Jump to content

Supplybåt


sjømannen

Recommended Posts

Heisann, vet ikke om dette er riktig forum men det var eneste jeg fant.

Går en linje nå som heter Transport og Logistikk og skal ut i lære i 2år som logistikkoperatør på en havn.

Vet at jeg må ha diverse kurs osv får å komme med på en båt men hva kan en logistikkoperatør gjøre på en båt?Hva tjener de fleste på båt?

 

Håper på svar=)

Link to post
Share on other sites

Den som har ansvaret for lasten på en båt er normant sett overstyrmannen og han tjener sikert rundt en mil i året. Men jeg er red du må ta noen år til på skolen før du kommer dit. Elers kan du jo prøve deg som pumpmann på en tanker men det innebærer nokk en del mer en logistikk.

Link to post
Share on other sites

send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)

Fløy over Normand Flower på Søndag, og hun er vel litt mer enn en Supply båt ... Konstruksjonsfartøy krever litt mer enn supplybåt, men utgangspunktet er det samme. De fleste rederiene har Kadettordninger, hvor du vil få erfaring fra sjølivet. Hvis du sliter med å finne hva som kreves, så er linkene ovenfor gode, og jeg vet også at Sjøfartsdirektoratet er en god kilde for informasjon..

Link to post
Share on other sites

Heisan. Som tidlige nevnt, så er det ikke noen stilling ombord som har sin bakgrunn i linjen som du nå går. Du kan nok sikkert i disse tider får deg jobb som lettmatros, og deretter mastros etter nok opptjent fartstid. For å i det hele tatt få reise ut må du ha grunnleggende sikkerhetskurs, og gjerne stropp/anhuker hvis du skal på offshore båt.Som matros på offshore fartøyer snakker vi om en hyre på begynnelsen til midten av 30 tallet i mnd alt etter erfaring. 1:1 ordning. som oftest 4 uker på etterfulgt av 4 uker av hvis det er i nordsjøen, (ofte 6 uker utenfor Nordsjøen). Tar du sikte på navigstør yrket, har du 2 alternativer, 2år på teksnisk fagskole eller 3 år på høyskole. Begge disse alternativene etterfølges av en kadett tid ombord etter skolegang.

 

kommer man rett fra grunnskolen, er løpet: Grunnkurs mekaniske fag (1år) VK1 Sjøfartsfag (1år) 2 år i lære ombord, 2 år på teknisk fagskole og til slutt ca 1 år som kadett. Da kan man løse første sertifikat (D4) dette er veien når man går teknisk fagskole. Høyskolen er litt annerledes hvis en begynner fra start av. Deretter er det fartstid som skal til for å få klasse 1 sertifikat ( skipsfører uansett tonnasje og fartsområde) Tiden dette tar kommer litt an på hva man seiler som (1 styrmann eller overstyrtmann) Mener det tok meg 4 år fra klasse 4 til klasse 1.

 

Det er stor etterspørsel etter sjøfolk i dag, så det er gode muligheter, spesielt innen offshore fartøyer(AHTS, MPSV,PSV etc). Det er nok blitt sånn at en del av de som jobber på disse fartøyene i dag, heller velger å jobbe på rigg med 2:4 rotasjon, eller begynner på land.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg jobber som shiftsupervisor for ett subsea firma som heter Deepocean i Haugesund. Jobber ombord på en helt ny IMR båt som heter Edda Fauna

 

Vi jobber på en langtids IMR kontrakt for Statoilhydro, dette er en av de største IMR båten med 3 ROV'systemer og innebygd MHS tårn ombord, vi har mange forskjellige jobber og mye utstyr som mobiliseres og demobiliseres.

 

Det har vært diskutert om vi skulle opprette en logistikk stilling ombord men det ble enighet om at det ikke kunne forsvares med en fulltidstilling .

Jeg vet ikke om den stillingen du spør om eksisterer på noen båter idag.

 

Håper dette svarer på spørsmålet ditt1

Link to post
Share on other sites

Hei Miranda

 

Jada, er her jeg også... :smiley:

 

Ser fram til neste uke - da skal vi prøveseile båten som ble sjøsatt i påsken.

Skrive litt kontrakter og sånn...

 

Så ser fram til en "våt" sommer :sailing:

--------------------------------------------------------------------------------------------

Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

 

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

 

:flag:

Redigert av My First (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Miranda

 

Jada, er her jeg også... :smiley:

 

Ser fram til neste uke - da skal vi prøveseile båten som ble sjøsatt i påsken.

Skrive litt kontrakter og sånn...

 

Så ser fram til en "våt" sommer :sailing:

--------------------------------------------------------------------------------------------

Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

 

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

 

:flag:

 

Flower kan så vist gå supply tiltider, bare synd den store fine kranen står lit i veien.

 

Kan tenke meg dere gleder dere, styremannen din har ikke forhastet seg ang. båtkjøpet. Vi har tilbrakt mange timer med båtsnakk :yesnod:

Kanskje vi treffes i løpet av sommeren en plass påsørlandskysten, vi skal avsted de 3 første i August.

 

Lykke til med båten, tror dere vil få mange fine dager ombord i den :flag:

Link to post
Share on other sites

--------------------------------------------------------------------------------------------

Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

 

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

 

Var ikke for å kritisere ... man ville bare pongtere at hun er litt mer avansert enn en supply båt, og krever litt mer av mannskapet, og hun er også ganske dyr på spotmarkedet for supply oppdrag .... en UT 737 design faktisk .... og en eller annen plass har jeg detaljene hennes .... :wink:

 

Navigator_of_Aberdeen1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...