enter4u Startet 1.Desember.2003 Del på Facebook Startet 1.Desember.2003 Hvor i all verden får man tak i reservedeler til Fm-motorene? Har en Fm 16. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 1.Desember.2003 Del på Facebook Svart 1.Desember.2003 Hvor i all verden får man tak i reservedeler til Fm-motorene? Har en Fm 16.......merkelig at ingen har svart ennå? Les litt her:https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8146389;start=1 Ellers så kan du jo prøve følgende telefon: Sarpsborg Motorverksted Besøksadresse Elveg. 5 1724 Sarpsborg Telefon 69 15 51 33 De vil kunne veilede deg Litt avhengig av, hva du skal ha av deler. Selv forsøkte jeg å få tak i deler til vannpumpa (messingdrev), det var helt umulig å oppdrive. Vannpumpen ble til slutt overhalt av Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) m. nyslipte drev og pakninger. Per Ø. Andreassen lager også nye impellerpumper (ca. 2.100,- + MVA) og nye tennings-anlegg med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2-motoren), er meget hjelpsom og rimelig!!! Lykke til! Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Hei alle sammen! Jeg har en FM 8-12 hk bensinmotor som sitter i en gammel trebåt. Jeg har aldri hattt en lik motor før og lurer på hva jeg bør gjøre når jeg tar båten opp på land og setter den ut igjen med motoren? mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjensidige Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Ved opptak: Skyll gjennom motoren med ferskvann, prøv deretter å få ut mest mulig av vannet. Evt. fyll med frostvæske. Skru av magneten om du har slik. Demonter og oppbevar på tørt sted. Evt. ta ut batteriet og lad det. Demonter forgasseren og rens den. Bytt olje. Utsetting: Monter forgasser, bytt filtre. Monter magnet. Evt. sett inn batteriet, lad det. Sjekk oljenivå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Erik_Rosness Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Jeg hadde en slik tidligere, den sviktet aldri. Det var litt rust hist og pist, så jeg pleide å sause inn med litt olje, så den var passe feit. Litt oppi skjenkekoppene også og sveive rundt, slik at ikke rusten skulle ta her heller. Noe røk og damp første turen på våren, så var det tørket opp. Ellers falt jeg for fristelsen å snu litt på svinghjulet en kald vinterdag, og røk over splinten i vannpumpa (som var full av is). Bør unngås. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skippy Svart 2.Mars.2004 Del på Facebook Svart 2.Mars.2004 Vet ikke om du har vridbar propell, men regner med det. Den har jeg brukt og ta opp og sette inn med ny "grease" ashhh, nå står det stilt. GRIS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akira Maru Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Min befant seg under vann! :diving Opp med båten, tørket magneten, litt olje oppå stemplene, renset forgasser og bensinsystem og vips! Motoren gikk som en klokke igjen. Helt utrolig disse gamle gampene. Vinterkonservering etter de gode råd ovenfor. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjensidige Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Rossness har et poeng: vannpumpa bør dreneres før opplag. Om det er tannhjulspumpe kan du kanskje overhale den i samme slengen (overhale i betydningen av: Demontere, sjekke for skader, bytte deler). Kilen på det drivende drevet tenderer å tære vekk på saltvannskjørte FMer. Forøvrig foreslås det i manualen til L2 motorene at man blander rødsprit og aceton(!) i bensinen. Rødspriten fungerer som kondensfjerner og acetonen som slamløser og sotfjerner. Vanlig kondensfjerner er vel like bra eller bedre enn rødsprit. Vær forsiktig med aceton om du har ukjente plastkomponenter i drivstoffsystemet ditt. Tanken bør forøvrig være full for å minimere kondensdannelse. Har motoren vært under vann (og det er kommet vann i olja) er det svært viktig å få ut all den gamle olja. Å kjøre motoren med vann/emulsjon går fint som nødløsning for disse motorene, men motoren må aldri bli stående med vannblandet olje da dette tærer i filler lagrene. En sprut olje i sylindrene før lagring er heller ikke å forakte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Hei Jeg lurte på om jeg ikke skulle skrive litt om FM motorene sin historie på hjemmesiden til Gamla, men så trenger jeg en del informasjon om dem. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med informasjon eller linker til noen gode internettsider? Skulle gjerne vite når de startet å lage motorer, hvilke motorstørrelser de produserte, hjvor lenge de holdt på osv. mvh jorhei Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Prøv: http://www.museumsnett.no/yrjarheimbygdsla...r/baatmotor.htm Svein Bertheussen har greie på det! http://www.bertex.no/sveinb/fredriktstad.htm Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
