Jump to content

Lufting av styring VP DPH-drev


Fantino

Recommended Posts

Har hatt 50-timers service, der bla. hydraulikkslanger til drev ble skiftet (kjent feil). Styringen er tydeligvis ikke skikkelig luftet etterpå og mekanikeren er nok på ferie..

Har surret litt med å fylle på styrepumpen/dreie fra side til side og fått det litt bedre, men har en mistanke om at det fremdeles ligger luft lenger "bak" i systemet, bla. fordi olja flyter laaangsomt ut av påfyllings/vent-hullet. Siden sylindrene sitter på drevet lurer jeg på om det finnes noen luftenipler på innsida som kan nås uten å slippe båten?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er ikke noen lufting på styresylindere.de luftes ved at du løsner på korken på styresnekka etter og ha sveivet litt fram og tilbake.du vil kjenne om du har luft i systemet,da vil det bråke i styresnekka.det er når du hører dette at det lønner seg og løsne på korken og slippe ut lufta.bare husk og etterfyll olje.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært bråk i styresnekka, men når jeg gikk på en kurs med mye vindpress fra sida så måtte jeg sveive rattet ca. en omdreining pr. minutt! Virket en del bedre etter etterfylling og sveiving fra side til side, men litt vanskelig å bedømme da dagen i dag var "hompetittentei" med mer eller mindre kontinuerlig ratting :-)

 

Kan likevel ikke se for meg at luftboblene finner veien helt fra drevet til styresnekka sånn helt uten videre?

Link to post
Share on other sites

Blue Dragon: Det var han med den store blå bilen (hvis det sier deg noe) - har brukt han i årevis og han er VP-autorisert nå. Takker for grei tegning. Får ta en kikk etter disse "blokkene" (regner med de er der for tilkopling av flere styreposisjoner, evt. autopilot). Burde la seg gjøre å evt. sette inn luftenippel i stedet for blindplugg der.

Link to post
Share on other sites

Fikk også skiftet samme slanger før sjøsetting i vår. Dette var (som nevnt i annen tråd) noe VP gikk ut med eget brev om burde sjekkes på en del serienumre.

 

Er det ikke en egen påfyllingstank for styresylinderne som oftest sitter på akterspeilet da? Eller surrer jeg nå? Mener at denne påfyllingstanken skal fylles helt opp. Er ikke påfyllingen på rattet bare for servostyringen fram til styresylindere, eller tar jeg helt feil her? Jeg har iallefall en egen påfyllingstank for hydraulikk i tillegg til trimm og trimplan. Kan dette være noe annet en styringa da?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Swande: Vet ikke hva det 3dje "reservoaret" ditt er. Regner ikke med at du har mer enn en styreposisjon i slik båt, men kanskje du har autopilot? Kan det være noe i forbindelse med den? Jeg har i alle fall fått forklart at det er her en fyller olje for styring/lufter. Det er vel ingen innvendige styresylindre på et DPH/DPR-drev da disse ligger utvendig på drevet.

 

Var hos lokal forhandler i dag og pratet litt med verksmester. Han visste ikke om 'blokkene' fra tegningen til Blue Dragon alltid var montert, men kunne derimot berette at det fantes et VP-verktøy for å lufte på selve servopumpa, men at de aldri brukte det da det funket helt fint å lufte på selve rattpumpa. Da gikk muligens 'cluet' opp for meg, for da jeg spurte om motoren måtte være i gang slik at servopumpa sveiv bekreftet han dette. Så langt har jeg bare luftet mens motoren har vært stoppet. Får prøve det og se om det blir bedre.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Skiftet slangene til styringen av DPH drev, og startet påfyling og lufting. Mekaniker fra VP sier at det ikke er nødvending å starte moror for å lufte systemet, men lurer på om det er ved skifte slik at ikke servopumpa har vært igang når olja ble tatt av. I mitt tilfelle sprakk slangen når motor var igang, slik at olje i servoen også ble pumpet ut. Jeg må derfor kanskje ha motor igang for å få ut all luft i systemet?

