sjømannen

Supplybåt

19 innlegg i dette emnet

Heisann, vet ikke om dette er riktig forum men det var eneste jeg fant.

Går en linje nå som heter Transport og Logistikk og skal ut i lære i 2år som logistikkoperatør på en havn.

Vet at jeg må ha diverse kurs osv får å komme med på en båt men hva kan en logistikkoperatør gjøre på en båt?Hva tjener de fleste på båt?

 

Håper på svar=)

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Den som har ansvaret for lasten på en båt er normant sett overstyrmannen og han tjener sikert rundt en mil i året. Men jeg er red du må ta noen år til på skolen før du kommer dit. Elers kan du jo prøve deg som pumpmann på en tanker men det innebærer nokk en del mer en logistikk.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Bavaria 40 AC Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK8011

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hei! og velkommen hit! Jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men på forumet her representeres de aller fleste yrker, sikkert noen som vet noe mere. Ellers så kan du jo kanskje sjekke disse linkene, og se om du finner noe mer der.

 

Maritimt Forum

 

Ikke for alle

 

Trygve

Bostedskommune: Akershus, Bærum Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Tre Kallesignal: LJ7637 MMSI: 257572080

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Norsk Skibsfarts Forum er et bra forum for sjøfolk , dei har også et eget jobbforum.
Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Fairline Phantom 42

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Den der "ikke for alle" jo en fantastisk morsom og informativ nettside. Fikk jo nesten lyst til å dra til sjøs.

Bostedskommune: Vest-Agder, Kristiansand Båtfabrikat/modell: Sun 960 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Den som har ansvaret for lasten på en båt er normant sett overstyrmannen og han tjener sikert rundt en mil i året.

 

Halvparten av en mil er nok nærmere sannheten :wink:

Bostedskommune: Hordaland, Sveio Båtfabrikat/modell: seilskøyte Navn: Sandefjord Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Tre Seilnr.: RS 28 Kallesignal: LIVD MMSI: 257962330

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)

Bostedskommune: Akershus Båtfabrikat/modell: Bavaria 32 Cruiser Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)

Fløy over Normand Flower på Søndag, og hun er vel litt mer enn en Supply båt ... Konstruksjonsfartøy krever litt mer enn supplybåt, men utgangspunktet er det samme. De fleste rederiene har Kadettordninger, hvor du vil få erfaring fra sjølivet. Hvis du sliter med å finne hva som kreves, så er linkene ovenfor gode, og jeg vet også at Sjøfartsdirektoratet er en god kilde for informasjon..

Bostedskommune: Utlandet Båtfabrikat/modell: CM Astrale 45 Navn: NAVIGATOR Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: MGGP4

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Halvparten av en mil er nok nærmere sannheten :wink:

 

...og for å nå det jobber du 16-20 timar i døgnet.

 

Steinar

Redigert av Vanisian
Båttype: Motor

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Er redd den utdannelsen din ikke strekker til for å komme seg ut . Men den er meget verdifull dersom du hiver deg på teknisk fagskole .

Markedet for sjøfolk i dag er på topp !! Du kan velge og vrake hvor du vil hen .

 

Lykke til

Bostedskommune: Akershus Båtfabrikat/modell: Uttern D55 115Hk Mercury Båttype: Seil Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Heisan. Som tidlige nevnt, så er det ikke noen stilling ombord som har sin bakgrunn i linjen som du nå går. Du kan nok sikkert i disse tider får deg jobb som lettmatros, og deretter mastros etter nok opptjent fartstid. For å i det hele tatt få reise ut må du ha grunnleggende sikkerhetskurs, og gjerne stropp/anhuker hvis du skal på offshore båt.Som matros på offshore fartøyer snakker vi om en hyre på begynnelsen til midten av 30 tallet i mnd alt etter erfaring. 1:1 ordning. som oftest 4 uker på etterfulgt av 4 uker av hvis det er i nordsjøen, (ofte 6 uker utenfor Nordsjøen). Tar du sikte på navigstør yrket, har du 2 alternativer, 2år på teksnisk fagskole eller 3 år på høyskole. Begge disse alternativene etterfølges av en kadett tid ombord etter skolegang.

 

kommer man rett fra grunnskolen, er løpet: Grunnkurs mekaniske fag (1år) VK1 Sjøfartsfag (1år) 2 år i lære ombord, 2 år på teknisk fagskole og til slutt ca 1 år som kadett. Da kan man løse første sertifikat (D4) dette er veien når man går teknisk fagskole. Høyskolen er litt annerledes hvis en begynner fra start av. Deretter er det fartstid som skal til for å få klasse 1 sertifikat ( skipsfører uansett tonnasje og fartsområde) Tiden dette tar kommer litt an på hva man seiler som (1 styrmann eller overstyrtmann) Mener det tok meg 4 år fra klasse 4 til klasse 1.

