Jump to content

Styrbord og babord


roesok

Recommended Posts

Favoritten min er i så måte blåtann, oppkalt etter vikingkongen blåtann, men i dagligtale omtalt som bluetooth av de fleste fordi blåtann høres så kjedelig og "dølt" ut. (Jada, det selges også i utlandet og markedsføres som bluetooth, men mannen (dvs, gutten) som jobber i data/telefon sjappa er da oftest norsktalende, så hvorfor snakke med han om bluetooth og ikke blåtann? Det er jåleri!

Dette er grunnleggende oversettelsesregler: egennavn oversettes ikke. De som definerte denne kommunikasjonsstandarden kalte den Bluetooth. Hadde det vært en tann med blå farge, ville det vært riktig å kalle det blåtann i Norge og bluetooth i England

Link to post
Share on other sites

Hva gjør pendelferjene?

 

Kanskje de kaller babord for høyre og styrbord for venstre og så når styrbord er le er høyre lo og motsatt når babord er le og venstre lo og så bytter de når de møtes midtfjords?

 

bastoe_ii_1156712129.jpg

Denne fergen bakker og har styrbord side mot kamera.

Alle båter har styrbord og babord og bytter ikke på dette i fart. Alt av utstyr montert ombord har sin "adresse" styrbord eller babord og dette gjelder selvfølgelig plassering av sikkerhetsutstyr også. Man kan av den grunn ikke bytte halveis i overfarten.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke ferger o.l. som er "symmetriske" om tverr-aksen ha lanterner/dagsignal som viser dette. Mener å huske at 3 røde lanterner i trekant viser at ferga KANSKJE bakker. Dette i tillegg til vanlige navigasjonslanterner.

 

Det er riktig med 3 røde rundtlysende lanterner i trekant, men det gjelder kabelferje (sjøveisreglene §51: Signalføring for kabelferje). Disse skal IKKE ha andre lanterner.

 

Her er linkene til § 50 Fart mot normal fartsretning

og her til § 51 Signalføring for kabelferje.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg mener selv at jeg har god kontroll på styrbord/babord, men jeg stusset litt før jeg valgte svar nummer 3 (som jo er rett svar) fra havna.com sine spørsmål nedenfor.

 

stake.jpg

 

Det som forvirret meg var uttrykkene "passere til styrbord", passere til "babord". Her var jo svaret gitt av at det var en grønn stake og at en går mot ledens hovedretning..

 

Men om jeg hadde stått til rors og hadde en stein stikkende opp av sjøen fremfor båten og navigatøren hadde sagt: "Passer til babord", hadde jeg sannelig ikke visst hva jeg skulle gjøre. Skulle jeg da passere med min babord side mot steinen? Skulle jeg passere på steinens babord side? (steiner har jo ikke hverken styrbord eller babord side), eller skulle jeg svinge babord slik at jeg fikk steinen på min styrbord side?

 

Så uttrykket "passere til styrbord" og "passere til "babord" må vel være en helt feil måte å uttrykke seg på. Eller er det bare jeg som har till kortsluttning i hjernevindingene. I så fall, er det min styrbord eller babord hjernehalvdel som roter, he, he?

 

Lars H. :confused: :confused:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Deler bekymringen din over formuleringer til sjøss. Jeg er opptatt av på hvilken side lateralmerkene skal være og ikke hvilken side jeg passerer lateralmerkene. Jeg har anskaffet til store tusjhoder, hhv rødt og grønt, som jeg plasserer på SB og BB side av styreposisjon i forhold til IALA's bøyesystem. Det er flere steder hvor det ikke er åpenbart hva som er styrbord og babord lateralmerke. Det kan derfor være lurt å studere kartet grundig før man legger ut på en seilas. Eksempelvis kan lateralmerkene forandre seg mellom Koster og Strømstad, avhengig av om man seiler sør for eller nord for Ekenes.

Anbefaler i tillegg å studere blinkekarakter og refkleksbarge for lateralmerkene.

Lurer ellers på hvor mange som husker refleksmerking og blinkekarakter til kardinalmerkene uten å se etter i boka? Men nå er vi litt til siden for BB og SB, men kardinalmerkene skal også passeres på en av sidene.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Så uttrykket "passere til styrbord" og "passere til "babord" må vel være en helt feil måte å uttrykke seg på. Eller er det bare jeg som har till kortsluttning i hjernevindingene. I så fall, er det min styrbord eller babord hjernehalvdel som roter, he, he?

 

Prøv å tenke at det er båtens styrbord/babord som er det viktigste og de andre objektene som staker, bøyer, andre båter, kurser etc. er i forhold til det.

