Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Flott Vengsøyfjord. Håper det blir en litt aktiv tråd!

 

Slenger ut første spørsmål, er det noen som vet hvilke gjenger/størrelse som er brukt på den bolten som skal holde dynamobraketten fast? Vi prøvde nemlig å lage en slik bolt en gang men fant aldri ut av gjengene helt, noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Er det fler enn meg som har FordSabb 2728T og sliter med røyk ?

Disse motorene er bygget med en by-pass på kjølingen som gjør at de skjelden oppnår normal driftstemperatur(kun ved mer enn 70% belastning).

Det blir da selvfølgelig ikke optimal forbrenning og resultatet er en del røyk i eksosen. Jeg har lest en del udelt postive erfaringer ved bruk av magnetisering av diesel/luft for å redusere røyk. Et av disse produktene er vel kalt "Magnetizer" og er testet av Båtmagasinet. De hadde noen eksempler hvor resultatet var langt mindre røyk på blandt annet en Volvo Tamd41 A.

Spørsmålet mitt er enkelt og greit, er det noen som har forsøkt på en FordSabb 2728T / 2704 eller for den saks skyld andre motorer hvor driftstemperaturen generelt er for lav ?

(hvorfor er denne by-passen montert, fordi eksosmanufoiler sprakk uten. Det ble for varmt)

 

(Jeg har forøvrig et forsøk gående med QMI-tilsettning, men har bare kjørt 2 timer etter tilsettning, så det er for tidlig å trekke noen konklusjon av dette.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jaha då var det klippt då :eek: Efter att ja läst alla sabb råd på detta forum.

Så har tvkvällarna varit helt førdtørda. Det børjade med att ja skulle finna råd ang svår startad 2g.

O slutade med 2st nyrenoverade toppar :crazy:

Men men jag har fått en helt annan respekt för sabb för det skulle inte varit många motorer som skulle startat som dom såg ut :smiley: Ventiler som såg ut som de hade gått i småsten ett dyse trykk på 55bar o toppar som var dragna med max 20kgn. o endå så gick den OTROLIGT

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Se denne annonsen, her må det jo være mulig å gjøre et kupp...

(har ingen salgsinteresser hvis noen lurte, bare et stort behov for å opplyse) :flag:

 

Vengsøyfjord

 

redigert: endret emnetittel

 

Var nok et kupp det der, Vengsfjord... men jeg var for treg, og nå er annonsen stengt :cryin:

 

Skulle nemlig hatt fatt i en potte til min 8 hk Sabb... Har brukt en hjemmelaget i noen år nå, men den synger på siste verset..

Noen som har en brukt potte liggende? Vet at Mekkaren har en, men har er bortreist etpar uker nå, og jeg kunne tenke meg å fått fikset det nå.

Link to post
Share on other sites

Sleipner

Kolla så det inte är en Tändstifts gänga typ 14x1.5

 

Har en sådan här pryl för att leta upp ovanliga gängor

img_1179.jpg

Så ge mig alla mått skall jag se vad som kan stämma

Redigert av locksmith_500 (see edit history)

Mvh Johan

 

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Link to post
Share on other sites

Kanskje 5/8 UNF? Jeg skal ta bilde av "hullet" bolten skal inn i neste gang jeg er i båten!

Vet ikke hvor gammel motoren din er, men er den fra tiden før Sabb gikk over til metriske gjenger, er det stor sannsylighet for at det er 5/8 UNF som du også tror.

Nå er det mere enn 20 år siden jeg bygde opp min Sabb G fra bunnen av, men jeg kan ikke huske at jeg hadde problemer med å finne passende bolter og muttere. Sabb har nok ikke brukt noe som er særlig ukurant, tror jeg. Og nettopp disse dimensjonene er helt vanlige på mange gamle motorer.

Link to post
Share on other sites

Sabb skiftet vel fra tomme gjenger til mm rundt 74- tror jeg. Motoren min er fra 72 så jeg har tommgjenger.

 

Nå som jeg fant bolten har det egentlig ingen betydning hva den er da jeg har fått fatt på en dynamobrakett også. Men kan jo altids måle får å se :smliey:

 

Takk for hjelp alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...