Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

Registrerer at i media er det mye fokusert på at man helt uten erfaring eller kunnskap kan føre 50 fotere, og det med en hel hestestall i motorrommet som går så fort så fort så fort....

Enda en artikkel i Haugesunds avis idag (kan leses her: http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dl...T&nocache=1 )

 

Men er det virkelig slik at vi som båtførere tar opp lån på et 10talls millioner og kjøper 50 fotere som førstegangsbåt?

Kjøper folk i det hele tatt båter over 30 fot første gang?

 

Selv hadde jeg massevis, i det hele tatt nok, erfaring i venners båter før jeg kjøpte min første.

Det var ei snekke på 24fot med hele 8 hester som gjorde fantastiske 7 knop, om man hadde hjemlengsel nok da....

Min første hurtiggående kom flere år etterpå, kjøpte den på 30års dagen min. En daycruiser på 18fot med toppfart på 30, om man var alene ihvertfall.

Idag er jeg 32år, og jeg har en 28foter med 130-140hk, som angivelig skulle holde 15knop, men som ifølge GPS målingene mine går i snekkefart (kommer snart en ny tråd om det emnet).

 

Når vi kjøpte sistnevnte, hadde vi en diskusjon på hvor stor båt vi skulle ha. Min samboer er uerfaren, og jeg ikke så kravstor. Vi ble da enige om å holde oss rett under 30 fot, så får vi oppgradere om et år eller to....

 

 

Hva med dere???

Skaper media en myte om vi båtfolk er komplett idioter og fullstendig blottet for fornuft?

Eller er det virkelig slik at vi alle startet i 15-16 års alderen med hver vår 50 foter og lekte skjærgårdsrace imellom fjæresteinene hvor folk bader og det ikke eksisterer politi???

Link to post
Share on other sites

Oppvokst i pappas joda 24 med 36 hk bmc. 10 annonseknop vmax...

 

Kjøpt egen Ego Blesser 440 skærdgårdsjeep, 25 hk og 24 knop i to sesonger.

Ny motor, 55 hk og 35 knop i en halv sesong.

 

Så i år kjøpte jeg en Joda 7500 snekke, 25 knop.

 

De første to turene med snekka lagde jeg mer bølger enn beregnet et par ganger, snudde meg og tenkte "å, f*en, best å slakka av enda litt til"

 

Tror ikke jeg har druknet noen badende (enda)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg startet med en Terhi 245, 8 fot, med 2,2hk...toppfart? Ca 3-4 knop, kanskje? Hadde denne fra jeg var ca 7-8 år. Omtrent i 12-13-års alderen kjøpte jeg en With 320 Dromedille med 9,9hk, 20 knop, og da jeg var 15 solgte jeg denne og kjøpte en Finnsport 420 med 55hk. Denne var god for i overkant av 40 knop. Denne ble utsatt for både hærverk og tyveri året etter, og da mistet jeg bålysten. Båtlysten kom tilbake da jeg passerte de 30' (med god margin), og nå har jeg 26-fots seilbåt. Vår neste båt vil mest sannsynlig ligge mellom 9 og 11 meter...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

17 fot Rana med 15 hk Yamaha, var 17 år da jeg overtok den. Den fikk kanskje 10-12 knop. Siden den gang har det gått nedover i fart, men litt opp i størrelse.

Hadde engang et prosjekt med 14 fot og 50 hk, men den ble solgt før jeg fikk den på vannet, trengte penger til en brukt Fender (ikke en sånn blåse, men Stratocaster gitar) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg satte sjøbein for jeg kunne gå i pappas båt, 6 måneder gammel da!

Begynte min første båtsesong som 3 år gammel kaptein i en robåt på 7-8 fot med årer som motor. Dro nok ikke skinnet av pølse, men vi GPS målte båten i fjor til 3 knop...Hehe!

Seinere avanserte jeg til en Askeladden 14 med 8hk og i 14 års alderen kjøpte jeg en With 10 med tohatsu 15hk som virkelig fikk kjørt seg.

 

Nå har min bror overtatt With jolla og jeg bruker pappas båt, enn så lenge(Er farlig nærmt ny båt nå :yesnod: ).

Link to post
Share on other sites

Min var en 8 fots nise med årer :) Toppfarten var ikke noe å skryte av, men det gikk unna når jeg satt en 8hk yamaha på samme 8 fotingen :crazy: pågrunn av frykt for kullseiling skaffet jeg en større båt, en 16 fots balje uten noe som helst inni, satt på ei melkekasse :P Den ble ommbygt til "Seilbåt" flere ganger, helt til jeg fant et seil fra et surfbrett som passet perfekt :D

Link to post
Share on other sites

Forste egen baat Nidelv 24 med en VP MD11 25 hk. 7 knop med hjemme lengsel.

