Jump to content

Hva tror dere om denne? Musling 430


Lingefan

Recommended Posts

Siden jeg nå kanskje må innse at man ikke får en båt på 12-14 fot som både er god i sjøen, selvlensende, enkelt å ta opp på bryggen hver høst (altså maks 150kg) og lett 25 hester å ta av og på...

 

Hva tror dere om denne båten?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=2

 

Musling 430 med 50hk.

 

Er det ikke slik at også 14 foteren er selvlensende på en "halvveis" måte, altså at man tar ut en propp og så samler det seg vann til et visst nivå inne i båten. Dette nivået endrer seg aldri. Så må man tømme den igjen ved å kjøre i halvplan.

 

Noen med gode og brede erfaringer med disse båtene? Jeg har kjørt de så jeg vet mye om hvordan de oppfører seg etc, men ikke om hvordan de er å eie.

 

Setter pris på innspill.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Som flere har nevnt mener jeg at båten er overpriset, til tross for sitt fine skrog er 50 000 mye for den båten.

Og til dere som mener at den var overmotorisert, en musling tåler fint en yamaha 75/90hk med den rette forsterkningen. En her i kilsund hadde en med en trimma 90hk yamaha, var vel 115hk i den hvis ikke jeg husker feil.... Gikk godt unna det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Den originale Musling 430 er ikke selvlensende.

I dørken bak sitter det en åpning med propp som går rett ned i vannballast tunellen.

Ved litt fart blir vannet nærmest sugt ut, men kommer nesten like fort inn igjen, selv om det er en slags enveisventil i åpningen ( selfølgelig tett med proppen i)

Senere ble det laget en versjon med høyere dørk og relling, mener den heter Wester 430, langt i fra like smekker...

Jeg hadde fin havnekanlesje, kunne det vært en løsning?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Den originale Musling 430 er ikke selvlensende.

I dørken bak sitter det en åpning med propp som går rett ned i vannballast tunellen.

Ved litt fart blir vannet nærmest sugt ut, men kommer nesten like fort inn igjen, selv om det er en slags enveisventil i åpningen ( selfølgelig tett med proppen i)

Senere ble det laget en versjon med høyere dørk og relling, mener den heter Wester 430, langt i fra like smekker...

Jeg hadde fin havnekanlesje, kunne det vært en løsning?

 

 

Men denne åpningen fungerer vel også som en slags selvlenser, bare at det hele tiden er vann til et visst nivå inne i båten eller? Eller har jeg misforstått dette?

 

Ja, havnepresenning kan være en løsning, men det er litt for mye "mas". Dessuten er det trist om man kommer til sunket båt fordi havnepresenningen har løsnet i et hjørne eller noe... skjedde det med din eller var det "genialt"?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Som sagt over, selvlensingen fungerer bare under fart. Kanskje "selvdrenerende" er et bedre navn?

 

Skulle Muslingen vært selvlensende måtte dørken ha vært hevet betraktelig, noe som vil ha gjort det til en mye tyngre og mer klumpete båt. Høyere dørk gir høyere tyngdepunkt, og hvis man skal ha noenlunde samme fribord så blir båten følsom for sidevind.

 

Har hatt en Bella 440R som var selvlensende, den veide ca 330kg, og hadde ikke på langt nær de samme sjøegenskapene som Muslingen. Andre selvlensende båter i samme størrelse (F.eks Askeladden 445, Yamarin 440,Bever/Morgan 445 etc) veier omtrent det samme.

 

Mulig 50' er litt dyrt, men både Musling og Yamaha holder seg bra i pris... Det var dessuten henger med i prisen.

50hk passer forresten bra til båten, gir ca 38 knop, en fart båten takler bra.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ivar: Betyr "selvdrenerende" at den ikke synker om du har "proppen" åpen og at det er vann til et visst nivå? Eller betyr det at den fyller seg med vann og synker til slutt, men man kan åpne proppen for å tømme båten for vann om man holder halv plan?

 

Altså kan Muslingen forlates uten å synke eller ikke? :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ok, søren også :-(

 

Har alle Muslinger "havnepresenning"? Kan dette ettermonteres enkelt?

 

Båten skal ligge stille midt i uken og jeg skal komme ned og bruke den i helgene, men det kan gå flere uker mellom hver gang jeg er der. Så kjekt at båten ikke synker der den ligger....!

 

Nå ble jeg veldig tent på Musling! Tror jeg skal ha 50hk på 430. Hvilken 50hk passer Musling 430 best? Jeg må ha 2-takter med 3 sylindre synes jeg. Grommest lyd, og uten en 4-takters vekt.

 

Yamaha 50hk? Suzuki 50/55hk? Mercury/Mariner 50hk? Annet?

 

Man tar jo den motoren som sitter på båten, men jeg er litt opptatt av at også motoren er riktig ved kjøp.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Er dette en 50 eller 40 hester forresten? Det står 50hk i annonsen, men den ser jo ut som en 2-sylindret DT40 synes jeg. Har sett Suzuki 50 hestere også som er 3 sylindret og så lave, men det vanligste er vel 55hk i dette designet.

 

http://cache.finn.no/mmo/2/112/877/52_-178524395.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=8

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

For og ta en annen vinkling: Du må for all del ikke kjøpe en mariner/mercury 50/60hk 3-syl UTEN powertrim fra midten av 80 tallet og fra til 1994, det er drittmotorer synes nå jeg, drikker mye og bråker mye, og ikke spes fin lyd.

 

Suzuki 3-syl pleier og være bra, og det samme gjelder yamaha.

Link to post
Share on other sites

Er dette en 50 eller 40 hester forresten? Det står 50hk i annonsen, men den ser jo ut som en 2-sylindret DT40 synes jeg. Har sett Suzuki 50 hestere også som er 3 sylindret og så lave, men det vanligste er vel 55hk i dette designet.

 

http://cache.finn.no/mmo/2/112/877/52_-178524395.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=8

Det er hverfall ikke en dt-40, de er myye mindre, er vel heller en 50, 55 eller 60.

Link to post
Share on other sites

Ok. Men jeg har hatt Suzuki DT40 i mange år tidligere og den ligner på en prikk. De er nokså store også. Helt forferdelig lyd i DT40 forresten. De har 2 sylindre og går veldig ujevnt på tomgang.

 

Nei, enig med deg. Skal ha 3 sylindret to-takter. Men dersom du har rett i at det er en 50hk (med 3 sylindre), som det står i annonsen, ja da er den Weslingen veldig aktuell.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hei. Muslingen vi har, er det montert lensepumpe fra Rule med "vippeføler" av meg. Denne holdt vannet ute av båten i hele sommer, uten å tømme batteriet. Som kjent regnet det vel mer eller mindre en og en halv måned i strekk :wink:

 

Båten er forøvrig til salgs, for 32 000,- med tilhenger. 1993 modell, med 30 hk 3-syl Yamaha. Henger er 2005 modell.

Link to post
Share on other sites

Interessant draco17. Er det en 12 foter eller 14 foter dere har til salgs? 30hk Yamaha er vel kun tilstrekkelig på 12 ;-)

 

Hvorfor selger dere?

 

 

Det er 14 foteren. Den gjør 25 knop (målt med GPS). Er du interessert, kan du kontakte meg på epost. Mange bilder, full historikk. Vi kjøpte båten ny av Linge i '93.

Vi selger den fordi vi har kjøpt en Bella 512. Trengte større båt da familien ble større.

Link to post
Share on other sites

Men jeg har hatt Suzuki DT40 i mange år tidligere og den ligner på en prikk. De har 2 sylindre

 

Men dersom du har rett i at det er en 50hk (med 3 sylindre), som det står i annonsen, ja da er den Weslingen veldig aktuell.

DT 40 er vel mere kantet og høyere enn denne.

Var egentlig ganske sikker på at den var tre sylindret? Har også hatt en slik. Etter undersøkelser her ser jeg at den var tosylindret ja :smiley:

 

 

Den motoren det er bilde av her synes jeg ligner på den gamle 50/65 hk som først var blå med hvit/rød design på lokket. jeg har hatt en slik. Mener den var 2 sylindret :rolleyes:

Disse ble levert med dette designet (som bildet ditt) i 83 og 84. 84/85 kom den tresylindrede utgaven hvis jeg ikke husker helt feil..

 

 

Når jeg velger påhengsmotor ser jeg alltid først etter Yamaha eller Suzuki :seeya:

 

Redigert litt :smiley: se linken til min kilde for info over

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...