Jump to content

Sammenleggbar kano eller gummibåt?


Xtian

Recommended Posts

Når man har seilbåt, er det naturlig nok endel steder man ikke kommer helt inn til land, enten fordi det er fullt, eller fordi det er for grunnt, og man blir liggende på svai. De fleste i den situasjonen skaffer seg jo gummibåt, men hva med en sammenleggbar kano? For oss vil det uansett kun være aktuellt med årekraft, og en kano vil jo sånn sett være mer lettdrevet, og da vil det kanskje være aktuellt med noen små dagsekspedisjoner inn i den delen av skjærgården man ikke kommer til med vanlig båt. Det vi så for oss, var Ally 16,5DR, visstnok samme som Lars Monsen bruker på turene sine.

 

Meninger?

 

Christian 8-)

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte oss en ganske skikkelig oppblåsbar kano type hvor jeg og begge barna 8-10 år padler rundt med på tur. Veldig kjekt i utehavner og ellers for og utforske oråder vi kommer til. Lett og blåse opp og kraftig kvalitet gjør denne til en god følgesvenn på tur.

 

Anbefaler slik vi betalte ca 3500,- for vår.

Link to post
Share on other sites

Ally 16,5DR er pakket i en eske som måler 40x50x110cm. Du må nok på land for å sette kanoen sammen. Det er nødvendig med temmlig flatt underlag. Regn med 1 time til sammensettingen. Kanskje en gummibåt eller en Steady passer bedre til ditt formål. En tur med kano, telt og fiskestang vil jeg alikevel anbefale på det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en tur/ekspedisjonskano er Ally helt overlegen. Lett, tåler mye, enkel å reparere og tåler en del bølger. Du monterer den fint på 20 minutter.

Å montere en slik i båten kan nok by på en del problemer, jeg ville vært redd for delene. Da bør du nok satse på noe oppblåsbart.

Link to post
Share on other sites

Har bestilt en Navigator III gummibåt, som gummibåt nr.2.

(Nr.1 er en Zodiac 2,85)

Denne skal for det meste henge i mesamast /stag og er kun tenkt som en mulighet for

kunne forlate skuten ved en evnt. nødsituasjon.

Billig kr.1500,- hos Maritim (forsiden på høstkatalog 2007) Kun 22kg.

Neppe den store kvaliteten, men dog...!

Link to post
Share on other sites

For oss vil det uansett kun være aktuellt med årekraft, og en kano vil jo sånn sett være mer lettdrevet,

 

Å Ro en Gummibåt i motvind, selv relativt lett motvind, er bortimot umulig. :headbang: (min erfaring er fra Zodiak Zoom, Oppblåsbar dørk)

Å Padle Kano i litt sjø, eller alene i litt motvind, er tungt og strevsomt, spesielt i fasen der baugen skal inn i vindøyet, og etterpå må man passe på som en smed for å holde den der. Sidevind/sjø kan du bare glemme. :sweat:

 

Kajakk derimot, det er tingen sin. Går fint i alleslags vind/føre forhold (med litt trening). :cool:

 

Jeg har min kajakk fast hektet på siden på min Nidelv24. Er lite i veien der den henger, og relativt greit å fire opp og ned ved bruk (men jeg har med gummijolle i tillegg da, men en badeplattform hadde sikker gjort samme nytte).

 

Største bakdeler med Kajakk er at de er enmanns (du får dem som tandem også), og at de er litt plundrete å komme oppi og utav.

 

Men av mine småbåter (Plastkano på fjellet, Gummijolle med motor, og Kajakk), er nok Kajakken den desiderte favoritt, og med den greier jeg nesten samme fart som snekka, selv i litt vær (4-5 Knop ?) :yesnod:

 

Erik.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for mange gode svar!

