Jump to content

Hvorfor bytte til seilbåt når vi har perfekt motorbåt?


Fluctus

Recommended Posts

På vår tredje båt har vi nå funnet vår perfekte båt :cool:

-Vi hadde sluttet å gå på messer

-Vi har fått det utstyret vi ønsker

-Båten er enkel å manøvrere og vedlikeholde

-Vi kan sitte ute og kose oss i flott vær

-Vi kan sette oss inn og kjøre fort i dårlig vær

-Vi kan sitte ute under åpen himmel

-Vi kan sitte ute under kalesje

-Vi kan sitte inn med lukket dør og se ut

 

Likevel……nå skal vi på messe igjen… Vi har hentet brosjyrer på SEILBÅT. Og hvorfor i all verden skal vi det?

-Sitte i kjelleren uten utsikt på fine sommerkvelder

-Måtte ta med seg alle de varme klærne man eier bare for å dra på påsketur

-Sitte som sild i tønne rundt de overdimensjonerte rorene med tau viklet rundt beina

-Måtte sinkekjøre også når man egentlig kunne tenke seg å komme fortere frem

-Ikke lenger kunne hilse på alle de hyggelige motorbåtfolkene :lol:

-Ikke kunne legge seg på plasser med grunt vann

 

Hva svarte er det som går av oss :eek: er det noen som kan hjelpe oss?

Link to post
Share on other sites

Fordeler med seilbåt:

 

- Man kan seile, og det er behageligere og mer interessant

- du kan delta på bavariadiskusjoner her på forumet

- seilingen kan være engasjerende for hele familien

- Dere kan delta på regattaer

- Dere får bedre plass ombord, både inne og ute

- med cockpitkalesje kan du kjøre motor "innendørs" og evt sitte "inne" og se ut (slik som i dag med andre ord)

- Mye sikrere båt

- Penere båt

- mere barnevennlig båt

- du kan dra lengre uten at det koster skjorta

- hele familien vil kose seg mere på sjøen

- dere vil etterhvert bli flinkere til å håndtere tauverk

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Med seilbåt er du fremme når du kaster loss.

 

Kan jo ta litt tid da, hvis man vet hvor man skal og hvor en tror en har vært.

 

Vedlagt følger seilingsplanen? til Rundø. Se på datoene! :smiley:

 

rundoe.jpg

 

 

 

 

Chris (Columbus) sin plan er uleselig da han ikke hadde med seg viskelær :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan jo ta litt tid da, hvis man vet hvor man skal og hvor en tror en har vært.

 

Uten betydning om jeg kommer til Ildverket eller Strømstad.

Børretzen : "Turen er slutt når du kommer til land".

Det er seilasen som er vitsen ved det hele.

 

Akkurat som golf.

Hensikten er ikke å sitte i klubbhuset etter runden og juge og drikke kaffe.

Hensikten er spillet på banen. Runden.

Runden er slutt når du kommer til klubbhuset.

Link to post
Share on other sites

Lykke til! 10,80 pr liter diesel er et godt argument syns jeg. Mens jeg satt med 10 knop vind i mot og 5-5,5 knop båtfart for litt siden og skulle ut til landstedet vårt 16 nmil fra hjemmehavna falt tankene tilbake til fortiden og gamle båten, Viksund, 222 hk Yanmar, ikke store bamsen, men tørst som få. 2,2 liter pr mil*16 mil * 10,8 pr liter*2 (returen) = kr. 760,-. Ikke store summen, men dyrt for to timer i båt og argumentet for at vi med motorbåten kunne ta en kveldstur til landstedet eller andre steder litt langt borte i forhold til hva som er mulig med seilbåt faller jo litt bort... Det blir dyrt i lengden med kveldsturer til 700-800 kr! Dette argumentet er ikke noe poeng hvis du ikke liker å seile, men har du evnen til å slappe av og nyte hvert sekund, hver kopp kaffi, hvert bølgeskvulp, hvert vindpust, nyte stillheten og trekke inn magadrag med friskluft og faktisk få sett den nydelige naturen vi har... da tror jeg du kan bli en lykkelig seiler. Enn så dumt det høres ut så syns jeg det er mye kortere ut til landstedet nå enn det var før, følelsen av å ville gå lengre er påtrengende nå. Før var det alltid godt å se siste neset og kunne dra av på gassen... Nå kan jeg avsløre at min fru syns det går lengre tid, noe det jo selvsagt gjør, 3 timer mot 1 timer før for motor og kanskje 4-5 mot 1 timer hvis vi seiler i motvinden...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter 20år med motorbåt er jeg nå i mit 4år med seilbåt. Den siste motorbåten jeg hadde var en 35 foter me 330Hk den slukte 50l/t så på en kveldstur gikk det jo fort et par hundrede liter. Nå blir det nesten det samme som jeg bruker i året på seilbåten. Da vi hadde motorbåt klaget konen støt på været det dunket og smalt når bølgehøyden vokste litt og det ble således til at vi ikke tok løs når det blåste litt. Etter at vi fikk seilbåt har jeg knapt hørt en eneste komentar om dålig vær vi seiler i Vestfjoren i kuling uten at det på noen måte oppleves som ukonfortabelt.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er det minste rart at du lurer.

