Jump to content

KAD 42 Bytte av oljedistribusjonsblokk


bm 850

Recommended Posts

Har lest at det på enkelte KAD 42 har vært havari p.g.a. manglende underspyling av stempel Dette ønsker jeg å forebygge på min KAD 42 P-A 94 mod. med gangtid 430 timer. Den bakenforliggende årsaken til dette skal være at dyser for ynderspyling går tett p.g.a. avleiringer / forurenset olje. Dette skjer p.g.a. to årsaker: På kad 42 kjøres det ufiltrert olje i fra sumpen og direkte inn på underspylings dyser. Den andre årsaken er slurv ved olje skift, eller for lange frekvenser på oljeskift. Dersom man er nøyaktig ved oljeskift gjenstår det kun 1 problem, nemlig ufiltrert olje på underspyling. Dette kan løses ved å bytte ut oljedistribusjonsblokk som er benyttet på KAD 43 og senere modeller. Er det noen her på forumet som har serienummer for denne oljedistribusjonsblokka, og eventuellt pris?

Tingene jeg har nevnt ovenfor kan lett gjøres med motoren installert, som et forbyggende tiltak. Er det noen her som har andre synspunkter?

 

Mvh BM850

Link to post
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon men har ikke funnet ut eksakt delenummer på denne enda. Håper du poster her om du finner det ut via andre kilder en BP, jeg skal gjøre det samme. Har prøvd å finne det ut via denne siden - http://marinepartsexpress.com

 

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Fant dette i en tidligere tråd.

 

 

 

 

Innlegg: 1503

Reg.: 13.06.06

Aktiv:idag 02:22

Gruppe: Medlem (Sitat start)

 

Idag hade jag möjlighet att besöka den firma där jag köpte min motor och diskutera saken med dem. Efter att ha letat genom diverse sprängskisser, för att se skillnader på motorer, och andra dokumentet hittade han en Service Bulletin från december 1997; Group 21-2 Number 7 Version 02.

 

Kolvkylningsmunstycke 31, 41, 42 Serien

 

För att få kylning av kolven är det mycket viktigt att kolvkylningsmunstyckena fungerar korrekt med avseende på flöde och riktning på smörjoljan.

 

För att bättre kontrollera dessa egenskaper har en ny och bättre testmetod införts av munstyckena hos tillverkaren.

 

Dessa munstycken är monterade i produktion fr.o.m. motornummer:

 

31: 22031 25980-

 

41: 22041 53621-

 

42: 22042 14772-

 

Obs! Kolvkylningsmunstycken som finns i Volvo Pentas reservdelsförråd och är testade enligt den förbättrade testmetoden har en märkning enligt nedanstående bild.

 

Vid kolvhaveri eller renovering av motorn skall samtliga kolvkylningsmunstycken bytas.

 

Där var det slut på bulletinen! På bilden visas att det är en liten skåra på ovansidan munstycket.

 

Munstyckena kostar 600 SEK styck, vilket väl blir något mindre än 3500 NOK. Till det ska man nog lägga lite muttrar och brickor som ska bytas samtidigt. Dessutom får man räkna med att byta lite packningar m.m. när man skruvar isär motorn.

Skruvar man inte själv blir nog arbetet den stora kostnaden. Till att börja med måste motorn ur båten, sedan ska oljetråget bort och sedan ska munstyckena bort. Den jag pratade med var osäker på om det gick att komma åt utan att demontera kolvar och vevstakar, det ska vara rätt trångt.

 

Varken jag eller firman jag besökte vill lova någon att de inte ska få problem om de inte byter dessa delar. Men, sköter man servicen ordentligt är förutsättningarna för att man inte ska få problem goda. Använd endast oljor och filter av bra kvalitet, jag köper VP orginal, och följ angivma bytesintervaller. Byt att alltid olja och filter innan vinterförvaring och starta motorn så den rena olja får gå runt i motorn. Det viktigaste för att inte få problem i oljesystemet är att inte smuts och avlagringar får sätta igen smörjkanaler.

 

(Sitat slutt)

 

For meg ser det ut som om Kad 42 eiere med høyere motornummer enn nevnt over kan lene seg tilbake og slappe av. Ingen grunn til å bygge om til Kad 43. Informasjonen kommer i fra et medlem i Windyklubben som har vært i kontakt med merkeverksted.

 

Bosted: Hordaland, Bergen Båt: Windy 7800

Link to post
Share on other sites

Denne service bulletin går på bytte av selve dysene. Er det noen som vet hva som er utbedringen på disse dysene? ser at det står: "bilden visas att det är en liten skåra på ovansidan munstycket" sitat slutt. Men hvilken praktisk betydning vil denne "skåre på ovansidan" ha? Vil fremdeles tro at å bytte oljedistribusjonsblokk og regelmessig 100% oljeskift er det viktigeste.

