Jump to content

Montering av Yanmar 6LP-STE 290hk i 1984 Scand Baltic


arnearmoa

Recommended Posts

Vi skal bytte motor i vår 1984 Scand 29 Baltic til neste sesong. Bruker en Iveco 220hk ut året, og så blir det Yanmar 6LP-STE med 290hk. Vi ser for oss å sette bort jobben til noen som kan det. Har ikke nok peiling selv, men er interessert i informasjon og detaljer uansett.

 

Er det noen regler eller lover vi bør vite om?

Hva må vi passe på?

Og ikke minst hvem kan gjøre jobben bra og rimelig?

 

 

Mvh Arne Armoa

 

PS

Litt ekstra informasjon:

Vi må nok bygge om dashbordet, dvs. ny plate, sette inn det medfølgende Yanmar dashbordet og plassere tankmålere osv. rundt. Er det fryktelig dumt å demontere Yanmar-dashbordet og montere de individuelle instrumentene i den nye plata?

Dagens motor har horisontal aksling ut av selve girboksen, og et ledd før propellakslingen, som er på 40mm og opplagret like bak dette leddet. Den nye motoren har et ZF Hurth HSW 630 A1 gir med 8° nedvinkling (som skulle passe med retningen på akslingen i en Baltic, tror jeg). Jeg har sett for meg at vi da må ha en lengre propellaksling, fjerne opplagring foran på denne, kanskje kjøpe ny klemflens, og sørge for solid fundamentering av motorfestene. Dagens propell er en Skewback 19x16 firebladet, som kanskje blir litt lett. Tror 19 er maks størrelse på den gamle konstruksjonen av Baltic. Hvem kan hjelpe med å finne optimal stigning?

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et ekstra spørsmål som jeg kan slenge på her, kanskje det er noen som har noen tips, særlig om hvem som evt. kan gjøre dette motorbyttet.

 

Er det for lite med ø40mm propellaksling når motoren har et dreiemoment på 750Nm på veiva og utvekslingen er 1:2?

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Er det fryktelig dumt å demontere Yanmar-dashbordet og montere de individuelle instrumentene i den nye plata?

Jeg brukte ikke den originale monteringsplaten til Yanmar! Den er jo ikke noe vakkert syn den da.

Har forøvrig den samme motoren (6LP) og det er en kjempemaskin!

Link to post
Share on other sites

Kan varmt anbefalle framnæs maritme som en solid bedrift som kan sakene sine.. Jeg ville hørt om de kunne tatt jobben for deg.

 

De er fortrinnsvis Volvo forhandler men monterer og server det meste.. Bla.. Båtene til Reddningselskapet.

 

Umiddelbart så høres 40 mm som for lite.. du må nok opp på 45mm, men dette avhenger av utveksling,propell og lengde på aksel..

 

Mener og huske at det fint går 20" på balticen :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 83 baltic som jeg vurderet motor bytte på, jeg fikk beskjed om at 220hk var max på en så gammel baltic, de nyere balticene har en

endring under vannlinjen, tror bl.annet at kjølen går lenger akterover, ta en telefon til scand å spør

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

Æsj. Varsling på epost var av. Oppdaget plutselig nå at det var kommet mange svar her. Takk til alle så langt. Her er mine kommentarer.

 

 

@alidal

Helt enig i at Yanmars monteringsplate ikke er så vakker. Må kanskje gjøre noe der ja. Gjorde du dette selv? Var det komplisert?

 

@MajorAndy

Det er en brukt maskin fra 2002 som har gått bare 88 timer i et båtprosjekt som aldri ble ferdig. Første tur var visst i 2004.

Jeg har kontaktet Yanmar om dette problemet med eksosventiler som setter seg. Designet ble endret i 2002 fra motornr. 51640.

Jeg ligger såvidt over 52000. "Så da kan du sove godt om natta", skrev de.

 

@THORLYN

Takk for anbefalingen. Jeg skal ta kontakt med dem.

