Jump to content

Bruk av amatørradio på maritime frekvenser.


hai99

Recommended Posts

JeDe kan ha f.eks. ha denne i bilen innstilt på politiets frekvens og følge med på f.eks. trafikk-kontroll. Det kan nå så være, men jeg ble også fortalt at de kan følge flytrafikken, dvs kommunikasjonen mellom fly og kontrolltårn. Det virker en smule suspekt på meg, fordi dette utstyret kan kjøpes relativt fritt på nettet og kan komme i hendene på hvem som helst. Noen meninger/kjennskap til dette?

Sør for Dovre er politiradio "kryptert". Nordafor kan vi enda lytte, men ved sensitiv info, bruker de GSM...

Flyradio? Hvorfor i h@l... skal man inn der også? Jeg setter på linje med å bruke laserpenn mot fly. Og blir man tatt med slikt, ligger man tynt an!!

 

.....

Jeg tror ikke Bodö Radio merker forskjellen om jeg bruker den ene eller andre radioen ved oppkall.

Kanskje i styrke da Furuno har 150W mens Icom har 100W

Min IC-718 er modifisert for sending på alle band. Maritime + amatör......

HVIS du er radioamatør, OG har sert. for maritim VHF,vil jeg tro at du skjønner problemer med så stor utgangseffekt på maritime frekvenser...

(Vi andre er begrenset til 20 watt fra senderen...)

Som andre her også sier, hold amatørutstyr vekk fra disse kanalene!

(I ytterste nød, er saken litt anderledes, men dog!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Maritimt 155.500 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L1 (FritidsbÅter),Jaktradio Sverige kanal 03
Maritimt 155.525 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L2 (FritidsbÅter),Jaktradio Sverige kanal 04
Maritimt 155.650 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L3 (FritidsbÅter),

LI6537

Link to post
Share on other sites

Sør for Dovre er politiradio "kryptert". Nordafor kan vi enda lytte, men ved sensitiv info, bruker de GSM...

Flyradio? Hvorfor i h@l... skal man inn der også? Jeg setter på linje med å bruke laserpenn mot fly. Og blir man tatt med slikt, ligger man tynt an!!

 

HVIS du er radioamatør, OG har sert. for maritim VHF,vil jeg tro at du skjønner problemer med så stor utgangseffekt på maritime frekvenser...

(Vi andre er begrenset til 20 watt fra senderen...)

Som andre her også sier, hold amatørutstyr vekk fra disse kanalene!

(I ytterste nød, er saken litt anderledes, men dog!)

Hei, har en radio på MF/SW og denne er på hele 5 watt

LI6537

Link to post
Share on other sites

 

HVIS du er radioamatør, OG har sert. for maritim VHF,vil jeg tro at du skjønner problemer med så stor utgangseffekt på maritime frekvenser...

(Vi andre er begrenset til 20 watt fra senderen...)

Som andre her også sier, hold amatørutstyr vekk fra disse kanalene!

(I ytterste nød, er saken litt anderledes, men dog!)

Her er det mye rart som blandes ihop. Men IC718 er altså ikke mulig å sende med på VHF-båndene.

 

Nyere radiorigger tiltenkt amatørbruk kan for øvrig programmeres med kanaler for dem som har lyst til det.

 

Bruk av radioamatørutstyr på de maritime båndene er fullstendig uproblematisk for alle andre enn paragrafrytterne, og som vi vet kjenner nøden ingen lov...

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du leser innlegg #10, gies det inntrykk av at denne kan brukes til Tx.

 

Jadda, er klar over DET, men det er en grunn til at bestemmelsene er som de er. Og det er neppe paragrafrytteri.

 

(Det vi snakker om her er VHF-båndet. De andre maritime båndene må du ha eget sertifikat på, som du sikkert vet.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ka sier lovdata om bruk av amatør radio?

§ 6.Tillatelse til bruk av radioutstyr

Innehaver av radioamatørlisens tillates å ta i bruk radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd jf. forskrift 15. april 2016 nr. 377 om EØS-krav til radioutstyr. Utstyret må være i samsvar med krav i ITU-RR artikkel 25. Kravet gjelder ikke i nødssituasjoner, jf. ITU-RR artikkel 4.9

 

På kurs var det: "Du har ingen anledning til a bruke radioamatør utstyr utenfor radioamatør frekvensen."

