Jump to content

Tomgangsproblemer på kald mercruiser forgassermotor.


SeaRaymond

Recommended Posts

Motoren er en 99 modell 5 liter mercruiser forgassermotor, kjøpte båt og motor i fjord, og da var den gått 223 timer....selv når motoren var kald startet den lett med gassen i "0" posisjon, og gikk helt fint uten å måtte ruse den.

 

I dag har motoren 330 timer, og ett økende problem er når den skal startes kald. En er nødt å ha gass, og når den starter, må en holde turtallet oppe, selv om den settes på f.eks 1200 omd, reduserer den selv inntil den stopper, ruse den ytterligere hjelper ikke, den stopper til slutt dersom en ikke påvirke gasshendelen.

 

Tomgangsprobelemet har blitt ett større å større, selv om jeg også innimellom har opplevd kaldstarten som ubroblematisk?...

 

Sist jeg var ute med den var den værre en noen sinne, jeg måtte hive den fra tomgangsrusing til gir, og den jobbet fælt med å hente seg inn (like før den stoppet) en hørte at det hostet og "smellte" i forgasseren inntil den gradvis fikk hentet seg inn.

 

Når motoren er skikkelig gjennomvarm (etter litt bruk med last på høyere turtall) er feilsymtomene vekke.

 

Sålangt ser det ut som om automatchocken fungerer som den skal, begynner i lukket posisjon, og åpner gradvis....Pluggene er skiftet uten resultatforandring, den har elektronisk tenning!

 

Hva er her problemet, trengs forgasseren en overhaling??? Føler det er den som trøbbler, kan også nevne at en gang i høst før problemene oppstod, hadde bensintanklokket stått i åpen posisjon over natten i striregn, ble litt bekymret, men merket ikke da noen feil med det første iallfall, kanskje tanken også bør inspiseres...

 

Andre her som har opplevd slike symtom og vet hvordan jeg skal gå frem? :wflag:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro det er noe feil med choke mekanisme og eventuelt dritt i forgasseren, dyser som har blitt tette. Hadde en 7.4L bensin med samme symtom og da var dysen til det ene flottørkammeret tett. Det var en 4 porter med 2 flottørkammer. Merket også at den mekaniske choken hengte seg opp noen ganger, fjæren var blitt slapp. Du får ta av luftfilteret/flamefangeren og se om den lukker spjeldene eller ikke, samt å se om den pumper ut bensin i de rette dysene. Når du pumper med hendelen skal det komme en rikelig dusj bensin i begge fremre portene hvis det er en 4 porter. Siden det smeller litt i gasseren kan det være at du i tillegg har feil tenning/dårlig tenning eller dårlige plugger/pluggledninger/fordeler.

 

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

p3190069.jpg Her er motoren det er snakk om, 99 modell 330 timer... tror det er 2 porters forgasser, snittforbruk under 20 liter i en sea ray 215ec, tenker å gå over forgasser, som sagt tror jeg chocken er ok, pluggene er nye, coilen virker, eller virker vel ikke, samme med fordeleren????? pluggledninger?, tja, alt ser jo meget fint ut da... kan disse være utslitt etter 330 timer/9 år....Og husk problemt kun er når den er kald... Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro at en gjennomgang av forgasseren kan være lurt. Angående pluggledninger: Mål motstanden i disse. Motstanden skal være relativt lik på alle. Er det noen som avviker mer enn bare litt, så bytt alle! Du kan også prøve å lette på motorluka en mørk kveld, da vil du se gnister som hopper om det er overslag noe sted! Som regel mest fremtredende på kald (og fuktig) motor...

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Vet egentlig ikke så mye om det, men bedre å tenke høyt enn å la være ? :smiley:

 

Jeg hadde en gammel MerCruiser motor med Alpha 1 drev, og der var det noe med at motoren nesten stoppet når den ble tatt ut av gir. Og slik skulle det visst være for at den skulle slippe i giret.

 

Om dette er i bruk i nyere motorer aner jeg ikke, men kanskje verdt å sjekke om denne funksjonen er noe ut av posisjon eller trenger på annen måte justering ?

 

...bare en tanke.

