Jump to content

FM-motor


enter4u

Recommended Posts

Hvor i all verden får man tak i reservedeler til Fm-motorene? Har en Fm 16.

......merkelig at ingen har svart ennå?  :wink:  Les litt her:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8146389;start=1

 

Ellers så kan du jo prøve følgende telefon:

 

Sarpsborg Motorverksted      

Besøksadresse Elveg. 5

1724 Sarpsborg  

Telefon 69 15 51 33

 

De vil kunne veilede deg  :lol:

 

Litt avhengig av, hva du skal ha av deler. Selv forsøkte jeg å få tak i deler til vannpumpa (messingdrev), det var helt umulig å oppdrive.

Vannpumpen ble til slutt overhalt av Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) m. nyslipte drev og pakninger.

Per Ø. Andreassen lager også nye impellerpumper (ca. 2.100,- + MVA) og nye tennings-anlegg med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2-motoren), er meget hjelpsom og rimelig!!!

 

Lykke til!

:lol: Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei alle sammen!

 

Jeg har en FM 8-12 hk bensinmotor som sitter i en gammel trebåt. Jeg har aldri hattt en lik motor før og lurer på hva jeg bør gjøre når jeg tar  båten opp på land og setter den ut igjen med motoren?

 

mvh

jonhei :lol:

Link to post
Share on other sites

Ved opptak:

Skyll gjennom motoren med ferskvann, prøv deretter å få ut mest mulig av vannet.

Evt. fyll med frostvæske.

Skru av magneten om du har slik. Demonter og oppbevar på tørt sted.

Evt. ta ut batteriet og lad det.

Demonter forgasseren og rens den.

Bytt olje.

 

Utsetting:

Monter forgasser, bytt filtre.

Monter magnet.

Evt. sett inn batteriet, lad det.

Sjekk oljenivå.

Link to post
Share on other sites

Guest Erik_Rosness

Jeg hadde en slik tidligere, den sviktet aldri.

 

:crazy:

 

Det var litt rust hist og pist, så jeg pleide å sause inn med litt olje, så den

var passe feit. Litt oppi skjenkekoppene også og sveive rundt, slik at ikke

rusten skulle ta her heller. Noe røk og damp første turen på våren, så var det

tørket opp.

 

Ellers falt jeg for fristelsen å snu litt på svinghjulet en kald vinterdag, og

røk over splinten i vannpumpa (som var full av is). Bør unngås.

Link to post
Share on other sites

Min befant seg under vann!  :diving

 

Opp med båten, tørket magneten, litt olje oppå stemplene, renset forgasser og bensinsystem og vips! Motoren gikk som en klokke igjen. Helt utrolig disse gamle gampene. Vinterkonservering etter de gode råd ovenfor.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Rossness har et poeng: vannpumpa bør dreneres før opplag. Om det er tannhjulspumpe

kan du kanskje overhale den i samme slengen (overhale i betydningen av: Demontere,

sjekke for skader, bytte deler).  Kilen på det drivende drevet tenderer å tære vekk på saltvannskjørte FMer.

Forøvrig foreslås det i manualen til L2 motorene at man blander rødsprit og aceton(!) i bensinen. Rødspriten fungerer som kondensfjerner og acetonen som slamløser og sotfjerner.

Vanlig kondensfjerner er vel like bra eller bedre enn rødsprit.

Vær forsiktig med aceton om du har ukjente plastkomponenter i drivstoffsystemet ditt.

Tanken bør forøvrig være full for å minimere kondensdannelse.

 

Har motoren vært under vann (og det er kommet vann i olja) er det svært viktig å få ut all den gamle olja. Å kjøre motoren med vann/emulsjon går fint som nødløsning for disse motorene, men motoren må aldri bli stående med vannblandet olje da dette tærer i filler lagrene.

 

En sprut olje i sylindrene før lagring er heller ikke å forakte.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

 

Jeg lurte på om jeg ikke skulle skrive litt om FM motorene sin historie på hjemmesiden til Gamla, men så trenger jeg en del informasjon om dem. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med informasjon eller linker til noen gode internettsider?

Skulle gjerne vite når de startet å lage motorer, hvilke motorstørrelser de produserte, hjvor lenge de holdt på osv.

 

mvh jorhei

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i 1972 - det vi kaller en "østlandssnekke" her på vestlandet. Den er noe smalere i skrogformen enn sørlandssnekka. Den var rigget med mast og seil - en utrolig god båt som seilte langt fortere enn den gikk for motor.

Snekka var utstyrt med en 3 hk motor fra Sleipner Motorfabrikk, Fredrikstad fra 1926.  Byggenummeret er 3362 og det er en totakter.

Den var en "vrangpeis". Utrolig vanskelig å starte, selv etter all verdens innstillinger på tenningsmagneten, forgasser, osv. Jeg skiftet den med en Marna 5hk.

Men jeg tok vare på motoren. Den ligger enda i skuret bak garasjen. Noe rustet er den blitt, men med litt gnikk og puss + maling så vil den bli vel verd å beundre igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Prøv: http://www.bertex.no/sveinb/fredriktstad.htm

 

Der står det bl. a.: "

Fredrikstad Motorfabrikk ble startet i 1923. Motorproduksjonen ble stoppet i 1985, men det ble bygget noen motorer helt til 1988. Fabrikken har produsert mellom 22000 og 23000 motorer - de aller fleste er bensinmotorer. Leverer fortsatt deler"

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Koselig motorer, skikkelig god gammeldags snekkelyd! Går som ei klokke, hadde en i min første snekke for noen år siden. Stoppet aldri, men må passe på å vedlikeholde stifter og tenningstidspunkt, så går den så nyyydelig at ! Lykke til!  :flag:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte nå båten vi, da!  :sad:

 

26 fot Wikstenkrysser, fra 1976. FM 16hk bensin/saltv.kj. fra 80-tallet (regner med at -89 er litt feil, får sjekke etterhvert). Vribart propelleranlegg. Har vært borti det før, sikkert en vanesak.   :eek:

Vårpussen er inkl. i pris, så vi skal hente fix ferdig båt i midten av Mai!

 

 

JUHUUUUUU!  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Frank,

 

Hvis det er den som var avertert på finn.no nå nylig  -  så var det jo en usedvanlig velholdt og fin båt!

 

En 2-cyl FM kan gi deg glede i mange år fremover og når det gjelder vridbart propellanlegg så kan du ikke få noe bedre. Det er langt finere å manøvrere med enn noe gearsystem!

 

Lykke til med nybåten :seeya:

 

mvh

Poseidon

(med vridbart propellanlegg)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått opplyst at motorproduksjonen ble stoppet i 1985, men at de lagde noen motorer fram til 1988. Tviler derfor på at den er fra 1989, men det kan jo også hende jeg har fått feil info. Har uansett skrevet på min hjemmeside dette da.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Har hørt et annet sted at det er en Sleipner.

 

 

Når man søker på nett, så dukker jo alt mulig opp. Her handlet det om FM-motor, så jeg tok sjangsen. Takker for svar. Fikk svar et annet sted også at det er en sleipner.

 

<noen som vet hvor man får tak i deler?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...