 

Oppvokst med ei Tunjolle med 4 hk. Etter det ble det en "passbaat" paa 16 fot. Med Evindrude 18 hk. Den runda vel 10 knop.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

begynnte med en askeladden 2500 med 25 hk, blåste avgårde i rundt 25 knop, skaffa meg og en with 8 med 10 hester som fløy!!

så avanserte eg i størrelse ganske radigt, og gikk til anskaffelse av seilbåten.. litt seinere, men desto større =)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Oppvokst i bestefars færing. Som ikke hadde motor nei. alder.. 5-6år til 8-9år en plass.

 

Videre så hadde jeg og broder`n en kano en som vi hadde god del år, jeg var vel rundt 12-15 tenker jeg.

 

Så kjøpte jeg meg en gammal 14fors With som jeg pussa opp, men 9.9 hester på. Var vel da blitt.. 23år ca..

Videre oppgraderte withen med å sette på en 30hk etter ett par sesonger.

 

Så kjøpte vi, meg og missen, en 17 for skjærgårdsjeep som 30hk ble flytta over på i 2003.

14dager senere, kjøpte og satte vi på en 70hk tohatsu 87 mod.

 

Og ifjor 26/06-07 dro vi til bakken motor og henta flynkende ny bella 530 excel med 115hk opitmax på.

Gikk til valget til fra den egoskjærgårdsjeepen til bella`n pga vi brukte fortsatt båt veldig mye, men ville ha innemiljø også i rusk vær. Spess fru og barna og bikkja var litt lei av vind og regn i trynet.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vokst opp i robåter og snekker. Min første båt var en 20' Westkapp plastsnekke som gjorde ca 8knop, arvet fra min bestefar. Den båten ligger enda i nærheten av min.

Har aldri hatt båt som har gjort stort mer enn 35 knop og den jeg har nå når neeeesten 30... Jeg er ikke på sjøen for å drive motorsport.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Det begynte i fadern´s førkrigs åpne 18" seilkogg, 1 syl. 3hk Kraft-Brevik fra 1938 med svinghjulstart og ikke-selvregulerende forgasser......ikke var det gir heller, direkte drift på propell, så vi rodde ut da, før startforsøk...

 

Siden ble det 14" åpen trebåt, 22" trekogg med 8-12hk FM, Polar 20 etc.

 

Nå er det gammel Windy og medeierskap i 37" seilbåt..

Link to post
Share on other sites

Vokste opp i en "kunte" med en 3hk Evinrude fra 1966.

 

Min første egen båt var en Coronet 24 Midi med 2 x 130hk bensin. Båten veide 3 tonn og hadde en toppfart på 30 knop. Jeg var 30 år og visste godt forskjellen på styrbord og babord. Hadde ingen dårlige opplevelser med båten, ....bortsett fra da vi ble stående på land da.... I 18 knops fart kjørte jeg på en vasstrukken stokk som bøyde den ene propellen. Tuslet inn til en sandstrand for å sette på reservepropellen jeg hadde med. Propellen satt så godt at jeg ikke fulgte med at fjæra kom fortere enn godt var. Og plutselig satt båten bom fast... Fant noen stokker og støttet opp båten, lagde kveldsmat og la ungene, mens vi ventet på floa. Hadde båten i 7 år og brukte vel en liten formue på drivstoff. En fantastisk sjøsterk og solid båt! Savner den faktisk enda...

 

Nå går det for seil i 6-8 knop og vi veier rundt 6 tonn.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei :flag:

Hei pantzat.

Kan forstå på dit indlæg at i har samme problem i Norge som vi her i Danmark. Bare båden er stor og hurtig nok så til f... med at lære at sejle, alle andre flyttersig for jeg er hurtigst og størst......også det unge par i kanoen som nu flyder i vandet.

Har lige oplevet det her fornylig i Lillebælt hvro der kom en stor Princess 46 med 30 kn gennem det smalle farvand hvor der er rigtig mange der fisker fra små både og joller. Her væltede en kano i hækbølgen men da var den store jo langt væk. Det er ufattelig at folk ikke tænker sig om og tager hensyn til andre. Vi sejler jo alle sammen om du sejler stor eller lille. På vandet burde det væer plads til alle.

Startede selv i en Joda 24 og sejlede i den i 17 år.

Venlig hilsen.

