hai99

Bruk av amatørradio på maritime frekvenser.

40 innlegg i dette emnet

Har lest mye om emne ehr på forumet, ser at mange anbefaler radioamatørstasjoner.

 

Tro det eller ei, men det er ikke lov å bruke amatørradio utstyr i kontakt med

Kystradioer eller på marine frekvenser, heller ikke til flybruk.

Fikk vite at orsaken var at en del radiomatør stasjoner ikke er frekvenstabile nok og kvaliteten varierte.

Det vil si man kan ikke bruke Icom ic-707 eller ic-718 , men derimot de kommersielle utgavene

ic-77 og ic-78, som har innebygd krystal ovn (mer frekvens stabile) men ellers like ic-707 og ic-718.

Man kan sette inn en slik krystal i ic-707, men det er ikke godkjent.

Kan forstå at andre skip og kystradio stasjoner ikke kan sitte og fin tune på frekvens, men litt snevert er det.

Minst 80% av amatørradio utstyr fra icom, kenwood eller yaesu har meget bra kvalitet.

 

Vet dette fordi vi engang hadde tenkt å bruke en Kenwood ts-450 i båt.

Om jeg satte inn en krystalovn eller ikke spilte ingen rolle.

Her er et klipp fra en maritim side i sverige :

 

Likaså får en amatörradiostation inte användas till kontakter med kustradiostationer eller andra fartyg. Typiska amatörradiostationer är IC-720, IC-735, IC-725, IC-707, IC-718, IC-706 alla versioner. De äldsta kan inte användas med automatisk antenntuner.

 

Om noen vet om det har skjedd endringer i regelverket så gi skriv gjerne om det.

Det var i 2003 jeg sjekket.

 

Jørn

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Tro det eller ei, men det er ikke lov å bruke amatørradio utstyr i kontakt med Kystradioer eller på marine frekvenser, heller ikke til flybruk. Fikk vite at orsaken var at en del radiomatør stasjoner ikke er frekvenstabile nok og kvaliteten varierte. . . . . . . . . . . Kan forstå at andre skip og kystradio stasjoner ikke kan sitte og fin tune på frekvens, men litt snevert er det. Minst 80% av amatørradio utstyr fra icom, kenwood eller yaesu har meget bra kvalitet.
Hei.

 

Tro det eller ei? Selvfølgelig tror jeg det, og godt er det at det er slik. En amatørstasjon er et produkt for hobbybruk. Og amatørradio er en fin hobby, har hatt lisens selv for mange år siden.

 

Men maritime VHF radiostasjoner er del av et verdensomspennende sikkerhetsnett til sjøs. Og som du selv sier, det er håpløst å fintune på frekvensen på VHF'n min når du ligger ute i Skagerak og roper på hjelp fordi du holder på å gå ned. Sorry til deg, du får bare drukne, jeg hører ikke hva du sier. Og fintuning er dessuten ikke mulig på de VHF-mottakerne som brukes i dette sikkerhetsnettet.

 

At 80% av amatørutstyret fra de produsentene du nevner har god kvalitet sier jo sitt. Jeg ville heller si det slik at så mye som 20 % av utstyret er ubrukelig i dette sikerhetsnettet. Og selvfølgelig gjelder det jeg har skrevet i minst like stor grad når det gjelder fly.

 

Lars H.

(ex radioamatør og ex skipsradiokontrollør)

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Navn: Trudelutt Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

det står oxo i samme tekst http://www.produktcentrum.com/tips.htm

 

att en marinradio ikke får brukes på amatörbanden............

 

vilket sikkert er riktigt hvis man följer alle lover o paragrafer.

men en 'åpnet' marinradio som grejjer o sende på alle frekvenser bör kunne brukes på amatörbanden

 

dette tror jag er lov....amatörer kan ju bygge sine egne radioer helt fra grunden o sende med dem(inom visse regler)!

