Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

Først var det en Skibsplast Sportsmann DeLuxe m/30 hester Rude...gjorden vel 26knop i godvær! Var vel 14-16 når jeg hadde den.

 

 

Neste var en Herwa 17, først med en gammal raklete Rude Sixty, som blei bytta ut med Mercury 115 4takt....den var rævsenka kan man si! Men det gikk fort! Over 40 knop, liggende helt over på ene siden pga overplaning. Kjølen på båten knakk pga bruk av henger som manglet ruller, så den ble solgt som objekt.

 

Deretter fulgte en Labrador 143 speedbåt med 60hk Mariner 3cyl 2t. Gikk alltid som et skudd! Kjempe artig lekebåt, men også fin å skli rundt i 7 knop med. Solgt/brukt som delbetalig i Den jeg har i dag:

-1978Scand 24HC, m/ VP AQ271C V8, 290DP. Ikke fått båten ferdig enda, men håper den makser på rundt 40, men du verden så kos det er med 7 knop og V8 lyd i hekken :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg vokste opp i fars færing uten motor. Når jeg var 8 kjøpte vi gh14 med 9,9, tre år senere ble det 25hk på samme båten. Dagen etter jeg ble konfirmert kjøpte jeg meg en Bella Arrow, hvor jeg lånte motoren til min far (25hk), den gjorde vel oppunder 30knop. Så etter noen år solgte jeg den. Har da vært båtløs fremtil juli 2009, da kjøpte jeg en Bella 530 Excel med 115 optimax.

 

Er for tiden på utkikk etter nytt, men skal bruke lang tid før jeg bestemmer meg.

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en optimistjolle, så ble det en yngling som jeg delte med noen venner.

Etter dette kom det noen år med tørke før jeg kjøpte meg en soling, men nå eier jeg en jeanneau sun odyssey 49i performance.

Har ikke dårlig tid, så jeg har aldri eid en bråkete, stor og rask motorbåt. :rolleyes:

Redigert av Henrik M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vokste opp i min farfars 16 fots åpen askeladd med johnson 9,9, min morfars Oselvar (som var veldig god å ro) og min stefars 14 fots åpen askeladd med 6 hk johnson. Når jeg ble 14 kjøpte jeg meg en with 320 dromedille med 20 hk johnson.. gikk vel i 28-29 knop. Har den båten fremdeles den dag i dag 15 år seinere men hjemmesnekret rattkonsoll i. Og ellers går det nå i oppussing av en sandvik 22 daycruiser..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Startet som 10 åring i en 12 fot Hansvik med 4 hk Yamaha, konfermasjonspengene gikk til en 16 fots hansvik med 30 hk.

Begge båtene fikk rørt seg de årene jeg hadde dem. Må også nevnes at jeg måtte lære meg å ro før jeg fikk bruke motoren på 12 fotingen.

Link to post
Share on other sites

Her er Lista :

- GH 10 m/15 hk Yamaha ca 23 knop.

- Selco 24 m/Volvo P. MD 29 ca 15 knop.

- Inlander 27 m/ Sabb Ford ca 23 knop.

- Mørejet 30 m/ Volvo P. AD41D ca 27 knop.

- Sun 33 m/ Volvo P. Kad 42 snart D6-350 22 snart 30 knop.

Her har du et strålende eksempel på trefotsyken også. :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Første båten oppdaget jeg på min avisrunde i et kratt bak huset til en abbonent. Der lå den. En tunejolle på 17 fot med dekk og vindskjerm. Fikk den for 800.-. Det var 2 mnd. med avisene hver ettermiddag, men lot det stå til. Ble heldigvis sponset av min kjere far og mor. De kom hjem med en 1968 mod. 6 hk mercury. Lykken var fullkommen. Siden den gang alle former for trefotsyke, hk-syke og selvbyggersykke rammet meg kontinuerlig. Hvor det ender?? aner ikke..... :wink:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Her er Lista :

- GH 10 m/15 hk Yamaha ca 23 knop.

- Selco 24 m/Volvo P. MD 29 ca 15 knop.

- Inlander 27 m/ Sabb Ford ca 23 knop.

- Mørejet 30 m/ Volvo P. AD41D ca 27 knop.

- Sun 33 m/ Volvo P. Kad 42 snart D6-350 22 snart 30 knop.

 

Her er min liste:

 

Albin Vega 27

Omega 34

Maxi 95

First 405

 

Så konverterte vi...

 

Windy 9800, 2xVP41

Nidelv 18, Merc. 4,3

Windy 23 FC VP 211HK

Windy 24 DC, VP V8 bensin. Bygd om til VP 41

Sealine S41 2xYanmar 290 hk

Redigert av Zandra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

første båt var en 10 fots trepram. først med årer, så en 5 hk tohatsu, så en 8 hk suzuki.med hjemmelaget ratt av et barnevognshjul:)fart:5-15 knop..?

bygde en selfa 14 da jeg var 14 med 15 hk mariner, som etterhvert ble 25 hk.

neste ble en sunwind 14 med 30 hk.

så ble det en Askeladden 475 freestyle med 50 hk.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg starta med en sjølbygd 13 foter med 7,5 merc, bytta til HB 10 med samme motor, bytta motor til 20 Merc, den gjorde 32 knop..

Deretter en pause på 20 år før vi kjøpte en With Drommedille 1300 med 30 hk.

Så ble det en Saga 27, som vi bytta til Scand Baltic.

Den ble bytta til en Ibiza 20 med 150 Evinrude, som igjen ble bytta til Ibiza 24 med 250 Yamaha, 46 knop.

Nå tusler vi rundt i en Saga 315 og har aldri hatt det bedre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Første båt Alicraft 12 med årer.... Siden sponsa fatter en 25hk motor så da ble det...

 

Alicraft 12 med 25hk Evinrude, 26-27 knop (Var 13 år :O)

Finnsport 420 med 40hk Mariner, senere oppgradert til Suzuki 55, 35-36 knop

Fletcher Arrowsport 16 med 115hk Evinrude, 48knop :o

Rinker 232CC med 260HK Merc, 42 knop

Four Winns V258 med 320HK, 38 knop

I løpet av 1 uke eller 2 blir det 33-37 fot med 600hk eller mer! Wheeeeee!

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en åpen tresnekke med vindskerm 23 fot 5 til 7 hk fm. Da var jeg 14 år hadde jeg til jeg var 16 år etter det div.plastbåter fra 10 til 16 fot .i nåverendet titspongt 2 robåter 10 og 14 fot 1 euroline syklone vannjet 13 fot 1 avant 300 8hk tohatau og succes 1250 salongcruser

Link to post
Share on other sites

Jeg startet med Pioner 8 fot med 3.5 Mercury i 8 års alderen. Denne ble etter hvert byttet ut med en på 10 fot, men samme motor. Bever 350 med 9.9HK da jeg var 13 år og ny 25HK rett før jeg ble 16. Fra jeg var 20 år var det Fjord 21 Weekender. I fjor, da jeg ble 30, ble det Scand Baltic, men denne har jeg ikke lenger lov til å føre, da båtførerbeviset jeg tok i 15 års alderen er borte og Norsk Test har meg ikke i registeret sitt. Får se når jeg orker å ta dette på nytt. Kunne sikkert lært mye ved å ta det igjen, men har mye annet som foregår i livet mitt også, så det er faktisk ikke så høyt prioritert... Kall meg gjerne en uansvarlig rebell :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...