Jump to content

AIS MKD software på pc noen?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Da er jeg på jakt etter ett pc program som kan erstatte en AIS MKD (minimum Keyboard and Display), en Ecdis har vanligvis dette innebygget men jeg ser altså etter noe på pcen som kan gjøre jobben. Normalt har AISer en MKD som vist under, men noen ganger sløyfer man dette da radar eller kartmaskin kan gjøre jobben. Noen som vet?

 

bc0b_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gå for Minimum? For det er jo det MKD er; et minimumskrav for å vise de mest relevante AIS-data, kun som alfanumerisk tekst.

 

Som du selv sier: En ECDIS gjør jobben, og de fleste av disse programmene kan kjøres på en PC. Det finnes også en rekke enklere kartprogram som kan kjøre på PC, og som i tillegg til AIS-dataene som vises på en MKD også viser AIS målene grafisk på et kart. Seaclear er et gratis kartprogram som kan presentere AIS. (Jeg har ingen erfaring med dette). Se her.. Hvis du søker på SeaClear og AIS her på forumet, får du mange treff.

Link to post
Share on other sites

Hei du, joda det er mange kartprogrammer som kan presantere AIS mål/targets. Men en MKD kan også sette voyage data, altså de opplysninger som gjelder for denne spesefikke turen en foretar seg. Det er vel ikke noen plotterprogrammer som kan dette når man ser bort i fra dyre ecdis programmene. Så da er spørsmålet fortsatt om jeg må ha MKD enheten for å komplettere systemet...

Link to post
Share on other sites

Men en MKD kan også sette voyage data, altså de opplysninger som gjelder for denne spesefikke turen en foretar seg. Det er vel ikke noen plotterprogrammer som kan dette når man ser bort i fra dyre ecdis programmene. Så da er spørsmålet fortsatt om jeg må ha MKD enheten for å komplettere systemet...

 

Jeg mener at flere plotterprogram (som ikke har ECDIS status) kan sette både voyage data, og sende AIS-meldinger til andre skip. Bl.a. kan Telchart det. Men det er jo ikke gratis. Jeg vet ikke om gratis-programmene har slik funksjonalitet. Men det er det kanskje andre her som vet?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...