Bostedskommune: Vestfold Båtfabrikat/modell: Najad 371-58, K6-52 Navn: Gunga Din og Solvind Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: 58 og 52 Kallesignal: SA8004 MMSI: 265600660 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hmmm da må jeg ha vært heldig.

 

Mottok for en drøy uke siden nytt konsesjonsdokument fra lisenskontoret der min ICOM 706 MK2 er oppført som ekstra radio.

Det var helt OK å bruke denne på maritime frekvenser.

Men dersom du skal utstyre en konsesjonspliktig båt gjelder SOLAS kravene og utstyret må være iht. dette. Må blant annet ha DSC på MF/HF.

 

Geir :seeya:

Bostedskommune: Vest-Agder, Farsund Båtfabrikat/modell: Bavaria 38 Ocean Navn: S/Y Ocean Viking Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR9450 Kallesignal: LK6534 MMSI: 257565350 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ICOM 706 MK2 er oppført som ekstra radio
kan være det at Icom har en mengde radioer for maritimt bruk.

Og at de trodde det var en marine radio.

Hadde du hatt en Yaesu eller Kenwood kunne det ha blitt vanskeligere :wink:

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det har alltid vært "god latin" å holde amatørradio og maritim radio adskilt; det har vel mange forskjellige begrunnelser - også formelle . . . .

Men de fleste av oss som fusker litt i begge bransjer har kanskje våre svin på skogen hva det angår. Jeg husker veldig godt en gang i Adengulfen da jeg dro igang en av hovedsenderne og tunet den på et amatørbånd for å få kontakt med en av Thor Heyerdal sine ekspedisjoner. Men det er slett ikke "etter boken" :wink::wink:

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: 72' isbrytende redningskrysser 1958/1984 Navn: POSEIDON II Båttype: Annen Byggemateriale: Stål Kallesignal: LNZC MMSI: 258076500 AIS type: Class A

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt fortalt av en radioamatør at de kjøper VHF radioer fritt på nett (kinaprodukter)hvor de selv stiller frekvensen. De kan ha f.eks. ha denne i bilen innstilt på politiets frekvens og følge med på f.eks. trafikk-kontroll. Det kan nå så være, men jeg ble også fortalt at de kan følge flytrafikken, dvs kommunikasjonen mellom fly og kontrolltårn. Det virker en smule suspekt på meg, fordi dette utstyret kan kjøpes relativt fritt på nettet og kan komme i hendene på hvem som helst. Noen meninger/kjennskap til dette?

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Eg har ein erindring om ein sydpolsekspedisjon for sånn 20 - 30 år siden fikk en spesialtillatlse til å bruka ein amatørradio på skipsradiofrekvenser. Årsaken var at deira HF radio var "vandret heden" i eit heller ugjestmildt strøk.

 

Magne

Bostedskommune: Hordaland, Fjell

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt fortalt av en radioamatør at de kjøper VHF radioer fritt på nett (kinaprodukter)hvor de selv stiller frekvensen. De kan ha f.eks. ha denne i bilen innstilt på politiets frekvens og følge med på f.eks. trafikk-kontroll. Det kan nå så være, men jeg ble også fortalt at de kan følge flytrafikken, dvs kommunikasjonen mellom fly og kontrolltårn. Det virker en smule suspekt på meg, fordi dette utstyret kan kjøpes relativt fritt på nettet og kan komme i hendene på hvem som helst. Noen meninger/kjennskap til dette?

Vi som er radioamatører kan fritt kjøpe (det kan for så vidt hvem som helst, som du skriver) og dessuten fritt bygge. Vi har sjøl ansvar for at vi ikke sender utenfor de frekvensområdene vi har tildelt. For å sende på radioamatørens frekvensområder, må man ha tatt eksamen og fått lisens (og et kallesignal). I Norge kan man lytte på hvilken som helst frekvens. Det nye nødnettet (tetra) er nå innrettet slik at man er nødt til å ha helt spesielt utstyr for å avlytte det, i motsetning til tidligere løsninger, så man kan ikke lytte på det nettet.