Link to post
Share on other sites

Takker masse for respons, da motoren gikk normalt, hadde den en tomgangsturtall på ca 700, som faller til 550-600 når den settes igir. under 500, stopper den lett... slik er situsjonen også idag når motoren har fått skikkelig arbeidstemperatur, så anser tomgangstutallet som normalt. Jeg har etter innspillene her og litt fintenking egentlig kommet frem til at det er problemene nok skyldes fourensning i forgasseren. Det er ikke vannutskiller, bare ett stander bensinfilter (iallfall ikke vannavskiller av den typen med gjennomsiktig bunn og avtappingkrane. Når jeg kommer hjem fra jobb i neste uke blir det å hive seg på forgasseren... med tanke på at også tanklokket har stått åpen en natt under åpen himmel i striregn, er det vel å forvente at det kondens/vann er å finne i forgasserkammerene, men det som gjør meg LITT usikker, er om ikke en sånn feil også ville påvirket motoren når den er gjennomvarm, eller kan det være en teori om at bensinen inneholder en hvis del vann som den klarer å "fordøye" under drift, men når motor står, så kan denne andelen av vann settle seg i forgasser, og dermed skape problemer ved kaldstart? ER DET EN TEORI? Gleder meg egentlig til å skru på forgasseren, skjønt jeg ikke har vært borti andre forgassere en til 2-takts påhengs... :diving:

Link to post
Share on other sites

Bensinfilteret ditt er også en vannutskiller, skru det forsiktig av og tøm innholdet i et glass for å se om det er vann der. Jeg tror nok ikke feilen ligger i filteret, det er sikkert en veldig enkel forgasser og det er ikke spesielt vanskelig å ta den fra hverandre. Min 4 porter var i allefall veldig enkel, tok den av og åpnet alle luker og lokk, tok ut dyser og blåste alt rent med trykkluft og fant en liten plastbit som blokkerte tilførselen til flottørhuset. Satte greia i sammen igjen og motor var ikke til å kjenne igjen.

 

 

-Xlnt

Link to post
Share on other sites

Var en eller annen som hadde sendt meg en IM angående diverse spørsmål til en slik motor, men da jeg skulle trykke svare, kom jeg til å trykke slette istedet :headbang: Så få prøve å svare her... angående motorserienummer skal dette stå på toppen av forgasserdekselet, på min motor var det kun stemplet ett nummer under Transom serialnumber, dette begynner på LO og så noen siffre, det er dette nummeret jeg har brukt som henvendelse, ved delekjøp etc, som det fremgår av bilde av min motor har denne ingen varmeveksler, om jeg har vurdert å montere? Ja for såvidt, mest fordi det er kjipt å ikke kunne få utnyttet motorvarmen til oppvarming av vann og cabin. Vedlikehold på en slik motor er egentlig ikke all verden i mine øyner, uten om ved opplag og vårklargjøring, er det egentlig bare å overvåke, holde rent osv ved normal sesong bruk. Ved vinteropplag skifter jeg smørolje og smøroljefilter, bensinfilter og gearolje. En gang iblant bør en vel kanskje skiftet servooljen og transomoljen også...Videre rengjør jeg luftfilteret, sjekker reimer og el. koblinger samt sinkanoder på drev. Kjører igjennom en 50-50 frostvæskeblanding, som jeg lar motoren stå med gjennom vinteren. Hvert 5-7 år skifter jeg absolutt alt av belger og slanger mellom drev og båt, samt impelleren i alpha drevet (usikker på hva som er passe intervall på denne egentlig)

Om våren skifter jeg også pluggene, da skulle vel det meste være i skjønneste orden :smiley: snittforbruket på min motor dersom jeg deler antall forbrukt lake på antall drifttimer på motor havner jeg på ca 15-20 liter i timen....og det er i min 1800 kg båt med maks fart 38 knop. ved cruising 23-30 knop antar jeg forbruket er mellom 1.3 og 1.4 liter per n. mil, som da skulle utgjøre en 30-40 liter i timen. Da tror jeg jeg har fått med det groveste av spørsmålene, og for håpe dette rekker frem til rette vedkommende :cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

...som det fremgår av bilde av min motor har denne ingen varmeveksler, om jeg har vurdert å montere? Ja for såvidt, mest fordi det er kjipt å ikke kunne få utnyttet motorvarmen til oppvarming av vann og cabin.

