Jump to content

- Skulle aldri hatt båt


Sydvesten

Recommended Posts

Det er ikke bare skjærtorsdag nordmenn gjør seg godt bemerket i Stømstad...

 

Etter fjorårets båtsesong mener sjøredningen i Strømstad at mange nordmenn aldri skulle hatt båt.

 

Spesielt trekker han fram store båter med høy fart, gjennom trange sund og ved gjestehavner.

 

I løpet av 2007 hadde Sjöreddningssälskapet i Strømstad rundt 200 oppdrag, mange av dem grunnstøtinger.

 

Det er i allefall flere enn meg som har merket seg denne trenden med norske "sjøfolk" og fenomenet er desverre i bare i Stømstad...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det bemerkelsesverdige Sydvesten, er at hver gang sånne idioter skal " tas " ( enten med reguleringer, avgifter, begrensinger eller på annet vis ) ender det opp med at " vanlige fornuftige folk " blir rammet, mens de som driter i alt, fortsetter med akkurat det.

 

Det frykter jeg skjer med en evt. innføring av et sånt " kompetansebevis " for båtførsel også. Folk som driter i omgivelsene sine, slutter ikke med det fordi det blir påengtert at det ikke er lov.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre veldig sant dette. Har selv kjørt en del snekke i Kragerø-skjærgården, men i den senere tid har jeg rett og slett begynt å bli litt redd for å bli kjørt ned i saktegående båt.

 

Det er for mange "landkrabber" med dårlige båtkunnskaper som kjøper seg raske og store båter som de overhodet ikke er skikket til å føre. Heldigvis er det mange enda som er dyktige til å kjøre båt, legge til og kaste loss, samt navigere. Lese draft/sjøkart må være et minimum. Tilpasse fart og hekkbølger etter hensyn, farer og andre må også være et minimum.

 

Og høy fart nærme land/øyer/skjær/holmer er idioti. Med høy fart menes planingsfart over 5-10 knop. De fleste båter lager store bølger i 10 knop og derfor er 3 knop passende hastighet på slike steder.

 

Det er forferdelig med barnepike-politikk og -regler i Norge til sjøs, men enkelte kan trenge dette da de ikke klarer å lære seg sjævett på egenhånd.

 

En altfor stor del av båtfolket må skjerpe seg! Bli sjøvant og legg ikke ut på vannet med store raske båter før du virkelig kjenner sjøvettregler, sjøuttrykk, vinkeregler, kan lese kart riktig, kan legge til brygger prikkfritt osv osv...!!

 

Hilsen erfaren hyttebåt-bruker i Kragerø-skjærgården. Ja, jeg er riktignok fra Bærum selv, men irriterer meg likefullt over "likesinnede" som skaffer oss Bærumsfolk/Oslo Vest- folk dårlig rykte på sjøen med store båter og altfor dårlige båtføreregenskaper.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Har selv kjørt en del snekke i Kragerø-skjærgården, men i den senere tid har jeg rett og slett begynt å bli litt redd for å bli kjørt ned i saktegående båt.

Det er for mange "landkrabber" med dårlige båtkunnskaper som kjøper seg raske og store båter som de overhodet ikke er skikket til å føre.

 

Akkurat Kragerøskjærgården er vel et godt bevis på det motsatte. Her er jo taxiførerne de aller værste eksemplene på grisekjøring. Det kan umulig være på grunn av manglende erfaring, men rett og slett på manglende vett og folkeskikk.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Lingefan, jeg er helt enig med deg at vi i Bærum får et dårlig rykte. Er fra bærum selv og kjenner mange dyktige og erfarne båtførere med for "liten" båt i forholdd til kunnskapen.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Akkurat Kragerøskjærgården er vel et godt bevis på det motsatte. Her er jo taxiførerne de aller værste eksemplene på grisekjøring. Det kan umulig være på grunn av manglende erfaring, men rett og slett på manglende vett og folkeskikk.

 

mvh tuffff

 

Skjønner din kommentar, men synes problemet er langt mindre enn det du gir uttrykk for her. Og det sier jeg etter å ha tilbrakt hver eneste sommer i Kragerøs skjærgård siden 1961. Jøss som tiden går!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg er av den oppfatning at man ikke nødvendigvis trenger å ha så mye kunnskaper , bare man er forsiktig og tar hensyn til alt og alle.. dvs jeg mener det er viktigere å ha en forsiktig \hensynsfull fremferd enn å ha allverdens kunnskap.. selv om en kombinasjon er det beste..

støtter tuff ang taxibåter.. selv om de ikke setter andres liv i fare , så er det de som jeg hAR opplevd kjører 7 meter fra båten i full spiker.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kjenner de fleste nordmenn med stor båt som har fast plass i Strømstad.

De aller fleste er båtentustiaster til tusen , kjenner ikke igjen beskrivelsen til den svenske sjøredningstjenesten.

Det er stort sett folk som har hatt båt i mange år og jobbet seg oppover fra små snekker til i dag store båter.

tror nok de fleste kan og bruke utstyret som er i deres båter.

Link to post
Share on other sites

Det var mye harry folk i strømstad i påsken, skjønner meg delvis på svenskene der. Men hvorfor la det gå utover oss båtfolk?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Det er vel ofte slik at en mindre del av befolkningen står for de fleste problemene innen enkelte områder. Noen ganske få kriminelle innvandrere skaper urettferdig omtale for de lovlydige invandrerne osv.

