Jump to content

Hjelp til søknad om å legge ut flytebrygge.


asunde

Recommended Posts

Holder på med søknad om å legge ut 2 flytebrygger av 8m, da disse total er større enn 16m2 må jeg søke. Denne søknadsprosessen viser seg å være like omfattende som å søke om å bygge på huset.

 

Det jeg lurer på er om den som skal legge ut bryggene må ha godkjenning (sentral/lokal) eller er det greit med personlig ansvarsrett.

 

Er det noen som har en "1, 2, 3" stegs veiledning for hvilke papirer som må fylles ut?

 

Takker på forhånd for all hjelp hint retningslinjer osv....

Link to post
Share on other sites

Det er vel fult mulig å søke om ansvarsrett om du vil få det er jeg ikke sikker på, det kommer vel an på referanse prosjekt du kan legge frem og velviljen til saksbehandler. Anbefaler at du tar en tur og snakker med de på forhand. De kan være glad i å gi råd og vink

Link to post
Share on other sites

Du må ha / får lokal godkjenning med ansvarsrett , det er masse papirer , men like dan som du skulle bygd garasje , det første du bør gjøre er å få kommunen til å skrive ut lista over hvem som skal varsles , nabovarslene og få kvitteringer fra de på lista på att varslene er mottat så fort som mulig da det ¨må gå en tid før det kan oppstartes etter nabovarslene er sendt ut om noen har innvendinger.

Det beste er å spørre en byggmester om å fylle ut papirene da di har system for det og har di sentral godkjenning som meg kan dette gjøres ellektronisk.

 

Her går det og an å få litt hjelp : http://home.c2i.net/psneegge/

 

Og her går det an og siit å klikk litt selv : http://ebskurs.be.no/

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg ringte kommunen sa de at dersom bryggen er større enn 16m2 må man søke , 16 og mindre så holder det med melding.

 

Antar jeg må Fylle ut skjema 5174, 5175 + 5155 nabovarsler.

 

Men må også 5181 ansvarsrett og 5159 lokal godkjenning fylles ut?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvis dette er i Bergen Komune så trenger du:

 

- Nabovarsel med kart etc. Får du alle til å skrive under så sparer du noe tid, ellers tar det 2 - 3 uker synes jeg å huske.

- Sende inn søknad til havnevesenet (du får papirer der). De vil så sende søknaden videre til fiskeridirektoratet. Når fiskerdirektoratet har gitt sin vesignelse (tar ca 2-3 uker hvis du purrer) så behandler havnevesenet søknaden.

- Når godkjennelsen fra havnevesenet er klar kan du søke hos komunen. Her trenger du et firma med lokal eller sentralgodkjenning til å signere alle papirer.

 

Sånn var ihvertfall saksgangen for 3 år siden.

Link to post
Share on other sites

Som W32 skriver så må nok det lokale havnevesenet kobles inn. I små kommuner er det som oftes teknisk etat. Dersom kommunen er ordentlig formell så krever den også uttalelse fra sjøfartsmuseet på de tiltakene som angår sjøbunnen. Og siden du skal legge ut moringer så skal du jo det. Dette er kun en formalitet. Svaret du får er at dette er greit, men skulle du treffe på noen "gamle trepinner" må du stoppe arbeidet og varsle museet.

 

Siden du ikke spør om det regner jeg med at de kommunale areal-/reguleringsplaner ikke er til hinder for å sette ut brygga.

Link to post
Share on other sites

Det vanlige i fjell er å bare legge dei ut, og drite i resten :smiley:

Eg tror Valen marina har god efaring med dette og kan sikkert hjelpe deg. No veit eg ikkje hvor du skal legge ut bryggene men kommunen har fått noen gode ideer, så de har planer om noen reguleringsplaner for båt havner rundt om, så det er faktisk en del som har fått avslag på å legge ut flytebrygger framfor sine egne naust.

Redigert av sotra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg trenger involvere havnevesen osv. da området er regulert som nøst- og kai-område med flytebrygger på "alle" nabotomter.

I praksis har du nok helt rett, men det formelle er nok noe annet. Hvis du ikke er i en slik posisjon at du må ha alt i orden ville jeg nok ikke brydd meg med havnevesenet i din situasjon.

Link to post
Share on other sites

Tilltakshaver som trolig blir du kan og bør kreve forhåndskomferanse med kommunen , der vil trolig en fra havnevesenet og vere til stede , der vil du få vite hvilke ettater du må ha uttalelse fra om ders syn på ditt ønskede tilltak , det kan vere mange , miljøettaten , antikvarisk, havnevesenet osv osv. Om en skulle vere så uheldig å glemme å søke så er det alikevell lurt å gjøre nabovarslinga rikktig , kommer det inn protester der er det ikke lurt å glemme å søke før utplassering/bygging.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

LÅner denne tråden litt jeg

 

 

har lyst å legge ut 2 stk utriggere slik at 2 stk båter får plass på vår brygge .

 

er dette noe jeg må søke om tro ?

 

 

utriggerne blir montert fast i eksisterende brygge..

 

 

Dette er i Finnøy kommune (hvis noen har erfaringer)

 

takker for svar. :)

Link to post
Share on other sites

.....Dette er i Finnøy kommune (hvis noen har erfaringer)....

 

Det er vel der som så ofte ellers: det kommer an på naboene . . . .

Hvis det ikke er til sjenanse for naboene, og disse derfor ikke vil protestere, så har du sikkert ikke så mye å frykte.

Men hvis utliggerne begrenser en nabos båtplass, utsikt, hans kone, hans esel, eller hva som helst annet - da er du nok tvunget til å gå den formelle veien :sweat::sweat:

Link to post
Share on other sites

Søknadspliktig! I allefall i den kommunen jeg søkte om dette i år. De sendte søknaden i retur med beskjed om at søknaden ikke ville bli behandlet da det foregår arbeid med ny reguleringsplan for området. En søknad må inneholde tegninger i riktig skala osv (har ikke papirene her) og nabovarsel må sendes.

Link to post
Share on other sites

utriggere.jpg

 

 

tegningen er ikke i målestokk på noen måte :)

tror brygga er 15-16 meter lang

 

Alternativ 2 er mest hensiktsmessig for vår del , da det er god plass til større båter som mått komme innom en tur..

(enkelt å kjøre baugen inn i den ene båtplassen da)

 

 

men så er det da om det blir regnet som flytebrygge eller likestillt som alternativ 1..

 

 

 

Litt fælt å bruke masse penger på dette og så måtte rive det igjen også :)

 

kan nevne at vi har fra før fått godkjent å legge ut blåse i sjøen , lengre ut enn disse utriggerne vil komme..

godkjennelsen er fra kystverket. ( kan jo ha litt å si i en eventuell klemme med kommunen)

 

 

og en siste ting , er det noen som kan anbefale en produsent som levere utriggere ? pris /kvalitet ..

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De sendte søknaden i retur med beskjed om at søknaden ikke ville bli behandlet da det foregår arbeid med ny reguleringsplan for området.

 

Da bryter kommunen forvaltningsloven. De har ikke lov å stoppe å behandle søknader bare fordi det pågår arbeid med ny reguleringsplan. Slike planer kan ta vinter&vår + flere år. Skal de stoppe alle søknader i mellomtiden ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...