 

Det er stor etterspørsel etter sjøfolk i dag, så det er gode muligheter, spesielt innen offshore fartøyer(AHTS, MPSV,PSV etc). Det er nok blitt sånn at en del av de som jobber på disse fartøyene i dag, heller velger å jobbe på rigg med 2:4 rotasjon, eller begynner på land.

 

Lykke til.

Bostedskommune: Hordaland

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg jobber som shiftsupervisor for ett subsea firma som heter Deepocean i Haugesund. Jobber ombord på en helt ny IMR båt som heter Edda Fauna

 

Vi jobber på en langtids IMR kontrakt for Statoilhydro, dette er en av de største IMR båten med 3 ROV'systemer og innebygd MHS tårn ombord, vi har mange forskjellige jobber og mye utstyr som mobiliseres og demobiliseres.

 

Det har vært diskutert om vi skulle opprette en logistikk stilling ombord men det ble enighet om at det ikke kunne forsvares med en fulltidstilling .

Jeg vet ikke om den stillingen du spør om eksisterer på noen båter idag.

 

Håper dette svarer på spørsmålet ditt1

Bostedskommune: Aust-Agder, Arendal Båtfabrikat/modell: Scand 360 SE Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ombord på riggene bruker de materialforvalter/ logistikkansvarlig. Disse har med all koordinering av lasten til og fra riggen å gjøre.

 

kankje dette hadde vert noe?

 

kan no høre med riggrederene hvis det skulle virke interessant.

Bostedskommune: Hordaland

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
send en IM til min samboer - sistestyrmann - han er overstyrmann på supplybåt ;o)

 

Hei, så da er du også å treffe på BP :smiley:

Jeg jobbet sammen med Sistestyrmann, men fristelsen til mer fritid ble for stor.

 

Hyggeligt at jentene også er å treffe på BP.

Bostedskommune: Rogaland, Eigersund Båtfabrikat/modell: Riviera 925 fly Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast MMSI: 257870770

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hei Miranda

 

Jada, er her jeg også... :smiley:

 

Ser fram til neste uke - da skal vi prøveseile båten som ble sjøsatt i påsken.

Skrive litt kontrakter og sånn...

 

Så ser fram til en "våt" sommer :sailing:

--------------------------------------------------------------------------------------------

Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

 

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

 

:flag:

Redigert av My First
Bostedskommune: Akershus Båtfabrikat/modell: Bavaria 32 Cruiser Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hei Miranda

 

Jada, er her jeg også... :smiley:

 

Ser fram til neste uke - da skal vi prøveseile båten som ble sjøsatt i påsken.

Skrive litt kontrakter og sånn...

 

Så ser fram til en "våt" sommer :sailing:

--------------------------------------------------------------------------------------------

Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

 

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

 

:flag:

 

Flower kan så vist gå supply tiltider, bare synd den store fine kranen står lit i veien.

 

Kan tenke meg dere gleder dere, styremannen din har ikke forhastet seg ang. båtkjøpet. Vi har tilbrakt mange timer med båtsnakk :yesnod:

Kanskje vi treffes i løpet av sommeren en plass påsørlandskysten, vi skal avsted de 3 første i August.

 

Lykke til med båten, tror dere vil få mange fine dager ombord i den :flag:

Bostedskommune: Rogaland, Eigersund Båtfabrikat/modell: Riviera 925 fly Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast MMSI: 257870770

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
--------------------------------------------------------------------------------------------

Divemaster kommenterer mitt bruk av ordet - "supply"båt lenger opp... :lol:

 

Flower er en konstruksjonsbåt med supplyoppdrag til tider... :wink:

 

Var ikke for å kritisere ... man ville bare pongtere at hun er litt mer avansert enn en supply båt, og krever litt mer av mannskapet, og hun er også ganske dyr på spotmarkedet for supply oppdrag .... en UT 737 design faktisk .... og en eller annen plass har jeg detaljene hennes .... :wink:

 

Navigator_of_Aberdeen1.jpg

Bostedskommune: Utlandet Båtfabrikat/modell: CM Astrale 45 Navn: NAVIGATOR Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: MGGP4

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Kan aldri tro de kommer til å bruke den store dama til supply tjeneste.

Men folket som er ombord er dyktige folk som tar henne under og blir liggende der under en losse /laste opperasjon om det skulle bli nødvendig.

Bostedskommune: Rogaland, Eigersund Båtfabrikat/modell: Riviera 925 fly Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast MMSI: 257870770

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Flower er vel det som kalles en multipurpes båt som for tiden er chartret av deepocean, på jobb i engelsk sektor for TS marine

Bostedskommune: Aust-Agder, Arendal Båtfabrikat/modell: Scand 360 SE Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende


Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto


Logg inn