Wiking28 dk :flag_da:

Redigert av Wiking 28 dk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Askeladden 9 med årer og 5 Johnson fra 9-11

videre oppdatert med 9,9 Suzuki fra 11-20

Gjorde vel ca 22 med sistnevnte

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en orange Pioner 7` (4-kanta badekar) med en italiensk påhenger som skulle yte ca. 3hk. Båten var ikke akkurat strømlinjeformet, og motoren brukte de fleste av kreftene sine på å lage lyd tror jeg. Vet ikke om hastigheten jeg oppnådde kunne måles i knop engang.... :rolleyes: Denne fikk jeg i fødselsdagspresang som 10-åring.

Når jeg fylte 12 ble den byttet ut med en Gul Pioner 9`junior med både vindskjerm, ratt og gasskontroll. Denne ble utstyrt med et stort beist av en Volvo Penta 140, topphastighet på flere-og-tjue knop og styrke nok til å dra opp på vannski......

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Den første eide båten var et sameie med en kamerat da vi var 18-19 år 21 fots sjark med 22 hk sab, avanserte i størrelse da jeg ble egen reder og kjøpte en sjark på 23 fot med 16 hk sabb begge hadde en toppfart på 7 knop

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en racer-båt. jeg synes ialle fall den såg ut som en racerbåt. Den var laget av planker som bestefaren min og onkelen min hadde spikret sammen. Ok, det var slemt sagt, for det var faktisk en ganske fin og forseggjort båt. 14 fot med dekk og vindsjerm rattstyring, og når jeg hadde den, en mercury 9,8 med elstart.. den gikk en 6-7 knop i medvind, medstrøm og harde trusler om st.hans bål. Motoren hadde mistet gummiknappen på stoppknappen, så der brukte jeg et skrujern når jeg skulle stoppe båten, en gang brukte jeg en skiftenøkkel, den gikk på sjøen. En sommerkveld på gikk jeg tom for bensin på vei hjem, og padlet en halv nautisk mil hjem sittendes på baugen med et rødt øsekar. Det var pinlig, og etter det har jeg aldri gått tom for bensin.

Før det var det en askeladden med seil og senkekjøl som var tingen. Den var mine besteforeldres, jeg prøvde meg med laken et par ganger. kongebåt å ro.

Link to post
Share on other sites

Min første, egne, båt var en 23 fots vindskjermsnekke med 5 HK FM-motor. Den gjorde opp mot 7 knop i medvind med solen i ryggen, med hjemlengsel, lukten av mors kjøttaker etc.

 

Flott båt, flott tid, - forrige århundre...

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er blant dem som hoppet rett på "stor" båt i voksen alder uten noen tidligere erfaring med båt. Jeg var 44 år da (nå, snart 65), og båten en Saga 27 (som jeg fremdeles har og aldri kommer til å bytte ut). Men det er jo ingen fartsbåt, og jeg kjøpte og leste umiddelgart pensum til båtførerprøven og tok kurs og eksamen første vinter. Jeg gjorde mye rart de første årene. Det gjør jeg nok fremdeles, men det er lenger mellom hver gang. På grunn har jeg gått en gang (uten skade på båt eller manskap).

 

Lars H.

(nå 36 timer 20 minutter til 5 ukers båtferie)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Minførste båt overtok jeg av min far i tretten års alderen, det var en 12 fot rovennlig askeladden (askepott) denne hadde 2 hk yamaha og årer, etter komfimasjonen kjøpte jeg en ny 3,5 hk tohatsu, etter ett par-tre år byttet jeg vekk denne i en delvis hjemmelaget 16,5 fot halco (selv om jeg tror det var noe annet) kjøpte en gammel 50 hk mercury som avanserte fra 12 foteren med 7 knop til 25-26 knop, da gearet på denne havarerte mang en gang, kjøpte inn flett ny 60 evinrude som ga toppfart på 32 knop, neste sesong solgte jeg båten da den var så dårlig i sjøen, så ble det kjøpt inn ett rep.objekt av 17,5 fots nordkapp, denne hadde hatt innenbordsmotor, plastret igjen og bygde brønn for evinruden, båten gikk da 30-31 knop. Så ble det noen år uten båt, før jeg i 2005 kjøpte en 14 fot halco med 10 hk mercury som gikk 18-20 knop, denne hadde jeg 1 sesong, Da jeg kjøpte meg en sea ray 230 cc med 330 hk mercruiser, denne gikk 44 knop på det beste og drakk da 95 liter i timen, i fjor byttet jeg denne ut i en nyere sea ray 215 express cruiser med en 220 hk mercruiser og 38-39 knop som trekker 60-65 liter i timen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...