Jeg har kikket litt på de forskjellige her: http://www.luftkajakk.no/

Den kanoen jeg fant var nok litt i minste laget (kun 160kg lastekapasitet). Trenger plass til å landsette 2 voksne, 1 barn og grill- og badeutstyr. I tillegg prøver vi å legge forholdene til rette for at storken skal komme innom en tur til...

Litt mye badelekepreg over denne, men den var jo billig...

Vi kjøpte oss en ganske skikkelig oppblåsbar kano type hvor jeg og begge barna 8-10 år padler rundt med på tur. [...] Anbefaler slik vi betalte ca 3500,- for vår.

Hvor? Hva heter den?

Å Ro en Gummibåt i motvind, selv relativt lett motvind, er bortimot umulig. [...]

Å Padle Kano i litt sjø, eller alene i litt motvind, er tungt og strevsomt [...].

Kajakk derimot, det er tingen sin. Går fint i alleslags vind/føre forhold (med litt trening).

Er nok ikke så aktuellt med kajakk. Trenger plass til resten av familien også. Nå har jeg litt erfaring med kano fra diverse speiderturer i ungdommen, og padling mot vinden er forsåvidt tyngre, men her er det også snakk om teknikk. Med gode styretak går det greit både å få kanoen opp mot vinden og å holde den der.

 

Det jeg selvsagt er litt bekymret for, er om det er mulig å montere en sammenleggbar kano på dekk. Hvis man må på land for å montere, er jo litt av vitsen borte. Litt av poenget med en sammleggbar kano, er også at den er et fullverdig alternativ til vanlig kano for vanlige kanoturer også. Vi besøker konemors familie i Nord-Sverige sånn ca. annenhvert år, og der kan det være fint å kunne ta en tur med kano, telt og fiskestang. Vil en oppblåsbar kano være egnet til dette?

 

Typisk bruksmønster jeg ser for meg for en "sjalupp", er å ha den pakket vekk når det skal seiles, og så montere/blåse opp når vi har kommet til et sted vi vil være en dag eller to. En gummibåt vil vi også kunne slepe hvis vi bare skal "forhale" oss et kort strekk på et par timer. Og så kan det være greit å kunne pakke vekk spetakkelet når vi finner ut at vi vil sluke noen mil utasjærs.

 

Christian 8-)

Link to post
Share on other sites

Den kanoen jeg fant var nok litt i minste laget (kun 160kg lastekapasitet). Trenger plass til å landsette 2 voksne, 1 barn og grill- og badeutstyr. I tillegg prøver vi å legge forholdene til rette for at storken skal komme innom en tur til...

 

Nr 3 ovenfra (under produkter) tar 248 kg :yesnod:

 

(men det er kanskje fortsatt litt for lite for 2 +2 + utstyr...)

Link to post
Share on other sites

Kano og gummibåt er vel nokså forskjellige båtyper med ulike bruksområder. Jeg tenker meg mest kano for innenlandsbruk, den er i alle fall ikke stabil og sjødyktig nok til å gå inn i bruksområdet til en gummibåt. Det vil kanskje ha mer for seg å tenke motsatt.

Mnja, nå tror jeg neppe det vil bli noe mer sjø og vær der hvor vi ville bruke "sjaluppen" enn det typisk blir på innlandssjøer hvor man vanligivis bruker kano. Bruksområdet vårt ville som sagt være som "sjalupp", og det er jo naturlig nok i godt beskyttet farvann, ellers ville vi jo ikke velge å ligge på svai der. Alternativt kunne vi tenkt oss en og annen avstikker inn i den delen av skjærgårten hvor man ikke kommer til med vanlig båt. I slikt farvann har jeg vært på kanotur før, og det gikk faktisk helt fint. Veldig fin tur faktisk :smiley: Det vil ikke være aktuellt å slepe kanoen, hvis det var det du var bekymret for.

 

Ulemper jeg ser for meg med sammenleggbar kano:

  • Den legges sammen hver gang og kan ikke slepes.
  • Komplisert å sette sammen, små deler som kan mistes.
  • Relativt dyr (ca. 13k med årer bæresekk).

