Jump to content

Har stekt ledningsnettet i båten ved feilkobling,nå?


ullrich

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg skammer meg over at jeg klarte dette, men som tittelen sier så brant ledningsnettet i dashbordet på min Mariah SC19 i kveld :blush:

 

Har satt inn batteri nr. 2 koblet mot en Bep-rele. PROBLEMET VAR AT JEG KLARTE Å KOBLE NEGATIV FRA FORBRUKSBATT. TIL JORD PÅ BLOKKA! Resultatet var at røyken stod opp av instrumentene i dashbordet. Etter at panikken hadde lagt seg, klarte jeg å koble fra(ca 20 sek.). Ser ut som at minusledningen opp til dashbordet har fått steke. Etter en liten sjekk i ledningsnettet startet jeg opp systemet etter at jeg hadde koblet negativ fra forbrukbatt mot negativ på startbatt. Alt virker bortsett fra bensinmåleren og lensepumpa.

 

Tror dere instrumentene har tatt kvelden, eller er det bare en kortsluttning mellom ledningene til disse instrumentene?

 

Dashbordet er virkelig vanskelig å komme til, så jeg lurer på om jeg skal konsentrere med om de ødelagte instumentene, og la resten være?(selv om jeg vet at det er en viss risiko for at flere ledninger ligger vel nærme hverandre :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde også det, men da jeg monterte negativ fra forbruk til jord på blokka, gnistra det voldsomt. Jeg glapp kabelen, slik at den skled helt inn på gjengestaget. Dashbordet begynte å ryke umiddelbart, og etter at jeg fikk røsket av kabelen som skled inn på blokka så var alle sorte (4-6mm^2) leningene i dashbordet "crispy" og stekt. Koblet deretter fra blokka og satte den på negativ på startbatteriet. Her kom det bare en liten gnist slik som det gjør når en kobler til batteri til utstyr som trekker strøm.(jf. bil og batteri)

Link to post
Share on other sites

He he, ja... Ikke lett å skjønne seg på. Her er en tegning av koblingen samt et bilde av det (defekte?) bensininstrumentet. Jeg måler 539 Ohm mellom ground og 1(eller I), 438 Ohm mellom ground og S, 101 ohm mellom S og 1. Høres dette riktig ut mht motstand i instrumentet, eller er det ødelagt? Ville personlig tro at hvis jeg målte uendelig eller 0 mellom disse, ville det vært ødelagt.

bilde079.jpg

 

bilde078.jpg

Link to post
Share on other sites

minus ledning til gods på blokka har ingen betydning.. vil mer tro du har rotet det til å sendt ev. 24 volt til instrumenter / eller laget kortslutning på en annen måte (+ til gods) og at instrumentene har tatt kveld av den grunn..

 

sjekk at du har koblet - til - på batteriene :)

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har med en kortslutning å gjøre. Selv 24V til instrumentene skulle i de fleste tilfeller gått bra.. Kan det være at du har koblet om - og + på batteri nr. 2? Men at instrumentene har tålt dette helt til du koblet det du trodde var -, men som egentlig var + til blokka?

Link to post
Share on other sites

Jeg skammer meg over at jeg klarte dette, men som tittelen sier så brant ledningsnettet i dashbordet på min Mariah SC19 i kveld :blush:

Det var synd.

Det er vel bare å kjøpe metervis med ledninger av diverse farger, og begynne å bytte ut en etter en.

 

Noe skal man jo gjøre ombord :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke skjønne hva som skjedde :nonod:

Eneste jeg koblet om var minus-ledningen til forbruk over fra blokka til minus på startbatt. Alle de andre ledningene var og er festet på samme sted som før og etter brenningen!!!???

 

Jeg måler 12,6V på batteriene....

 

Noen tanker rundt målingene på bensin-måleren? Jeg prøvde å få utslag på nåla med å kople den direkte på batteriet, vekslet mellom de tre polene på måleren, men uten hell. Alt jeg fikk igang var bakgrunnsbelysningen :sad:

Link to post
Share on other sites

Det du har skissert og hva du sier er ikke på greip. Motor gods og forbruk minus og start minus skal alle være koblet sammen. Om du setter en ledning her eller der spiller i utgangspunktet ikke så stor rolle. Det du har opplevd er en kortslutning, og det får du kun når du kortslutter mellom minus og plus. Her er det nok mest sansynlig en ledning som du mener går til noe men som egentlig er til noe helt annet. Mål spenning mellom forbruk minus, og gods. Mellom start minus og gods og deretter mellom startminus og forbruk minus. Alle her skal være 0 volt. Er det ikke det, stemmer ikke tegningen du har lagt ved og noe er alvorlig feil koblet.

 

Jeg synes det viktigste er å finne ut hvorfor dette skjedde, og hva som egentlig gikk feil. Først da kan man utelukke at alt er koblet riktig og alt burde fungere. Å starte feilsøking på et instrument nå blir for meg helt feil ende å begynne i. Tenk om du har koblet noe alvorlig feil som resulterer i at instrumentene ikke fungerer???? Sjekk ut kablene dine, kontroller med et multimeter og tegn opp på nytt. En ting er sikkert, tegningen din er feil om det du sier er tilfelle (at det ledningene svir seg når det er koblet til forbruk minus, men ikke til gods). Dessuten har du vel noen sikringer på det som heter "all elektronikk" som i utgangspunktet burde ha røket om det var en kortslutning her. Mest sannsynlig er at du blingser på en batteripol mhp. minus/plus, samt at den brente kabelen opp til instrumentene kanskje ikke er minus.

 

Mål og tegn, stol ikke på hva som ikke er rørt tidligere, eller hva du selv mener å huske. Start på nytt og dobbelsjekk alt sammen.

 

PS: Ofte er det flere "minusledninger" som fører og binder sammen på kryss og tvers. Det er derfor godt mulig at eletronikken din får minus fra flere "punkter". Kan det være tilfelle at du har tatt denne "brente" ledningen og koblet på + isteden? Da vil du kunne få tilsvarende resultat som da går utenom sikringer, men kun går ut over kabler. Er så tilfelle, burde ikke noe av elektronikken være ødelagt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tegningen din har en alvorlig feil! du har koblet minus til skillebryteren! det er + fra motoren og strøm videre til båten som skal kobles i senter av bryteren

og pluss fra hvert batteri på hhv 1 & 2. forutsatt det er en skillebryter for 2 batteri da selvfølgelig.

 

for å sjekke om bensinmåleren virker må du koble på strømmen ( + på I og minus på G) og koble minus på S samtidig da skal den vise full tank.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter korsnes her. Den eneste mulige feilkilden jeg ser er tilkoblingen av minus til Bep.

med_pil.jpg

Om du har koblet minus og pluss korrekt på batteriet så kan ikke jeg se andre grunner til nedsmeltingen enn Bep

 

Har du koblet minus til noen av punktene som jeg har markert med rød pil på bildet nedenfor?

 

bep.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et BEP skille-relé nylig installert. Det har to solide, røde ledninger som skal ga mellom Bank 1 og Bank 2 (Start / Forbruk). Den siste tynne (sense) ledningen er sort, og er merket med "Negative". Er det forskjeller på hvordan "sense" ledningen kobles ? Mener at den skal måle spenningsdifferansen mellom Positiv og Negativ, og det gjøres vel neppe mellom Positiv og Positiv (da sett bort fra mindre nivåforskjeller).

 

Nå skal det også nevnes at BEP releét mitt er lunkent ?! Hvilket også er en smule underlig. Forøvrig 1 x 55A Optima AGM (Start, Bank 1) og 2 x 160A GEL på (Forbruk, Bank 2)

Link to post
Share on other sites

Takk, da fikk jeg en korreksjon på sense, og at den i alle fall skal til minus ;-)

 

Jeg ser litt mer på tegningen din :

Hva er det som er den ekstra "kladden" på motoren, merket med pluss ? Er det dynamo, via laderegulator, eller starteren ?

 

Ellers kan det muligens se ut som om du koblet både pluss og minus til blokka...

Link to post
Share on other sites

Mål spenning mellom forbruk minus, og gods. Mellom start minus og gods og deretter mellom startminus og forbruk minus. Alle her skal være 0 volt. Er det ikke det, stemmer ikke tegningen du har lagt ved og noe er alvorlig feil koblet.

 

Dessuten har du vel noen sikringer på det som heter "all elektronikk" som i utgangspunktet burde ha røket om det var en kortslutning her. Mest sannsynlig er at du blingser på en batteripol mhp. minus/plus, samt at den brente kabelen opp til instrumentene kanskje ikke er minus.

 

PS: Ofte er det flere "minusledninger" som fører og binder sammen på kryss og tvers. Det er derfor godt mulig at eletronikken din får minus fra flere "punkter". Kan det være tilfelle at du har tatt denne "brente" ledningen og koblet på + isteden? Da vil du kunne få tilsvarende resultat som da går utenom sikringer, men kun går ut over kabler. Er så tilfelle, burde ikke noe av elektronikken være ødelagt.

Avsnitt 1 : Dette var et godt råd, skal gjøre det.

 

Avsnitt 2: Ingen sikringer i panelene gikk, dette forbauser meg også. Bare en sinnsykrøyk som stod opp over en periode på ca 20 sek. !! Resten av instrumentene virker akkurat som de skal. Testet båten etter at jeg var sikker på at "kortsluttningen" var over. At jeg blingser på et eller annet må jeg nok innrømme, men at jeg har blingset på strømmkablene mellom batteriene kan ikke stemme. Dette er ABC.

 

Avsnitt 3: Dette er nok forklaringen jeg støtter meg mest på. Må vel gå ut ifra at den sorte ledningen som forsyner dashbordet har noe rart i seg. Enda rarere er det at feilen inntraff da jeg koblet minus fra forbruk til blokka. (Dette var det siste jeg gjorde) Etter brenningen og skifte av denne til startbatt minus virker alt???? Dette må være spesielt? Har målt på ledningene til instrumentet som ikke virker, og der er det 12,6V, så ledningene virker.

 

 

tegningen din har en alvorlig feil! du har koblet minus til skillebryteren! det er + fra motoren og strøm videre til båten som skal kobles i senter av bryteren...

...for å sjekke om bensinmåleren virker må du koble på strømmen ( + på I og minus på G) og koble minus på S samtidig da skal den vise full tank.

Tror ikke jeg har feil når jeg sier at minus på BEP skal til minus på batteriene/godset. Har selvfølgelig koblet pluss fra BEP til pluss henholdsvis START og FORBRUKBATT. Mht. instrumentet skal jeg prøve dette. Kommer tilbake med resultat.
Link to post
Share on other sites

Sjekket nå nettopp overnevnte målinger og det var slik som det skulle være: 0 spenning mellom blokka-start(minus) og blokka-forbruk(minus). Sjekket spenning ved motor igang= 13,9V(12,6V med motor slått av) Har lagt ved bilder som viser spenningen over den "ødelagte" drivstoffmåleren. (uten motor igang og med motor igang)

Noen tanker?

Kan jeg bare kjøpe en billig drivstoffmåler på Biltema for å sjekke om det fungerer?

 

bilde052.jpg

bilde053.jpg

bilde054.jpg

Dette er de samme målepunktene men med motoren igang:

bilde055.jpg

bilde056.jpg

bilde057.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjekket nå nettopp overnevnte målinger og det var slik som det skulle være: 0 spenning mellom blokka-start(minus) og blokka-forbruk(minus).

 

Da er det 100% sikkert at ledningen du koblet feil ikke kommer av at du la denne på start minus isteden for på gods. Er det ikke noen spenningsfall mellom disse, så er det heller ikke noen forskjell om man kobler ledningen til forbruk minus, start minus eller blokka. Jeg kan med nesten 100% sikkerhet fastslå at du koblet denne ledningen som var festet til gods på start PLUSS. Da vil du få overnevnte scenario, og ingen av sikringene vil ryke (strømmen går ikke gjennom de).

 

Den tykke ledningen du koblet feil er nok mest trolig en "fet" jordingskabel for instrumentene dine. I tillegg er det noen mindre ledninger koblet mot minus (mest trolig de som har blitt rammet hardest og svidd mest). Siden den feilkoblede ledningen sannynlig er av større kvadrat enn de andre, så må man anta at du har hatt en + spenning på jordingssiden. Derfor... de fleste givere er en variabel motstand i forhold til jord. Settes det en + spenning på giverens ledning, så vil det gå en strøm gjennom giveren som kan resultere i at denne ryker. Dette gjelder typisk oljetrykk, vanntemperatur, oljetemperatur, bensin, vanntank, septik. Men også instrumentene som "senser" på denne vil få en helt annen spenning inn som kan resultere i at også selve instrumentet kan ryke.

 

Test giveren først, dette er både enkelt og raskt. Finn giveren, denne er det enten en eller to ledninger til. Koble fra begge to. Bruk så et multimeter og mål motstanden mellom disse to punktene (evt. mot jording på tanken om du har en leder bare), du skal få en viss motstand, eks. 500 ohm. Får du 0 eller mest trolig ikke noen motstand i det hele tatt, så er giveren død. Gir denne en verdi, så fungerer trolig giveren, og dersom ingen av ledningene har blitt skadet på veien (mål gjerne også på instrumentet...her skal det være samme resultat som du målte direkte på giveren.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Test giveren først, dette er både enkelt og raskt. Finn giveren, denne er det enten en eller to ledninger til. Koble fra begge to. Bruk så et multimeter og mål motstanden mellom disse to punktene (evt. mot jording på tanken om du har en leder bare), du skal få en viss motstand, eks. 500 ohm. Får du 0 eller mest trolig ikke noen motstand i det hele tatt, så er giveren død. Gir denne en verdi, så fungerer trolig giveren, og dersom ingen av ledningene har blitt skadet på veien (mål gjerne også på instrumentet...her skal det være samme resultat som du målte direkte på giveren.

 

Hvis du ser i en av postene mine over(innlegg 5), har jeg lagt inn ohm-målingene jeg gjorde over instrumentet. Ingen hadde null eller uendelig verdi, så derfor deler jeg din mening om at den skalvirke, men det gjør den altså ikke.

 

Når det gjelder det andre du skriver så kan jeg ikke gi noen fullgod forklaring. Som sagt så har jeg ikke gjort annen kobling enn mellom 2 punkt med 1 side av ledningen:Nemlig flyttet den ene siden av minusledningen(forbruk) fra blokka til batteri(start).

 

Kan det være som du sier at den tykke kabelen som forsyner dashbordet er kortsluttningen og at instrumentene kan virke selv om kabelen er kortsluttet eller brent over? (Ellers skjønner jeg ingenting...)

Redigert av ullrich (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har liggende en fungerende tankmåler du sikkert kan låne til testbruk. Hvis du ikke må ha hjelp akkurat på timen kan jeg sikkert gi deg en hånd i løpet av helga..

 

Hvor er du fortøyd?

 

Det hadde vært kjempefint!

Hvis det passer for deg en gang til helga så er det topp for meg. Kanskje du kan PMè telefonnummeret ditt så kan jeg sende deg en SMS, så avtaler vi sted og tidspunkt?

Jeg ligger fortøyd i Otra, men kommer selvfølgelig der det er lettest for deg å være.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...