Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

22 fot, 250 hester og 45 knop. Riktignok etter flere års erfaring med båten til faren min. :smiley:

Nå er det 26 fot, 75 hester og smått vanvittige 9,litt knop :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Min første båt kjøpte jeg i 1987, en Saga 27 fra 1986. Den gikk i 7,5knop da jeg kjøpte den, og det gjør den samme båten nå i 2014. Jeg har det ikke travelt på sjøen.

 

Nesten som om jeg skulle sagt det selv. Bare korreksjoner for kjøpstidspunkt, båttype og hastighet:

 

Min første båt kjøpte jeg i 1991, En HR312 fra 1986. Den gikk i 5,5 knop da jeg kjøpte den, og det gjør den samme båten i 2014. Jeg har det ikke travelt på sjøen.

 

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Gammel åpen Ranaplast 16 (langkjølet halvplaner) med eldre 9 1/2 Johnson med justerbar stamme. Fart når motoren virket; opp mot 12 knop, ellers under 2, hadde litt korte årer. Båten ble av den grunn døpt "Sneglen". Byttet så til splitter ny 9,9 Yamaha i 1993 og farten gikk opp til 16-17 knop. Ikke superraskt det heller, men slapp i det minste å ro :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fartet rund i jolla til moderskipet (pioner 10 og senere 10 fots gummibåt med 4 hk) på egen hånd fra 5-6 års alderen på 80-tallet.

 

Første egne båt var en With (KMV) 320 Dromedille med styrekonsoll og Yamaha 9,9 som jeg etterhvert satt bladventiler og dyse fra 15 hk på når jeg var ca 12. Gjorde vel i overkant av 20 kn.

 

Så en rød og hvit Hurricane 370 med Yamaha 3-syl 30 hk autolube fra jeg var 15.

Den gjorde 42-43 knop som skulle være et på mer enn politidracoen i A og B på den tiden, hehe ;-)

 

Siden har båtsykdommen sittet i kroppen som en kronisk betennelse :-)

 

Denne tråden vekker gamle minner. Bør få digitalisert noen gamle bilder :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vokste opp på slutten av 90-tallet/ tidlig 2000, med Oselvar'en til pappa og snekken til morfar.
Å ro lærte jeg lenge før jeg lærte forskjellen på høyre og venstre. Husker jeg pleide å være med pappa å sette garn og han sa om jeg skulle ro til høyre eller venstre, og der satt jeg å skjønte ikke en dritt av de høyre og venstre greiene :giggle:

 

Ikke mange andre unger på barnehage-alder i disse dager som klarer å ro en stor tung trebåt på egenhånd :wink:

 

I senere tid kjøpte pappa en Arvor som vi bruker til fisking.
Har også et par timer i diverse Askeladden og Theri båter med Yamaha 4 hk, og Honda 10hk

 

Min første båt kjøpte jeg for et par måneder siden, det er en Bella 440t 15 fot, med 50 hk Evinrude 2-takter, 30 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det er mye dårlig oppførsel på sjøen, fra folk som rett og slett ikke vet bedre.

Nesten hver eneste gang vi ligger i ro på fjorden og fisker, så kommer det en svindyr Princess, Windy eller Sunseeker og kjører oss i senk.
Er rett og stett drittlei alle lottomillionærene som kommer susende forbi i en alt for dyr båt, for full maskin på autopilot.
Har lagt merke til at det er som oftest de med dyr båt som ikke klarer å oppføre seg på sjøen (ikke alle, men en god del av de),

De som irriterer mest er de som kjører som noen idioter i 30 knop så nærme at man frykter å bli påkjørt. Og så sitter de bare å vinker fra fly-bridgen uten å bry seg en dritt om at hekkbølgen de lager er en enorm plage for oss som ligger å fisker, og holder bokstavelig talt på å kaste oss ut av båten. :nonod:

 

De fleste oppfører seg bra :thumbsup: , men de få som ikke gjør det er noen få for mye

Link to post
Share on other sites

Draco 21SC med 170hk Mercriuser bensin, maxet på 36. Den siste 21-foteren som ble produsert med delt rute i 1986.

 

bilde

Nydelig båt :thumbsup: Jeg hadde lyst å kjøpe meg en slik men de var dessverre litt for dyr for meg :nonod:

 

Men den er vel glad i bensin, i liket med de flest andre båter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en 11,5 fot Sørspeed, nystøpt skall som jeg satt sammen selv. Brønnen var alt for liten til motoren men satt på en gammel (88-modell om jeg husker rett med Nissan deksel) tohatsu 30HK motor som hadde stått lagret varmt i 8 år.
Byttet bensinpumpa da membranen var morknet og den startet på første draget.

Båten gjorde 32 knop på GPS og det var relativt festlig i en så liten båt :)

Solgte båten senere for 10K uten motor og den ble solgt på under 24 timer usett. Skjønte fort at den ble satt alt for lavt og savner den veldig. Kikket ofte på nett for å se om den har blitt lagt ut for salg på nytt. Var vanskelig å prise båt som man bare har fått skallet på (nystøpt) og det fantes ingen sørspeed å sammenligne med.

Redigert av wabby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Familiens første båt var en tunjolle med 4hk yamaha, den hadde vi frem til jeg var 6år.

 

Etter det kjøpte vi Elwaro 30, jeg fikk jolla som fulgte med, en Crescent 310 med 3,5 hk suzuki, etter et par år ble den oppgradert til en 5hk yamaha.

Da jeg ble 16 år fikk jeg låne Elwaroen, og jolla ble oppgradert nok en gang til 15hk yamaha :-)

 

Nå på 30 års dagen min kjøpte jeg bursdagsgave til meg selv, en GH22 dc med 150hk yamaha.

 

Så mitt båtliv ble startet med det helt enkle, og mye opplæring fra faren min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...