 

Det rare er vel at ingen tilsynelatende kjenner disse menneskene som ikke oppfører seg ordentlig. Dette har kanskje noe med at vi ofte bruker oss selv som utgangspunkt når andre gærninger skal vurderes, og derfor er grensen for toleransene vanskelig å definere.

 

Jeg synes ikke problemet er så stort og håper noen forteller meg når jeg går over streken. Forhåpentligvis på et båtførerkurs en gang i fremtiden.

Ja til obligatorisk båtførerprøve, da jeg ser fordelen større en ulempen.

Link to post
Share on other sites

"Han forteller videre at det er bajasene fra Norge Sjöreddningssälskapet ser flest av"

Ikke så merkelig kanskje da 9 av 10 båter har norskt flagg. Nå i påska så jeg, bortsett fra noen fiskebåter, ikke en eneste svensk båt i farvannet Strømstad-Koster. Man allikevel har han et poeng han svensken, det er faktisk svært mye uvettig kjøring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

jeg er av den oppfatning at man ikke nødvendigvis trenger å ha så mye kunnskaper , bare man er forsiktig og tar hensyn til alt og alle.. dvs jeg mener det er viktigere å ha en forsiktig \hensynsfull fremferd enn å ha allverdens kunnskap.. selv om en kombinasjon er det beste..

Godt innlegg, hifo. Det viktigaste må vere at ein er hensynsfull, kunnskap og erfaring er noko alle får meir av etterkvart. Manglar ein mykje kunnskap bør ein ver ydmyk og innrette seg deretter. Det trur eg faktisk dei fleste gjer, ser lite verkeleg galskap her på vestlandet.

Link to post
Share on other sites

Mange av dem som klager på andres uvetig kjøring da tenker jeg på heksjø er folk som ikke kan fortøye en båt.

I sommer var jeg vitne til en episode på Helgelandskysten hvor to båter hadde fortøyd side om side med baugen mot land på en idylisk plas som lå i et sterkt trafikert sund i skipsleden. Jeg stoppet op på samme sted, slap anker og rode på land med gumibåten. Mens vi sat der kom en lastet ringnotbåt forbi for full maskin. Den lagde jo selvsagt mye bølger noe som resulterte i at de to båtene som lå med baugen mot berget slo kraftig i land og mot hverandre. Hvorpå den ene båteieren hylte at han skulle anmelde ringnotbåten for skadeverk.

Da måte jeg bare komentere at han sansynligvis kunne sette seg på berget og notere ned navnet på samtlige båter på tur langs leden fordi ingen vil komme til og slakke opp.

Om man legger seg til på et sted vor det er sansynlig at det vil pasere andre båter så får man fortøye på en slik måte at man vil tåle sjøen fra dem.

Link to post
Share on other sites

At en gjeng med nordmenn har fast tradisjon å feste i Strømstad. komme i harry volvoer. Jeg er ikke misunnelig. Men kansje de er det på båtlivet vårt..hvem vet, jo svenskene!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Jeg kom tilfeldigvis over en artikkel i Båtliv hvor leder for Sjöreddningssälskapet, Bengt-Göran Bergstrand beskriver "bajasene" fra Norge. Følgende uttalelse er sikkert treffende for mange:

Folk kan ikke lese sjøkart og vet ikke hvor de er i forhold til grunner.

De klarer ikke engang å lese ekkolodd og dybdemålere, og har ikke engang satt seg inn i hvordan utstyret fungerer.

http://www.batliv.com/wip4/search/detail.e...9476&c=5865

Link to post
Share on other sites

Det stemmer godt med det vi opplever langs vår egen kyst. Men det er ikke bare på sjøen det er blitt slik. Du oplever disse folkene all over; biltrafikken, i polkø, i skitrekkene osv. Dette er en trend blant oppblåste navlebeskuende dri***ekker som trør over lik for å få det som de selv vil.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
min erfaring med strømstad øvrighet , er at de er drittlei oss normenn..

 

"Nordmenn" da forstått som "østlendinger", da forstått som folk fra Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold?

 

For det er vel ikke så mange sørlendinger, vestlendinger, trøndere, nordlendinger og finnmarkinger som gjør livet surt for svenskene, eller er det det?

 

Syns det er riktig å plassere diskusjonen riktig når den først taes på et norsk forum, at svenskene ikke vet forskjellen er jo greit nok. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Akkurat Kragerøskjærgården er vel et godt bevis på det motsatte. Her er jo taxiførerne de aller værste eksemplene på grisekjøring. Det kan umulig være på grunn av manglende erfaring, men rett og slett på manglende vett og folkeskikk.

 

mvh tuffff

 

Synes taxiskipperene stor sett tar hensyn jeg, slakker av i trange sund og tar etter min mening nok hensyn til andre båter mens de jo har en business å passe. De værste er unge gutter i Pappas million-RIB i 60 Knop. Det mest hårete jeg har opplevd er sundet NØ for Bærø, maks 5 knop. Jeg legger meg godt til styrbord p.g.a. stor trafikk, ca 10 m. fra land på styrbord side. Og blir forbikjørt på INNSIDEN av en av disse i sikkert 40 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...