 

Seiler vi MOT leias hovedretning, får vi altså røde staker og bøyer PÅ (båtens ) STYRBORD og grønne PÅ (båtens )BABORD. (fra Ulseth/Johansen: På rett Kurs).

 

"Når det seiles i ledens hovedretning, vil det normalt være en rød sektor PÅ babord og grønn PÅ styrbord." (fra Oslo Kystskipperskole, D5 Nav.)

 

Hvis vi seiler mot pilens retning, skal vi ha de røde sjømerkene PÅ vår styrbord side. (fra Reidar Ulseth: Fritidsbåtskipperen).

 

PÅ er uthevet av meg.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Helt enig i dine betraktninger roaldbj. Etter som jeg har erfart med lateralmerker i praksis, har de svært forskjellig mening for oss småbåtførere. Generelt er de ment for å vise en trygg lei dersom en går mellom de røde og de grønne merkene. Men skal en nødvendigvis gå der? Selvfølgelig ikke alltid. Går en innover f.eks Oslofjorden, lar jeg de "store" båtene gå der, mens jeg tusler meg frem mellom land og på siden av denne korridoren. Med litt kontroll på kartet, er det mer enn nok vann der. Men går jeg gjennom Strömmarne i Sverige, følger jeg selvfølgelig leden mellom "stakene". Der er det ikke mye vann på "utsiden".

 

Ellers bruker jeg også høyre og venstre betegnelsene en del. Fruen er nok dessverre ikke så nautisk bevandlet som meg (hun har ikke båtførerbevis), så dersom hun står til rors, er det tryggere å si: "Sving til høyre utenom den staken fremfor deg", fremfor å si: "legg om kursen slik at du får det røde lateralmerket på babord side".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Seiler vi MOT leias hovedretning, får vi altså røde staker og bøyer PÅ (båtens ) STYRBORD og grønne PÅ (båtens )BABORD.
Ja, det er jo "barnelærdom", og jeg hadde ingen problemer med å svare på spørsmålet til havna.com, men det var det mer generelle uttrykket "passere til styrbord", passere til "babord" jeg satte fingeren på. Eksempelet mitt med hvilken vei en skal svinge for et udefinert objekt (en stein, en garnblåse. . .?) gjør vel denne uttrykksmåten heller tvilsom?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

men jeg stusset litt før jeg valgte svar nummer 3 (som jo er rett svar)

Bare for å forvirre ytterligere.

Jeg vil si svar 3 er feil.

Seiler du mot hovedleden, skal du seile til styrbord av grønn stake. Altså passere til styrbord for staken.

Du skal med andre ord ha staken på din babord side.

Men du skal seile /passere til styrbord for staken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Alternativ 3 er nok det eneste som passer med spørsmålet, - selv om spørsmålet og svaralternativene er helt "krøkkete" angitt.

 

Men her innfører du en ny benevnelse, "Men du skal seile /passere til styrbord for staken". Men en stake har da ingen styrbord side? Eller mener du at du skal svinge styrbord (det er vel entydig?) slik at du får staken på din babord side? Eller hva mener du egentlig med å "passere til styrbord"?

 

Nei, - dette er ikke lett!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du skal med andre ord ha staken på din babord side.

Men du skal seile /passere til styrbord for staken. (Uthevet av meg)

Det er akkurat dette vi sitter her og diskuterer. Du går i den samme fella som mange andre, selv om jeg ikke tviler på at du vet hva som er riktig side. Setningen jeg har uthevet i sitatet ditt gir nemlig ikke mening. Det er ikke mulig å passere til styrbord for noe som ikke har en styrbord side. Setningen før er derimot entydig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Å passere til babord betyr å passere på venstre side. Å passerer til styrbord betyr å passere på høyre side. Det kan da ikke være værre enn det?

Jo, det er jo akkurat det som er vanskelig! Å "passere til babord betyr å passere på venstre side", - av hva? Skal jeg da svinge babord/til venstre, eller skal jeg passere til høyre med skutas babord side mot hindringen? Det må da være mulig å uttrykke seg litt mer klart? Møter jeg en båt i mørke og dårlig sikt, kaller jeg gjerne opp på VHF og spør om det er greit at jeg dreier styrbord slik at jeg får ham på min babord side. Å fortelle ham at jeg passerer til styrbord/babord, tror jeg nok at enkelte ville bli usikker på. I mørket ville jeg forresten heller sagt: La oss passere rødt/rødt, eller dersom det hadde passet bedre: grønt/grønt.

