Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Legger ut noen stemningsrapporter fra våre turer med Grandy.

 

Her noen bilder fra torsdag l kveld i Sandspollen.

 

dsc_99492.jpg

 

dsc_99102.jpg

 

dsc_99422.jpg

 

dsc_99652.jpg

 

kveldsstemning_i_pollen4.jpg

 

I går fikk vi besøk av "Giver" med sin trawler som nå ligger longside oss. Utenpå han ligger VEKATO og utenfor der den splitter nye Scan Baltic til Rolf og Bente. Akkurat nå lysner det i nord etter en skikkelig regnskyll over pollen.

Men hva gjør vel deet så lenge det kommer go`lukt fra byssa til Randi?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fruen og jeg hadde lange diskusjoner om salget av Nord Vesten. Hun hadde ALT hun ønsket seg.

I dag er hun storfornøyd med vår Grand Banks.

 

Sjøegenskapene er enorme. Plassen rundt og i kabinene er noe helt annet enn hva vi var vant med. Vi har mindre behov for å komme i land enn tidligere. Friheten ombord er merkbart større.

 

Vi kan marsje i 13 knop men går heller bedagelig i 7-8 knop.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva slags motorisering har dere i den?

 

Vi har to VP 41-motorer på tilsammen ca. 400 hk. Det blir mye gange med lite gasspådrag. Ofte bare på en motor. Har hittil hatt et meget hyggelig diselforbruk.

 

Av bildet du la ut av GBen i Strømstad så tror jeg det var en Sandefjordbåt. Kan se ut som det var Matrisse, men jeg er ikke helt sikker.

 

Ha en fin tur nedover! På tirsdag ettermiddag kommer finværet tilbake.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ofte bare på en motor. Har hittil hatt et meget hyggelig diselforbruk.

mvh Astor

 

Hva er vanlig når du har fast aksel og bare benytter den ene motoren, blir den andre satt i fri ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Stemmer den het MATRISSE.

 

Er den på størrelse med deres?

Årgang?

 

Den ligger til salgs på Finn.no. Den er bygget i 1970 i teak og har to Forder på 125 hk. hver. En nydelig båt som har mange år igjen på sjøen. Prisen 1.090.000 er trolig noe høy, etter min mening.

 

Hva er vanlig når du har fast aksel og bare benytter den ene motoren, blir den andre satt i fri ?

 

Det er ikke ofte jeg går for en motor. Har liten erfaring med dette foreløpig. "rem" derimot har i mange år gått for en motor over lange strekk. Han har samme motorbestykning som meg.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er flere bilder fra helgen hvor "Giver" kom med sin TARQUIN TRADER-39. Vi ble til slutt fire båter longside. En koslig helg med go`vær både fredag og lørdag. Søndag kom regnet.

 

giver_og_grandy_i_pollen.jpg

 

grandy_i_kveldssol.jpg

 

giver.jpg

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor,

Nydelig båten din. :flag:

Er det samme type du har finn.no båt salg billig ?

 

Grands bank

 

At-le

 

 

Den på Finn kommer fra samme produsent som vår Grandy, som er en GB classic fra 1977. Begge er produsert i Singapore.

Vår er i glassfiber, den på Finn er i teak og er prodsert i 1972 og er 32 for av typen GB sedan. Den ser velholdt ut på bildene. Det er samme typen som Båtmagasinet eide på 80-tallet.

 

God sommer At-le!

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I morgen, torsdag, går jeg en snartrip ned til Moss for å besøke familien der nede. Det er lenge siden nå.

Satser på en plass i kanalen. Om det er noen som ligger i kanalen så send meg noen ord om det er plasser. Jeg tror jeg kommer under brua når jeg legger ned masten, noe jeg enda ikke har forsøkt. Grandy lå i mange år i Mossesundet og jeg har funnet en gammel anmerking som forteller om båtens høyde og bruas høyde over vann. Mye tyder på at jeg bør gå Gullholmsundet ned for å gå inn Værla til kanalen.

Samtidig mens jeg ligger der skal jeg selvsagt opp til Ærtnes sin deikatesseforretning for å finne noe snadder. De har kjempegode kjøttvarer! Butikken ligger på Jeløysiden av kanalen på skrå over gaten for Rema 1000. Anbefales!!

 

Går hjemover på fredag for å hente fruen og de to matrosene for senere å gå til Sandspollen for helgen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En flott helg i Sandspollen hvor et ivrig ektepar fra Moss holder tradisjon ved like å arrangerer "Julibord" på brygga. Og er man så heldig å ramle innom uten invitasjon sier fru Ingvild at det bare er hyggelig om man kommer bortom.

Julibordet består av ribbe, surkål, pølser og medisterkaker og nypoteter, juleøl og en liten akk-akk. Deretter noen julesanger med trekkspillmuskk fra Per. Deretter kjente sanger og godt humør.

 

Her noen bilder fra Julibordet:

 

julebord_ingvild.jpg

Ingvild fra Moss har laget en tradisjon i Sandspollen. Hun arrangerer Julibord for venner og kjente. En drivanes båtkvinne!

 

julebord.jpg

Per er båtmann og god til å få opp stemningen på trekkspillet.

 

julebord_2.jpg

 

julebord_3.jpg

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ligger ann til nok en mossetur til helgen. Å ligge i kanalen å titte på båtene som drar igjennom er en sann fornøyelse. Med 15 tonn over kjølen byr ikke hekkbølgene fra de som haster litt over tillatte knop noen verdens ting. Vinden blir neppe noe problem til helgen. Temperaturer 14-17 grader og noe gråvær skal ikke ødelegge stemningen for mannskapet på Grandy. :lol:

 

grandy_i_kanalen.jpg

 

Strøm og vann innen rekkevidde og et toalett/dusjanlegg like under kanalbrua.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Går du under brua i moss?

 

Båten lå tidligere i Mossesundet. Eieren da la masta ned før han passerte. En tidkrevende jobb som jeg vil ta på sikt. Mossesundet er en koslig rute å gå istedet for å runde Stalsberget i sør.

 

Turen denne helgen og neste blir bare helgturer før vi kaster loss for en 10 dagers tur mot Sverige. Vi venter til hordene kommer seg hjem. :lol:

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...