Ip.Content

Logo

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten

• Logg inn for svare
272 svar på dette emnet

#41 Ally Ikke pålogget Postet 21.12.07 21:32

• Medlem

Vis innleggSydvesten, på 21.12.07 08:13, skrev:

Det jeg imidlertig har glemt å gjøre noe med er dusjen på badeplattingen, den er frosset og sprukket.... forsåvidt det samme som skjedde i fjor vinter også... så jeg tror jeg kjøper opp en del slike håndtak så har jeg i noen år fremover... stoler ikke helt på hukommelsen mere... men stabil er den siden den svikter hver gang..

Dette glemte jeg også i fjor. Glemte det ikke i år, byttet til en enklere dusjhendel. Syntes den fra Rule var litt for omstendelig.
Eller syntes jeg Astor bidrar med mye fint. Jeg som har båten på land om vinteren blir misunnelig.

#42 Sigurd Ikke pålogget Postet 22.12.07 01:03

• Doodlebugger
  • Medlem

Vis innleggjeanneau, på 21.12.07 09:08, skrev:

....Noen påkostede båter har en kuleventil som man kan stenge for å slippe å tilføre vann til utedusjen.....
Er ganske sikker på at opplysningen din er for kameratslig terging av seilerne med feil båttype, men vil bare opplyse om at dette originalt var en selvfølge ombord i min gamle stålrøys av en motorbåt fra tidlig 80.
Forøvrig: for de fleste billigt og enkelt å installere, og et must for oss som ligger ute og bruker båten der hvor tempen synker godt under null.

#43 Astor Ikke pålogget Postet 22.12.07 19:44

• D5L 2006
  • Medlem
Var nedom Sætre i dag og tok en kaffekopp hos gamlekara. Når det lysnet så jeg at isen lå helt ut til Håøya. Og tre mann sto langt utpå og fisket.
Og "Lovebåt" som skal ut og til Horten neste helg må nærmest håpe på mye vind og mildvær for å komme ut.

I havna på Tofte lå det issørpe i havna, men ingen fare for innefrysing så langt.

#44 gimi Ikke pålogget Postet 22.12.07 20:05

• Medlem

Vis innleggjeanneau, på 21.12.07 09:08, skrev:

Noen påkostede båter har en kuleventil som man kan stenge for å slippe å tilføre vann til utedusjen. Men så skal man jo huske å stenge denne, da... :headbang:

Det er vel ikke dette som er problemet? Mitt dusjhåndtak frøs i stykker selv om vannet var avstengt til dusjen.

#45 Sun Flyer Ikke pålogget Postet 22.12.07 21:23

• Medlem
Stenge først, så tappe resten ut. Da funker det visstnok.

#46 gimi Ikke pålogget Postet 22.12.07 21:47

• Medlem

Vis innleggjeanneau, på 22.12.07 21:23, skrev:

Stenge først, så tappe resten ut. Da funker det visstnok.

Akkurat - derfor er man som Sydvesten påpeker avhengig av hukommelsen for å huske å gjør dette før kulda setter inn og musene danser rundt grøten.......

#47 Mix Ikke pålogget Postet 22.12.07 22:54

• KNBF Medlem
  • Medlem
Jeg har 2 stk 3-veis kuleventiler i motorrommet v torpedoveggen hvor jeg stenger vanntilførsel til utedusjen.
Når jeg stenger, åpner jeg samtidig for drenering av "utendørs" systemet.
Da kan  jeg fortsatt ha vann tilgjengelig om vinteren i resten av båten uten frostproblemer.
På selve dusjhodet ute teiper jeg hendelen fast i åpen stilling.

Redigert av Mix: 22.12.07 22:55

#48 talisman Ikke pålogget Postet 22.12.07 23:52

• Medlem
Disse dusjhodene i plast tåler ingen ting.
Det er ikke nok og stenge av vannet , dusjhodet må i tillegg skrues av og blåses tom for vann.
Er det igjenn noen vanndråper sprekker de med en gang.
Men de er ikke så kostbare , så det er overstålig og kjøpe nytt.

#49 Mix Ikke pålogget Postet 22.12.07 23:58

• KNBF Medlem
  • Medlem
Det er da billigere med et par runder teip.

#50 Astor Ikke pålogget Postet 26.12.07 12:05

• D5L 2006
  • Medlem
Lite med folk i havna i dag. Her på Tofte småregnet det men det lysnet i sør.
Når dette skrives så skinner sola utenfor her på Klokkarstua.

Post bilde

Tar med et bilde fra havna tatt i formiddag.  Astor ligger til høyre i bilde.

#51 Astor Ikke pålogget Postet 05.01.08 13:58

• D5L 2006
  • Medlem
Så har snøværet ankommet Oslofjorden også. Men ikke i de mangder som beskrives fra Palmekysten. Heldigvis.

