Ip.Content

Logo

Sailor-menigheten

• Logg inn for svare
301 svar på dette emnet

#261 Lars H. Ikke pålogget Postet 08.02.12 10:53

• KNBF medlem
  • Medlem
DSC er utmerket av sikkerhetsgrunner. Men å bytte ut Sailoren, ser jeg ingen grunn til. Den modellen overgår det meste av hva som er på markedet nå, og ikke minst påliteligheten. Jeg har selv en RT2048 som har fungert feilfritt i godt over 20 år nå, og den kommer nok til å fungere i 20 år til. Men kjøp gjerne en ny VHF med DSC i tillegg. Som du selv sier, koster ikke dagens VHF'er mye. Da får du dobbel sikkerhet, pluss DSC.

Når det gjelder ekstra høyttaler, er ikke det noe problem med RT2048. Jeg har selv VHF'n i salongen og ekstra høyttaler ved styreposisjonen.

Lars H.

#262 Erik Ikke pålogget Postet 08.02.12 11:58

• Medlem

Vis innleggLars H., på 08.02.12 10:53, skrev:

Men kjøp gjerne en ny VHF med DSC i tillegg.
Kan man ha begge VHF'er på samme antenne/antenne ledning, eller må man ha 2 (ikke at dette er veldig aktuelt, blir nok enten eller)

Vis innleggLars H., på 08.02.12 10:53, skrev:

Når det gjelder ekstra høyttaler, er ikke det noe problem med RT2048. Jeg har selv VHF'n i salongen og ekstra høyttaler ved styreposisjonen.
Finnes det egen utgang for dette, eller må jeg inn og lodde på innsiden/jukse for å få det til?

#263 Lars H. Ikke pålogget Postet 08.02.12 12:45

• KNBF medlem
  • Medlem
Du må nok ha en antenne for hver VHF-stasjon. Og her er hvordan du kobler til ekstra høytaler.

Post bilde

Lars H.

#264 Høvding Ikke pålogget Postet 08.02.12 13:51

• Medlem
Har på følelsen av at dette er et kupp for en entusiast: http://www.finn.no/f...nnkode=33121118 Gamle sailor radioer 200 kr pr stk

#265 Erik Ikke pålogget Postet 08.02.12 15:01

• Medlem
Supert.
Da skal jeg få montert meg en ekstra høytaler ute.

Å montere en ekstra antenne og trekke ekstra VHF kabel i masta er ikke aktuelt for meg. Mao blir det enten å beholde Sailoren, eller etterhvert å bytte i en annen VHF.

En annen VHF vil ha Distress som fordel. Har Sailoren andre kvaliteter (som rekkevidde, driftsikkerhet o.l.) som oppveier mangelen på Distress knapp ?

Vil en EPRIB/Nødpeilesender kontra VHF med Distress ha ytterligere fordeler som forsvarer prisdifferansen, slik at jeg bør gå for Sailor VHF + EPRIB i stedet for å bytte VHF tro  :confused:

PS : har planer om 'langturer', i første omgang en Nordnorge tur, og etterhvert Shetland, Scottland, Danmark etc.

#266 Lars H. Ikke pålogget Postet 08.02.12 16:34

• KNBF medlem
  • Medlem
Med slike langturer i planene, ville jeg absolutt investert i en nødpeilesender. Langt til havs har du ikke noen garanti for at du får kontakt med VHF, og må du forlate skuta langt der ute er det bare å få med seg nødpeilesenderen og aktivisere den slik at du kan bli funnet. Om du vil bytte ut VHF'n får du finne ut av selv. Men du trenger jo ikke å ha begge antennene i masten, den ene kan jo stå på "akterpulpit'n", så har du kommunikasjon selv om masten skulle blåse over ende og havne i sjøen.

Lars H.

#267 Mulligan Ikke pålogget Postet 08.02.12 16:35

• Medlem
Akkurat.
Jeg har VHF antenna i mastetoppen og DSC antenna på rekka akterut.
Skulle riggen ryke bytter jeg om og har fremdeles VHF.

Redigert av Mulligan: 08.02.12 16:36

#268 Lars H. Ikke pålogget Postet 08.02.12 16:44

• KNBF medlem
  • Medlem
Og selv om en kun har en VHF, er det jo en god sikkerhet med en slik ekstra antenne dersom masten går i havet. Har en antennekable fra ekstraantennen frem til VHF'n, er det bare å plugge om. Selv har jeg motorbåt uten mast, men jeg har to antenner, en for VHF og en for AIS. Ryker antennen for VHF'n, kan jeg koble antennen for AIS'n fra den, og plugge den inn i VHF'n.

