Jump to content

U-båter i Den Norske Marinen og de som tjenestegjorde der.


VannTro

Recommended Posts

Gullvingen var opprinnelig forgyldt "reint" massiv sølv. Den ble etterhvert så dyr at den ble erstatta av gullfarga ett eller annet metall. Vi oppdaga at klesutsalget i Horten fortsatt i 80-åra satt på en god del av den opprinnelige i sølv til gibortpris, og noen av oss sikra oss resten på et blunk. Disse stakk seg litt ut ved at vi pussa av gullet og gikk med skinnende sølvving istedet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Jeg var ombord i KNM Kobben. Artig å lese denne tråden og mimre om en rett og slett fantastisk tjeneste.

Kjenner meg godt igjen på bildene. I taket utenfor maskinsromskottet hadde vi "Lykkehjulet" som er nevn i tråden som den manuelle måten å stenge

eksosventilen på. Dette store rattet måtte det 2 mann på for å lukke raskt nok, og siden det var Lykkehjul ble det pyntet med tauverk og fletting mm.

 

Dere som har vært ombord husker sikkert bilgepartyene :lol: Det var altså et party som ble holdt UNDER dørkplatene i sentralen ved snorkelen. Det var en innbyrdes konkurranse mellom ubåtene om hvem som fikk TRYKKET ned flest folk under der. Det var så vidt det gikk å komme seg ned luken og det var armer og bein i alle retninger mellom rør og konstruksjoner, delvis opp-ned. Det måtte serveres mat og drikke nede i bilgen før det var godkjent :lol:

Det ble gjort ved at de på oversiden strakk seg ned og helte øl inn i munnen på oss og etterpå matet oss med snitter, selv kunne vi ikke rikke en lem.

KNM Kobben hadde rekord i -85 tror jeg, med 9 mann :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Som det sikkert har kommet frem i noen av mine innlegg i denne tråden, så er jeg fasinert av ubåtr.

Nå om dagene leser jeg "The Submarine Book" skrevet av Chuck Lawliss - imponerende bok.

Jeg har også en rekke andre bøker om ubåter - desverre er vel alle engelskspråklige.

Bjørn Erik Strønen ved Marinemuseet i Horten fortalte om norsk historisk bok er under utarbeidelse i forbindelse med ubåtjubileet.

Kjenner noen til hvor dette manuset er i prosessen?

Gleder meg i alle fall til å lese om norsk ubåt-historie.

Link to post
Share on other sites

Fin tråd med mange fine bilder. Det var overraskende (og gledelig) at det var så mang U-båtfolk her inne. Tenestegjorde på KNM Utsira og KNM Kunna i 74 som 2.trikker.

April.

Det er gyroen til en T-1 torpedo.

Mener å huske at T-1 gikk på komprimert luft, men hva drev gyroen. var det også trykkluft?

Vingene i bronse og gull er et tegn på kunnskap og tjenestetid.

Kikket litt i "roteskrinet" der var bronsevingen.

bronsevingen.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er to bilder med KNM Svenner, tatt i Brønnøysund på midten av 80-tallet!

Kanskje er det noen som kjenner seg igjen??

 

uvb1.jpg

Skipssjef var J.O.Gade og er ikke med i bildet!

 

uvb2.jpg

Her fra en litt annen vinkel! (Fotograf er undertegnede)

 

KNM Svenner var eneste ubåten med 2 periskoper og var derfor også dedikert for sjefsopplæring!

I min tjenestetid så var båten operativ nærsagt hele tiden med bl.a. opplæring av danske ubåt kapteiner, PR-tokter, og nato øvelser!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder.

Er det noen som vet om det flotte heftet utarbeidet av Bjørn Erik Strønen "Kobbenklassen undervannsbåt 1964 - 2002" fra desember 2005 er tilgjerngelig på internett/pdf-fil?

Dersom den ikke er tilgjengelig som pdf-fil kan kanskje noen som har seilt sammen med ham argumentere for at det er lurt å gjøre den tilgjengelig for flere?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har i dag tatt en av de årlige inspeksjonene av u-båten Springeren som ligger ved marinemuseet i Aalborg.

U-båten var vel i sin tid norsk, se http://no.wikipedia.org/wiki/Kobben-klassen og http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/MMU_Utstein/.

I den siste lenken fremgår det at KNM Kya, S317 ble solgt til Danmark i 1991 hvor den fikk navnet Springeren.

