Jump to content

D4-210 overtrykk i ferskvann


nesing

Recommended Posts

Kjøpte en havarert D4-210 for drøyt et år siden. Forrige eier hadde skiftet toppakning

på motoren og en feil ved sammenskruingen av registerstrammeren førte til at motoren

havarerte etter få timer. Ventiler stod fast i det ene stempelet og det ble en skade på hullet

i toppen der kopperdysa til injectoren sitter i. Tok sjansen på å kjøpe dette "vraket " for

en billig penge og satte igang med rehabilitering. Spørsmålet var om jeg skulle kjøpe ny topp

til i overkant av 30.000 kr eller om jeg skulle forsøke å få den sveiset. Valgte det siste og

var da klar over at dette var en stor sjanse å ta. En flink lokal sveiser lappet hullet for injektorhylsen

og jeg kjøpte nytt stempel, kopperhylse, ventiler, ventilseter og ventilstyringer til den ene sylynderen.

Var så heldig at en meget dyktig og hjelpsom vp-mekaniker ble interesert i prosjektet mitt

og han hjalp meg med de kritiske operasjonene og hadde også spsialverktøy som var nødvendig.

På våren 2007 var båten på havet og jeg var meget godt fornøyd. Båten (Marex Estremo) var

i plan på få sekunder og toppfarten var 29 knop med en G4 propell som sansynligvis er alt for liten.

Ihht. beregninger fra VP bør jeg gå for G7-G9, så dersom noen har noen brukte er jeg interessert.

Problemet som etterhvert dukkket opp var at ferskvannet fikk overtrykk. Etter å ha kjørt

i ca. 10 minutt kom det damp ut av ekspansjonslokket og vannet minket til langt under minimum.

Tilslutt merket jeg også oljesøl i luftfilteret. Ble fortalt at dette kanskje var på grunn av tett

veivhusfilter så jeg byttet dette. Etterhvert så jeg for meg at sveisingen i toppen hadde mislykkes og

tok derfor opp båten for å skifte toppen. Når jeg skulle demontere dysene fikk jeg nesten ikke ut den ene

og antok at dette satt i den reparerte sylinderen. Men jeg ble litt overrasket da dette var den på motsatt

side. Både injectoren og stempel/topp var full av sot. Så nå lurer jeg altså på om dette kan være grunnen

til overtrykket. Det ser ut som om tetningen mellom kopperhylse og injectoren ikke er god nok men kan

dette skape overtrykk i ferskvannet? Har ikke tatt ut hylsa så jeg ser ikke godt nok om den har en lekasje ut

i kjølevannet. Håper noen kan gi meg noen tips. Har sendt dysene til Fyksen til sjekk.

 

kopi_av_dsc_0003.jpg

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel ikke være det samme problemet som er omhandlet utførlig her på forumet i tråden "trøbbel med volvo penta D serie".

Dersom injektoren lekker og diesel i tilstrekkelige mengder under trykk eksploderer slik at hylsen sprekker, så går trykket rett ut i ferskvannskjølingen og frostpluggene kan sprenges ut. I ditt tilfelle kunne det jo være en nærliggende tanke at det er blitt en mindre sprekk i hylsen.

Det skulle være interessant å å klarlagt nettopp dette om tetningen mellom injektor og hylse er god nok. Kan det ligge en hund begravet her?

Hvis dette er tilfellet skulle du ha en god reklamasjonssak mot Volvo.

Redigert av MS Pluto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei sann :smiley: Dette her ligner og er nok det problemet som pluto referer til. Det er nok en sprekk i hylsa di som har oppstått ved at injectoren lekker ut mellom injector / hylse. Volvo har jo ikke noe fasit selv på hvorfor dette oppstår.. Blir spennende og høre når du trekker hylsa ut.. da er jo dette motor nummerXX som dette har skjedd med. Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

injector.jpeg

 

Lurer litt på hvordan tetningen mellom hylse og injector blir god nok når man tenker

på at trykket her er over 1000 bar. Skulle tro at hylsa i såfall må rengjøres godt dersom

injectoren skal byttes. Injector skal settes med bare 30-40 Nm. Dersom det ikke er rent

tror jeg det lett kan bli leksaje her. Tror dette kan være like stor kilde til lekasje som at

vinterdiesel er litt tynnere enn vanlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på en jobb der det skulle byttes hylse på en Tamd122d topp , her ble det brukt ett rensevetøy før hylsa ble pressa inn med ett spesialverktør , det er også viktig att soten som ligger på dysa blir fjerne før du setter men på plass igjen.