#269 Astor Ikke pålogget Postet 08.02.12 20:45

• D5L 2006
  • Medlem
Jeg monterte en Sailor ombord i fjor sommer men den vil aldri erstatte den gamle VHFen med distressknapp tilkoblet båtens mmsi-nummer og GPS.
Til daglig bruker jeg Sailorn pga bedre lydkvalitet. Den andre står på slik at den er lett å ty til i et nødtilfelle og hvis andre sender ut distressignal.

Du er tilkoblet hver sin VHF-antenne som er plassert noen meter fra hverandre.

#270 Erik Ikke pålogget Postet 09.02.12 10:58

• Medlem
Jeg har en hånholdt VHF også som reserve (som jeg vant i slagordkonkuransen her på batplassen.no :thumbsup: for noen år siden ) men også denne er uten Distress.
Blir nok å beholde Sailoren inntil videre (ellers får jeg jo ikke være med i menigheten  :giggle:) så får jeg vurdere behovet for EPRIB løpende.

Sjekket tilkobling av ekstern høytaler i går, og med skjemaet ditt Lars så skal det være grei skuring å treffe på rett plass, men det er jo ikke hull i pluggen til de nye ledningene, så det må jeg alså borre opp ?

Men nytt spørsmål (som muligens ikke hører hjemme i denne strengen selv om det er relatert) :

Jeg skal strekke høytaler kabel fra kjelleren og opp under sprayhood for å kunne sette på mobile høytalere ala dette via minijack kobling.
Men av og til hadde det vært kjekkt å kunne ha på radio/CD også ute. Det jeg tenker, er å strekke 1 kabel og koble dette fra Både VHF (mono) og Stereo annlegget til samme Minijack koblingen ute. Normalt vil jo bare en av dem være på og da vil vel det gå greit, men hvis begge kilder står på samtidig, vil utgangen på en eller begge kunne ta skade av denne sammenkoblingen da ?  For i teorien er jo høytaler utgangen fra Stereo og høytaler utgangen fra VHF kobblet sammen via denne jacken da slik jeg tenker det :eek: .

Vil det gå bra, eller bør jeg strekke to paralelle par med hver sin Jack (eller evt en bryter/Velger)?

Redigert av Erik: 09.02.12 10:59

#271 VO`n Ikke pålogget Postet 09.02.12 11:27

• Medlem

Vis innleggErik, på 08.02.12 11:58, skrev:

Kan man ha begge VHF'er på samme antenne/antenne ledning, eller må man ha 2 (ikke at dette er veldig aktuelt, blir nok enten eller)

Finnes antenne velger, stort sett så er det vel for å velge mellom flere antenner og ikke radioer. Men det er vel noen kloke hoder her som vet om man kan snu venderen?

#272 Lars H. Ikke pålogget Postet 09.02.12 13:11

• KNBF medlem
  • Medlem

Vis innleggErik, på 09.02.12 10:58, skrev:

Sjekket tilkobling av ekstern høytaler i går, og med skjemaet ditt Lars så skal det være grei skuring å treffe på rett plass, men det er jo ikke hull i pluggen til de nye ledningene, så det må jeg alså borre opp?
Du trenger jo ikke så tykke kabler for ekstra høytaler til VHF som for et heftig stereoanlegg hjemme, så hvorfor ikke forsøke å lure inn ledningene ved siden av powerledningene til pluggen? Slik mener jeg har det, men får ikke sjekket da båten er 7 mil unna.

Post bilde

Sitat

Men nytt spørsmål (som muligens ikke hører hjemme i denne strengen selv om det er relatert): Jeg skal strekke høytaler kabel fra kjelleren og opp under sprayhood for å kunne sette på mobile høytalere ala dette

Jeg har også to høyttalere for stereoanlegget i uterommet. Til den ene som er plassert rett ved der jeg sitter og ratter, har jeg satt på en vender slik at jeg kan velge om den høyttaleren skal gi høyre kanal fra stereoen eller om den skal fungere som ekstrahøyttaler for VHF'n. Men obs, her må du ha en vender som switcher begge ledningene iom. at det ligger spenning ut på høyttalerutgangen fra VHF'n. Men en billig vender fra feks. Biltema eller Clas Ohlson gjør den jobben.

Lars H.

