Jump to content

Fresing av natespor...


moosewine

Recommended Posts

Velkommen til Båtplassen :yesnod:

 

 

Uten å ha serlig peiling, men har lest at ved nating bør det legges noe i bunnen av natene slik at fugemassen ikke limer i bunn av natene. Natene skal kun lime på sidene. Dette fordi at dette kan "leve" noe og at man bør unngå å lime i bunnen av natene da det hindrer denne bevegelsen.

Redigert av 880 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fjernet gammel nat og ser at det henger en del igjen i sporene. Er det en god ide å frese sporene eller er dette unødvendig? Hvor mye dybde bør man eventuellt frese?

 

Du skal frese bort all gammel masse, treverket skal påføres egnet primer (tilpasset natemassen du benytter enten blir det polyuretan eller MS-Polymer).

Minimum bredde 5mm.

Minimum dybde 5mm.

Maksimum bredde 30mm.

Anbefaling: 2 x dybde = bredde.

 

Du skal også benytte natebånd/bunnfyllingslist for å hindre fastliming i bunnen av naten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig natet opp 48 fot med teakdekk på min egen båt. Jeg brukte mye tid på å finne egnet natemasse, men fant det til slutt. Sikafleks er som vanlig oppskrytt og et mareritt å jobbe med (gjelder 290 DC med egnet primer). Vet at det finnes noe polymerbasert natemasse, men husker ikke navnet i farta. Jeg brukte både sika med primer og greier og polymer (flere forskjellige), men synes ikke noe av greiene fungerte godt. Sikafleks er noe jeg unngår å bruke uansett, men ettersom jeg var dum nok til å rådføre meg med båtutsytrssjappene rundtomkring ble jeg mot min egen vilje rådet til å bruke dette svineriet. Det er noe dritt å jobbe med, fult av gift og hefter dårlig. Dessuten er det dyrt.

 

Løsningen ble et produkt som heter sealine 100. Dette er en primerfri silikonbasert natemasse, spesiallaget for teakdekk. Denne brukes på alle orustbåtene. Jeg importerte et beskjedent parti fra orust i fjor som gikk unna på egen båt og hentet inn litt ekstra nå, men vil absolutt anbefale deg å bruke dette. Det er mye enklere å jobbe med, du trenger ikke å prime og det er ikke nødvendig å legge noe i bunn av fugen slik som anbefales med f.eks. sika. Hvis du skal ha et stort parti kan du sende meg en Im så skaffer jeg det, eller du kan finne noen andre som skaffer det. Det er i hvertfall uten tvil den natemassen jeg vil anbefale, og det er utrolig stor forskjell på disse i bruk. Sikafleks er det ingenting positivt å si om, polymer er bedre å jobbe med, men synes ikke det heftet godt nok på det gamle teakdekket mitt. Sealine var desidert enklest å jobbe med og heftet med en gang, selv om jeg la det på sent i fjor høst når det var nattefrost. La forøvrig på endel i kveld også. Jeg pusset dekket etterpå, men må gå over flere plasser hvor jeg har brukt sikafleks, men de stedene jeg har brukt sealine sitter det helt fast og dekket er tett og fint.

 

Ang forarbeid, så rengjorde jeg og pusset grundig de plassene jeg brukte sikafleks. Der er det flere plasser som må gjøres omigjen. På størstedelen av dekket hvor jeg brukte sealine dro jeg bare opp de gamle natene og la oppi nytt stoff. Dette har sittet helt bra i hele vinter uten tildekning.

 

Lykke til med jobben! Jeg tror ikke det er nødvendig å frese opp så nøye. Jeg dro opp de gamle med en fil. tok av håndtaket og bøyde det 90 grader og fikk da et perfekt verktøy til å dra opp gamle fuger med. Hold deg vekk fra sikafleks og brukt produkt som fungerer. Det er nok jobb som det er....

Link to post
Share on other sites

Meget interesant, skal virkelig sjekke ut produktet du anbefaler! Sika har vel bare fått en så solid posisjon som merkenavn at man ikke vurderer andre produkter...Har jo 44 fot med dekk så hadde vært deilig om det holdt noen år...Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Test gjerne ut en patron av hver, jeg angrer fortsatt bittert på å ha kastet bort masse tid og penger på å ha natet opp 1/4 av dekket mitt med dyr og dårlig fugemasse.

