Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

Min første båt hadde jeg en gang først på nittitallet. Det var en Hurricane 470 med en Mercury XR2, 175hk :rolleyes:

 

Det gikk fort..... man måtte holde tunga rett i munnen.... og ikke miste konsentrasjonen :sweat:

 

Dette gjaldt bare når motoren ikke sto på verksted :giggle: , makan til møkkamotor :lipseal:

 

Men vi overlevde :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Første jeg kjørte helt alene var en 10 fots G-jolle med 4hk Mercury, jeg var vel da 7-8år..

 

Rett etter brukte jeg også tidvis en sprukken :diving: gammel tre-pram på 16-17fot med en 3,9 hk Cresent..som forøvrig var uten gir, den dura avgårde med en gang den startet og skulle man bakke, så tørnet man motoren rundt så propellen vendte mot baugen...

 

Så hadde jeg en Steady (240?) med ovennevnte Mercury i flere år, hittil den mest hurtiggående, vet ikke hvor fort den gikk , men den gikk i plan ihvertfall! ...denne ble brukt som slepejolle etter moderskipet også...

 

Dermed var det tilbake til G-jolla igjen, men nå med en 9,9hk (15) Yamaha, så fulgte båtene som er nevnt i signaturen min(vi hadde dog motorseileren samtidig med de nevnte..)

 

Så som trådstarter spør etter...kan vel ikke akkurat si jeg startet med 10millioners-båt i 50fots klassen nei...tror ikke egentlig jeg har ønsker om å komme dit heller...

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en 16 fot's øyen med 9,9/15, denne hadde jeg fra jeg var rundt 8 år, til eg ble 13. Max fart var rundt 25 knop. Då kjøpte eg meg en Tobias med 30hk, og hadde denne til eg ble 15. Max fart 25 knop. no har eg en Sjømann 22 snekke med 22,5 hk Yanmar (3GMD) Toppfart på 13 knop. Har etter ''Erfaring'' funne ut at jeg er typen for sakte fart, Det er DEILIGT og tukke rundt og slappe helt av med en pils en fin sommerdag ;) :flag:

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en moskito 380 speedbåt, mye lik form som en seaflyer men uten sidevinger. gjorde 50knop gps med 40hp , neste båt en 22 fot powerboat 62knop .

Også hatt en yamarin 5910BR , draco oceancraft 760 , quicsilver 340R med 25 hp , 22 fot powercraft jeep med 200hp , har nå en mamba seilbåt og en yamarin jeep.

Link to post
Share on other sites

Familiens første båt var en 21 fots åpen snekke med en 3 hk. Sleipner i fra 1933. Jeg fikk ikke lov til å dra ut alene før jeg kunne svømme, brukte redningsvest og mått kunne starte motoren på egen hånd. Jeg var vel rundt 9 - 10 år da jeg tok snekke ut av havna p¨å egen hånd. 6 mil på sitt beste medstrøms, hjemover. Jeg har alltid likt snekkefart og trives fortsatt i det. Vi hadde ett års tid en 27 fots Marex Suncruiserr som marsjet fint på 24. Det ble med det ene året. Planene båt og drev var definnetivt ikke noe for meg. Fast propell, lang kjøl og rolig fart er livet. Noen annen båttype enn motorbåt har aldri vært aktuell. Å sitte nede i kjelleren eller kle seg godt opp bak på en seilbåt er ikke et båtliv jeg ville trives med. Kaffekoppen ved styreplass mens en avslappet kan tusle rundt å betrakte omgivelsene gir meg følelse av å innta båtlivet uten stress. Men vi er heldigvis forskjellig..........

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en 14`askeladden med 10 hk tomos med el start!, grei båt som var billig i drift. men gikk kanskje 10-12 knop, måtte ha sandsekk framme for at den skulle plane.. hadde mye gøy med den.. hadde den fra jeg var 12-14 år.

 

Videre hadde jeg Vernøy 430SL fra jeg var 14- 23, først med 9,9/15 yamaha. så lånte jeg en 30 hk tohatsu en periode, den passet båten gimrende. Gikk ganske greit... Kjøpte selv en 30hk Selva, verste motoren jeg noen gang har hatt, dårlig effekt, høyt bensinforbruk, ujevn gange utenom på full gass. Lærte da at ALDRI MER SELVA!!!!!!!