#273 Erik Ikke pålogget Postet 09.02.12 13:33

• Medlem

Vis innleggLars H., på 09.02.12 13:11, skrev:

hvorfor ikke forsøke å lure inn ledningene ved siden av powerledningene til pluggen?
Tror det blir for trangt, men må se. Finner nok ut av en patent.

Vis innleggLars H., på 09.02.12 13:11, skrev:

har jeg satt på en vender slik at jeg kan velge om den høyttaleren skal gi høyre kanal fra stereoen eller om den skal fungere som ekstrahøyttaler for VHF'n.
Samtidig bruk er ikke ett problem tror jeg, blir nok enten VHF eller stereo men det jeg er redd for er kortsluttning, for utgangen fra den ene er jo via Minijacken tilkoblet den andre uten slik bryter (selv om ikke utehøytalere er tilkoblet også).  Forstår jeg det slik at jeg MÅ ha vender for å unngå skade på utgangene, eller er det mer for å kunne velge lydkilde så de ikke lager støy for hverandre hvis begge er på samtidig ?

#274 Lars H. Ikke pålogget Postet 09.02.12 13:57

• KNBF medlem
  • Medlem
Uten å gå i dybden, ville jeg sørget for (med en vender til 10 kroner) at ikke både stereo og VHF ble tilkoblet til samme høyttaler samtidig.

Lars H. :flag_bp:

#275 Erik Ikke pålogget Postet 09.02.12 15:27

• Medlem

Vis innleggLars H., på 09.02.12 13:57, skrev:

Uten å gå i dybden, ville jeg sørget for (med en vender til 10 kroner) at ikke både stereo og VHF ble tilkoblet til samme høyttaler samtidig.
Takk, da går jeg for det  :flag_bp:

Eller .....

Jeg har en liten Radiosender i bilen som jeg kan plugge i Minijack i feks MP3 spiller, så sender den signalene over en valgbar frekvens på FM radioeteren.  Da kan du tune bilradioen eller annen radio på denne frekvensen, og så spiller du dermed av kilden over radioen din.

Hva med å lage ext høytaler ledningene fra VHF til en Minijack, sette på radiosenderen i minijacken, og så montere en slik som dette ute : (eller bare bruke den vanlige reiseradioen min).

Hmmm.... :confused:

Redigert av Erik: 09.02.12 15:34

#276 Lars H. Ikke pålogget Postet 09.02.12 15:50

• KNBF medlem
  • Medlem

Vis innleggErik, på 09.02.12 15:27, skrev:

(eller bare bruke den vanlige reiseradioen min). Hmmm.... :confused:
Utmerket forslag, bortsett fra værmelding og nyheter er det vel nok med lyden av måkeskrik når en ligger godt fortøyd med en aldri så liten ankerdram? Som ekta Siddis, men utflyttet kan vi kanskje ta en ankerdram sammen om et par år når vi muligens flytter hjem til Stavanger?

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H.: 09.02.12 15:55

#277 Erik Ikke pålogget Postet 09.02.12 21:48

• Medlem

Vis innleggLars H., på 09.02.12 15:50, skrev:

Som ekta Siddis, men utflyttet kan vi kanskje ta en ankerdram sammen om et par år når vi muligens flytter hjem til Stavanger?

Lars H. :cheers:
JA!! Det vil jeg svært gjerne  :cheers:

Kall på Kobbskolten når du nærmer deg farvannet, så kommer jeg deg i møte. Jeg har garantert fått meg høytaler i cockpit innen det, så jeg hører deg nok på sailor'en.  :giggle:

#278 Anna Nym Ikke pålogget Postet 09.02.12 23:17

• Medlem

Vis innleggLars H., på 08.02.12 12:45, skrev:

Du må nok ha en antenne for hver VHF-stasjon. Og her er hvordan du kobler til ekstra høytaler.

Post bilde

Lars H.

Gi lyd hvis noen har liggende en slik plugg de ikke bruker. Jfr. innlegg 258.

#279 LarsB Ikke pålogget Postet 11.02.12 21:12

• Medlem
Da var siste tilskudd til familien på plass !!
En strøken R109 ankom i posten i dag fra avsender i Danmark..
Fant den forøvrig på http://www.dba.dk/, der det jevnlig annonseres diverse Sailor produkter.
Da består samlingen av: RT144B, RT144C, RT146 og nå den etterlengtede R109 !!  

Post bilde

#280 Faxen Ikke pålogget Postet 11.02.12 21:14

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Husk å melde de inn da! :lipseal:  :giggle:  :giggle:  :seeya: