Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

Min første båt var en Pioner 8 foter, og kjøpte min egen motorbåt da jeg var åtte. En åpen snekke med oppfyrings sabb. Klarte ikke å starte den selv, så jeg måtte ha hjelp til oppstart før jeg dro ut:-) Etter det har jeg hatt båter hele livet: en seiler, gavelbåt og en skøyte. For tiden har jeg en Hobby 16 med 40hk, en Ryds 16 med 50hk, en Øyen 15 med 5hk, en kano, en 10 fots gummibåt med 4 hk og en Viksund 340 som henger på slep:-) Lider av kronisk trefotsyke, og skal ha meg en Princess 95 straks jeg har spart opp litt mer penger:oD

Link to post
Share on other sites

her er lista:

 

1. Quicksilver 270 gummibåt med 5hk yamaha (12knop)

2. Samme båt, men med styrekonsoll og 10hk motor (18 knop)

3. GH 10 med 10hk motor (21 knop)

4. Zodiac YL310 RIB med 15hk (24 knop)

Nå:

With 320 dromedille med 15hk (23 knop) denne skal selges...

SmartRIB 330 med 15hk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vokste opp i min onkel's Selco 14 med 50HK Mercury som jeg fikk lov å kjøre/lære samme med 2 voksne.

De byttet den ut med en Ancas Queen 24 da jeg var 12 år.

Hadde gleden å lære meg båtlivet hver sommer i 3 år til jeg ble 15 og båten ble solgt.

Hadde en pause på 30 år og da tok det vel litt av kan man si.

 

Høsten 2006 kjøpte vi en Nidelv 690 sport. 15 minutter's prøvetur før den gikk i opplag.

Våren 2007 bytte vi den på messen og kjøpte en Nidelv 725. Meget flott båt.

Jeg mente jeg selv var litt rusten så båten ble lagt i Øyeren for å trene/lære på nytt.

Lå der i 2 måneder for trening før vi la ut på en 4 ukers sommerferie ned mot svenskekysten.

For de som husker sommer 2007 var det mye regn.

Kona var bitt og forlangte større båt så høsten 2007 ble det en Nidelv 300 sport.

Den hadde vi til høsten 2010 da det ble en ny Sealine SC35.

Fantastisk båt å ha, tross litt start problemer med en Diesel lekkasje.

 

Når sønnen blir for stor til å være med vil vi nok vurdere en mindre båt som er mer passe for 2.

 

P.S Båtfører beviset ble tatt i 7 klasse på skolen, med en oppfriskning i 2006. Navigerte kun etter kart det første året med Nidelv 725'en

Veldig artig og nyttig.

 

God ferie og sommer til alle på båtplassen.

Det er tid for en flott sommer på sjøen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Min første båt var vel egentlig ikke noen båt i det hele tatt!

 

Det var et stort isoporflak jeg fant og jeg festa et kosteskaft på og lagde seil av en søppelsekk, fungerte utmerket etter datidens egne krav, hehe

 

min andre var en medtatt pioner 8 ft med hjemmelagde årer, hvor fort gikk denne? kanskje 1,5 knop?? huff huff, jeg burde vel ikke lagt ut i denne uten båtførerbevis :giggle:

Redigert av Mercury. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vokst opp med båt og hadde i min ungdom tilgang til diverse båter fra 14-24 fot, men den første båten som faktisk var min kjøpte jeg først i voksen alder (tror jeg var ca 28 år). Det ble en Wesling 16 fot med 60 hk påhenger. Gikk som et uvær.

 

Siden har det blitt:

 

Askeladden Fighter

Bella 512 Excel

og nå Skibsplast 655

Link to post
Share on other sites

Første båten min var en 14 fots robåt med 3,5hk Suzuki på, var vel ca 8 år da tror jeg. Brukte den et par tre år, da min far kjøpte ei 23 fots tresnekke som liksom ble min, bare jeg som brukte den. Motoren i den var en 10hk Sabb type G, og den ene sommeren klarte jeg ufattelig nok og bruke 150 liter diesel på den. Kan si den gikk noen timer da ja. Iallfall mer enn andre snekker i området på den tiden :flag:

Link to post
Share on other sites

Alden Yacht på 72fot. Gikk 6,5kn på motor i tomgang, en Detroid V8 på 265hk. Toppfart på motor var 11,5kn og på seil 14kn. Egenvekt på båten var 38t og bredd 5,8m.