Link to post
Share on other sites

Supert! fant nummeret: 3581943. Ellers så var dette en meget nyttig side!! Andre her på forumet, som har meninger rundt denne oppgraderingen?

 

 

Jeg kan bekrefte at dette er rett delenummer. Jeg byttet på mine motorer for et par år siden. Da var prisen 3710,- pr stk inkl. mva.

Link to post
Share on other sites

Byttet selv oljefordelingshuset på mine to motorer for 4 sesonger siden.

Årsaken til dette var som du beskriver i ditt første innlegg.

Vi tok ut begge motorene og plukket de fullstendig ned, med omfattende deleskifte....

Motorene var da gått ca 600 timer og virket i utgangspunktet ok, men med et par mindre oljelekkasjer bla fra veivakseltetting ++.

Da dette er egeninportert båt fra Spania som var preget av "spansk vedlikehold" ønsket jeg å få alt i 110% orden.

 

Når du skifter oljefordelingshuset, sørg for å få dette komplett med ventiler og sete ( min og maks oljetrykk ). Dette da en del KAD 42 har problemer med lavt oljetrykk på lavt turtall og varm maskin ( rett etter langvarig belastning ). Tidligere kom oljedistribusjonshuset komplett med ventilene montert, nå kommer de med ventilene, fjærene og setene løse. Montasje av ventilene må gjøres med varsomhet for å unngå skader på disse. :nono:

 

En annen bruker av dette forumet skiftet også begge oljedistribusjonshusene på sine motorer i våres. Han fikk Volvo til å montere ventilene inn i de nye husene og jeg mener han betalte i underkant av 4000,- pr stk.

 

Videre er selve oljeskift prosessen på disse motorene viktig da dette gjøres via peilepinne ( som ikke går til bunn i sumpen ) Hvor mye olje man klarer å suge ut avhenger også av helling på motor/båt. - All gammel olje skal ut!

Mitt tips er: Ta oljeskift på høsten - før opplag, kjør motor varm, sug ut olje fra peilepinne vha en 12 v tannstagspumpe ( får da ut 8,5-9 liter ) resten ( 1 -1,5 liter ) suges ut ved vacuum suger med 6 mm slange som stappes helt ned i bunnpannen. Pleier så å vente et par min for så å etterfylle ca 1 liter ny olje. Pumper denne ut igjen da dette gir indikasjon på om det fremdeles er gammel olje igjen. ( sikkert overkill, men... )

Link to post
Share on other sites

Hei BM 850

 

Det som er gjort med mine KAD'er er:

- Byttet til nye typen strammehjul (samme som på KAD 300 etc.). Den nye typen har bedre lager og det er enklere å holde reimene stramme.

- Byttet topp pakning til ny type pga. vannlekasje som forårsaket rustvann på motoblokk.

- Byttet turbopakning til ny type pga lekasje.

 

Toppakning og turbopakning var vist også et problem på tidlige KAD 43. VP kom med en forbedret type av disse. Kjøper du ny pakning i dag får du den forbedrede utgaven.

 

Dette var gjort før jeg kjøpte båten. Da hadde motorene gått ca 6-700 timer.

 

De fleste havariene jeg har hørt om på KAD 42 intreffer mellom 150 til 500 timer. Så mine motorer skulle være utenfor faresonen. Alikevel valgte jeg å bytte ut oljedistribusjons husene for å være på den sikre siden.

Da mine motorer er 97 modeller så har jeg den uppgraderte typen underspylingdyser.

 

Med disse ubedringene så skal motorene være bedre enn en tidglig KAD 43.

 

Jeg har hatt motorene i 2 år, kjørt ca 200 timer og er kjempefornøyd. Har ikke hatt noen problemer. De går stille & vibrasjonsfritt, er lettstartet og røyker ikke.

 

 

Som en oppsummering vil jeg si meg enig med RIB: Vær nøye med oljeskift og vurder å skifte oljedistribusjonshuset, spesielt hvis motoren har gått under 500 timer.

De andre utbedringene / oppgraderingene er mer av kosmetisk art og trenger ikke å være et problem på din motor.

 

Mvh.

W32

Redigert av W32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for meget utfyllende svar! Det at ventilene til oljedistribusjonshus ikke leveres ferdig montert i huset var nytt.

Ganske trangt imotorrommet mitt :headbang: , så jeg regner med jeg må begynne å plukke ned varmeveksler, oljekjøler før jeg ser ned på denne blokka :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
  • 4 måneder senere...

Hei,på min kad42 er oljefilteret montert på samme side som dieselfilteret og dieselpumpa,men det ser ut som oljedistribusjonshuset står på andre siden under det jeg regner med er oljekjøleren.

Det går to slanger fra filteret bak motoren og inn i det som ligner oljedistribusjonshuset på motsatt side av motoren.

Kan det stemme at det er det som står under oljekjølereren som skiftes?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...