det ut som det stemmer.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...gammelt maritimt jåleri, mye bedre å bruke høyre og venstre. Spesielt i dag når alle landkrabber skal i båt så kan det oppstå farlige situasjoner når en får beskjed om å svinge til styrbord eller babord - og er i tvil om betydningen. Kan han ha et poeng?

 

Grunnen til at man holder på styrbord/babord er jo nettopp for å unngå missforståelser. Styrbord er styrbord side av båten uansett hvilken vei du står vendt. Høyre/venstre er mer diffust, og man er vant til å tenke ut i fra seg selv og hvilken retning man står i.

Link to post
Share on other sites

Å bytte ut uttrykkene med høyre og venstre fordi landkrabber ikke kjenner til uttrykkene synes jeg ikke høres noe særlig ut.

Styrbord og babord er ikke definerte etter hvilken vei en står og derfor utvetydige begrep i motsetning til høyre og venstre.

Grunn god nok til at alle som skal på sjøen lærer seg dette :smash:

 

Redigert: Er altså klinkende enig med Tempest :cheers:

Redigert av NRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opprinnelsen til styrbord går kanskje helt til steinalderen hvor man padlet med en åre og var sterkest i høyrehånden.

 

Her er en omfattende forklaring på engelsk om uttrykkets opprinnelse: link

 

For å understreke viktigheten i å ikke misforstå begrepene:

 

However, it was only from the mid-19th century that, according to Admiral Smyth’s The Sailor’s Word Book, published in 1867, ‘the left side of the ship is called port, by Admiralty Order, in preference to larboard, as less mistakeable in sound for starboard’.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra virkeligheten.

En person hadde jobbet mange år i et båtrelatert yrke hvor han daglig håndterte båt.

Da han gikk av med pensjon skulle kollegaene bistå med å rydde ut av klesskapet. På innsiden av skapveggen var det festet en plakat hvor det stod med store bokstaver:

Styrbord = høyre

Babord = venstre

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at man holder på styrbord/babord er jo nettopp for å unngå missforståelser. Styrbord er styrbord side av båten uansett hvilken vei du står vendt. Høyre/venstre er mer diffust, og man er vant til å tenke ut i fra seg selv og hvilken retning man står i.
Hva om jeg sier at bilen min har en bulk i høyre bakdør? Tror de fleste ville ta dette på strak arm, uten kverulering om det er sett forfra eller bakfra. Må gjerne avskaffe både fot, favner, knop, og nautiske mil for min del. Bare tull.
Link to post
Share on other sites

Om du tror at høyre og venstre side på en bil er så klinkende klar så ta deg en tur på verkstedet ved innleveringsskranken. Da vil du nok få deg en overraskelse.

Hva angår de andre uttrykkene kan jeg til dels være enig med deg, i alle fall ut i fra praktisk betydning. Men så har vi en kulturarv å forvalte da.

 

Redigert: Jepp, ooma. Jeg var nok for kjapp og tankeløs når jeg skrev linjen over :-)

Redigert av NRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må gjerne avskaffe både fot, favner, knop, og nautiske mil for min del.........

Ikke helt uenig her.

Høyre og venstre side av båten er jo helt det samme som styrbord og babord sider. Skjønner overhodet ikke hvorfor SB og BB er klarere definisjoner.

Dette er etter min mening maritimt jåleri.

Dessuten er jeg tilhenger av metriske måleenheter. Også hestekrefter burde vært utgått på dato for lenge siden.

 

(jeg bannet vel i kjerka nå.....??)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og i denne globaliseringens tid så må vi til tider forholde oss til noen som snaut nok har hørt om meter og kilometer i timen og da kan det jo være greit å ha noe kunnskap om disse "forferdelige" begrepene som knop og fot og nautisk mil?

 

:fishing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...eller manglende kunnskap om sammenhengen mellom enhetene, og at det passer supert med de fysiske størrelsene de 7 verdenshav er målt opp etter (breddeminutter).....