Da jeg fikk min lisens i 1980, måtte man legge fram lisensen for å kjøpe utstyr som var beregnet til radioamatørbånd. Slik er det ikke lengre.

For øvrig: i nød kan man bruke det utstyret man måtte ha for å tilkalle hjelp. Er marin-VHFstasjonen død, og en amatør-VHF er innrettet for å kunne sende på maritimfrekvenser, så kan man naturligvis sende nødtrafikk ved hjelp av den radioen.

Bostedskommune: Østfold, Hvaler Båtfabrikat/modell: Winga Princess Navn: Salt Båttype: Motorseiler Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: Ja AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg har 2st HF-radioer ombord.

Furuno FS-1550 med kun voice på maritime ITU-kanaler. Freq. stabiliteten er +/- 20hz på sending etter oppvarming.

 

ICOM-718 med alle modus, Voice, telex, morse, FSK har freq. stabilitet less than 30hz etter oppvarming.

Jeg tror ikke Bodö Radio merker forskjellen om jeg bruker den ene eller andre radioen ved oppkall.

Kanskje i styrke da Furuno har 150W mens Icom har 100W

Min IC-718 er modifisert for sending på alle band. Maritime + amatör.

 

Når det gjelder politiet, så har jo dem godt over til digitalt samband nå. Der er ikke bare å tune seg inn lengre å lytte!

Bostedskommune: Utlandet

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det kan nå så være, men jeg ble også fortalt at de kan følge flytrafikken, dvs kommunikasjonen mellom fly og kontrolltårn. Det virker en smule suspekt på meg, fordi dette utstyret kan kjøpes relativt fritt på nettet og kan komme i hendene på hvem som helst. Noen meninger/kjennskap til dette?

 

Håndholdte flyradioer kan kjöpes fritt.

Bestill fra USA på mandag, og du får denne levert på döra för helga via UPS/DHL

2-3000 kroner.

 

Flyradioer er enkle AM-radioer, dobbel sideband. 118 - 136 Mhz bandet.

 

Men det er ikke lov å bruke denne hvis du ikke har flyradio lisens.

Bostedskommune: Utlandet

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Når en etter vært skjønner at det er noen "morosame" individer der ute da blir jeg litt betenkt over at slikt utstyr er i fritt salg. Og jeg reiser relativt mye med fly.

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Båten din blir vel ikke usikker fordi noen forstyrrer VHF'en din ?

Likeledes forblir flyene i lufta om sambandet skulle bli forstyrret.

Radioamatørernes utstyr kan som regel bare lytte - ikke sende på fly frekvensene.

Og ingen av dem har interesse av å forstyrre sambandet deres. Har tilgode å høre om det.

Det som ER farlig er drittunger med laser-pekere !

 

Geir :seeya:

Bostedskommune: Vest-Agder, Farsund Båtfabrikat/modell: Bavaria 38 Ocean Navn: S/Y Ocean Viking Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR9450 Kallesignal: LK6534 MMSI: 257565350 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Enig i det, men en i virkelighetens verden går noen på flyskole og skaffer seg flysertifikat for å styrte fly, hvor enkelt er det da å bruke kinaradioer i fritt salg og gi falske signaler til fly ? Og hvor enkelt er det da for banditter å overvåke politiets kommunikasjon?

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

hvor enkelt er det da å bruke kinaradioer i fritt salg og gi falske signaler til fly ?

 

Det er kjempeenkelt, men ikke noe stort problem og heller ikke ansett som noen stor sikkerhetsfare. Handholdte flyradioer er i fritt salg i USA,

disse kan både sende og motta på flyfrekvensene. Men i siste instans er det jo piloten som flyr flyet, og det er tilstrekkelig redundans i systemet til at en falsk klarering ikke vil føre til ulykke.

