Jump to content

To-takterene kommer tilbake


Servicemannen

Recommended Posts

En gammel kompis av meg har jobbet med oppfinnelse han gjørde i 16 år men nå har fleste påhengs produsenter kjøpt rettigheten til å bruke den samt og produsenter av grasklipper, kjedesager osv. Han har til og med kjørt dieselmotor med den dingsen med bra resulatat! Nå kommer to-takteren på nytt med alle sine få kilo og prisen blir lavere en på fire-takterene i dag :smiley:

www.tct.is

Dem som har store bensinslukere i båt eller i bil kan kjøpe seg sånn dings fra han og beginne med sparing.

Link to post
Share on other sites

Er ingen som har komment på den dingsen :confused:

 

Den forgasseren gir så fin stråle at den er i gasskvalitet. Til og med har gubben klart de som skal være næsten umuligt; kjøre dieselmotor på forgasser! Den er smal, 5L motor har en i samme størrelse og 50cc bruker av den tradisjonale og den kan snu opp side down!

Link to post
Share on other sites

Lite info på siden så vanskelig å uttale seg, men tiden med forgasser er forbi og direkteinsprøytning er nok en mere moderne og en bedre vei og gå.

 

Mulig dette kan være en vei og gå for å gjøre gammle motorer mere miljøvennlige, men er vel liten fremtid for denne teknologien i nyproduksjon av motorer.

 

Men Jeg har tatt feil før.

 

Mere info hadde vært gøy slik som info om virkemåte, bruker den elektrisk bensinpumpe, fueltrykk og div.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Den forgasseren jobber på 1-10bar og kan bruke motordreven eller elektrisk pumpe. Den kan snu i vilken retning som helst. Motorprodusenter har brukt store penger i utvikling på insprøytning og den er blitt veldig bra i dag. Større motorene kommer til med å bruke den forstatt men den forgasseren lager ny verden til alle disse små motorene som er i bruk i dag i alt mulig verktøyer mannen har. Den gjør grunn til miljøkraver der og to-takteren blir godkjent på nytt. Vis utviklingen forsættes kan vi kanske se en 9.9hk diesel totakter...? En av disse småbåtmotorprodusentene kastet 20 million krone forskningsarbeid på insprøytning ut av vinduen og tok den inn.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dem kommer til med å rekke toget. Småmotorer blir produsert i tiden framover også og den oppfinnelsen klarer milljølovene i USA som trer inn 1212. Pris til motorprodusenter blir ca 8-9 dollar per stk men vis dem tar elektrisk innsprøytning og de utstyr som trengst der blir prisen til kunden vesentlig høyere.

Link to post
Share on other sites

Interesant ! men var det ikke oljeblandingen i bensinen på 2 takts motorene som var det største problemet med tanke på utslipps krav?

Hvordan løses dette da tro?

Dette kan vel delvis løses med oil-injection, den gir olje mer presist, og mer presise mengder i forhold til turtall og sånt.

Men jeg ser at dette kan ha noe for seg, hvertfall for motorer under 20hk, og f.eks. andre små-totaktere som motorsager og slikt.

At dette kommer til og bli noen hit på motorer over 20hk tviler jeg sterkt på, nå som e-tec har kommet med 25hk DFI, og det finnes så mange andre 4-t.

Link to post
Share on other sites

To-takteren blir forsatt produsert i kjedesager og andre småverktøyer og kannskje i minnste variant av påhengsmotor. Små fire-takter har vært utviklet bra på de siste og den forgasseren funkerer perfekt til dem og gjør sluttprisen lavere en den skulle ellers bli med innsprøytningssystem til å oppfylle kommende miljøkraver. Den forgasseren går til større motorer også men de har vært investert meget i innsprøytning og den er blitt bra og billigre en før. Hvis den oppfinnelsen hadde vært 10-12 år før skulle den ha konkurert med den også på store motorene men produsenten forventer marked for opp til ca 1 million forgassere i året til ettermontering på eldre type motorer. Forgasser til 5L V8 er i størrelse med sigerettpakke og kommer ikke til med å koste meget.

Link to post
Share on other sites

Milljølovene som inntrer 1212 i USA forbyr disse motorene og jeg tror mange andre markeder kommer samtidig med regler som blir for strenge for dem.

Skal de forby alt som går på bensin da? Ettersom jeg kan huske så har e-tec og optimax, som begge er 2-T, like lave utslipp som alle de andre 4-T......

Link to post
Share on other sites

MC fikk to-takter forbud for flere år til bake på grunn av brennsle av smøreolje og høyt lydnivo.

