Jump to content

Motorseilere- Erfaring og modeller


MaLang

Recommended Posts

Har den siste tiden tittet på motorseilere for salg på finn. I begrepet motorseiler legger jeg båt rigget med seil og som har innvendig styreposisjon i eventuell helt lukket rom eller med telt. Har funnet følgende merker/modeller:

 

Finnseiler. (Finnsailer?)

Fjord 28CS

Nauticat

Sandvik MS880

 

Har noen av forumets medlemmer erfaring med disse- eventuelt vet om andre modeller som passer beskrivelsen? Nauticat ser veldig bra ut- men er skrekkelig dyr i forhold til min pengebok...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Har noe erfaring med en Brenning 880 motorseiler som vel er arvtaker til Sandvik 880. Veldig greit båt. Undervannsskrog som en seilbåt med finnekjøl og seildrev. Selvslående fokk. Synes denne seilte ganske så bra og komforten var jo helt topp med det store styrehuset. Største minus var livsfarlig håndtering av storseil pga nevnte styrehus. Så en ordning med lazy jacks stod høyt på listen over prosjekter før båten ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også begynt å ta meg selv i stadig oftere og tenke på motorbåt med seil.

En av grunnene er at jeg føler for noe som tåler mere vær en den jeg har nå (halvplaner).

En båt som særlig har pirret min nysjerrighet er Moody 33 (gjerne mkII utgaven).

Har aldri sett den live, men det ser ut som en båt med utrolig mye plass.

Legger en link til en utgått finn annonse her

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12543922

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke skarpseiling er stikkordet mener jeg Viksund goldfish er geniale båter.

 

Goldfishen ser veldig fin og flott ut:) Tror egenskapen å holde seg god og varm på kalde sommerkvelder står høyere på ranglista enn skarpseiling for min del. Dessuten så må det jo være umåtelig morsomt å sette ut fjorden med en ketch rigget båt:)

 

Hvordan vil denne båten egne seg for å lære seg seiling?

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

sebi.jpg

 

Hei Langemann. Her har du også en motorseiler. Og klassifikasjonen på motorseiler er vist noe defus i markedet. Den ærede svensken Arvid Laurin tegnet henne som en motorseiler og det viser også tegningene jeg fikk tak i fra Sjøfartsmuseet i Sverige. Innvendig styreposisjon og stor kokpitt. Ratt på begge steder og med Perkins 130 hk motor (opprinnelig 170 hk). Og hun seiler skarpt. Storseilet, med 6 meter bom, er enkelt å betjene da en kan bevege seg over hele område.

 

Hvordan en kan lære seg seilkunsten med denne type båt er ikke enkelt å forklare. Husker et tilfelle på en annen motorseiler hvor duken ble heist og fører mistet kontrollen da farten økte ganske fort. Læringskurven ble bratt for han, men han fant ut av det etter hvert.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Har lang erfaring med finnsailer 35. Meget solid båt. Verftet er visst kjøpt opp av Nauticat, alle båtene selges nå under nauticat-navnet. Båten seiler rimelig bra men krever endel vind. langkjølet og forholdsvis lite ror, noe som gjør henne treg i vendingene, det kan være nødvendig å bakke fokken. De fleste er levert med 4syl. Perkins men 80hk Ford forekommer også. Har selv en Ford som har gått 6700timer. Prisen er ca halvparten av Nauticat 33. (som seiler langt dårligere)
Link to post
Share on other sites

Viksund Goldfish finnes det endel eksemplarer av som er både påkostet med rigg, utstyr og motor, og godt vedlikeholdt. Hvis man har litt tid å lete, kan man få mye båt til en rimelig penge. Noen skarpseiler er de som nevnt ikke, men det er vel ikke målet å seile kryss med et slikt båtvalg. Solid og trygg båt som tåler juling. Fåes med 2 størrelser rigg/ballast.

Ellers synes jeg Fisher er flotte motorseilere, men det er ikke så mange av de her i landet tror jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er litt bekymret for hvilken marsfart man kan få til med en motorseiler i størrelsen 30fot... Jeg er vant til å ligge tett over 20 knop i busteren- og med strekk på lette 50nm på en kveld så kan 5 knop bli litt sakte:(

 

- MartinL

:lol: Unskyld, men du får holde deg til bustern hvist du ikke er villig til å ta mindre strek en 50 nm på en dag eller tre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

:lol: Unskyld, men du får holde deg til bustern hvist du ikke er villig til å ta mindre strek en 50 nm på en dag eller tre.

 

Hehe- godt poeng:) Desverre er avstandene skrekkelig store her oppe:( Tatt i betraktning at jeg har lyst til å gjøre andre ting enn bare å være i transport under mine alt for korte helger- så må man kanskje se på halvplaner markedet også...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Desverre er avstandene skrekkelig store her oppe..

Med den vakre naturen dere har (og jeg har lengtet meg tilbake siden 1964) så er det vel bare snakk om en romslig planlegging :wink: . Men du har et veldig bra poeng tatt i betraktning av værutsiktene som kan forandre seg fort. Så halvplaner markedet er vel rette vei å gå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Goldfishen ser veldig fin og flott ut:) Tror egenskapen å holde seg god og varm på kalde sommerkvelder står høyere på ranglista enn skarpseiling for min del. Dessuten så må det jo være umåtelig morsomt å sette ut fjorden med en ketch rigget båt:)

 

Hvordan vil denne båten egne seg for å lære seg seiling?

 

- MartinL

I dine vakre men røffe omgivelser (jeg er født der så det vet jeg! :). vil en motorseiler av typen med lukket styrehus være tingen skulle jeg tro. Goldfishen er en god båt, men en mindre bra seiler, men en kan selvfølgelig lære å seile i en dårlig seiler selv om det ikke er like motiverende. Av de båtene som er nevnt her vil jeg holde en knapp på Brofjord og Fjord båten av Amble. Jeg hadde selv en gang i tiden en svensk Ansø 31, det var en trivelig stålbåt, men den bør ha lukket styrhus og selvlensende copit. Jeg vil vel ha kikket litt mot Sverige, Danmark og England - de har lengre tradisjoner og større utvalg i motorseilere. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det er veien som er målet....... :sailing:

 

Skal si meg enig til en viss grad. Men når båten blir det eneste alternativet for å komme seg ut til de avsidesliggende fjordene for å fiske sjørøye- bestige de gode fjellene- eller jakte på gås som ikke har vært skutt etter i ukesvis- da er det kjekt å slippe å bruke halve helga på transport.

 

På den annen side- så vet jeg godt at gjennomsnitsfarta på busteren når det ligger en stiv kuling og pisker opp en meter sjø midt imot ikke er mye å skryte av- dessuten så innbiller jeg meg at man i en større motorseiler vil ha mer tid til andre ting enn bare å holde seg fast. Kan jo fint drikke kaffe og spise middag i 7 knop:) Det i kombinasjon med køyeplass lokker mye:)

 

Min mening er at skal man holde snekkefart- kan man like godt ha seil:) Iallefall tilgjengelig:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...