Ulemper med gummibåt:

  • Tungrodd, kan ikke bruker til avsikkere innover i den grunne og trange delen av skjærgården.
  • Kun en til å ro.
  • Kanskje litt for fristende å slepe istedet for å demontere når man skal krysse havstrekninger?

Men nå ser jeg at Maritim har noen særdeles rimelige gummibåter, så det spørs om vi ikke lander på en slik likevel.

 

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg kjøpte en Navigator II 400 gummibåt på Mekk for kr 1690,- (vanlig gråhvit).

Ser at Maritim hadde en lignende i 2006 men ikke nå.

Den kan roes av to stykker samtidig og da får man grei fart. Tar 3 voksne + 1 barn. Fiskestangholdere er vel ikke nødvendig på en gummibåt ? :lol:

Navigator II 400: 305x132x38cm

 

navigator2a.gif

 

Finnes også i en større utgave, Navigator II 500 som tar 4 voksne + motorfeste:

 

RST1024_l.jpg

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

L_K79-.jpg

Tahiti fra Sevylor får du over disk på Smartklubb for ca 600 -1000 kroner pr stykk (sikkert noe høsttilbud nå ?).

 

Mens du pønsker på om de skal kjøpe en rådyr Ally-kano kan du jo kjøpe 2 Tahiti-kajakker for fodt under 2000 totalt for begge.

Da får du plass til familien de 4-5 gangene de blir brukt neste år og heller kjøpe noe mer seriøst hvis de gir mersmak.

 

Har selv selv padler noen mil nedover Klarelven i Sverige med et par av disse for noen år siden. Ungene har også testet rå elvepadling på steinfylte bekker og gjennom bekk i "kloakrør" med forbausende suksess. Endte til slutt opp med en skikkelig kutt i en av dem (som jeg lappet), men det var utrolig hvor mye plasstikken holdt. (Tviler på om Allykanoen hadde tålt like mye juling.) Ikke la deg lure av fargen...dette er ikke en badeleke, men solide saker. Tror forresten det er den grønne varianten som selges på Smartklubb nå.

 

Skaff en skikkelig pumpe....det er litt pes å få pumpet den opp. Ellers må Ventilene skrus hardt til for å ungå svak luftlekasje.

Ganske kompakt også...veier vel ca 10 kilo tror og jeg sammenlegbare årer følger vel også med. (Selv kjøpte jeg nye som ikke var sammenleggbare.)

Selv om den ser ut som en kano bør den padles med kajakkåre som jeg bedre fart og bedre retningsstabilitet (uten kjøl vingler fartøyet ganske mye for hvert tak.)

 

En perfekt kajakk til under 1000 kroner er vel litt for godt til å være sant....og det som mangler på denne er oppstivingen i hardplast som finnes på dyrere modeller. Barna sitter fint, men selv med oppblåsbart sete som er inkludert føler jeg at rumpa synker litt langt ned og baugen opp...

Noen ganger i veldig grunne elver kjenner man rumpa subbe ned i bunnen, men da er det bare å hipse seg litt op så glir man over steien.

Det er lite sig i den og den er relativt bred så man skjærer ikke gjennom vannet i oympisk stil akkurat.

Tåler ganske store bølger fordi jeg former seg etter vannet å bukter seg som en slange på toppen av bølgene.

Har selv kost meg i havgapet.

 

Plass til en voksen og et barn. Bagasje kan lett komme til å bli våt hvis det ikke er pakket godt inn.

 

Løp å kjøp....selv om det ikke er den perfekte kajakk. Absolutt fin til å utforske nærområder i uthavna og perfekt til å dra på beversfari med hvis du på en rastplass oppdager et stille tjern du impulsivt vil utforske nærmere...

 

Det finnes også andre billigmodeller fra andre produsenter men disse har jeg ikke kjennskap til. Sevylor er ihvertfall store på gummibåter i alle prisklasser.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...