De nye Balticene med denne motoren har 45 mm aksling, og det har vel sin grunn. Har hatt to samtaler med folk hos Scand på telefon. Han første sa at jeg burde opp i 45 mm. Han andre sa det skulle gå med 40 mm. Jeg må ha ny aksling uansett. Den gamle blir for kort pga. leddet som står der idag. Da kan jeg vel like godt kline til med 45mm for sikkerhets skyld. Får se hva slags overraskende problemer det kan medføre.

Det går visst større propell på de nye Balticene enn de gamle. De har senket akslingen litt for å få plass, og dyttet propell og ror lenger bak for å redusere støy. Men jeg får vel ta en ekstra sjekk på hva som er maks diameter.

 

@Hansi

Som nevnt like ovenfor, har jeg snakket med Scand og fått nokså bra informasjon ved to anledninger. Men delvis litt varierende beskjed, og delvis litt begrenset av at jeg ikke vet alt jeg bør spørre om enda... Ser for meg at jeg kommer til å holde god kontakt med dem framover.

 

@edo

Vet du hva maks 220hk betyr? Er det pga. begrenset styrke et eller annet sted, som motorfundamentering el.l.? Er det lover og regler som begrenser dette? Kan nødvendige endringer i så fall fjerne denne begrensningen? Jeg vet at mange gamle Balticer har fått motorer over 220hk i etterkant. Det ser man jo fort på finn.no også. Får vel sjekke dette spesifikt med Scand, men det ville vært interessant å vite om du fikk en grunn til at 220 hk var maks. Motoren er iallfall 100kg lettere med gir enn den jeg tar ut er uten gir.

 

 

Mvh Arna Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framnes Maritime bytte motorer i min båt, gjorde en god jobb der.

 

jeg benyttet nye volvo-instrumenter i de gamle bmw-hullene, det passet stort sett bra da det var VDO som har laget for begge. Noe finpuss og overganger vle det, men det ble rimelig bra.

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

På de nye balticene så har de fjernet "tunellene" som var der for dobbelistallasjon(mulig dette bare var på atlantic..)??

Du må ha minimum 5 cm opp til skrog. Vet konkret at en bekjent har hatt enten 20 eller 21" på "gammel" Baltic.

Hva båtene ble godkjent med i på 80 tallet spiller ingen rolle bare sett i sølvklumpen du :smiley:

Har en bekjent med orginal levert fra scand en Tamd 63 motor fra 1984 så de satte i store motorer da også :smiley:

 

Hva det gjelder instrumenter så kjøper du selvsagt platen fra scand og monterer instrumntene i denne :smiley:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Jeg mener å ha lest et sted at det var på Atlantic de endret designet så mye. Jeg har gransket alle Balticer på nettet i snart et år, og der har jeg maks sett en med to motorer. Fatter ikke hvordan de fikk plass, og skjønner ikke at det kan stemme. Må ha vært smale stikkabiner. Eller at jeg på et eller annet vis trodde jeg så på en Baltic, og så var det en Atlantic.

Har sett for meg at tunellene har en misjon uansett, men der er jeg ute på veldig tynn is.

 

100% enig ang. plate fra Scand, ja.

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

290 hester, 3500 o/min, 2:1 utveksling og 2m aksling vil ikke gå bra med 40 mm standard aksling. Du må ha 45 mm.

 

Siden du skal ha ny aksling uansett, bør du spandere på nytt 45mm stevnlager. Og flensen må du jo uansett også ha ny.

 

Og har du ikke plass til mer enn 19" propell, bør du kompensere for manglende diameter med større bladareal og få deg en skewback-propell. Likevel vil du trenge ganske stor stigning. Kanskje helt opp til 26".

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@MajorAndy

Det er en brukt maskin fra 2002 som har gått bare 88 timer i et båtprosjekt som aldri ble ferdig. Første tur var visst i 2004.

Jeg har kontaktet Yanmar om dette problemet med eksosventiler som setter seg. Designet ble endret i 2002 fra motornr. 51640.

Jeg ligger såvidt over 52000. "Så da kan du sove godt om natta", skrev de.

