Jump to content

Flaps på snekke, erfaringer?


klikk

Recommended Posts

Noen her som har erfaring med montering av flaps til snekke? (Er det flaps det heter..?)  

 

Har sett at en del har montert flaps under hekken på størrelse med en middels badeplattform, og regner med at dette bidrar til å holde båten i "vater" ved gasspådrag. Men, hvor får man kjøpt dette, hva koster det, og har det mye å si på komfort, forbruk og marsj/toppfart?

Link to post
Share on other sites

Hehe! Han kan jo dra vannski etter Nidelve'n da! :wink: Jeg hadde ikke tenkt å gå så drastisk til verks. Men har hørt at man kan få øket marsjfarten med ett par knop uten de helt store inngrepene. Båten min har motor så det holder, men hekken graver seg ned når jeg gir særlig over 2000rpm.

Link to post
Share on other sites

Jeg også lurer litt på dette. Har båten på bildet og den ligger skjevt mot babord når jeg ligger i plan. Har ingen tunge ting på babord side, lurer på om det er fordi propellen drar den til siden.

Vil jeg trenge elektrisk trimflaps eller holder det med manuell som er forhåndsinnstilt tror dere? Har noen noe priseksempler?

Link to post
Share on other sites

På en planende båt er det nok best med hydrauliske flaps. (koster fra 4.000 kr)

På ei snekke, som klikk beskriver, går det fint med fast flaps. Dette lager man selv i sandwich eller syrefast. Flapsene bør være litt store, og ikke ha så mye vinkling ned over.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Om du går på www.nidelv.dk, og ser under Nidelv tips, finner du litt nedider et bilde av en slik flap.

 

Denne leveres ferdigstøpt i epoxy, og kommer komplett på ca' fem flak. Leveres av Asdal trading i Arendal. Tror han også kan kan levere mer eller mindre halvferdig til andre båter.

 

Dataene som framkommer stemmer også godt med det jeg har opplevet. Det snakkes også om drifstoffbesparelser opptil 30 %, og en fartsøkning på 1-2 kn.  Det viser seg at den reelle fartsøkningen ("speed over ground") som du feks får når du måler med GPS er ennå høyere, og det kommer av båten mer flater ut i motsetning til før, hvor båten satte nesa i været, og mye av motorkraften faktisk gikk med til å trekke vann under båten (og dra opp farta på loggpropellen) uten at det ga mer reell fart.

 

Ulempen er at båten blir mer ustabil, og det kreves "aktiv" manøvrering for å holde båten på stø kurs i medsjø.

 

Vær også oppmerksom på at snekke og snekke er to vidt forskjellige ting i denne sammenheng. Nidelv 26 er i utgangspunktet bygget som en halvplaner, og den ser ganske annerledes ut under vann en mange andre snekker. Det er neppe slik at en tilsvarende flaps vil ha samme effekten på alle snekker.

 

Det siste jeg ønsker å påpeke er at jeg ble overrasket over størrelsen/bæreflaten på denne flapsen.  Vi snakker om bortimot kvadratmetern, og det bør være et lite tankekors for de som vurderer justerbare trimflaps på snekke.

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

På min Tresfjord 28 har jeg bygget på bæreflaps. Fikk gratis 2knop. Monterte ny motor, 96HK (hadde tidligere 49HK) og fikk 5 knop ekstra og båten skjener ikke mer ut nå enn den gjorde uten flapsen.

 

Stubben

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ er jo å selge båten og kjøpe seg en halvplaner  :wink:

 

Snekke og fart er nå en gang to ting som ikke lar seg vellykket kombinere, med tanke på sjøegenskaper. Og da spesiellt i unnavind/bølger, den vil da skjære ut......

Tror nok det blir billigere å montere flaps gitt!   :lol:

 

Jeg snakker ikke om å få båten i plan,, men om å gi nesa en liten dytt ned for å få båten til å gå litt bedre i sjøen! Får jeg marsjfarten opp i 8knop, så er jeg strålende fornøyd!

 

Hvis det er ett problem med flaps i medsjø, hva med å hengsle hele flapsen, slik at man kan heve flapsen ved behov?

Link to post
Share on other sites

Tror at en flaps vil hjelpe deg langt på vei klikk, en nidelv 24 øker "marshastigheten" med 1 - 2 knop med nevnte flaps. Årsaken til dette er rett og slett forlengelse av "vannlengden". Et snekkeskrog er f.eks. meter 7 langs vannlinjen. Gammel "regnemåte" tilsier da en fortrengerhasntighet på ca. 7 knop. Øker man "pådraget" utover dette forsøker båten å "forlenge" sin vannlinje ved å heve nesen + senke akterenden (drei på et papirak så ser du effekten). Dette krever masse krefter, men gir forholdsvis liten gevinst. Ved montering av trimplan "hever" man alstå "terskelen" hvor båten vil forsøke "å bli lenger" på en enkel måte.

Link to post
Share on other sites

Poseidon og Jonny

 

Dere kjenner begge godt til Boknafjorden og Sletta.

Jeg har hatt en del turer over disse områdene i ganske røft vær, og det er klart man må bruke rattet en del, men ikke mer enn det heller. Min erfaring med flaps er bare positiv.

 

Stubben

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Tror at en flaps vil hjelpe deg langt på vei klikk, en nidelv 24 øker "marshastigheten" med 1 - 2 knop med nevnte flaps. Årsaken til dette er rett og slett forlengelse av "vannlengden". Et snekkeskrog er f.eks. meter 7 langs vannlinjen. Gammel "regnemåte" tilsier da en fortrengerhasntighet på ca. 7 knop. Øker man "pådraget" utover dette forsøker båten å "forlenge" sin vannlinje ved å heve nesen + senke akterenden (drei på et papirak så ser du effekten). Dette krever masse krefter, men gir forholdsvis liten gevinst. Ved montering av trimplan "hever" man alstå "terskelen" hvor båten vil forsøke "å bli lenger" på en enkel måte.

Terron,

 

Det som du skriver er delvis riktig, men bare delvis .....

 

Et displacementskrog med ca 7 meter lengde i vannlinjen har ganske riktig en skroghastighet i nærheten av 7 knop.

 

Men for at det samme displacementskroget skulle oppnå 1 knop mer som du nevner, da måtte vannlinjelengden være ca 10 meter.

 

Hvilket skulle tilsi flaps på 3 meter, noe som vel må sies å være en anelse urealistisk   :wink:

 

Derimot vil hver fot forlengelse i vannlinjen (i den størrelsen som vi her snakker om) gi ca 0,15 knop høyere skroghastighet.

 

Med andre ord: Den innvirkningen som flaps har på hastigheten kommer i liten grad av forlengelse av vannlinjelengden. Mesteparten av gevinsten i hastighet kommer av andre faktorer, som bedre "trim", at skroget "slipper sjøen" bedre, og at det får tendenser til planing  -  på godt og vondt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon og Jonny

 

Dere kjenner begge godt til Boknafjorden og Sletta.

Jeg har hatt en del turer over disse områdene i ganske røft vær, og det er klart man må bruke rattet en del, men ikke mer enn det heller. Min erfaring med flaps er bare positiv.

 

Stubben

Stubben,

 

Ja og det var en erfaring herfra som gjorde at jeg skrev mine linjer til deg:

 

Jeg kom med en av mine tidligere båter nordfra over Boknafjorden i en liten nordvestkuling og litt smågrapsen sjø. Turen gikk fint over fjorden, mest i displacementhastighet, men også delvis inn i planing  -  altså som en typisk "halvplaner".

 

Ved Torr skulle jeg dreie inn Mastrafjorden, og sukket egentlig lettet at turen (med flittig styring) hadde gått så fint på tross av været  -  men det lettelsens sukket kom noen sekunder for tidlig!

 

En akterlig sjø kom forkjært; den fikk tak i flapsene, med full tyngde på skrå aktenfra, presset akterenden ned, la meg på tvers av sjøen, krenget båten hardt over  -  og sekundene etter var kursen endret 180 grader. Det er sjelden jeg er direkte redd på sjøen, men den gangen ble jeg skremt over hvor fort jeg ble fratatt kontrollen over båten.

 

Min konklusjon er enkel: Flaps er vel og bra i fint vær, men fri og bevare meg for virkningen av "K=ma" når en akterlig sjø kommer forkjært   -   da er forskjellen på flaks og ulykke veldig liten ....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan nevne at jeg byttet motor i min Skarpnes 28 i vår og monterte flaps i denne forbindelse.

Denne båten har typisk snekke form (rund akter).

 

Båten er halvplaner, og det ble montert på en syrefast flaps rundt hele akter enden.

Denne bygger ut ca. 15-18cm helt akter. følger full bredde helt til den naturlig går ut i "null" på sidene.

 

Erfaringer ? I samme fart som tidligere går båten bedre i sjøen, liggen nede med nesa, og graver ikke. Kan øke ca. 3 knop mer enn tidligere før den begynner å grave.

(Har nå større motor) på toppfart går båten fint i sjøen, og løfter seg lett opp på vannet.