Fungerer fint med både varme og varmtvannstank på saltvannskjølte motorer med lavere driftstemperatur. Har dette selv og fungerer utmerket. Vanntanken min er mer en varm nok etter ca. 30 min, så ikke la det være noen hindring for deg. Husk at både med og uten varmeveksler, så utvikler motoren like mye varme som kan ledes til andre formål. Det er bare snakk om hvor mye "energi" som kan transporteres i slangene. Det er sammenheng mellom høy temp/lav strøming og lav temp/høy strømning...akkurat som i elektronikk volt/ampere...man kan oppnå samme effekt likevell.

 

 

Ang. motoren din:

 

Jeg ville sjekket følgende:

-Dobbelsjekk automatchoken enda en gang

-Ta en kompresjonstest på motoren, både mens den er varm og mens den er kald. Gir mye informasjon om tilstand til toppakning og ringer (selvom det er uvanlig på en 330 timers motor)

-Sjekk fortenningen at den er riktig justet (sjekk samtidig at fordeler huset sitter fast og ikke har mulighet til å vri seg)

-Sjekk at forgasseren sitter godt skrudd til og at pakningen under holder tett

-Sjekk pluggene for vannperler. Prøv å starte motoren når den er kald, hold på i noen sekunder og sjekk pluggene. Kan være mulig vannlekasje i en rieser/manifoild som trenger inn.

 

Fungerer det fortsatt ikke, vill jeg overhalt forgasseren. Koster ikke mye og er en kurrant sak, så er den utelukket, men ovenstående punkter er så rakst å utføre at jeg ville begynnt der.

Link to post
Share on other sites

Ta opp forgasseren og rengjør, kjøp ny pakning og sett den sammen igjen. Antar du er kvitt problemet da.

 

Jeg har hatt tilsvarende problem på V8 bensin etter ca 750 timer. Det dannes tydeligvis et belegg på innsiden av forgasseren, spesielt i flottør kammeret.

Når så motoren står en vinter, fordamper bensinen og kammeret er tørt.

Belegget kan da løsne og tetter til. Antagelig aluminium som reagerer med fuktig luft.

Sjekk/bytt bensinfilter samtidig

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei kom til å tenke på en sak til, mener å huske at noen fordelere har vekter/vakuum for å dra opp fortenningen. Kan jo tenkes at vektene har satt seg eller at vakumslangen har sprukket eller lignende. På min 7.4L så hadde jeg også en vakumslange som gikk fra den manuelle bensinpumpa og inn i gasseren som skulle "drikke" opp eventuelle lekasjer fra pumpen, går nok dårlig hvis den trekker falsk luft der. Men det er ikke sikkert det er likt på 5L

 

 

La oss høre om du fikser det da! :cheers:

 

-Xlnt

Link to post
Share on other sites

Ang. motoren din:

 

Jeg ville sjekket følgende:

-Dobbelsjekk automatchoken enda en gang

-Ta en kompresjonstest på motoren, både mens den er varm og mens den er kald. Gir mye informasjon om tilstand til toppakning og ringer (selvom det er uvanlig på en 330 timers motor)

-Sjekk fortenningen at den er riktig justet (sjekk samtidig at fordeler huset sitter fast og ikke har mulighet til å vri seg)

-Sjekk at forgasseren sitter godt skrudd til og at pakningen under holder tett

-Sjekk pluggene for vannperler. Prøv å starte motoren når den er kald, hold på i noen sekunder og sjekk pluggene. Kan være mulig vannlekasje i en rieser/manifoild som trenger inn.

 

Fungerer det fortsatt ikke, vill jeg overhalt forgasseren. Koster ikke mye og er en kurrant sak, så er den utelukket, men ovenstående punkter er så rakst å utføre at jeg ville begynnt der.

 

Takker masse til dere alle her inne som har gitt meg respons på mulige årsaker til problemet, og at jeg kan montere en defroster i båten selv om den er saltvannskjølt har jeg aldri tenkt over, så dette kan bli aktuellt.