 

 

Dette fra sitet, jeg nævnte:

 

"The Class consists of all persons or entities who as of March 15, 2007, are current or former owners of Yanmar 6LP or 6LPA series engines manufactured by Yanmar between September 1996 and February 1, 2002, specifically including those which a) have a model designation of 6LP-STE, 6LP-STZE, 6LPA-STE, 6LPA-STZE, 6LPA-STP or 6LPA-STZP and b) bear a serial number in the range of 50101-53988 "

 

Hvis din motor har serienummer lige over 52000 så er der måske alligevel en grund til at holde et øje på det...?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Vi må nok bygge om dashbordet, dvs. ny plate, sette inn det medfølgende Yanmar dashbordet og plassere tankmålere osv. rundt. Er det fryktelig dumt å demontere Yanmar-dashbordet og montere de individuelle instrumentene i den nye plata?

 

Tror 19 er maks størrelse på den gamle konstruksjonen av Baltic.

 

Vil anbefale å bygge om dashbordet - har gjort det selv. Ble fryktelig rotete med enda en ekstra plate opp i det hele. Jeg tegnet nytt i AutoCad og fikk en lokal helt til å stanse det ut og pulverlakkere dette. Ble meget bra i forhold til det gamle synes nå jeg!

 

Jeg har samme modell baltic og har en 20/20 - så 20 i diameter fungerer helt greit. Jeg har maks 4400 rpm på motor og har 1:2,5 i utveksling (HSW 450). Motoren skal yte 212 hk på aksel. Personlig ville jeg forsøkt 40 mm aksling (ikke noe big deal om dette ikke funker - bare å bytte siden evt). Kan ikke se at torsjonskreftene vil klare å ødelegge denne, men hør med ekspertene!

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest om dette problemet i diverse forum. Særlig på www.fishtheclassic.net, www.boatdiesel.com og litt her på BP, pluss den www.yanmarsettlement.com saken.

Følgende setning fins i et innlegg i denne tråden http://www.fishtheclassic.net/forums/showt...ghlight=6LP-STE (jeg håper linken ikke jukser igjen):

 

..."according to Yanmar tech bulletin MSB 02-049 July 3rd 2002 changes including new exhaust valves were made on 6LP-STE & STZE models from s/n51640 onwards. The bulletin also shows a diagram from the Yanmar parts catalogue showing exhaust valve stem seals with diferent p/n as a "repair part". All 6LPA's have these parts fitted"...

 

Burde kanskje be om et svar på hva slags endring som skjedde fra nr. 53988. Hvis f.eks. bare ventilene ble endret ved 51640 og foringer rundt ventilstammen ble endret ved 53988, bør jeg nok være på vakt, ja. Jeg skal stille et direkte spørsmål om dette til Yanmar. Kan kanskje lette på ventildekslet og sjekke fargen på dem også. Mener den nye typen er grønn. Har jeg grå, må jeg i tenkeboksen.... Det koster sikkert en formue å bytte. Men det er jo fortsatt lenge til 250 timers service, og da skal ventilene justeres. Hvis jeg får det gjort hos Yanmar, kan de kanskje bytte dem da, til en veldig snill pris.

 

Har vel også fått et inntrykk av hva jeg i verste fall bør prøve å passe på. Unngå for tung propell, unngå veldig langvarig lusekjøring, prøve å ikke ta ned gassen for brått etter en langvarig kjøring i god fart, lytte etter kakke-lyd fra motoren, særlig når jeg tar av gassen i en slik situasjon. Og ta affære med en gang hvis jeg hører antydning til noe sånt. (men da er det kanskje for sent)

 

Foreløbig er jeg optimist, og gleder meg til neste sommer.

Link to post
Share on other sites

Har selv motornr.: 52260 og har sendt mail til Yanmar Norge hvor jeg henviser til saken i USA og spør om det er noe spesielt jeg skal foreta med hva angår vedlikehold og om de har utvidet garantien slik de gjorde i USA - ikke det at jeg tror de gir utvidet garanti, men greit å spørre og had det skriftlig dersom det er noe spes. jeg bør være oppmerksom på.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 83 baltic som jeg vurderet motor bytte på, jeg fikk beskjed om at 220hk var max på en så gammel baltic, de nyere balticene har en

endring under vannlinjen, tror bl.annet at kjølen går lenger akterover, ta en telefon til scand å spør

Jeg hadde en -85 mod Baltic som jeg monterte en 270 hk Iveco med 815 nm dreiemoment og 40 mm aksling. Ingen problem.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sorry, glemte det helt. Men her kommer mitt spørsmål og svaret fra ettermarkedssjefen under. Det som derimot er viktig med disse motorene er å passe på å bruke silikatfri langtidsfrostveske:

 

"Har nylig kjøpt bruktbåt med Yanmar 6 LP-STE (2000-modell) og oppaget nærmest ved en tilfedighet at Yanmar i USA har inngått forlik om forlenget garanti etter et gruppesøksmål på motorer med nr. 50101 til 53988 (se http://www.yanmarsettlement.com/). Mitt motornr. er 52260.

 

Jeg har i den forbindelse to spørsmål: 1) Er det spesielle vedlikeholdshensyn jeg bør ta som ikke fremgår av driftshåndboken? 2) Har dere, eller vil dere, foreta dere noe hva angår utvidet garanti på problemene som berører de samme feil som saken i USA omhandler?

 

Hei

 

1: Yanmar sine vedlikeholds skjemaer ligger på vår hjemmeside; www.yanmar.no.

Dert vil du kunne se de til enhver gjeldende serviceskjmaene til hver enkelt motor.

 

2: Vi har ingen "utvidede" eller spesielle garantibetingelser, og følger Yanmar sin "world wide" garanti som beskrevet i underlag som følger motorene.

Den går i særtrekk ut på 2 år garanti, med forbehold om under 2000 timer og noen unntak rundt elktriske komponenter som starter og dynamo som har 12 mnd.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir til stadighet forbannet når produsenter av båtmotorer påberoper seg 2 års garanti, dog helt ned til 12 måneder på et komponent som en dynamo ???

Når de proklamerer slik burde de heller holde kjeft ! Her er det bare å støtte seg på kjøpsloven. Det er ingen tvil om at de aller fleste komponenter i en båtmotor skal holde i minimum 5 år.

Hvis de mukker på det er forbrukertvistutvalget neste instans.

 

Jeg tar gjerne bil som et eksempel- her er har det vært en rekke saker oppe og det er nesten bare service/slitedeler som har kortere "Forventet levetid" som det heter i kjøpsloven.

Det benyttes her eksperter som uttaler seg, og dette danner så i neste omgang kotyme for lignende saker.

 

Selvopplevd: Volvo V50 2004mod. Tatt inn til landet av Bilia AS i 2005. Første forbrytelsen de gjør er å reklamere i frontruten om 2-års bruktbilgaranti. Dette er ikke lov om ikke garantien som gies går utenpå det kjøpsloven slår fast. Dvs. utvidete garantier over 5 år. Dette får bilbransjen kritikk for av forbrukerrådet til stadighet. Det har også vært aksjoner mot disse "garantiene" som ikke er verd filla.

Min V50 får deffekt hjullager etter 4 år. Bilia sier at bilen hadde 2-års bruktbilgaranti. Hvis dette hadde vært en privatimportert bil hadde saken stilt seg annerledes, men bilen var importert av Bilia.

Jeg stiller dem et enkelt spørsmål: Vil dere være de første som går til Retten med en slik sak ? Deretter blir det ivrige diskusjoner mellom bruktbilsjef-nybilsjef-servicesjef etc. De gir seg ikke før jeg henviser til en sak som hadde vært i forbrukertvistutvalget, der slåes det fast at hjullager skal vare i minimum 5 år eller 100.000 km (min var gått 60.000)

 

Dette skal dere ha i minne når det snakkes om 2-års garantier på båtmotorer også !

 

Her er en masse eksempler på diverse saker for forskjellige produkter : Forbrukertvistutvalget

 

Tema "Båt" kan også "klikkes på" så velge "båtmotor" og så skriver man inn komponenten man lurer på

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...