 

Motor tmd 40, 124 Ahk toppfart målt m/gps 17,5 knop (snitt, litt over/under)

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Dersom du velger og kjøpe trimplan ( flaps ) bør du velge så store flaps du har plass til, grunnen til dette er, om du velger ett "lite" trimplan vil utslaget på planet måtte være mye større enn på ett større plan. Disse små planene vil da nærmest bremse båtens fart.

En av hovedoppgavene til trimplan ( i tillegg til og justere evt skjev sjøgang ) er å redusere båtens slipp prosent. Vannet vil følge båtens vannlinje og ende opp i en stor hekkbølge, dersom du monterer trimplan vil disse presse vannet ut til siden og mest sannsynlig gi deg litt høyere fart, samt at du vil kunne slippe den store hekkbølgen.

 

Tech

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Båten til Søgne Dykkerklubb var på land nylig (etter 5 år i sjøen) og jeg tok noen bilder.

(Viksund 31 kombi-sjark)

 

Som dere kan se er dette et trimplan av store dimensjoner. Det tjener også som plattform under dykking.

Det er bygget i massiv glassfiber og divinycell.

Har vel stått på båten i ca 8 år. Og jeg kan love at den har opplevd litt av hvert av vær..... :lol:

 

Har ikke brukt båten selv, men slik jeg har forstått det er den eneste vesentlige ulempen at båten har blitt betydlig våtere siden den nå går omtrent vannrett, uansett fart (perkins 115hk, ca 12 knop max). Tidligere grov den seg kraftig ned og sikten forover ble svært redusert. Fartsøkningen ble rundt 10%.

Overraskende var det at sving-radiusen ble betydelig redusert med trimplanet. :cool:

Bilde

 

Legg merke til profilen som avslutter kjølen, denne gjorde slutt på kraftig kavitasjon.

Bilde

 

En av klubbens ildsjeler, mons, har montert et usedvanlig solid (10mm syrefast!) U-formet kjøljern. Som man kan se er dette festet vha noen T-formete braketter. På den måten slapp man å bruke gjennomgående bolter.

Båten brukes av mange forskjellige mennesker med varierende erfaring, og kjøljernet har nok spart forsikringsselskapet for noen kroner i løpet av årene. :wink:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Enda en erfaring med trimplan.

 

Jeg kjøpte i sin tid en Marex Sun-Cab 24. Da fikk jeg med et orginalt trimplan som var tatt av båten av en tidligere eier. Jeg brukte båten ut sesongen både til turer og fisking uten å montere dette. Motoren som satt i var en 25 hk VP og det var nok til at båten gravde seg gått ned på 90% effekt, men den gikk veldig stabilt i fartsrettningen selv ved forflyttninger ombord.

 

Men med hensikt om mindre graving og kanskje større fart monterte jeg trimplanet neste vår og fikk bl.a. det resultatet jeg ønsket; båten lå rett i vannet selv på full fart som også hadde øket med 0,5-1 kn.  :wink:

 

Men det ble også et annet resultat av monteringen: Første gangen jeg skulle ut å dørje etter makrell. Bare jeg "tenkte" på å forflytte meg i båten endret den kursen. Dette var så mye at jeg vegret meg for å gå i "nærheten" av andre båter i frykt for hva som kunne skje om en skulle få fisk eller skulle trekke opp snøret av andre årsaker.  :lol:

Det krevde også mye mere "gjeting" av rattet under vanlig kjøring.

 

Dette tok faktisk fra meg en del av fiskegleden og en av de fine opplevelsene ved å ha egen båt.  :lol:

 

Så med en bakgrunnen: finn ut hav du ønsker med båtlivet før du gjør for store forandringer!

 

Fortsatt GOD SOMMER!!!!!     :cool:

 

 

IDUNN

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvor store flaps bør en 27 fots halvplaner ha :sailing:

Etter at gummien kom på davider føler jeg at skipet drar litt mye sjø akter. (tidliger var denne vippet opp på badeplattformen)

Må presse motoren en del mere for å få skroget til å slippe.

Underligt nok får jeg normalt turtall og marsjfart, men ser at hekkbølgen har øket.

Normalt må jeg gi MYE flaps, stikk i strid med normal tankegang kan det å gi mye flaps, senke baugen betraktelig og få mye større våt flate på skroget øke farten 2-3 knop.

Fjordcruser 27 AC, tidl. Selco 27 AC.

Motor 180 hk. Ford, gear 1.5 : 1, propell 18 x 22.

 

En annen mulighet er at Havfruene ( tre stykker) laster for mye :lol: :lol:

Eller skipperen har for mye ballast fra anerkjente bryggerier.... ( kan aldri bli for mye så det ser jeg ikke som en årsak, lastes allid i senter..) :drink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...