 

Angående sitatet som jeg har lagt med her lurer jeg egentlig hvordan en selv kan utføre en komprensjonstest på motoren selv, men da må den vel på verksted. Fikk litt fryseninger når det snakkes om vanninntrengning her, men velger fremtil det motsatte er bevist å tro problemet ligger i forgasser, det vil jeg få kjekket opp i innen lørdag skulle jeg mene :smash: Så vil komme tilbake med melding om hva jeg finner ut vedrørende det, men takk igjen for anbefalinger og forslag til problemet :cheers:

 

Itillegg ville det vært fint om noen kunne fortelle meg hvor jeg eventuellt kobler til ett varmeapparat på denne motoren, referer gjerne til bilde av motoren min lenger oppe. er det godt nok med ett apparat til ett par lapper, eller bør jeg gå for noe ekstraordinært siden det skal sjøvann igjennom, og trengs det noe videre utrustning på motoren for å få dette til.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har vi hatt en lang varm og tørr periode, motoren har vært i bruk nesten dagelig, da har den startet fint, og den har gått på tomgang med det samme gassen har blitt slått av etter oppstart kald motor, altså den har fungert upåklagelig.

 

Nå har vi hatt noen dager med en del regn og surt vær, båten ble liggende disse par-tre dagen, da den skulle startes opp i går og det var surt og vått vær var symtomene tilbake :headbang: Den vil ikke gå på tomgang før den er gått seg til når den har blitt varm.

 

Motor står tørt under motorkassen, samt at havnepresseningen har vært over alt der igjen, pluss over førerposisjon med instrumenter og gass/gearspake, så hva kan dette skyldes, jeg har også tidligere registrert at motoren har fungert fint ved godvær, og mer tull som dette under surt vær, noen som har en ide hva som er feilen? :wflag:

Link to post
Share on other sites

Kan høres ut som en tenningsfeil! Tipper overslag i fordelerlokk eller rotor, eventuelt i pluggledningene! Dette pleier å gi problemer i fuktig vær, men ikke i tørt...

 

Prøv å start motoren i mørket, og se om det slår over gnister til gods fra pluggledningene! Studer også fordelerlokk og rotor for sprekker, viser seg gjerne som tynne svarte riss i plasten. Som feilsøking kan du også prøve å spøyte CRC 5-56 over ledninger og fordelerlokk, utvendig og innvendig. Går den finere da, har du overslag et sted...

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, dette høres ut til å være en sansynlig årsak, da gjenstår det bare å finne overslaget. Grunnen til at jeg føler dette kan virke riktig er at selv om den ligger på en 1000-1200 rpm i fortøyningene etter oppstart og temperaturen kryper mot driftstemperatur på 80 grader, opphører ikke symtomene umiddelbart (selv om motor har oppnådd driftstemp uten last) Men så snart en kommer seg utpå og for dradd båten på plan ett par minutter, for så slakke av, fungerer den normalt, ergo, selv om motoren i utgangspunktet hadde nådd tilnærmet driftstemp i fortøydningene, er det den totale oppvarmingen i hele motorrommet som er avgjørende for opptørking av evt, kondens som forut forårsaket fusking grunnet el.overslag i tenningsystemet.

 

Nå for jeg bare se frem til fri og oppsjekking av fordeler og ledninger!!

 

Takker igjen for tips :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja da var vi her igjen, i kveld har jeg vært ute å fortsatt med feilsøking. Nå har det vært nokså tørt i været siste to døgn.

 

Her er dagens hendelse forløp:

 

da jeg ankommer båten, tar jeg av luftfilter på forgasser, automatchokespjeldet står åpent, når jeg setter på litt gass med hendelen lukker det og blir stående der, altså, det er gasspådraget som mekanisk aktiverer spjeldet, om en starter motor uten å røre gashendelen kommer heller ikke choken på, riktig!?

At spjeldet åpner igjen etter at motoren har gått noen sekunder vet jeg også at det gjør, hvis ikke hadde jo ikke motoren ville gått i det hele tatt, er forøvrig sjekket før, automatchocken åpner gradvis innen ca 1 min eller så, ok!?