Redigert av Vestkystseiler
Bostedskommune: Utlandet Båtfabrikat/modell: Ericson 30+ Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det är egentligen en grundregel som gäller alla radiosändare - att de bara får användas på de frekvenser de är avsedda och godkända för. Radioamatörer har ett unikt "eget ansvar" för att radion fungerar och inte stör, men detta är begränsat till sändningar på de "egna" banden. Att de eventuellt inte skulle vara lika stabila och ha andra egenskaper som är oförutsägbara kan stämma, om man bara ser till dåliga hemmabyggda/egenkontrollerade radiosändare.

 

Däremot är detta naturligtvis inte sant för de kommersiella amatörradioapparaterna som säljs idag; ICOM, Yaesu o.s.v. Deras prestanda uppfyller samma myndighetskrav som f. eks. marina VHF-apparater i handeln. Ofta har de t.o.m. ännu känsligare mottagare. En stor skillnad är dock att man på en amatörradio kanske kan ställa in uteffekter på över 25W som är otillåtna på Marin-VHF. Men är det en radioamatör som hanterar radion får man hoppas det finns en del "sunt förnuft" och omdöme också.

 

Själv har jag en FT-7800 i båten som jag både kör amatörradio och Marin-VHF på med gott samvete. Jag mäter på radioapparater dagligen i mitt jobb, och den är minst lika "fin" i sin sändning som de flesta marina VHF-apparater.

(Eftersom slutsteget inte är optimerat på 160MHz har jag av ren självbevarelsedrift lagt in en lägre maxuteffekt på marina kanaler).

 

73 de SM7RIN

Bostedskommune: Sverige Båtfabrikat/modell: NB Marine NB870 Navn: MyWay Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Det er ok, men som sagt kan alle i dag skaffe seg slikt utstyr med et med noen tastetrykk. Jeg sa ikke noe mer. :lipseal:

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Med en flyradio kan du bare prate i. Ikke sende noen signaler av noe slag. En person som ikke er opplært i flyterminologi, dvs koder, callsign, forkortelser etc, vil bli avslört umiddelbart.

Da kan flyet bare skifte kanal, og kalle opp andre, enten controllcentral, radarcontrollen, approachcontrol eller tårnet. Så kan denne personen bare fortsette å skrike på sin freq.

Han kan dessuten raskt bli peilet inn av tårnet. Sk. QDM/QDR som vi sier!

Bostedskommune: Utlandet

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Og dersom han/hun kan flytermnilogi ? Ikke for å skremme, men det er det vi kaller galninger der ute som ikke nødvendigvis er amatører.

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Og hvor enkelt er det da for banditter å overvåke politiets kommunikasjon?

 

I Oslo har politiet visstnok gått over til kryptert kommunikasjon, så de kan ikke lenger følges på f.eks kjeltring.com

Bostedskommune: Oslo

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Og dersom han/hun kan flytermnilogi ? Ikke for å skremme, men det er det vi kaller galninger der ute som ikke nødvendigvis er amatører.

Jo, det er sant som du sier!

Galninger finns. Men da får de vel gå tilbake til systemet fra tidligere år. :smiley: Nemlig blinke med grönt lys fra tårnet = Clear to Land!

Bostedskommune: Utlandet

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

ok bra idè

Bostedskommune: Vestfold, Larvik Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Litt ute av tema men, er det noen som har en lader til en ICM1 Euro? Har mistet min (LI6537)

Bostedskommune: Buskerud, Lier Båtfabrikat/modell: 1974 Sjømann Navn: Stusslig II Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI6537 MMSI: 258137420

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

En radioamatør er en AMATØR og ikke proffesjonell som mange tror!

Underskrevne er profesjonell radiooperatør (LI6537)!

 

Har drevet med radiokommunikasjon siden 1983 og er dreven i faget!

Bostedskommune: Buskerud, Lier Båtfabrikat/modell: 1974 Sjømann Navn: Stusslig II Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI6537 MMSI: 258137420

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Er man i drammensfjorden (kanal 27) treffes jeg der!

Bostedskommune: Buskerud, Lier Båtfabrikat/modell: 1974 Sjømann Navn: Stusslig II Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI6537 MMSI: 258137420

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende


Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto


Logg inn