Jump to content

Sola snur!


REM

Recommended Posts

Ganske så nøyaktig presist i dette øyeblikk, nemlig den 22/12 kl 0708, inntreffer det som vi båtfolk har venta på leeeeeeenge. Nemlig at

* sola snur

* det er vintersolhverv

* årets lengste natt er tilbakelagt

* deklinasjonen er på det maksimale, nemlig 23,5 grader Sør

* Solen kommer kun opp 6,5 grader over horisonten

* vi er inne i årets korteste dag

* dagen idag er nesten 13 timer kortere enn ved sommersolhverv

* dagene blir nå stadig lengre, og nettene kortere

* det går mot lysere tider og den riktige veien dere.

 

 

Gratulerer kjære båtfolk, underet skjedde i år igjen. :flag::flag_sw::flag_da:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det gjør den..men kanskje ikke akkurat i ditt øyeblikk.

 

Torsdag 21. og fredag 22. desember er årets mørkeste dager på den nordlige halvkule. Kl. 01.22 natt til 22. desember "snur" Solen og den beveger seg deretter gradvis høyere opp på himmelen sett fra våre bredder. Det betyr at Solen har sin sydligste posisjon på himmelen. I Oslo kommer Solen denne dagen bare 6,5 grader over horisonten og dagen er nesten 13 timer kortere enn ved sommersolverv i juni. Ved polarsirkelen står Solen i horisonten og lenger nord er det mørketid. Etter vintersolverv kryper området med mørketid nordover.

 

Dette ilf. ekspertene.

 

Uansett har solen snudd nå, og går den adnre veien...veien mot lysere tider! GOD JUL!

Link to post
Share on other sites

Vel, ifølge Knut Jørgens univers inntreffer hendelsen idag kl 0708. Jeg velger å tro på han. Se her hva han skriver:

Lørdag 22. desember er årets mørkeste dag på den nordlige halvkule. Denne dagen er det vintersolverv. Kl. 07.08 "snur" Solen og den beveger seg deretter gradvis høyere opp på himmelen sett fra våre bredder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt tankespinning og regning rundt dette med vintersolverv og sommersolvrv på morgenen... Det står at solen kryper 6,5 grader over horisonten i dag, hvor høyt på himmelen står da solen på sitt høyeste ved sommersoverv i Oslo? Kan man regne seg til dette og i såfall hvordan? (Vet det finnes i almanakken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

23,5 + 6,5 = 30 grader?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke i vest, men ifølge mine beregninger i 140,8 grader (stemmer ikke det Poseidon?) hvilket vel skulle bli omlag i SSØ.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket dette men det må vel bli 2 x 23,5 + 6,5 =53,5 grader siden solne nå er ved den sørlige vendesirkel og skal til den nordlige når vi er ved sommersolverv... Ved vår og høstjevndøgn er det vel 30 grader

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, du har selvfølgelig rett i dette Sydvesten. Mitt svar blir vel tilstanden ved vår-/høstjevndøgn. Det blir jo 2x23,5 ved sommersolhverv.:headbang:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men husk det er ikke sola som snur :wink:

Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen.

Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen.

Vanskelig forklart :confused:

Link to post
Share on other sites

Men husk det er ikke sola som snur :wink:

Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen.

Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen.

Vanskelig forklart :confused:

 

Men lett å fortstå :)

Link to post
Share on other sites

Skal bli flott når sola står opp i vest :yesnod::lol: :lol: :lol:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men husk det er ikke sola som snur :wink:

Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen.

Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen.

Vanskelig forklart :confused:

Og det sier du først nå????? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...