Jump to content

Autohelm 6000, kan den kobles til plotter?


Don Tomaso

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en gammel seilebåt med en Autohelm 6000 autopilot. Vurderer å kjøpe en kartplotter med GPS, men er usikker på om det er mulig å koble den sammen med autopiloten. Er det noen som har kjennskp til denne type autopilot, og om den kan kobles mot en "moderne" kartplotter ?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Her er jeg nok på litt tynn is men hvis betjeningsenheten likner på Raymarine ST6000 (men med betydelig mindre display og 4-6 knapper):

255850.jpg

så mener jeg den kan tilkobles plotter/GPS.

 

De eldste Autohelm som kursvelgeren er et litt stort ratt på toppen av fluxgatekompasset kan ikke tilkobles noe som helst.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for raske svar.

Manualen beskriver den type som står i båten, men basert på beskrivelse i ybw.com forumet kan det se ut som at det er en komplisert affære å omdanne "gamle" NEMA signaler til nyere kartplottere. Spørs om jeg ikke må spandere ny styringsenhet til Autohelmen, eller rett og slett kutte ut link mot kartplotter og seile på "gamle måten"...

Link to post
Share on other sites

...eller rett og slett kutte ut link mot kartplotter og seile på "gamle måten"...
Det er jo et spørsmål om hva du vil ha ut av kartplotter/pilot. Da jeg begynte med kartplotter/autopilot for 12-14 år siden tenkte jeg at det måtte være ideelt å la plotteren styre båten helautomatisk men etterhvert oppdaget jeg at det kostet ganske mye tid å lage fornuftige ruter for helautomatisk styring og alle kursendringer større enn 3 grader måtte likevel kvitteres på piloten.

 

I dag legger jeg en del arbeid i å lage ruter for alle turer i litt mer ukjent terreng (mine ruter for SOB kan lastes ned her) og autopiloten er nesten hele tiden i bruk men jeg finner det absolutt mest praktisk å lese av ruten på plotteren og manuelt sette kursen i piloten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Man kan alltid få kart programmet til å seile i forhold til vind...

 

Men spørsmålet her var om den kunne syre på ruter. Det kan den, det står omtalt noe XTE i manualen, for å finne ut hvilket utstyr den er kompatibel med (nmea?) må du finne mer informasjon om hva den spiser av signaler.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det stemmer at det går helt fint å sende ruter fra en kartplotter til en ST6000. Det forutsetter da at man kjøper Seatalk/NMEA converteren. Ikke så dyr men hvis formålet kun er som beskrevet så er det bortkastede penger. Det blir bare kluss ved å seile etter ruter på denne måten. ST6000 fungere ganske bra i Windvane modus og det finner man fort ut er mye nyttigere. hvis du har en slant til overs ville jeg heller ha investert i en trådløs fjernkontroll. Da kan du justere kursen ved behov selv om du befinner deg utenfor cockpit. Den har også Tack og Windvane funksjon i displayet. Tackfunksjonen på fjernkontrollen tillater deg å gjøre klart til slag, aktivere, og så utføre slaget. Du velger selv hvor mange grader du vil ha som verdi. Neste øvelse er å jibbe spinnaker, ved hjelp av fjernkontrollen, men der er du kanskje ikke ennå?

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke "tack" funksjonen på min Autohelm noe særlig.

Slaget starter greit (passe svingradius de første 30 gradene av slaget), men farta minker jo kraftig når man går opp mot vinden, og da skjønner ikke autopiloten at den må gi mere ror, for å bli ferdig med slaget på rimelig tid.

Det går bra til slutt, båten stanser ikke i vindøyet eller faller tilbake igjen på opprinnelige halser eller noe sånt, men jeg får litt mark av å vente på passering av vindøyet.

Bruker derfor ikke denne funksjonen. Benytter meg av styring med beina isteden.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

NOR_Gandsfjord:

 

Vi har jo litt forskjellige båter så det kan ligge noe der. Ellers så kan årsaken være at jeg har "lurt" min ST6000 til å tro at den har en hydraulisk styreenhet. Det sliter noe mer på utstyret men hvis man aksepterer en litt mer rykkete oppførsel fra selve drivenheten så blir piloten mye mer direkte og eksakt. Jeg har Withlock Cobra racing styreenhet med 1,5 omdreining og den kombinasjonen fungerer dårlig hvis jeg ikke lurer den i oppsettet. Typiskt at den ellers vingler langs kurslinjen. Skal jeg bruke Windvane funksjonen er dette oppsettet bare et must.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...