adjos Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Jeg kjøpte i 1972 - det vi kaller en "østlandssnekke" her på vestlandet. Den er noe smalere i skrogformen enn sørlandssnekka. Den var rigget med mast og seil - en utrolig god båt som seilte langt fortere enn den gikk for motor. Snekka var utstyrt med en 3 hk motor fra Sleipner Motorfabrikk, Fredrikstad fra 1926. Byggenummeret er 3362 og det er en totakter. Den var en "vrangpeis". Utrolig vanskelig å starte, selv etter all verdens innstillinger på tenningsmagneten, forgasser, osv. Jeg skiftet den med en Marna 5hk. Men jeg tok vare på motoren. Den ligger enda i skuret bak garasjen. Noe rustet er den blitt, men med litt gnikk og puss + maling så vil den bli vel verd å beundre igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Platt Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Noen som vet når FM sluttet å produsere motorer? Eller kanskje de lages fortsatt? Har fått opplyst at det står en 1989 mod. FM 16hk i en snekke som er til salgs. Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Prøv: http://www.bertex.no/sveinb/fredriktstad.htm Der står det bl. a.: " Fredrikstad Motorfabrikk ble startet i 1923. Motorproduksjonen ble stoppet i 1985, men det ble bygget noen motorer helt til 1988. Fabrikken har produsert mellom 22000 og 23000 motorer - de aller fleste er bensinmotorer. Leverer fortsatt deler" Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Akira Maru Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Koselig motorer, skikkelig god gammeldags snekkelyd! Går som ei klokke, hadde en i min første snekke for noen år siden. Stoppet aldri, men må passe på å vedlikeholde stifter og tenningstidspunkt, så går den så nyyydelig at ! Lykke til! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post Share on other sites More sharing options...
Platt Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Vi kjøpte nå båten vi, da! 26 fot Wikstenkrysser, fra 1976. FM 16hk bensin/saltv.kj. fra 80-tallet (regner med at -89 er litt feil, får sjekke etterhvert). Vribart propelleranlegg. Har vært borti det før, sikkert en vanesak. Vårpussen er inkl. i pris, så vi skal hente fix ferdig båt i midten av Mai! JUHUUUUUU! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Gratulerer Frank, Hvis det er den som var avertert på finn.no nå nylig - så var det jo en usedvanlig velholdt og fin båt! En 2-cyl FM kan gi deg glede i mange år fremover og når det gjelder vridbart propellanlegg så kan du ikke få noe bedre. Det er langt finere å manøvrere med enn noe gearsystem! Lykke til med nybåten mvh Poseidon (med vridbart propellanlegg) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Jeg har fått opplyst at motorproduksjonen ble stoppet i 1985, men at de lagde noen motorer fram til 1988. Tviler derfor på at den er fra 1989, men det kan jo også hende jeg har fått feil info. Har uansett skrevet på min hjemmeside dette da. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mats Kongshaug Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Noen som kan hjelpe meg å identifisere denne? Skal være en FM motor. Mangler en del deler, bla. forgasser og eksos, samt at kjølinga på toppen er sprengt. https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56734/1408529546.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56734/1408529529.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 I stedet for å henge deg på en ti år gammel tråd med noe som ikke er særlig relevant for tråden, kunne det kanskje være en ide å starte en ny tråd ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Mats, du viser bilder av en Sleipnermotor. Skal ikke gi meg ut på størrelse eller alder, sikkert noen som vet det bedre enn meg. Og JEG har ingenting i mot at du henger deg på en gammel tråd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mats Kongshaug Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Har hørt et annet sted at det er en Sleipner. Når man søker på nett, så dukker jo alt mulig opp. Her handlet det om FM-motor, så jeg tok sjangsen. Takker for svar. Fikk svar et annet sted også at det er en sleipner. <noen som vet hvor man får tak i deler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Sleipnerdeler er ikke så enkle å få tak i, men Petter Fagerli som driver Fredrikstad Motorverksted har noe. Ellers blir det å avertere på Finn. Det finnes nok noen på Østlandet som har en del, men de kjenner ikke jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.