 

Forandring fryder, og utfordringer må man ha for å komme fremover.

 

Sikkert mange som meg, som ser hvor flott seilerene har det;

 

Styrmannen står i all sin prakt på stødige sjøbein foran roret, med solbriller og sola behagelig litt fra siden, seiler avsted uten annen lyd enn bruset fra bølgene og vannet som suser forbi, perfekt vind fra alle kanter. Familien ligger som maneter utover dørkflatene. Store hvite seil som står stramt, perfekt trimmet. Kurs for Skagen er plottet og haver blinker lystig med den herligste blåtone du kan tenke deg.

 

Så snur vinden. Nordavinder fra alle kanter overtar, isnende kald, solbrillene fjernes med et grimt uttrykk i ansiktet. Shortsen byttes ut med seildress og alt sikres for å takle havet på sitt verste. På fjerde kryss ryker wirefestet for fokka i toppen, wirene hviner i alle retninger, storseilet krøller seg sammen i full fart på feil bras, likene halser og bramseilene splittes med fryktelig kraft, og båten broacher nesten rundt. Masten må klippes løs, og motor engasjeres for å samle siste rester av fremdrift for motstå vindene som ikke firer en tomme.

 

Finn.no :

"Nimbus 340 Commander ønskes kjøpt tilbake, dusør utloves"

 

:lol:

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

vi det?

-Sitte i kjelleren uten utsikt på fine sommerkvelder

-Måtte ta med seg alle de varme klærne man eier bare for å dra på påsketur

-Sitte som sild i tønne rundt de overdimensjonerte rorene med tau viklet rundt beina

-Måtte sinkekjøre også når man egentlig kunne tenke seg å komme fortere frem

-Ikke lenger kunne hilse på alle de hyggelige motorbåtfolkene :lol:

-Ikke kunne legge seg på plasser med grunt vann

 

Hva svarte er det som går av oss :eek: er det noen som kan hjelpe oss?

 

Jeg kan gi rette medisinen - kjøp en katamaran.

Har også for vane å hilse på motorbåtfolkene , bortsett fra hekksjøgeneralene som lever i sin egen verden.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt gleden av å eie motorbåter, fra tresnekke, småjoller til Årø 28 og Master 820 og deretter 36 fot seilbåt.

 

Jeg kjenner meg igjen i mange av beskrivelsene her :smiley:

 

Den største forskjellen er FAMILIEN!

 

Ta for eksempel sist helg:

Ikke spesielt godt værvarsel for ytre Oslofjord og Koster :nonod:

men på fredagen stod kona klar på utsia av arbeidsplassen min, fort som mulig ut i båten :smiley:

Ypperlig seilvind fra Skjæløy til Koster, framme allerede kl. 2100.

Vi seilte faktisk med kalesjen oppe, for det var så koselig og lunt oppe på "verandaen" i stedet for at kona skulle sitte i "kjelleren" :smiley:

Og hjemturen gikk unna, vi logget faktisk 9,4 knop på max, nesten 7,8 i snitt fra Koster til Rauer :smiley: Det forteller mest om en vind som hadde gjort turen ukoselig i Masteren :nonod:

Og kr. 600,- i diesel kombinert med været ville vært nærmest ensbetydende med å bli hjemme istedet. Nå fikk vi en praktfull båthelg til MIN store glede :cheers:

 

Så det blir fortsatt seilbåt - om enn noe større.... 40 fot neste :drink:

Link to post
Share on other sites

Først må jeg bare uttrykke hvor godt jeg liker slike tråder som dette :cool:

-Vi hadde sluttet å gå på messer det der er altid en forbigående sykdom uansett hva du kjøper

-Båten er enkel å manøvrere og vedlikeholde seilbåt er enklere å manøvrere o vedlikeholdet er lett og slett ikke dyrt , tror kanskje det daglige vedlikehold er billigere enn med motorbåt

-Vi kan sitte ute og kose oss i flott vær ja det er så deilig å gjøre det , selv i en seilbåt

-Vi kan sitte ute under åpen himmel samme med seilbåt

-Vi kan sitte ute under kalesje samme med seilbåt

-Vi kan sitte inn med lukket dør og se ut det kan man i seilbåt også om man kjøper dekkshusbåt , ellers blir det kalesjevinduer eller å lure ut gjennom vinduene i siden av båten om den har dette , men duverden så fint det er å sitte inne i en så fin båttype som en seilebåt er

-Sitte i kjelleren uten utsikt på fine sommerkvelder ikke sitt inne , sitt ute

-Måtte ta med seg alle de varme klærne man eier bare for å dra på påsketur du eier for lite klær for det er ikke rare greiene man trenger

-Sitte som sild i tønne rundt de overdimensjonerte rorene med tau viklet rundt beina kjøp båt med lite tau i cocpit , sild i tønne ja jo , vet ikke helt jeg har 34fot av en båttype som ikke er av markedets største og vi har tilsammen nesten 5meter med benk å sitte på

-Ikke lenger kunne hilse på alle de hyggelige motorbåtfolkene :lol: da sparer du armene til andre ting , holde rundt kona f.eks.

