Jump to content

Siste reis med Andrea Doria


Douro

Recommended Posts

Husker godt at dette var en stor sak den gang det skjedde og jeg selv var 13 år. Så jeg satt klistret til skjermen ikveld. Og med splitter ny PVR kabel-TV dekoder fra GET, ble programmet selvfølgelig lagret på den (160GB og ca. 50 timer lagringsplass) store HD'n. Så det skal selvfølgelig spilles av og studeres med spoling frem og tilbake for å se omigjen om hvem som dreide styrbord/babord osv. før det smalt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste boka om Andrea Doria (fra 1959) midt på 70-tallet som barn og det var jo en spennende bok, med flotte bilder ja. Så det var jo på tide at det ble laget et program om saken. Får ta og lese den en gang til. Det står jo masse detaljer i den om de etterfølgende rettslige utspill og utfall.

 

Den var et av de peneste skip noensinne iallefall:

 

1080444643047519446S600x600Q85.jpg

 

Andrea_Doria_at_Dawn.jpg

 

Andrea_Doria_USCG_1.jpg

 

andreadoria1_resize.jpg

 

1078770867047519446S600x600Q85.jpg

 

stockholm1a_resize.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er også ungdomsminner for meg. Gjorde enormt inntrykk. Jeg husker også at stemningen i Norge var pro-svensk. I vår familie var det mange sjøfolk som hadde meninger om dette, og radar var på den tiden kun et lite utviklet hjelpemiddel. De voksne sjøfolka satt hjemme hos oss og diskuterte dette, og jeg satt med øra på stilk. Alle var enig om at man svinger ikke bb i en slik situasjon, så svensken handlet rett i deres øyne, fordi det skulle ikke stoles på et slikt instrument. Vel, den regelen gjelder jo enda, men nå har vi flere hjelpemidler. Likevel skjer sammenstøt i dag også. Grunn til ettertanke. :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Episoden ble ( blir) brukt som eksempel i navigasjonsutdannelsen (radar-navigasjon).

Gjennomgikk hendelsen på kystskippere´n i -92.

Der ble det presisert som "tydelig kursendring i god tid" ville sannsynligvis ha hindret katastrofen :rolleyes:

Vell var ikke radaren like avansert (utviklet) som i dag, men god nok til å se SÅ store skip...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Minner meg på julehandelen hvor man stimer i kø i et fullpakket kjøpesenter oog hvor du ser utgangen i det fjerne.

 

Dit legges kursen og man sikter seg gjennom folkehavet og øker farten. Midt i leia så ser man en kvinne med barnevogn på motsatt kurs. Kvinnen har også øket farten. Når vi nærmer oss, forventer vi begge å passere hverandre til høyre. Men det jeg ikke kunne se, var at kvinnen hadde en hindring på sin høyre side og dermed tar en brå sving til venstre og blir liggende på kryssende kurs med meg. Da vi begge ikke klarer å stanse, er ulykken et faktum.

 

Hvem er det sin feil i dette tilfellet? Hadde begge for stor fart i forhold til forholdene? Skulle hun med barnevognen holdt en lavere fart grunnet sin reduserte manøveringsevne? Skulle hun stoppet helt opp ved hindringen? Og skulle jeg som er mer manøverbar legge om en ytterligere kurs til høyre for dermed å markere i tide? Kanskje jeg skulle ha tutet en kursending?

 

Nei, lett skal det ikke være. :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

fikk aldrig sett dett TV-programmet

så jag vet ikke vad som sagts

 

Styrmannen på Stockholm var kun 26år (rel uerfaren) men gjorde helt rett...tror han blev helt frikännd, han fikk iallafall

fortsette...följde med kaptenen over till Gripsholm

 

Stockholm var förövrigt det minste skippet som gick i Atlantfart på den tiden

 

Where_it_happened.jpg

 

 

ang radarn på den tiden...allt var vel "relative motion".... du fikk alltså plotte allt for hand för o kunne avgöra det andre

fartygets kurs o fart.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ettersom "spagettien" påsto at det var tåke, hvorfor reduserte de ikke farten mere da??

På sjøen er det "høyrekjøring"... Hvem ville ha svingt til venstre for møtende "farkost" i trangt farvann??

 

Og med samme forsikringsselskap og en bråte skarpslipte amerikanske advokater, kan resultatene bli "litt missvisende", kan man si. :crazy:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer mest på er om dette _er_ trange farvann. På kartene jeg har sett så langt ser det ut til at en har mesteparten av Atlanteren å vike på, og det burde jo holde så lenge en får fingeren ut.. I dokumentaren ble det nevnt noe om mulighet for å sette fartøyet (AD) på grunn en eller annen plass, men jeg fikk ikke med meg hvor, muligens inn mot sørenden av Nantucket Island?

Link to post
Share on other sites

Styrmannen på Stockholm feilberegnet jo avstanden til AD på radaren totalt og foretok derfor styrbordmanøvren for å få en babord mot babord passering.

Han påstod jo også hardnakket at det ikke var tåke selv om det ifølge AD og andre var tåke.

Hvis ingen av dem hadde foretatt særlige kursendringer så hadde de sikkert kunnet vinke til hverandre men neppe truffet hverandre baug mot baug. Til det er havet for stort.

 

Pga. uflaks/uvørenhet ble altså 2 av tidenes flotteste skip borte vekke (3 med Titanic).

 

Gamle Norge klar for hugging pga eksplosjon i maskinrom:

 

ss_858_1189518570.jpg

 

Et lite navnebytte med flotte trekassebokstaver i sakens anledning:

 

norway3.jpg

 

Sunnmøringer manglet 15 millioner for å kjøpe SS Norway: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_mor...al/4554243.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

...muligens inn mot sørenden av Nantucket Island?
Det stemmer nok. Der ble vist et kartutsnitt med dybder rundt 2 meter pluss minus litt, mener de kalte det Nantucket plateau eller noe slikt.

 

Hvis kartet lengre oppe i tråden er noenlunde riktig hadde AD rundt 40NM å gå for å kunne settes på grunn. Det er vel litt i lengste laget med så store skader så kapteinens avgjørelse på å berge passasjerer og ikke prioritere skipet virket fornuftig.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

..Han påstod jo også hardnakket at det ikke var tåke selv om det ifølge AD og andre var tåke.

TJaaa... Det er utrolig hvordan advokater KAN få det til å lyde i ettertid. (Forvrenging av fakta...) Ikke glem at samme selskapet hadde begge båtene, og ved å "tåkelegge" hele saken, sparte de moloiner av $$$ :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som NRK har lagt det ut på nett heller (noe dem gjør med svært mange av sine programer). Men kanskje en forespørsel på dette får dem til å legge det ut (om det ikke er rettighets problemer med dette)..

 

stort sett bare egenproduserte programmer NRK legger ut på nett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...