Jump to content

Honda 2,3hk 4takt, erfaringer?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

 

Skal kjøpe liten og lett gummibåt samt påhengsmotor til neste sesong. Ser ut for å vere vanskelig å få tak i brukt, så da er kankje like greit å kjøpe nytt.

Har ikke behov for fart, det viktigste er at det er så lett som mulig.

 

Ser honda har en fin 2,3 hk luftkjølt motor. Noen erfaringer med denne? Mye støy med luftkjølt?

Virker litt greit med sentrifugalclutch.

 

Er det andre småmotorer som bedre å kjøpe? Tohatsu og mercury har vel også 2 lette motorer rundt 12-13 hk

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei.

 

Vurderer en slik motor til junior på hans 8 fots pioneer. Lokal forhandler har nå denne på kampanje til 4495,- og jeg synest det er en grei pris.

 

Regner med dette blir en grei motor på denne båten.

 

Noen flere som har testet disse motorene, evnt. andre forslag.

 

Er lite utvalg av småmoterer på bruktmarkedet.

 

John

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en slik motor til en 8 fots gummijolle i fjor. Fungerer helt topp rent teknisk/betjeningsmessig, men har blitt litt skuffet av forholdsvis høyt støynivå (les grassklipperdur). Videre er den litt sped til "far". Har derfor solgt motoren for noen uker siden, samtidig har jeg i stede kjøpt en brukt yamaha 4hk. Denne har et mye lavere støybilde, samt har full gearfunksjon. Videre får den også far opp i plan. Men Hondaen var en ypperlig nybegynnemotor for en 10 åring forrige sesong.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ville vært litt forsiktig med denne motoren til en 10 åring. Litt for mye gass ved start og en lett båt vil kunne vippe 10åringen over bord. Sentrifugal-klutchen vil koble inn ved litt mer enn tomgang og kan ikke kobles ut. Gå heller for en med man. gir. En 4 hk johnson går stillere og veier marginal mer. (14-15 kg)

Link to post
Share on other sites

JEg vurderte denne motoren da vi kjøpte motor til vår forrige gummibåt. Fant ut at jeg ville ha en mer konvensjonell motor. Ble tipset av en forhandler at denne motoren bråker mer enn andre motorer

 

Så vi endte opp med en Yamaha 2,5 hk - en motor som jeg var kjempefornøyd med. Enkel og grei konstruksjon og ungene klarte selv å bruke den. Nå er den solgt videre til et annet BP medlem som helt sikkert får like stor glede av den.

Link to post
Share on other sites

Ønsker du tips om båt har jeg disse.

 

 

 

Seatronic

Nå har de denne på tilbud

Corfu 220 22 Kg

Båten har enkel spilet bunn som gjør den lett å pakke sammen etter bruk.

Leveres med årer, tofte, pumpe, lappesaker og bærebag.

Kun kr. 3 490.-

 

Se: http://www.seatronic.no/

 

Maritim

PASSPORT PVC GUMMIBÅT 277CM

Gummibåt i kraftig PVC med 3 luftkammer pluss oppblåsbar kjøl. Leveres komplett med finerdørk og -hekk, trykkmanometer, årer, pumpe, tofte, reparasjonssett og bæreveske. Finerdørken er tredelt og hengslet sammen, og kan dermed foldes sammen og tar minimalt med plass ved oppbevaring/transport.

Spesifikasjoner:

– Lengde: 277 cm

– Bredde: 150 cm

– Antall personer: 3 voksne + 1 barn

– Vekt: 33,5 kg

– Maks motor: 9,9 hk

– Maks lastekapasitet: 320 kg

 

Se http://www.maritim.no/product.aspx?id=2249...upkey=008010030

 

Det jeg har sett av brukt er dyrere en dette, god tur

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Ønsker du tips om båt har jeg disse.

 

Maritim

PASSPORT PVC GUMMIBÅT 277CM

Gummibåt i kraftig PVC med 3 luftkammer pluss oppblåsbar kjøl. Leveres komplett med finerdørk og -hekk, trykkmanometer, årer, pumpe, tofte, reparasjonssett og bæreveske. Finerdørken er tredelt og hengslet sammen, og kan dermed foldes sammen og tar minimalt med plass ved oppbevaring/transport.

Spesifikasjoner:

– Lengde: 277 cm

– Bredde: 150 cm

– Antall personer: 3 voksne + 1 barn

– Vekt: 33,5 kg

– Maks motor: 9,9 hk

– Maks lastekapasitet: 320 kg

 

Se http://www.maritim.no/product.aspx?id=2249...upkey=008010030

 

Det jeg har sett av brukt er dyrere en dette, god tur

 

Noen som har erfaringer med denne gummibåten som Maritim selger?

Er på utkikk etter en lettbåt som sansynligvis blir veldig lite brukt men høyst nødvendig de få ganger det er behov.

 

Kjell/

Link to post
Share on other sites

Min ønske gummibåt er quicksilver 240 enduro med blå stripe, med 2,5 suzuki som kun veier 13 kg! Tenkte dette montert på disse avtagbare daviterene som er å få kjøpt blant annet hos seatronic.no, Men er litt usikker på hvordan dette ville ta seg ut på min båt av beskjeden størrelse (26 fot), tanken med båten er i hovedsak av sikkerhet til å ha noe for oss 3 å gå i om katastrofen skulle være ute, og ja farter stort sett i skjermet farvann og noelunde vær. Kanskje jeg burde gå for en litt smalere gummibåt :confused:

Link to post
Share on other sites

hehehe, nei, men det var ikke helt tanken heller, liten søt sak som kjerringen sier :crazy: Har jo ikke havnas største båt heller, så må bli noe lte om det skal bli noe anyway, liker denne båten så godt, men stusser lii over bredden, burde kanskje godt for noe som var smalere..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...