Jump to content

Mobil i båt


Diesel248

Recommended Posts

En tips til de som har stålbåt er å montere en utvendig antenne til mobilen, trekke en kabel inn der man skal bruke telefonen og montere en annen mobil antenne i denne enden også, gjerne skjult bak himling eller noe.

 

Den repeateren nevnt i innlegget over er sikkert lovlig den, i stålbåt, men ver obs på frekvensområdet.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En tips til de som har stålbåt er å montere en utvendig antenne til mobilen, trekke en kabel inn der man skal bruke telefonen og montere en annen mobil antenne i denne enden også, gjerne skjult bak himling eller noe.

 

En såkalt passiv repeater:) Har du testet noe slikt? Jeg har enda til gode å få det til å fungere:( Sitter i en RF skjermet bygning på jobb og skulle gjerne fått til noe slikt...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Sitter i en RF skjermet bygning på jobb og skulle gjerne fått til noe slikt...

RF skjermet mot trefot syken :smiley: .

 

Fra spøk til mobil. Vær obs på disse sigarett-pluggene når dere plugger de inn. Fikk oss et skikkelig smell da vi - som normalt brukte denne i vår båt uten problem - tok den med over til naboens og plugget inn og det smalt godt i en liten duppeditt som var på kabelen. Sannsynligvis +/- koblingen som medførte dette. Har ikke sett på denne ennå så jeg vet ikke hva som i grunnen skjedde annet enn smellet. I duppeditten er det litt elektronikk og kapslingen delte seg. Dette er til Siemens mobil. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd.

Link to post
Share on other sites

Ja passive repeatere er ikke helt uvanlig, er gjerne brukt i skip der uhf dekning er dårlig.

 

Har du prøvd med to mobilantenner?

 

Har prøvd med en yagi som peker mot transiveren og en tilpasset pisk innendørs... Har hatt disse antennene opp på spektrumen og sett at de resonerer fint på gsmen...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fastmontert Nokia-sak i båten, med et lite "rør" og en liten LCD skjerm som står godt synlig. Selve radiodelen ligger skjult. På den forrige båten min hadde jeg fastmontert utvendig antenne, helt utrolig dekning. Sammenlignet med den "vanlige" telefonen hadde jeg fortsatt full dekning innerst i fjorder og kriker. Når jeg byttet båt i fjor orket jeg ikke å flytte antenna, men monterte en "vindu"-antenne i steden for utvendig på taket. Denne vindu antenna er ikke noe bedre enn min vanlige telefon (Sony W810i).

 

Legger man først noe arbeid i å ha en fastmontert telefon er det viktig med en ekstern antenne. Så det kommer nok opp en ekstern antenne på båten. Er det noen som har noen tips til eksterne antenner for GSM?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Jeg har en fastmontert Nokia-sak i båten, med et lite "rør" og en liten LCD skjerm som står godt synlig. Selve radiodelen ligger skjult. På den forrige båten min hadde jeg fastmontert utvendig antenne, helt utrolig dekning. Sammenlignet med den "vanlige" telefonen hadde jeg fortsatt full dekning innerst i fjorder og kriker.

Er det noen som har peiling på om det fortsatt finnes tilsvarende produkter å få i handelen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...