 

Sealine kan ikke lakkes over, men regner ikke med at det er noe tema for en seilbåt....

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt å lakke nei, men kommer til å gi noen strøk med en tynn olje for å få frem fargen i treet! Vet det er delte meninger om dette men det er bestemt!

 

Du sier Sealine er et silikonliknende stoff, vanlig silikon er jeg veldig skeptisk til, hva er forskjellen med dette stoffet?

Link to post
Share on other sites

Tok en titt på linken og når jeg ser på sealine 100 ser det ut som noe som er mye benyttet i bygningskonstruksjoner.

 

Alkoxy Silicone

Jeg har ikke noe problem med å forstå at Kaptein Øl synes massen er langt bedre å jobbe med, den er rett og slett mykere. Den har antagelig en "Extrudability" som ligger på ca 250ml/min. Sika 290 vil jeg tro ligger på rundt 50-100ml/min. Dette er en test som viser hvor mange milliliter masse man får ut av en 6mm dyse ved 2 bar trykk. Dette er en vanlig testmetode for fugemasser. Når det gjelder muligheten til å slipe den så vil jeg tro det fort blir noe klin, den har antagelig en Shore(mykhet) rundt 20. I bunn og grunn kan man si at dette faktisk ikke er noe annet enn en vanlig baderomssilikon. Ikke den varianten som lukter eddik, men det er en svak alkohol-lukt på den(metanol). Silikonen kalles nøytral på samme måte som oxim-baserte silikoner, men lukter altså svakt alkohol.

 

Kan du bekrefte denne lukten Kaptein Øl ?

 

Produktet er selvføgelig ikke mulig å male/lakke på da det er en silikon.

 

Når både du og leverandøren sier det ikke behøves priming så sier jeg :nono: :nono: :nono: ! Dette hare ikke noe med råstoffet i natemassen å gjøre, men produktet det skal hefte mot. Teak er spesielt problematisk pga utsondring av fettstoff, men også fuktighet vil bidra til fare for adhesjonsbrudd.

 

Jeg leverer pallevis av denne typen silikon(Alkoxy) til byggentreprenører og den benyttes til ekspansjonsfuger i betongkonstruksjoner. De benytter også Oxim Silikon, men den er enda mykere og velges av fugeentreprenører som ønsker en enda lettere bearbeidbar masse. Uansett om silikonen stort sett benyttes uten primer, brukes det altid primer på de nederste meterene av en høy konstruksjon pga faren for innvendig vanntrykk i konstruksjonen.

 

En annen ting, når det gjelder fresing av natene så vær klar over at dette er enda viktigere hvis du har benyttet sealine 100. INGEN MASSE SITTER PÅ GAMMEL SILIKON ! Freesing er også viktig for å få god vedheft mot ferskt treverk med primeren, den penetrerer dårlig i gammelt vanntrkket treverk, det samme gjelder om du nater uten primer !

 

For de som vil benytte ett slikt produkt til nating vær så god, men please, bruk primer.....det er samme typen primer som benyttes ved bruk av MS-Polymer (som er en modifisert silikon faktisk, overmalbar med vannbaserte malinger/lakk) men ikke bruk den primeren som er til Sika, det er en primer tilpasset Polyuretan.

Redigert av Sundberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i "gamle" dager ble det brukt mye blank silikon omtrent overalt det skulle tettes.. ser at mange middelaldrene sverger til det enda. mitt inntrykkk etter fjerning av slik søppel , er at det egner seg utrulig dårlig til tetting rund feks vinduer.. kan jo dra hele remser av med fingrene . brukes det enda av noen til lignende ting som vinduer?? ( beklager avsporing . :wflag: ) har trua på at sundberg kan noe ( bittelitt ) om dette. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du snakker om insetting av glass i ramme. Ja, de aller fleste benytter oxim silikon til dette, noen har dog gått over til MS polymer da silikonen har relativ liten styrke. Snakker du om overdekksfuger (der man tidligere benyttet oljebasert kitt) benyttes det også oxim silikon. Her er det dog også utviklet en MS som er kortfibret (lager ikke hale ved avsluttning av fugen) og myk å jobbe med.