 

Jeg er glad jeg ikke er rormann, men navigatør/skipper og selv leser kartet og bestemmer hvor jeg skal seile og ikke får beskjeder fra en annen.

 

Men nå må nok poseidon som underviser i dette snart komme på banen og fortelle om det noen steder er definert hva "passere til styrbord" og "passere til "babord" egentlig betyr, - dersom det er nedskrevet noe sted.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at dere har gått dere litt vill igjen og henger fast i ordet TIL.

(Eksempelet fra havna.com gir forøvrig ingen mening.)

 

Nytt eks. på ordet PÅ. Denne gang fra sjøveisreglene:

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Her er det ikke snakk om å være maritim eller ikke, noen ganger er høyre/venstre bedre! Helt enig Krisda Magni!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, NilsPils:

.......Du provoserer ikke.......

.

Å nei, ikke det? Selvfølgelig provoserer jeg.

 

Men når det er sagt vil jeg gjerne legge til at jeg har stor forståelse for den historiske bakgrunnen for SB og BB. Det er for meg den viktigste årsaken til at jeg ikke har noe imot yttrykkene i det hele tatt. Jeg synes det er helt greit at sjøfolk har sin egen sjargong. Som dekk, dørk og mye annet. ("hestekrefter", derimot...)

 

Jeg blir bare selv litt provosert når jeg blir sett på som tilbakestående hvis jeg skulle komme til å si noe galt ombord, som for eksempel høyre side.

 

Når det gjelder metriske måleenheter, så er det meg bekjent bare USA og Burma som i dag ikke har innført metriske enheter som standard. Både England og Canada, for eksempel, er blitt metriske, selv om bruken av de gamle enhetene praktiseres blant folk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Litt utenfor tråden: jeg bruker fot som betegnelse på båtens lengde, meter som betegnelse på dybde, og nautiske mil som betegnelse på avstand. Mer sammensurium kan det kanskje ikke bli. Ombord bruker jeg uttykkene på SB og BB side av båten, men "mobiltelefonen ligger til venstre for kaffekokeren"...

Link to post
Share on other sites

Ho, ho, nå er det snart jul igjen.

 

Jeg lurer på om jeg har plassert musefellene feil i båten. Jeg la ut to stykker (med ost) i det rummet som er helt bak i båten, på høyre side når en ser bakover i soverummet, og en i salongen helt fremme i båten, litt bak for midten av båten der vi vanligvis ser på TV.

 

Hvordan beskriver en nautisk den siste plasseringen? Den er hverken til høyre/venstre, styrbord/babord fra senterlinjen mellom baug (spissen av båten fremme) og helt bak der båten slutter. Den er sånn sirka midt mellom spissen av båten og der den slutter.

 

Dette ble vel litt vel tullete/provoserende, men det jeg gjerne vil ha frem er at en må prate som andre kan forstå hva en mener. I dårlig vær og kritiske situasjoner hjelper det ikke å kunne det nautiske vokabulæret!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne fergen bakker og har styrbord side mot kamera.

Alle båter har styrbord og babord og bytter ikke på dette i fart. Alt av utstyr montert ombord har sin "adresse" styrbord eller babord og dette gjelder selvfølgelig plassering av sikkerhetsutstyr også. Man kan av den grunn ikke bytte halveis i overfarten.

 

Om Bastøferja bakker eller går forover så er det lanternene som bestemmer hva som er styrbord og babord. Hvis ikke hadde det blitt kaos i Oslofjorden. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

.

Å nei, ikke det? Selvfølgelig provoserer jeg.

 

Men når det er sagt vil jeg gjerne legge til at jeg har stor forståelse for den historiske bakgrunnen for SB og BB. Det er for meg den viktigste årsaken til at jeg ikke har noe imot yttrykkene i det hele tatt. Jeg synes det er helt greit at sjøfolk har sin egen sjargong. Som dekk, dørk og mye annet.

Hei

Jeg må ta et forbehold om at jeg ikke har lest hele tråden.

 

Sjømannsyrket er som et hvilket som helst annet yrke, man har fagutrykk.

Disse fagutrykk blir ble brukt for at misforståelser ikke skal kunne oppstå; overordnede gir ordre som må være klare.

Dette er en nødvendighet, spesiellt ved farlige/uønskede situasjoner.

De av oss som har seilt regatta vet noe om dette. :wink:

Ber du et mannskap vaske høyre side av gulvet,

Skrubber han da oppe på båten, eller vasker han nede i båten, og på hvilken side? :rolleyes:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...