Jump to content

Hjelp til reparasjon av skrogskader (glassfiber)


boston

Recommended Posts

Velkommen på Baatplassen!

Huff---det var triste greier, boston. Her er det vel bare å gå i gang med å slipe vekk alt av skadet materiale, samt fjerne gelcoat inn til ren glassfiber i et område på 5-15 cm rundt hver skade (avh. av størrelse på skaden) Poenget er å støpe mot ren glassfiber for å få god heft. Du får nok oppskrift på arbeidsmåten hos forhandler av polyester og glassfibermatter. Pass på å ha god temperatur under støping og herding, mist 18 grader. Det er skrevet en god del om slikt arbeid her inne også, masse gode tips å finne om du søker på emnet.

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Polyester er ikkje ein lim, den har nær som ingen "limeffekt".

Ved bruk av polyester er det ein kjemisk reaksjon som herder støpen, den tørker ikkje, derfor må du ha tempratur for å få prosessen til å gå, +16grader er ok.

Vinylester er bare ein litt mer avansert "polyeser" som har mye bedre heft til gammelt produkt/laminat, og epoxy er ein lim.

Epoxy er giftig,giftig, bruk hansker, når den er utherdet er den ikkje giftig lenger.

Du kan rubbe ned og støype over skruebeslagene dine med polyester, og du får jo ein styrke som sikkert er tilfredstillende. Lim fast klossene/beslagene først, laminer over etterpå. Bruk briller, herder er hissig på øyne, etser hull på kort tid (20-40 sek), ha vann i nærheten.

 

Men "boston" her har ein strukturell skade på hurtiggående skrog som han må ta med i betraktningen under ein reprasjon.

Husk å slipe skaden ut til null, og å laminere ut i null.

Ca 10-20ganger tjukkelsen ut frå skaden ved bruk av polyester/vinylester. (5mm laminat, 10cm ut fra skaden). Viktigst ved tynne laminater, det blir litt overkill når du kommer på tjukke skroglaminater på flere cm, men slip godt ut frå skadeommrådet som JanS sier.

Link to post
Share on other sites

Deler tildels Plastarbeider sine synspunkter.

Vinylesteren har mekaniske egenskaper nesten som epoksy, og herdeforløpet til polyester. Bruker det selv.

Det er viktig å få med seg at man må bruke dertil egnet matte, pulverbunden, til arbeid med vinylester. His ikke kan man risikere at det ikke blir noen bonding mellom fiber og matrise, og i verste fall at det ikke herder i det hele tatt.

Ved klassede fartøy skal en slik "våt-i-tørr" overlap være minst 150 mm.

Link to post
Share on other sites

Har en 17 fot skjærgårsjeep som har slitt seg og fått hull og rifter langs hele den ene siden. Hullene er tildels gjennomgående.

Båten er fra 1984 og er en Boston Wahler type. (Ganske flat i bunnen) Er det noen som kan hjelpe ?

 

Er det ikke forsikringssak ? Høres ut som det overstiger egenandel.

 

Uansett bør en vel vurdere å overlate store skrogsksader til proffe hvis man ikke er over middel nevenyttig.

 

Er denne "Boston Whaler typen" en Boston Whaler ? Boston whaler skyter jo av at båtene deres ikke synker om man så sager dem over på tvers...mener å sett en slik annonse med bilder av avskåren båt (husker jeg feil?).

 

Er Boston Whaler fylt med noe skummateriale som er avgjørende for hvordan skal der skal angripes ??

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...