 

Tar så av fordelerdekselet, her er litt "avleiringer" på hver induviduelle kontaktpunkt for hver tennpluggledning, pusser dette vekk. ser eller bra ut.

 

Sjekker kabler og koblinger så godt det lar seg gjøre, finner ingenting, ser ut som "nytt".

 

SÅ KOMMER VI TIL OPPSTARTEN, KALD MOTOR.

 

Gasshendelen står i nøytral, altså ingen choke. vrir om tenningen, motor starter umiddelbart på tomgang 650 rpm, men det går ikke mange sekundene før den gradvis seker turtall og vil stoppe, jeg underholder den forsiktig med gassen for at den ikke skal dø hen, mens jeg studerer ned i forgasserportene, lar motoren stoppe ett par ganger for så gjenta prosedyre og studerer, etter en ca 10 min drift og temperaturmåler kryper mot 80 grader observeres en del ising i spesiellt ene forgasserporten, den samme banken (sylinderrekken) har tydelig varmere manefoil og riser en den andre siden.

 

Etter 15-20 minutter drift på turtall mellom 650-1000rpm skjer det noe rart, da den tilsynelatende går på tomgang 650 rpm noe den har gjort noen minutter uten å ha blitt påvirket av gasspådrag etc, begynner den gradvis å ta seg "opp" turtallet stiger til 1100 rpm som utav det blå i ett gjevnt tempo på ca 5-10 sekunder, like så begynner den å redusere igjen ned mot en 800 rpm, og stiger så litt igjen, før den omsidere "regulerer seg inn på tomgang igjen 650-700 rpm.

 

Dette skjer helt uten at gasspådrag eller chocke betjenes, og ingen synlig forandring ved forgasser observeres, denne er vel forøvrig helt fri for noe slags automatjustering uansett!?

 

Virker rett å slett som om det er en eller annen form for elektronisk justering som forekommer, for alt skjer så jevnt og brått og uventet, kan også erindre å ha opplevd lignende når jeg har kjørt motoren fra stille (motortemp nådd ca 60 grader) og opp i cruisefart med turtall 3200-3400 rpm, og plutselig som utav dagen har den begynnt å gi på selv til en ca 3700 rpm...!

 

HVA ER DET SOM EGENTLIG SKJER HER??? HAR DENNE MOTOREN NOEN FORM FOR ELEKRONISK JUSTERING SOM KAN PÅVIRKE TURTALLET PÅ MOTOREN, ELEKTRONISK MOTORCOMPUTER ELLER LIGNENDE.

 

CHOCKESPJELDET KAN UTELUKKES, FORGASSER TROLIG LIKE SÅ, MED MINDRE DET ER SVÆRT UVANLIG MED DEN ISINGEN OG AT MOTSATT BANKE TROLIG "JOBBER" LITT MINDRE EN DEN ANDRE FØR MOTOREN HAR NÅDD IDEELL ARBEIDSTEMPERATUR/STABILISERT SEG??!!

 

Ja nå har jeg fått lagt litt flere symtomer til benet, noen med erfaringer, tips!!??

Link to post
Share on other sites

Kom igjen da, må da være noen som har opplevd symtomene. Vært i kontakt med Drange båtservice i Lysekloster, lang ventetid, og må regne med å la båten ligge, da de tar den "innimellom" :cryin:

 

Båt og motorservice, tidligst slutten av juli :headbang:

 

Alk båtservice eller noe i den duren, dårlig kompetanse på mercruiser bensin :discuss::puke::puke::puke::puke::puke:

 

Alle disse er i Hordaland, noen som vet om flere Mercruiserkyndige i Hordaland??? :nonod:

 

NOEN SOM KAN HJELPE EN STAKKER NÅ :confused:

Link to post
Share on other sites

Litt høyttenking her. Om motoren mister turtall og stopper når den er kalt, er det sansynligvis for mager blanding. Choken sin jobb er nettopp å gjøre blandingen fetere. Når motoren tar seg opp etter å blitt varm er det en av to ting som skjer. Motorens driftstemperatur blir såpass høy at den ikke lengre trenger "fet blanding", eller at det er noe som utvider seg og tetter en eventuel falskluftkilde. Jeg ville ha tatt en boks med startgass og brukt på ulike punkter når motoren er nystartet og kalt. Særlig ville jeg ha sprayet på forgassersokkelen, innsug og vakumledninger. Fordelen med å feilsøke med startgass er at du vil få en umiddelbar turtallsendring om du har lekasje.