-Ikke kunne legge seg på plasser med grunt vann ligger du på steder der det er under 2meter 3-4meter fra land så er nok dette et problem ja

Og så en masse :smiley: :smiley::smiley::smiley::smiley::smiley::smiley::smiley::smiley:

 

 

"A powerboat and a sailboat both went to sea. From the powerboat, voices asked - when will we get there? From the sailboat, voices answered - we are!!!"

 

 

båten broacher nesten rundt. Masten må klippes løs, og

Og hadde man vært ute i dette været med motorbåt så hadde det vært stor sikkerhet for at familien fikk en våt grav , masten klippes ikke løs om den står for det gjør den :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På vår tredje båt har vi nå funnet vår perfekte båt :cool:

 

Likevel……nå skal vi på messe igjen… Vi har hentet brosjyrer på SEILBÅT. Og hvorfor i all verden skal vi det?

-Sitte i kjelleren uten utsikt på fine sommerkvelder

-Måtte ta med seg alle de varme klærne man eier bare for å dra på påsketur

-Sitte som sild i tønne rundt de overdimensjonerte rorene med tau viklet rundt beina

-Måtte sinkekjøre også når man egentlig kunne tenke seg å komme fortere frem

-Ikke lenger kunne hilse på alle de hyggelige motorbåtfolkene :lol:

-Ikke kunne legge seg på plasser med grunt vann

Her er jeg helt enig med Akult, med en slik innstilling saa er det ikke saa dumt aa kaste brosjyren og droppe messen... Behold den perfekte baaten... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi rette medisinen - kjøp en katamaran.

 

Hvorfor en Cat ? i bølger imot så slår det veldig i skrog.

ikke legger den seg på siden heller

 

Vanskelig å finne plass i gjestehavner til en cat.

 

Kom med flere argumenter for at vi skal ha en Cat. :rolleyes:

 

å

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Du har jo en perfekt motorbåt! Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at en seilbåt går utenpå en motorbåt når det gjelder kos på fjorden. Mye jobbing og i tillegg å bli henvist til en kjeller uten særlig utsikt enn til de andre som måtte befinne seg i samme kjeller.

Jeg har funnet min båt som har alle de fordeler en båtmann kan ønske seg.

 

Skal jeg dra fram en fordel med seilbåt så må det bli en dieselpris som går rakt til himmels. :headbang:

 

Behold motorbåten du. Du vet hva du har men ikke hva du får.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at en seilbåt går utenpå en motorbåt når det gjelder kos på fjorden.

 

5 m/sek vind, strålende sol, vinden skrått inn bakfra, utaskjærs ikke en båt å se, autopiloten styrer båten, 7,5 knop, fremme i Skagen i morgen tidlig...

 

 

Mye jobbing..

 

Obs, det blåser opp ! 18 m/sek vind, 4 meter bølger. Reve seil, ta på seildress, huke seg fast. Surfe avgårde i 10,5 knop... for et kick !

 

 

bli henvist til en kjeller uten særlig utsikt enn til de andre som måtte befinne seg i samme kjeller.

 

Nytrukket kaffe, skiftet til tørre klær, sitte rundt bordet, ljuge om dagens seilas "bølgene var minst 6 meter og vi var oppe i 13 knop minst.."

 

 

Behold motorbåten du. Du vet hva du har men ikke hva du får.

mvh Astor

 

Og det er det som er så spennende, at du ikke vet hva som skjuler seg rundt neste sving!

 

Seiling gir kos, avkobling, stress, utfordringer, naturopplevelser, adrenalinkick m.m.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Ja takk, begge deler, sa Ole Brum, - og kjøpte motorseglar... :wink:

 

Du får ikkje det beste av begge deler, men mykje. Ein motorseglar (t.d. Nauticat) er ingen skarpseglar, men seglar likevel godt nok for dei fleste. Motorseglaren er heller ikkje noko fartsvidunder for motor, men har som regel betydeleg meir motorkraft enn ein ordinær seglbåt. Du kan sitta ute (som i seglbåt), men også inne i eit romsleg styrhus. Og i styrhuset er det også ein liten lys salong (som i mange motorbåtar). Vil du gå ned i "kjellaren", kan du sjølvsagt det, til ein annan salong, bysse, bad og lugarar.

 

Og me helser på både motor- og seglbåtar, - og spesielt Nauticat'ar... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...