Det er jo ikke bare de 7 verdenshav som har breddeminutter. På landjorda (bortsett fra USA og Burma) har en forlengst innført metriske enheter og avstandene tar en ut fra målestokken på kartet. Det er jo nettop med det metriske systemet at en får riktig sammenheng mellom enhetene.

 

Jeg er klar over at jeg provoserer sjøfolk med utsagn som dette, men det var for fristende. Som ingeniør er jeg frelst på metriske enheter.

Ber så mye om unnskyldning hvis noen føler seg støtt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Høyre og venstre side av båten er jo helt det samme som styrbord og babord sider. Skjønner overhodet ikke hvorfor SB og BB er klarere definisjoner.

 

Javisst er styrbord lik høyre side hvis du står akter å kikker forover. Hvis du derimot står forut, vendt akterover, og noen roper til deg: Gå (spaser :wink: ) til høyre, da går du til babord, mens vedkommende gjerne mente du skulle gå til styrbord.

 

Dette er også nyttig for å unngå misforståelser blant møtende/kryssende båter ved avtaling om videre bevegelse sett i forhold til hverandre. (Helledussen så omstendelig jeg ble nå :rolleyes: )

 

For meg er ikke dette jåleri, men praktiske betegnelser for å unngå misforståelser.

Link to post
Share on other sites

Tja,

 

håper dette er en form for humor eller manglende kunnskap om sammenhengen mellom enhetene, og at det passer supert med de fysiske størrelsene de 7 verdenshav er målt opp etter (breddeminutter)

Jo takk, begge deler. Som (eks) maskinsjef er jeg nok mer opptatt av kw enn grader og minutter. Vet godt at navigatører er lette å provosere på dette området. :lol: Særlig med et par skarpe innabords. :cheers:
Link to post
Share on other sites

Hva gjør pendelferjene?

Meg bekjent, så er det flere ferger som har dobbelt sett med lanterner. Dvs. at om man går den ene veien så lyser det grønn, og den andre veien så lyser det rødt. Pr. definisjon, så skal grønn lanterne sitte på styrbord side, mao, båten skifter babord/styrbord avhengig av hva kapteninen mener, eller?

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent, så er det flere ferger som har dobbelt sett med lanterner. Dvs. at om man går den ene veien så lyser det grønn, og den andre veien så lyser det rødt. Pr. definisjon, så skal grønn lanterne sitte på styrbord side, mao, båten skifter babord/styrbord avhengig av hva kapteninen mener, eller?

Gjør ikke alle pendelferjer det da? Noen snur til og med hele styrehuset rundt, iallefall innvendig.

Og så sitter det en 180 gradars vender for gyroene på samme bryteren...

 

Men det hadde vert interesant å høre fra folk ombord på disse hva de tenker om styrbord og babord, for han som styrer skuten er saken grei, kansje de har en annen måte å definere det på?

 

Sikkert mange som har lurt på hvorfor setene på flyene er merket feil vei også, en teller jo normalt fra venstre til høyre, løsningen er jo enkel, alt er orientert fra babord til styrbord, sete A til K, motor 1 til 4 eller hva de heter. Men en må se mot snuten om hodet skal tenke riktig her også. Takk for turen, avstigning på høyre side :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette er etter min mening maritimt jåleri.

 

Hei, NilsPils:

 

Du provoserer ikke.

 

Men du tar feil.

Dette har ingengting med jåleri å gjøre.

Det er utelukkende sikkerhetshensyn som er bakgrunnen for at det (i Norge) faktisk ikke er lov til å bruke andre begreper enn styrbord og babord når man for eksempel skal gi en rorkommando. Jeg tror du kan være ganske trygg på at de som har utformet disse reglene, ikke var opptatt av å jåle seg.

 

I utlandet er det annerledes. I USA, for eksempel benytter sjøfolk både "hard port" og "hard left" om hverandre.

 

Men det har ikke alltid vært like lett i Norge heller. I gamle dager hadde norske loser innstruks om å spørre umiddelbart etter at de kom ombord, om man brukte "omvendte rorkommandoer" på dette skipet, eller ikke. (Når rorpinnen legges hardt over mot babord side, svinger jo skuta mot styrbord...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...