 

Hvis du tar deg en tur til din lokale Volvo verksted så har de sikkert verkstedboka til denne motore som igjen forteller hvem spesialverktøy som benyttes på denne jobben .

Link to post
Share on other sites

Kan ikke finne noe i verktøyhåndboka om rengjøring av hylsa, kun en børste for rengjøring av toppen når ny hylse

skal settes i :

"Kopparhylsans anliggningsyta i cylinderlocket måste

rengöras noga innan ny kopparhylsa monteras.

Montera tappborste 981 2546 på en borrmaskin

med ställbart varvtal. Max.varvtal för tappborsten är

1000 r/min. För in tappborsten i spridarhålet och rengör

sätet. Renblås med tryckluft."

Link to post
Share on other sites

Har nå trykktestet toppen og fikk en indikasjon hva trykket i kjølevannet kommer av.

Mellom godset i toppen og injectorhylsa var det leksaje. Samme hylsa som den sotete

injectoren satt. Samtidig har jeg fått resultatet av injectortesten. To injectorer var dårlige

og ny dysespiss måtte byttes på disse. Tror jeg vil skifte alle hylsene og ta ny trykktest for

å være sikker på at lekasjen er reparert.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke dette Volvo selv har funnet også da, lekkasje mellom hylsa og toppen?

Hvorfor er det et norsk fenomen, er det fordi få andre i verden benytter båtene i kaldere klima? (på Vestlandet skjer dette, men ikke østlandet for der er ikke båtene i bruk vinterstid, vanligvis)

Link to post
Share on other sites

Har nå trykktestet toppen og fikk en indikasjon hva trykket i kjølevannet kommer av.

Mellom godset i toppen og injectorhylsa var det leksaje.

 

For meg ser det ut til at problemet her er det samme som ved alle de andre motorhavariene der hylsen har eksplodert, nemlig injektorfeil. Forstår jeg Volvos uttalelser til båtmagasinet rett, må hovedårsaken til havari være at injektoren svikter, store mengder diesel strømmer inn i sylinderen og det oppstår et alt for høyt trykk i denne. Man behøver ikke å være maskiningeniør for å skjønne at et for høyt trykk kan medføre skader. Slike skader kan være som her at det oppstår uttetthet mellom hylse og topplokk. Det kan også være at drivstoff trenger inn mellom hylse og injektor slik at hylsen eksploderer, eller det kan være en toppakning som ryker, evt. deformering av stempel m.v. med varmegang til følge. Et alt for høyt trykk i sylinderen vil nødvendigvis ha sine konsekvenser.

Jeg kan bare uttrykke mitt inderlige håp om at Volvo / Bosch vil komme opp med en løsning på problemet før sesongstart!

Link to post
Share on other sites

Motoren er jo kjøpt som "havari-motor" slik jeg forstår. Det er jo da åpenbart og nærliggende at det dreier seg om samme injector-feil som VP nylig har framprovosert i test-benk med dyser fra andre havarimotorer. M.a.o er sannsynligvis dette en av de 32 det er snakk om.

 

Det er verdt å merke seg at de understreker at de ikke klarer å framprovosere feil på andre dyser en de som har sittet i havarerte maskiner. Det tyder vel på at det må være en fabrikasjonsfeil på akkurat disse dysene, disse motorene eller akkurat disse hylsene. Alternativt at måten disse båtene vært utsatt for ytre faktorer som har framprovosert feil.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...