Når det er tørt i været så trenger en motor betydelig mindre fet blanding for fungere, kontra når det er fuktighet ute.

Jeg tror mest på teorien om falskluft i en pakningsforbindelse. Siden alt materiale utvider seg når det blir varmt, så vil en event. lekasje bli tettet ved varm motor. Jeg jobbet med biler i den tiden forgassere var vanligere enn innsprøyting, og en veldig vanlig feilkilde var nettopp forgassersokkelen. Prøv med startgass du, da vil du ihvertfall kunne eliminere falskluft (eller kansje finne feilen).

Link to post
Share on other sites

Hei! Så du mener jeg skal spraye mer eller mindre sporadisk rundt forgassersokkel og innsugmanifoil for å se om en eventuell lekkasje her skal sipe til seg gassen slik at turtallet vil øke? Hmmm... nok en interresann teori som rimelig kan utføres, men hvorfor skulle vel en slik ubelastet plass få en lekk pakning, har ikke vært skrudd på dette, bortsett som nevnt tidligere etter feilen allerede var oppstått.

 

takker igjen for "hett" tips, dette skal jeg få sjekket ut, flere tips, flere aktuelle verksteder i hordala :flag: nd?

Link to post
Share on other sites

Sjekk kompresjon og farven på dine plugger (Alle 8 ) .

Tja, pluggene var lysgrå og fin da de var skiftet for 50 timer siden, symtomene oppstod for 70 timer siden. Kompresjonen? Er dette noe jeg kan greie få gjort selv, er vanskelig med verksted som jeg har fortalt.

Tviler egentlig litt på dette med utvidelse... for da ville feilen rettet seg svært langsomt og gradvis, ikke slik som jeg har beskrevet og opplevd det ett par innlegg tilbake, føles svært ut som om det er noe elektroniskt som skjer, er dette mulig, har sjekket at tenningsmodulen koster 3700,- + moms, blir vel litt stor tjangs å ta bare skifte denne, men opplevelsen min heller såpass mot dette at hadde den kostet en tussing ville jeg seriøst prøvd... Tror denne justerer litt på tenningen underveis, en slik defekt boks kan også resultere i økt forbruk, dårligere prestasjon, dette kan jeg ikke helt skille, selv om jeg inbiller meg at forbruk har økt noe, men det blir vel gjerne slik når man har hatt bensiner en stund, markant økning har det uannsett iallfall ike vært, noen som kan svare på om det er el.styring på tenningen, som kan resultere i turtallendring??? :fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper på problemer med forgasseren enten falsk luft, feil luft/besinblanding eller tette dyser. Er det elektronisk choke på denne eller er det vann eller luft styrt?

På min gamle 7.4 L var det luftstyrt med varme fra innsugsmanifold som påvirket en spiralfjær og der hang choke spjeld seg opp i ny og ne.

Du blir bare nødt til å komme med et resultat snart for nå er det nesten så det blir satset penger på utfallet her :lol:

 

 

-Xlnt

Link to post
Share on other sites

Har fiklet endel nå, men blir ikke klokere, chocken er som nevnt tidliger elektrisk, den aktiverse når man skyver gasshendel forover før start, når motor starter, blir det satt strøm inn på en innelukket fjær som formodentlig blir oppvarmet av strømmen som går i den? og spjeldet åpner igjen sakte men sikkert iløpet av ett halvminutt eller så, stemmer ikke dette? I allefall chocken fungerer, det er observert. Hva er en tenningslampe, og isåfall hvoer kobles den inn for å se forandreinger i tenningssystemet? Forresten, ingen som vet om det er ett elektronisk opplegg som justerer tenningen? motoren er som nevnt 5 liter v-8 mercruiser 220 hk 99 modell, 2 portet forgasser. feilen oppstod ved 300 timer i fjor, er nå gått 370 timer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...