 

Snakker du om insetting av ramme i vegg benyttes det oxim silikon utvendig og akryl innvendig. Dette fordi akrylen er mer tett enn silikon og man ønsker en ventilasjon i veggen som kommer utenfra og ikke innenfra. Man ønsker ikke at den varme fuktige innefuften skal komme inn i veggen.

 

Den typen silikon du tenker på hifo, benyttes IKKE av proffen lengre, den er ediksyrebasert og selges bare billig til "mann i gata" gjennom noen byggvarer. Den har fordelen av å kune benyttes også i baderom. Oxim silikon tilsettes en muggsopp dreper for å kunne brukes til baderom og det er den varianten flisleggere benytter, alternativt en Alkoxy Silikon med samme tilsats.

Link to post
Share on other sites

tok en telefon til Sandøy båtdekk idag, dette er et firma som har spesialisert seg på teakdekk. Her anbefaler de et produkt som heter SIMSON MSRDC, dette firmaet brukte sika frem til år 2000, men byttet da til Simson. Han påstod at hadde de fortsatt med Sika hadde hans firma ikke eksistert i dag... Ser ut som om det blir SIMSON! :yesnod:

 

http://www.simson.nl/products-detail.asp?PageID=1030

Redigert av moosewine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Sandøy selv jeg og tilbudt dette:

 

Basis MS Polymer®

Konsistens Pastøs, tixotropisk masse

Herding Herder m/ fuktighet

Hinnedannelse Ca. 10 min. (20°C/65% R.V.)

Herdetid 2-3 mm/24 t (20°C/65% R.V.)

Hardhet 40±5 Shore A

Forandring i volum <2%

Spesifikk tyngdekraft 1,67 g/mL

Maksimum forvrengning ±20%

Varmebestandighet -40°C til +90°C

Elastisitetsmodulus 100% 0,75 N/mm² (DIN 53504)

Maksimum strekking 1,80 N/mm² (DIN 53504)

Forlengelse før brudd 750% (DIN 53504)

 

Ikke veldig ulik bortsett fra kortere åpentid og høyere fleksibilitet. Sandøy er godt fornøyd med Simpson så de ser ingen grunn til å skifte. Slik er det, noen vil ha mora, noen dattera selv om det i dette tilfellet var to sider av samme sak. Da gjenstår bare prisen :wink:

 

Simpson er et godt produkt til formålet, bare synd prisen er astronomisk.......

Redigert av Sundberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normalt koster Simpson langt mer til privatmarkedet, men hvis Sandøy vil videreselge produktet er det jo en flott mulighet.

Om kr. 100,- er dyrt til en privatperson, vel det kommer helt an på. MS-polymer av denne kvaliteten selges fra 59,- til 179,- pr patron i varehandelen.

 

Du kan jo prøve å finne ut hva Sandøy betaler(de bruker den nok antagelig i 200liter fat med pumpesystem) pr. patron :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske at det luktet noe alkohol av dette stoffet. Det eneste som er sikkert er at det er den natemassen som var desidert enklet å jobbe med, og har heftet best i treverket. Jeg dro utover hele dekket med en sparkel og pusset det ned etterpå, det var ikke noe problem. Jeg tror ikke at alle de ledende verftene på Orust hadde brukt sealine 100 hvis produktet ikke holdt mål, båtene deres er trossalt verdenskjent for godt håndtverk og høy finish. Den lukter ikke slik som vanlig silikon gjør og er produsert til nating av teakdekk. Simpson er også bra, og uten tvil det jeg hadde brukt hvis jeg ikke gikk for sealine. Hold deg langt vekk fra sikafleks, og 100 kroner patronen fir simpson er kjemperimlig.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med Sikaflex? :confused:

 

Jeg natet et furudekk med S. i fjor. Det var noe klinete og måtte stå noen uker før jeg kunne lakke over.

Men resultatet ble MEGET bra, og det ser veldig bra ut enda. Det gikk også veldig lett å slipe over etter et par tre uker.

Jeg kan forstå at for eksempel tørketiden er en ulempe for profesjonelle folk, men vel ikke for oss amatører?

For meg er det det endelige resultatet og holdbarheten som teller mest. Har jeg gjort noe feil her?

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...