Sitat
Joda, hvis du blander i mer tynner går den ned i treet. Tørker hemningsløst mye raskere også :-) De neste strøkene tørker som vanlig dvs 1 døgn. Jeg har ikke tenkt ut dette selv, men fått råd om av en engasjert trebåteier som jobber på en byggshop i Tønsberg. Og resultatet ser bra ut for meg.... Sikleskrapen min er bare en 10 cm bred, så jeg er redd for å lage striper. Derfor vannsliper jeg det.
henboe: Har du forsøkt med så liten sikle og fått fint resultat?
Erik
Ja. Jobber som møbelsnekker, så lakk det kan jeg...de stålsiklingene jeg bruker er ikke større enn 12 cm... og jeg har i mine 13 år som møbelsnekker aldri hørt om lakk som "trenger" seg inn i treet...olje gjør det, lakk gjør ikke det... at den er tynnere, gjør at den tørker fortere, men tørrstoffene i lakken blir jo halvert, slik at du må ha på flere strøk for å kunne oppnå samme styrke.
Et tips.. skal du sikle platene, så sikler du de diagonalt, og sliper med treretningene etterpå... da vil du få en mye slettere overflate, da lakken som ligger over porene vil bli siklet vekk. men har du ikke en siklingsoppsetter, så kan du jo glemme hele greia...har sett at noen bruker en fil til oppsett av sikling, og da blir resultatet katastrofalt..... :nono: Lykke til..