Jump to content

Fendertrekk, praktisk nytte eller bare kosmetikk?


Wasco

Recommended Posts

De hindrer gnikke-lyder som lett oppstår når gummi skvises mot skrog. Har trekk selv, noen mener disse riper opp skutesiden, men jeg har ikke lagt merke til det. Har en bekjent som er ivrig med CRC-spray for å hindre denne gnikkelyden om natta hvis han fendrer mot noen som ikke har trekk. Effektivt, men pent blir det ikke(med CRC).

Link to post
Share on other sites

Vanntro - har ikke fendertrekk selv, men det jeg har hørt er at det er viktig å vaske/skylle disse regelmessig i ferskvann for det samler seg dritt/støv/saltkrystaller i disse og da blir de som sandpapir mot skroget. Hva er din/andres erfaring med dette?

Kan man ikke bruke Zalo e.l. istedet for CRC?

Link to post
Share on other sites

Hehe....selvfølgelig kan man benytte Zalo. Jeg tror helt erlig min bekjente sier dette med CRC for å være litt "bråkjekk". Det er sikkert en stor fordel å vaske disse trekkene for å få ut partikkler, men jeg har ikke merket problemet. Jeg spyler gjerne båten en gang i uka når den ikke er i bruk, dette fordi en bryggeplass rett ved motorveibrua i Drammen sørger for et rimelig ekkelt lag med fin-støv over hele båten. Skulle tro dette gjorde fendertrekkene ekstra utsatt for å lage riper, men min erfaring er at en fender uten trekk riper mer. Jeg har altid kjørt uten tidligere(de jeg har nå satt på fenderne ved kjøp av båten), men jeg har nå blitt ihuga tilhenger av trekk. Både mindre riper/matt overflate og knirkefritt. Dette er min erfaring, men kanskje det er forskjeller på stoffet som benyttes hos de forskjellige produsentene av slikt trekk. Jeg aner ikke hvem som har produsert mine trekk siden de fulgte båten, men de er finvevede og ikke spesielt tykke.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også fendertrekk. Nylig lå vi ved ei brygge hvor det var mye grønske som satt seg godt på 4 fendertrekk. Etterpå var det bare å legge alle i vaskemaskinen og de var rene igjen. En av fordelene med trekkene er at det ikke lenger går til til å holde fenderne rene. Jeg har etter mange år med fendertrekk kommet til at det i det lange løp lønner seg å bruke kvalitetstrekk. Jeg kjøper nå mine fra Seatronic i Moss.

Link to post
Share on other sites

Mulig dettte er et dumt spørsmål;....

Jeg har vært vant til fendertrekk med en lisse som man strammer til i begge ender og avslutter med en knute.

Da jeg skulle kjøpe nye trekk i en båtbutikk, så var ikke denne typen å oppdrive, de hadde bare strikk som stammet på endene istedett for en lisse.

Kommentaren fra selgeren var det var slik det skulle være (med strikk). Hva er poenget? Er det at strømpen (fender trekket) skal bevege seg opp og ned uten noe hindringer, for å unngå gnisselyder og slitasje på skrogsiden. Med lisse så blir det noe strammere og strømpen kan ikke bevege seg opp og ned, ihvertfall ikke like ledig og lett.

 

PS! Biltema har sluttet å selge fendertrekk. (I hvertfall i OSLO)

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS! Biltema har sluttet å selge fendertrekk. (I hvertfall i OSLO)

Jeg har vært i Oslo og spurt dem om disse fendertrekka, og dem sier at de ikke produseres lenger. Derimot har jeg kjøpt dem på Hamar, og der sier di at dem kan bestille flere.

 

Biltema avd. Oslo er forøvrig den mest rotete butikken de har, iallefall som jeg har sett! Og de som jobber der vet lite eller ingenting om deres produkter, kun henviser til katalogen.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj.

Lisser, det har de fendertrekkene jeg fikk med båten også, blir i hvert fall ikke riper av de trekkene så langt jeg kan se.

 

Nå skal du ikke benytte Zalo + fendertrekk da "surprise". Dette zalo-vannet(eller ren zalo som jeg antar benyttes) er forøvrig ikke så gunstig i forhold til bevaring av voksen.

(eller var du langt ned i "kofferten" nå?)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går det ikke ann å sy sine egne fendertrekk da, av litt tykk seilduk?

Da kan en jo få den fargen en selv vil, og med lisser eller hva det måtte være

 

Jeg fikk mora mi til å sy fendrertrekk av frotehåndkler fra Hansen og Dysvik den gang jeg hadde snekke. De sitter fortsatt på fendrene til snekka da jeg så den igjen forleden, altså holdt i over ti år.

Grunnen til at jeg har trekk på er at det ser pent ut :)

Link to post
Share on other sites

Her i Stavanger-området er vi såpass velsignet med regn at saltkrystaller i trekket er et heller fraværende problem. Skiftet ut mine Biltema-trekk etter fire helårsbruk nå i sommer. Dette har vært sterke trekk. Var en del falmet etter hvert, men stort sett hele. Kun hull i ett av dem. Synd dersom Biltema ikke fører disse lengre.

 

Fendertrekk sliter ikke på min båt. Fenderne holdes rene og dermed skutesidene.

Link to post
Share on other sites

Ja...jeg skal nok det. :yesnod:

Får bruke høsten og vinteren til å lære meg kunsten

 

Men ærlig talt...disse "tafenderene" er vel mer til pynt en til nytte.

Det ligger en gammel seilebåt av typen Colin Archer på kaien rett utenfor huset mitt. De har flere flotte tau-fendere, men de henger til pynt rundt omkring på båten. Men til fendere bruker de vanlige gummifendere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...