Allikevel er det stor forskjell fra her jeg bor på Klokkarstua i 150 moh til Hurums sydlige kystlinje når det gjelder snømengden.
Uansett var det fint å få børstet Astor for snø. Det fine var at når man børster vekk snøen får ,am samtidig gnidd vekk litt salte fra siste tur. Noen spylemuligheter finnes ikke her omkring. Alle slanger langs bryggene er fjernet og vannet stengt for vinteren.

Post bilde
Her et bilde fra havna i ettermiddag. Astor i midten mellom seilbåtene.

#52 Tine IV Ikke pålogget Postet 05.01.08 15:12

• Medlem
Surra rundt i havna og i båten siden 8 til mårran , snø slaps og guffen vind . Har vært noen av gutta nedom , litt problemer blei løst . Når det gjelder den lille snøen som har kommet ( holder på enda ) , så lar jeg den ligg på båten .Når jeg veit jeg ikke skal ut , så er det fin isolering og det merker man også. Men til mårran tok det tid før varmen kom ombord ,Webasto på full guffe litt strøm og gassovn .Men blei varmt så det holder etter en stund ,sitter her og koser meg med en øl .Snart kommer Økosjefen å henter meg , da skal jeg hjem å være kokk .Hjemmelaget pizza står på meny'n , det er jo ikke det værste å servere . Nå laver det ned no inn i "#"%€&% , ser ikke bra ut detta her nei .....

Tine III

#53 LINA II Ikke pålogget Postet 05.01.08 15:38

• Medlem
Hei Tine lll
Ligger det en 47 Trader i havna hos deg ? Har du noen kontakt med rederen og rederinnen Ellen og Knut ?
Isåfall må du hilse fra Morten i Pollen.
Mvh
Morten

#54 Astor Ikke pålogget Postet 05.01.08 15:49

• D5L 2006
  • Medlem
Ellen og Knuts Trader fra Sætre ligger i Horten i vinter. Ser at det har vært lys ombord der noen helger. Om de er der denne helgen vet kanskje Tine III mer om.

#55 LINA II Ikke pålogget Postet 05.01.08 16:02

• Medlem
Hei
Takk for den Astor !
Mvh

#56 Seilaren Ikke pålogget Postet 05.01.08 16:45

• Medlem
Vi på vestlandet kunne ikke sitte på krakken i dag.
Her et utdrag fra bloggen min;

Har i dag hatt meg noen rundt rundt i byen og tatt bilder av stormen:

Det er ikke ofte jeg oppsøker dette neset (les skiltet) men i dag måtte jeg ned en tur og se. (På sjøen selvfølgelig :lol: )
Post bilde

Post bilde

Post bilde

Her sto det for kort tid siden et stupebrett:
Post bilde

Så tok jeg turen til Stavanger Seilforening på Sølyst. Her hadde det skjedd saker og ting i løpet av natten. Denne flytebryggen var for et døgn siden rett:
Post bilde

Legg merke til uteriggern;
Post bilde

Det var ikke bedre i jollehavnen:
Post bilde

Post bilde

Denne trallen klare ikke å holde peresset fra båten;
Post bilde

Post bilde

Post bilde

Har masse mer bilder av uteriggere ol som han knukket tvers av, og bilder av båter og bølger. Men orker ikke laste opp mer :diving:

#57 Astor Ikke pålogget Postet 05.01.08 17:07

• D5L 2006
  • Medlem
Flotte bilder Seilaren. Dere har det tøfft der borte nå. Ikke mange som lå å fisket utenfor naturiststranda i dag vil jeg tro.  :lol:

#58 Seilaren Ikke pålogget Postet 05.01.08 17:15

• Medlem
Nei, men har sett at noen legger seg rett utfor og fisker på fine sommerdager :lol: :lol:  

Denne dagen kommer til å koste Stavanger Seilforening ganske mange tusen kroner, mange uteriggere har blitt ødelagte og nye bunnfester og kjettinger til flytebryggene koster jo enormt mye...
Men det viktigste er at folk ikke bruker seg selv som fendre og blir skadet :yesnod:
Det er heller ikke oppdaget skader på båter i havnen (utenom jollene på land)

#59 Tine IV Ikke pålogget Postet 05.01.08 20:30

• Medlem

Vis innleggLINA II, på 05.01.08 15:38, skrev:

Hei Tine lll
Ligger det en 47 Trader i havna hos deg ? Har du noen kontakt med rederen og rederinnen Ellen og Knut ?
Morten
Dem er stadig ombord , men som sagt så ligger dem i Horten gjestehavn . Gå inn på web cam over gjestehavna i Horten , så har du full kontroll .

Tine III

#60 Plomma I Ikke pålogget Postet 05.01.08 20:39

• Medlem
[quote name='Astor' date='05.01.08 13:58' post='489957']
Så har snøværet ankommet Oslofjorden også. Men ikke i de mangder som beskrives fra Palmekysten. Heldigvis.

Har vært nede å måket av Halco`n i kveld mye mer snø på den enn det jeg var vant til fra Hanto`n, det kom 5 cm på en snau time. Og det var mye snø i kveld ombord, da har jeg i vært fall tatt den første økta i år.... må vell ned i morgen tidlig ser det ut som   :sweat: