Jump to content

Skrytebilder av trebåter


Toivo

Recommended Posts

Ja, her er altså min skute. Det er en sørlandssjekte som er bygget på en gård på Lunderød utenfor Arendal. den ble bygget i 1955. Motoren som står i den er en Marna H5 fra 1956, som fremdeles går som en klokke.

I år har jeg gjort noen forandringer på intreøret, jeg har beiset motorlokket (som er mahogny) og akterbenken med mahognybeis. er ganske fornøyd med resultatet:)

 

bilde_579.jpg

 

bilde_585.jpg

 

bilde_577.jpg

Redigert av mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Fin tråd du har startet. Her kan vi få presentert mange fine skrytebilder utover!

 

Koslig snekke som du steller på en fin måte. Hva slags motor sitter i båten?

Har gode minner fra gutteårene med en tilsvarende båt. Fikk ikke lov å kjøre alene før jeg klarte å starte Sleipner-motoren.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Heisann, dette vekket minner!

 

Jeg fikk en Lunderød sjekte til min konfirmasjon i 1988. Veldig lik din men med fiskekum forann motorkasse. Min var fra 1938 med flunka ny Sleipner 4,5 fra 1951 :smiley: Jeg hadde vannvittig mye glede av denne båten frem til jeg i begynnelsen i 20-åra ga den videre(siden jeg hadde fått den ville jeg ikke ha penger for den) til en kar som ikke så etter den og året etter sank den, så vidt jeg vet kom den aldri på vannet igjen.

.

Link to post
Share on other sites

Hei Mills_Kaviar

 

Jøss lever den ennå :flag: Det var min far som bestilte den ny fra Lunderød for kr 4819 med motor. Senere overtok jeg den og hadde den til ut på åttitallet. Dette var i den båten jeg lærte å bli glad i sjølivet. Husker ennå første gangen jeg fikk kjøre den alene. Flott motor som alltid var startvillig og gikk pent. Sist jeg kom over den lå den på Gjeving. Har den byttet eier?

Ta gjerne kontakt for mer info. Blir blank i øyene av å se den igjen.

 

Hilsen Kjell Egil Kristiansen, Kolbjørnsvik

 

kjell_kristiansen@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

Fint at du tar vare på den. Har du tenkt å sette inn tofta som var bak motoren? Den vil vel stive av skroget og gi mindre vibrasjoner. Skal prøve å finne bildene hadde de på data men dataen kræsjet så jeg må finne originalene.

Ser deg kanskje utpå i sommer :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kjekk tråd, her blir det masse lekre båtbilder! :wink:

 

Selv har jeg en 25' tresjark som sansynligvis er bygget rundt Lista. Maskinen som står i er en Sabb 10hk som går som en klokke selvom det er dårlig kompresjon. Kjøpte båten i 2007 som "vrak" og pusset henne betydelig opp. Noen vil sikkert fortsatt se på henne som et vrak men det blir forhåpentligvis i fremtiden en kanon båt. Selv er jeg godt fornøyd allerede.

 

Sånn så hun ut når jeg kjøpte henne :

 

9_850927667.jpg

 

Etter et halvt år med sliping, oljing maling og stell så hun slik ut :

 

kira_lindoey_2.jpg

 

Bilde er ikke så bra men det viser den nydelig skrogfasongen! :

 

kira_buoey_kai.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bare å legge inn bilder av trebåtene deres her! noen som har forslag til hvordan jeg skal lage dørken, det jeg har nå er kryssfinérplater, men de begynner å bli slitt etterhvert. De tar seg ikke så bra ut iforhold til resten av båten synes jeg. Kom med forslag til material og teknikker:)

 

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Her er en av våre to tresnekker, dette bildet er tatt på Moldefjorden. 24 fot, kravellskrog(glatt) i lerk. Bygd på -70 tallet. Sabb Diesel16-18 fra 72. Bygd på andre siden av fjorden, nærmere bestemmt Tresfjorden. God båt! :smiley:

 

dsc00270.jpg

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Her er båten familien hadde når jeg var ung og lovende.

En hardangerbåt på 33 fot, kravellbygd selvsagt. Tar seg kanskje ikke som best ut med fenderene hengende ute men dog, en flott båt var det. Lurer litt på hvor den er den dag i dag?

Bildet er fra første del av 1980 tallet en gang.

 

biggen.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...