 

Men: Eg var sist her...

bilde

 

og ka fant eg i en radiorom nedenfor

bilde

 

Javel! en radio amatør radio.... Icom sin IC 756 pro som er i bruk på Kystradio :giggle:

bilde

 

Så Radio amatør utstyr er fra god kvaliteit nok for bruke på maritime, bare ikkje tillat!

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En Icom IC-756(x) kan bli vanskelig å bruke på vhf og uhf da den ikke har disse bånda, den har HF + 6m båndet.

Jeg har en slik selv jeg daglig bruker rundt om på den's bånd, helt lovlig.

 

Angående bruk av radioamatørutstyr på andre frekvenser enn hva båndplanen tilsier er ikke lov, med unntak av nød og katastrofer.

Det er heller ikke lov til å bruke en radio som kan programmeres fra radioens taster til foreksempel jaktradio eller maritim bruk, fordi

dette da er en radioamatørradio, untatt lisensierte radioamatører.  (Eksempel: Baofeng UV-5R xx  med fler)

 

Alle svar ang dette finnes på lovdata.no og loven er krystallklar!

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2004-06-28-1020

 

Ha en fin dag :)

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så en ting til ( PR94249 ), man er ikke noe profesjonell radioopperatør fordi man har en maritim lisens, eller for den del en jaktradio lisens...

man er nok da meget mer amatør enn en radioamatør. (Ved å melde seg opp til radioamatørprøven og bestå, så ser en hva dét er)

Vi er nok ganske amatører alle mann, men vi er gode til det ;-)

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående bruk av radioamatørutstyr på andre frekvenser enn hva båndplanen tilsier er ikke lov, med unntak av nød og katastrofer.

 

helt riktig !

 

men omvendt......har du en marin SSB så kan du bruke den på amatørbanden forutsatt att du er radioamatør o har lisensen! 

 

skal du sende på marin banden forutsetter det LRC eller GOC

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og dersom han/hun kan flytermnilogi ? Ikke for å skremme, men det er det vi kaller galninger der ute som ikke nødvendigvis er amatører.

 

Har en del år i bransjen. Har aldri opplevd falske meldinger eller uautoriserte sendinger på frekvensen. All kommunikasjon innen luftfart er så prosedyrestyrt at det vil være om ikke umulig, så i alle fall vanskelig, å stelle i stand noe for uvedkommende som ikke blir oppdaget umiddelbart. Mest trøbbel ville man oppnå ved å blokkere en frekvens. Det skjer av og til (har opplevd det flere ganger) at et flys sender henger seg opp og dermed blokkerer frekvensen, men man har rutiner for å nå flyet på annen måte. Det er som regel mest flaut for de i cocpit som sitter å prater for åpen mic.

 

Et fly kan i prinsippet miste kommunikasjon i et hvilket som helst segment av en flyging og likevel fortsette flygnignen på en forsvarlig måte. 

 

Så, ikke all verden å bekymre seg over.

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tro det eller ei? Selvfølgelig tror jeg det, og godt er det at det er slik. En amatørstasjon er et produkt for hobbybruk. Og amatørradio er en fin hobby, har hatt lisens selv for mange år siden.

 

Men maritime VHF radiostasjoner er del av et verdensomspennende sikkerhetsnett til sjøs. Og som du selv sier, det er håpløst å fintune på frekvensen på VHF'n min når du ligger ute i Skagerak og roper på hjelp fordi du holder på å gå ned. Sorry til deg, du får bare drukne, jeg hører ikke hva du sier. Og fintuning er dessuten ikke mulig på de VHF-mottakerne som brukes i dette sikkerhetsnettet.

 

At 80% av amatørutstyret fra de produsentene du nevner har god kvalitet sier jo sitt. Jeg ville heller si det slik at så mye som 20 % av utstyret er ubrukelig i dette sikerhetsnettet. Og selvfølgelig gjelder det jeg har skrevet i minst like stor grad når det gjelder fly.

 

Lars H.

(ex radioamatør og ex skipsradiokontrollør)

Amen. Amatørradio er amatørradio. Maritim VHF er dedikerte kanaler, med en klart spesifisert båndbredde  osv. Dette er kriterier man ikke kan garantere for hvis man slipper løs radioamatørene på disse kanalene. Men jeg skjønner ikke helt problemet ? Hvis en en radioamatør ønsker seg en maritim VHF, så er det bare å avlegge eksamen og søke om lisens. Og så kjøpe seg en godkjent radio.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...