Jump to content

Mørebas 7300 med fartsproblem


mart69

Recommended Posts

Har kjøpt en Mørebas 7300 som jeg ikke får opp farten på. Den har en WM motor på 96 hk, med en ZF 15 gir. Propellen er en 17x17 med 4 blader. Båten går fint opp til ca 8 knop med et turtall på ca 1600, men når jeg øker turtallet ytterligere så øker ikke farten noe særlig. Høyeste turtallet jeg klarer er ca 2800 omdreininger, men manualen på motoren sier maks turtall er 4200. Når turtallet øker over 2300 omdreininger begynner det å komme mørk/svart farge på eksosen. Båten er 20 fot og har en vekt på ca 1600 kg. Jeg føler at den graver seg ned akter når jeg øker turtall, selv om trimflapsen er stilt til ytterpunkt. Båten er beregnet på ca 60 hk, men skal da kunne klare ca 20 knop. Jeg tenkte at ved et motorturtall på ca 3000, så blir det ca 60 hk ut fra motoren, og alt burde fungere greit :yesnod:

Min vurdering er at enten er motoren for tung, dermed tung akterut, eller så er det feil propell.

Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg bør undersøke først. :confused:

Link to post
Share on other sites

Skal selvfølgelig være VM motori turbo diesel. :crazy: Det er den første båten med dieselmotor jeg har, tidligere bare bensin utenbords.

Hvordan sjekker jeg etter vann mellom skrogene. Det er montert egen håndlensepumpe som skal pumpe ut fra mellom skrogene, og der kommer det veldig lite vann. Båten er fra 1982 og har hørt at den kanskje er skumfyllt mellom skrogene. Kan dette skummet holde på vannet?

Hvordan kan jeg sjekke turbotrykket, er dette en enkel operasjon som jeg kan utføre selv, eller må båten få verksted for dette?

Dette er ganske nytt for meg, så det vil komme en del spørsmål. :confused:

Link to post
Share on other sites

Forrige eier sier den skal klare 18 knop. Men skal jeg klare det må jeg bak å dytte :lol:

Jeg har prøvd med åpen luke til motorrom uten at det hjalp. Forrige eier skiftet propell fra en 3 blad til en større 4 blader, om han fikk 18 knop med ny eller gammel vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt båten oppe av vannet i det senere?

Vår båt var begrodd med rur, spesielt på propellen. Dette medførte at toppfarten gikk ned fra 16-17 knop til 10. Turtallet manglet også mye på å nå maksimum. Etter et langt bad med skrubbing ble alt så meget bedre...

Link to post
Share on other sites

Båten var både oppe i våres og jeg var under båten for 2 uker siden og det så veldig bra ut. Jeg mistenker feil propell. Er det noen som kan vurdere/beregne hvilken størrelse jeg burde ha.

Båt 20 fot, vekt ca 1600 kg.

Motor 96 hk 4200 omdreininger ( skal begrenses til 3000 omdreininger som burde tilsvare 60 hk)

Girkasse 2,13:1

Propell i dag er 17x17.

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt turbotrykk målere på både bil- og båtrekvisita. Disse kobles inn på trykksiden av turbo med en liten slange som går frem til instrumentet. Det kan selvsagt være så enkelt at propellen er for stor. Dersom dieselpumpen ikke er regulert i forhold til turbotrykk vil den røyke svart om den ikke klarer å få opp turtallet.

 

Når jeg leser ditt første innlegg en gang til så tror jeg tipset om dobbelbunn og at du kanskje bærer rundt på mange hundre kilo vann er det hetste.

Link to post
Share on other sites

Jeg får kjøpe meg en turbotrykk måler. Tror du det kan være skum mellom skrogene, og at denne holder på vannet, for pumpen som skal fjerne eventuelt vann mellom skrogene fjerner veldig lite. Når jeg pumper en gang i måneden, så kommer det kanskje ut 1-2 dl.