 

Du kan ikke sammenligne en gammel MC 2-takter m/forgasser med en nyere DFI utenbordsmotor, som kun får bensin/luft inn i forbrenningskammer via injectorer. Smøreoljen på disse motorene blir tilført vitale smørepunkter via et separat smøresystem, hvor kun noe av dampen fra veivhuset blir forbrent. Lydnivået har også blitt vesentlig forbedret. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja mye har skjedd på 2-taktsiden siden dette var på sin høyde med MC'ene på 70-tallet (heldigvis).

Kompressormatede 2 taktere med injektorinsprøytning rett på stempeltoppen er fullt på høyde med 4- takterene når det gjelder forbrenning, drivstofføkonomi, utslipp og ytelse. Til og med støynivået kan man, begynne å snakke høyt om.

Det har vært satset mye på E- tech, Optimax, Yamaha's HPDI motorer m. fl. de siste årene.

Ytteligere fordeler som servicekostnader og vekt, bidrar til ny giv i markedet for 2- taktere.

Link to post
Share on other sites

Tror de store motorleverandørene tenker synergier. Mange av de store produsentene lager motorer både til bil, MC, utenbords, snøfresere m.m. Og mye av teknologien og delene blir videreført fra ene motor til den andre.

 

Jeg ser ikke for meg at det kommer noen 2-taktere igjen i biler i nærmeste fremtid. Det blir kostbart å utvikle parallelle motorserier for bil, MC og outboard. Et eksempel: Honda er verdens største motorprodusent og den 4-takts teknologien de har i sine bilmotorer blir i stor grad videreført i outboard (og kanskje MC - uten at jeg kan svare sikkert på det)

 

Det stiller seg annerledes med Mercury og Evinrude som spesialiserer seg på outboard. De kan nok, parallelt med 4-takt, fortsette utvikling av moderene 2-taktere. Så får tiden vise. (Om ikke lenge er det vel uansett slutt både på bensin og diesel...)

 

Men for motorprodusenter som leverer hele spekteret, som Suzuki, Honda og Yamaha, er det 4-takt som gjelder.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Men for motorprodusenter som leverer hele spekteret, som Suzuki, Honda og Yamaha, er det 4-takt som gjelder.

 

Pr. idag klarer 4-taktern å matche utslippene ja. Om ett par år må du henge på en kompressor på 4-takteren for å klare kravene, ref. Veradoen til Mercury. Etterpå må de finne på noe nytt for å klare kravene skulle jeg tro.

Å sette en bilmotor (var det ford focus?) på høykant med vanlig injection, bildynamo og kompressor er vel ikke akkurat "cutting edge"? OK, det var intergrert servostyring i kloa mm, men så veier motoren til slutt så mye at de fleste båter måtte spesialbygges for denne.

 

De som tror at dagens bilmotorer er fremtiden på sjøen må vel tro om igjen.... En e-tec på tilsvarende bruk (gjennomsnittelig 15% effektuttak) slår knock-out på det meste hittil vil jeg mene.

 

Personlig tror jeg 2-taktern er på vei tilbake, men bilprodusentene bruker vel krefter og penger på småmotorer og hybridbiler fremover. De som skal ha en sinna V-12 motor driter nok i drivstoffutgifter og gebyrer likevel.

Link to post
Share on other sites

Ja mye har skjedd på 2-taktsiden siden dette var på sin høyde med MC'ene på 70-tallet (heldigvis).

Kompressormatede 2 taktere med injektorinsprøytning rett på stempeltoppen er fullt på høyde med 4- takterene når det gjelder forbrenning, drivstofføkonomi, utslipp og ytelse. Til og med støynivået kan man, begynne å snakke høyt om.

Det har vært satset mye på E- tech, Optimax, Yamaha's HPDI motorer m. fl. de siste årene.

Ytteligere fordeler som servicekostnader og vekt, bidrar til ny giv i markedet for 2- taktere.

E-tec er ikke kompressormatet, her er det kun bensin som går gjennom injectoren, all lufta henter den via det gamle 2-t prinsippet, gjennom veivhuset. Optimax derimot har en liten kompressor som mikser luft/bensin og sprøyter dette inn om ikke jeg tar feil.

At 2-t kommer til og overleve er jeg ikke i tvil om, de vil overleve! om jeg så må starte produksjon av de selv for og slippe og ha en symaskin på hekken!

Link to post
Share on other sites

At 2-t kommer til og overleve er jeg ikke i tvil om, de vil overleve! om jeg så må starte produksjon av de selv for og slippe og ha en symaskin på hekken!

 

:cheers: `csvirus`. Helt enig. Du har mange med deg i menigheten. Kanskje du skulle fått med deg`Droll`som teknisk sjef.

Jeg stiller opp i salgsavdelingen. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...