Den hadde ketch-rigg, senkekjøl og senkeror. Med de åppe var den 2m dybgående, ellers ca 4m.

De slagskipet var for stort og krevde for meget arbeid. Kjøpte i steden den lille 52 foteren jeg har i dag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er usikker på om jeg har skrevet i denne tråden før, og hvis jeg har det, så har jeg for meg at jeg har svart feil, så jeg poster derfor evt. på nytt:

 

Min aller første båt var en 10 fot "Blinken" jolle med 1979mod 5HK. Yamaha. Aner ikke hvor fort denne gikk da jeg aldri fikk den i plan med den motoren, men vil kanskje tippe rundt 5-8knop(?)

 

Min andre båt var en 10fot GH med 9.5HK'er 1982mod. Yamaha. Hvor mange knop denne gjorde vet jeg heller ikke eksakt da dette var en tid leeenge før GPS var vanlig. Men ifg. rykter og andre med lignende båt skulle den gjøre rundt 20-24knop med dene motoren (fjernet plombe)

 

Etter denne ble det mange år uten båt før jeg kjøpte min nåværende for ca. to år siden.

Min nåværende båt er da altså en Askaladden 535 Bowrider, med 115HK'er Mercury Optimax som er målt til 40,4knop (GPS)

 

Vurderer og bytte denne i en 24fots Ibiza Touring med 250HK'er på hekken, men det blir nok ikke på en stund ennå.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ali Craft 14 fot, går 18 knop.

Totalopp pusset den da jeg var 14/15år:

lagg i skogen flere år, fikk båten for 800kr. Malte båten ny under,over,innvendig og utsiden. Måtte forsterke akterspeilet, ble før bare brukt som robåt eller med liten 6 hk. Lagde også gulv i den så man ikke får våte føtter, i tilegg lokk foran for å øse. Planer i vinter å ombygge til selvlensende eller med el-lens. Bygde ett stort styrepult, kan legge ting under. Elektrisk har jeg dybdemåler/ekkolod i båten som drives av et lite 12V batteri fra en fjernstyrt lekebil, må lade dette hver gang før jeg drar ut men holder en hel dag fint.

 

Så fikk jeg en 1979 evinrude/johnson 9.9 av en kompis for billig penger. teknisk måtte den bli pusset helt i kjølesystemet. fikk også nye pakninger, tetninger i girhus+olje og impeller. Lakket denne motoren med biltema lakk, brukte flere lag priming, farge og klarlakk. Bygde vaierfestene også sjøl.

 

Fasiten til slutt var at:

 

Målte feil så motoren var for langt nede i vannet, fikk ikke plane.

etterhvert når jeg fikk motoren i riktig høyde planet båten]men kun på fullgass:(], og hoppet veldig mye. Trenger sandsekker foran. Viser seg at styrepulten er for tung, velger å fjerne det å ha mindre ett,

 

Gråfargen til båten begynte å skifte farge grønnaktik.

 

Nåfasit: Brukte ett helt år på båten, jobbet til nå flere timer enn jeg fikk kjøre i denne sesongen. Er ganske fornøyd med båten, har plass til endel personer og fikk respons av venner.

 

Motoren er gammel. Måtte montere den fra båten for å få renset forgasser. Monterer denne på snart igjen. Starter på første draget uten choke. Velger å sette 25hk på båten :thumbsup: [i håp at jeg kan kjøre i plan uten fullgass]

Bilder: Hvordan jeg fikk den:

bilde

Motoren den gangen:

bilde

 

Da den var ferdig: bilde

NB: Da motor var for lav

bilde

Sammenligningsbildet:

bilde

 

 

:smiley: Myebilder men er glad i båten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I oppveskten var det mye tid sammen med farfar i en gammel 13 fots jolle med 4hk Mariner. Mye fiske av diverse slag, garn og teiner, dorging og pilking.

Min første båt var en 8 fots Pioner 235 med 4hk (5hk) Mariner, plana lett og gjorde vel 13-14 knop kanskje med meg alene.

Båt nr 2 var vel min brors Pioner 325 (som jeg så og si tok over) med Mariner 25hk, gjorde vel rundt 30knop den.

Nåværende båt er en 14 fots RIB med 50 hk Tohatsu. Rundt 35 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...