 

I motorromet er det en beholder som inneholder hydrolikkveske som er koblet til servopumpa. Skal denne fylles, eller er det bare gjennom rattpumpen man fyller tilbake olje (tank i motorrom fylles fra styrepumpa)? Kan utlufting skje når man ligger på vannet, eller er det best å gjøre dette på land?

 

Har en D4-260 i en Skilsø33 sport

Link to post
Share on other sites

Oljereservoaret for servostyringen i motorrommet leverer hydraulikkvæske til servopumpen som gir trykk til en ventilblokk på toppen av transom. Denne blokken leverer væske under trykk til styresylindrene og de blir luftet så snart du ratter fullt utslag begge veier, motoren trenger ikke å gå. I tillegg går det en slange fra toppen av reservoaret til rattpumpen og to slanger fra rattpumpen og ned til ventilblokken for å styre denne. Rattpumpen må nok luftes og toppes med væske i påfyllingshullet da dette er systemets høyeste punkt. Jeg antar at det egentlig skal være selvluftende men at luft kommer inn gjennom utett pakning i rattpumpen, sveiv rattet flere ganger hver vei for å lufte og pass på at det er nok væske i rattpumpen. Har du autopilot er den koblet parallellt med rattpumpen inn på ventilblokken og må muligens luftes separat.

Link to post
Share on other sites

Et tip som jeg vil gøre er at have en plastflaske med en slange og et gevind, der passer til gevindet i lufteskruen på (øverste) rat. Det bruges af mekanikerne og det kan ikke koste mange kroner at have og det gøre efterfyldning og luftning meget enklere og mindre sølende.

 

Hvis nogen har et tip om hvor man kan købe sådan en flaske med slange og gevind hører jeg gerne om det!

 

 

Red: Husk at der kan være luft i servopumpen og i pumpen til autopiloten også (hvis du har sådan en) så det skulle efter min mekanikers mening være en fordel at motoren også lige har været tændt så eventuel luft kan blive trykket ud af pumperne.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Rattpumpen må nok luftes og toppes med væske i påfyllingshullet da dette er systemets høyeste punkt. Jeg antar at det egentlig skal være selvluftende men at luft kommer inn gjennom utett pakning i rattpumpen ...

Det finnes to typer påfyllingsplugger til rattpumpa; en med lufting og en uten.

 

Har jeg rett i at om du har en styreposisjon, så skal den være utstyrt med plugg med lufting, men

har du to styreposisjoner (flybridge), så skal nedre styreposisjon ha tett plugg, mens øver (flybridge) skal ha plugg med lufting?

 

Jeg har en styreposisjon og påfyllingsplugg med lufting. Fyller jeg litt for mye olje (fortsatt under anbefalt nivå i instruksjonsboken), så lekker det litt olje gjennom luftingen i påfyllingspluggen når jeg kjører fort (høyt turtall på motorene). Denne lekkasjen stabiliserer seg når nivået er rett under rotoren.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja så sannelig :smiley: Det står: "oil fill and vent" på lokket på rattpumpen. Tilkoblingene bak på pumpen er henholdsvis port, starboard og reservoar. Sistnevnte er såvidt jeg husker koblet til et stigerør fra lokket på reservoaret som altså må være fullt og ikke ha noen lufting. Bak på rattpumpen er det en plugget tilkobling til som også kan kobles til et reservoar dersom den ordinære påfyllingen er utilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte overgang fra rattpumpas tilkobling til slage hos TESS og koblet dette til en trakt og fylte på hydrolikkveske. Luftingen gikk greit ved å ratte fra side til side. Litt lite veske i reservoaret etter at luften var ute, så jeg åpnet lokket på reservoaret litt og da randt det fra rattpumpen ned i beholderen (hørte et lite pshuf da trykket gikk ut av beholderen). Måtte da fylle mer på rattpumpen etterpå, skru igjen på pumpen og alt fungerte utmerket når jeg startet opp på vannet.

 

Takk for utfyllende forklaringer og tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...