 

Får se hva neste båt blir..... :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

1. båt var er bombard 305 gummi med 9.9(15)

 

1. turbåt var plattgattet tresjark på 20 fot med en sabb diesel.Lå på Hovedøya i Oslo. Ble kjøpt for konf pengene.

 

2. Turbåt var en alge grønn Marieholm ms20 uten ac. Mange fine turer med den. Ble brukt mellom Oslo-Tvedestrand.

Ble fotografert av båtliv rett utenfor Tvedestrand, kom på trykk, og fikk overskriften "Båtglede"

 

Nå har jeg en nyinnkjøpt 2004, Skagerak 900.

Redigert av stinilsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel påstå at jeg har gått gradene fra liten og sakte til stor og rask.

 

Min første båt fikk jeg av fattern da jeg var 9-10 år, det var en 16`trebåt av ukjent fabrikat med en Husquarna påhengsmotor på eventyrlige 4,2 hk og det var for ca 45 år siden :thumbsup:

 

Er det noen som husker disse Husquarna påhengsmotorene? De var røde og hvite med et "skyvepotensiometer" i fronten til å justere hastigheten med. Hvis du fikk startet da... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hadde min første båt i 1973. En robåt bygd i tre med en 1 1/2" hk Seagull påhengsmotor. Det gikk vel omtrent med samme farten som når jeg rodde. Ingen gir bakover og gikk ikke an å snu motor 180 grader, så bakking foregikk med padling. Motoren skulle ha 10% oljeblanding.

Angrer i ettertid at jeg ikke tok vare på denne motoren!

 

seagull.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det noen som husker disse Husquarna påhengsmotorene? De var røde og hvite med et "skyvepotensiometer" i fronten til å justere hastigheten med. Hvis du fikk startet da... :giggle:

Jeg husker Husquarna. Jeg fikk en gammel fire-hester av morfar da han kjøpte ny Honda 7,5 Hk 4-takter. Tipper det var i 74-75. Husquarna'n var knall rød, hadde 4 Hk, og bråkte som et h.... Jeg hadde ingen egen båt, men fikk etterhvert låne en plastbåt av typen Rana 14 fot. Det flyttet seg ikke raskt, for å si det slik...

Jeg aner ikke hvor gammel motoren var da jeg fikk den, men den var nok fra 60-tallet. Ble kondemnert etter et par år.

Link to post
Share on other sites

Familien fik sin første båd i 1972, da jeg var 13 år gammel. Det var en 14 fods Askeladden jolle med 7.5 hesters Suzuki på hækken. Den lå ved ved vores hytte ved Hullvann i Bamble og her blev jeg smittet af bacillen... 7.5 heste var i virkeligheden for meget kraft, da jollen alligevel ikke kunne komme op og plane, så jeg racede rundt i vandet med boven højt løftet og min søster som ballast for at jeg overhovedet kunne se noget som helst.

 

Derfor var det ikke overraskende at min egen første båd var en 14 fods plastjolle med en 4 hesters Suzuki...og derfra var der kun en vej... :rolleyes:

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Startet vel å feriere i båt da jeg var halvannet år. I en Master 23 (som senere ble hetende Master 680) Deretter avanserte mine foreldre til en Polar 29, og jeg fikk min første båt, en Optimistjolle. Etter noen år ble det With Dromedille med 9,9 (15hk) Tohatsu.

 

På videregående var jeg og noen kamerater innom en 23 fots tresjekte med en tungstartet 4,5 hk Sleipner.

 

I fjor fikk jeg endelig kjøpt meg egen båt til å feriere i. Tidligere sommere har jeg benyttet foreldrene mine sin Polar 29 (som de fremdeles har) Fremdeles ligger det en optimist og en Dromedille hjemme i hagen til min mor og far... :wink: Jeg har kjøpt noen båter, men ikke solgt så mange... hehe

 

Nå blir det jo relativt rolige båtturer, med 34 fots seilbåt går det ikke så fort. Vi koser oss på sjøen stort sett under 8 knop...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...