Link to post
Share on other sites

Har en mørebas 7200, begynner å slite med samme problem som deg. Har en 86 hk volvo diesel montert, den skal normalt gi en toppfart på 18 knop men sliter nå med å få den over 13. Mangler 400 omdreininger på toppturtall og den begynder å røyke svart. Holder på å sjekke dyser og turbotrykk. Tror ikke du får særlig over 18 knop med den motoren du har. Veide båten i vår under sjøsetting og da veide jeg den til 2 tonn!! Er en drensplugg i bunnen av båten foran tankrommet der du kan sjekke om det er vann i bunnen.

Link to post
Share on other sites

Denne båten har dobbelt skrog som kan være fylt med vann. Bør sjekkes.

 

Mener at 7000, 8000, 0g 9000 seriene til mørebas ikke er skumfylte. Er dog noe usikker på 7000.

At denne båten veier 2tonn finner jeg fornuftig en 9400 veier over tre tonn! er 7 fot lengre, motorvekt lik, litt mere kapasitet på tanker dog..

Link to post
Share on other sites

Svart røyk og 2800 som max turtall tyder på at turboen din henger, ta av luftfilter slik at du kommer til turbo skovlen, sjekk om den snurrer uten motstand.

Eventuelt ta av eksosbend på eksos siden av turboen dersom der er enklere.

2300 rpm er sansynligvis der turboen skulle begyndt å fungere.

Dersom den ikke snurrer fritt er det sikkert drit på eksos siden av turboen som du kan skrape vekk med kniv eller noe lignende.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt turbotrykkmåler, men det er ikke noe uttak på trykksiden av turboen. Tenkte jeg kunne bore og gjenge opp til et uttak, men ble litt redd for pakningene. Det sitter en pakning på trykk siden inn mot motoren, og jeg er redd den vil bli ødelagt ved demontering. Må jeg kjøpe orginal, eller finnes det store plater som man kan kutte til selv ?. Pakningen ser ut som 0.7 mm papir.

Tror ikke jeg har vann mellom skrogene, båten flyter lett og pumpen mellom skrogene pumper ut luft. Mørebas 7300 har kun dobbelt skrog i den fremre halvdel av båten, og jeg føler den blir tung i hekken når jeg prøver å oppnå full hastighet. Kanskje trimflapsene er for små?

Link to post
Share on other sites

En turbotrykks måler er noe av det beste du kan bruke til å indikere motor last. At en turbo snurrer fint er ikke godt nok . Hele turbin hjulet kan være tært bort. Utløp fra kompressor tett osv. Det er utrolig mange ting som kan elimineres bort når du vet turbotrykk! Bare borr opp! Bruk gjengetape el på så holder det tett. Det er bare max ca 1bar (på din motor) og lufta er ren!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Nå er turbotrykk måler montert, men jeg får ingen utslag på den når jeg er ute og tester. Motoren øker veldig fint turtallet opp til 2300 omdreininger. Ved videre økning på gassen kommer det bare svart røyk ut fra eksosen, uten at turtallet øker. Når jeg reduserer gassen ned til det som tilsvarer 2300 omdreininger, så forsvinner fargen på eksosen. Hele tiden er det ingen utslag på turbotrykk måleren. Koblet fra målerslangen og satt inn en håndpumpe og kunne da pumpe opp trykket til instrumentet for hånd, og da fikk jeg utslag. Har og koblet løs både luftinntak og eksos utgang på turboen, og den spinner lett for hånd. Koblet på eksos utgang, og startet motoren. Kunne da se på luftinntak siden at turboen spant opp i turtall, men fortsatt ingen utslag på turbotrykk måleren. Håper ikke jeg må skifte turboen da jeg har fått en pris på kr 25 000,- + moms for en ny :eek:

Ved oppstart og opp til 2300 omdreininger er det lite/ingen farge på eksosen, og alt fungerer fint.

Kan det være feil propell?

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på hva du mener med "tett`? Ved oppstart kommer det litt hvit røyk i ca 20 sekunder. Deretter blir eksosen nærmest fargeløs. Over 2300 omdreininger blir den svart.

Hvordan finner man ut hvilken propell man bør ha? En ny koster jo ca kr 5000,-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...