Jump to content

Ulik stigning på propeller på Bravo 3


TB2855

Recommended Posts

Heisann, er det noen som har erfaring med å redusere stigningen på en av propellene på eit Bravo 3 drev.

Jeg har litt problem å komme opp i riktig turtall litt utpå sesongen eller når jeg er full lastet. Har dermed lurt på å redusere stigninga på den fremste propellen med eit nummer. Trur at vist jeg går ned på stigninga på begge så blir det for mye.

Er det non som har erfaringer med dette? Har tenkt at det event. må være den fremste som må skiftes. Eller??

 

bayliner_2855_124.jpg

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Disse må brukes i riktig par, men du får cuppet og u cuppet som tilsvarer en str.

Noen som mener at du kan bruke u cuppet foran og cuppet bak, men ikke alle er enige.

Om du virkelig vil ha en skredersydd løsning, finnes nå Bravo three XR med en tommes interval.

Med lav USD blir det kanskje overkommelig...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ja no har jeg monter 20" framme og 22" bak, og jeg fikk ca 100-150 omdreininger ekstra.

Toppfarten er fortsatt den samme, men komme lettere i plan og båten går letter i sjøen.

:cheers:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Fungerer dette over tid?

Vil du ikke få skjev belastning på drevet?

 

Jeg merket ingenting annet enn at jeg fikk bedre turtall og bedre aksellerasjon. Propellen som jeg gikk ned i pitch på har også større diameter.....

Hvordan tenker du at det skulle bli skjev belastning på drevet ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har snakket med flere som bruker dette "trikset" for å få det siste lille ekstra.

Og de har ingen problemer.

Skjevbelstning er det allerede, siden det er den fremste propellen som må gjøre jobben

med å akslerer vannet opp i fart. Propellen bak skubber det bare videre.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Ja no har jeg monter 20" framme og 22" bak, og jeg fikk ca 100-150 omdreininger ekstra.

 

 

Hei.

Forstår jeg det riktig hvis det er indre propell ( i mot selve drevet ) du har byttet til 20"??

 

Jeg sliter litt etter jeg monterte baugpropell (har også vinsj med 50m kjtting i baugen), så dette kan kanskje være noe for meg også.

Redigert av Skipet 4 (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Hvordan tenker du at det skulle bli skjev belastning på drevet ?

 

 

Har ikke reflektert så mye over dette men trodde at propellene kom i par og skulle brukes i par.

Mao at de var tilpasset slik at du fikk lik belastning på indre og ytre drivaksel.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei.

Forstår jeg det riktig hvis det er indre propell ( i mot selve drevet ) du har byttet til 20"??

 

Jeg sliter litt etter jeg monterte baugpropell (har også vinsj med 50m kjtting i baugen), så dette kan kanskje være noe for meg også.

Du forstod det helt korrekt. :yesnod:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...