Siden Springeren engang var norsk må det vel være greit at jeg etter hvert legger ut noen bilder i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Heisan lit off topic, men jeg er faktisk en av få som har sykla på dekket til en ULA -klasse hehe! var stasjonert på Olavs Vern i Tromsø på MTB(KNM RAVN) 95-96,nå spiker desverre.. Glad jeg valgte MTB i steden for Ubåt. fikk sett mange fine plasser i hele norges land og lærte utrolig mye om navigering, og hvordan føre båt og godt sjømanskap!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei

Stilig tråd!! Var selv i marinen men ikkje på u-båt.

Lurer på følgende, er det sant da disse går styggfort i neddykket tilstand? rundt 30-35kn eller noe sånt??

Er det tilfelle at det ikkje sa svært skjelden skjedde kolisjoner med moder jord??

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Lurer på følgende, er det sant da disse går styggfort i neddykket tilstand? rundt 30-35kn eller noe sånt??

Er det tilfelle at det ikkje sa svært skjelden skjedde kolisjoner med moder jord??

Var selv utskrevet gnist på S305 på midten av 80 tallet, og husker tilbake med glede selv om hverdagen ikke alltid var rosenrød :nonod:

Kobben gikk langt fortere neddykket enn i overflate, men 30-35 tror jeg må ha vært den dagen tyngdekraften gikk horisontalt :giggle: Båtene gikk derimot svært stille, noe som i en angrepssituasjon hadde langt større betydning enn farten.

 

Moder jord ble besøkt til stadighet, har selv overnattet på bunnen av Bodø havn :yesnod: Men du tenker sikkert på utilsiktede bunntreff, og de var det få av selv om det skjedde.

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kobben, Ula og annet dieselelektrisk stopper på rundt 20 knop neddykket. For atomdrevne båter hvor man ikke trenger å tenke enøk er 30 knop ikke uvanlig, og den gamle sovjetiske alfaklassen klarte over 43 knop. I praksis er toppfart lite anvendelig, da man i høy fart skaper så mye støy selv at man lett blir oppdaget og i tillegg mister muligheten til å høre andre.

Link to post
Share on other sites

ubaat18juli2009a.jpg

Da blir det en rask gjennomgang av Springeren.

 

 

ubaat18juli2009b.jpg

Her i torpedorommet/ oppholdsrommet for de menige.

 

 

ubaat18juli2009c.jpg

Ikke den aller største vasken - men den gjorde vel jobben.

 

 

ubaat18juli2009d.jpg

Trolig våpenskap/safen i offisersmessa. Trolig fast seng til kokk og kaptein til høyre for skapet?

 

 

ubaat18juli2009e.jpg

Pentry - ikke all verdens plass for kokken.

 

 

ubaat18juli2009f.jpg

En koffert til hver mann?

 

 

ubaat18juli2009g.jpg

Kontroll fremdrift?

 

 

ubaat18juli2009h.jpg

Kontroll høydetrim?

 

 

ubaat18juli2009i.jpg

Manuell kontroll av ballasttanker?

 

 

ubaat18juli2009j.jpg

Lite verksted BB side i maskinrommet.

 

 

ubaat18juli2009k.jpg

BB dieselmaskin.

 

 

ubaat18juli2009l.jpg

Endel kontrollmålinger for SB dieselmaskin.

 

 

ubaat18juli2009m.jpg

Nødror akterut.

 

 

ubaat18juli2009n.jpg

Et orangefarget rør går langs hele ubåten. Er det for tilkobling av trykkluft?

 

 

ubaat18juli2009o.jpg

Kontroll av varme til BB dieselmotor.

 

 

ubaat18juli2009p.jpg

Trolig kontroll av kommunikasjon fra hovedsentralen.

 

 

ubaat18juli2009q.jpg

En av gyroene.

 

 

ubaat18juli2009r.jpg

Dette er vel hjertet for fortroll av torpedoene.

 

 

ubaat18juli2009s.jpg

Mer av torpedokontrollene.

 

 

ubaat18juli2009t.jpg

Offisersmessa.

 

 

ubaat18juli2009u.jpg

Mannskapsmessa forut.

 

 

ubaat18juli2009v.jpg

Litt opplysning om batteriene ombord.

 

 

ubaat18juli2009w.jpg

Aktre del av U-båten.

Den blir vel inspisert et par ganger til i løpet av oppholdet her i Aalborg.

Link to post
Share on other sites

Igjenn flotte bilde roaldbj

 

Ser ut som her er eindel forandringar fra då Kobbenklassn var ny. Mellom anna så hadde vi ikkje ein heil koffert til dei private eigendelene våre. Vi hadde eit lite skap oppunder dekk på "mannskapsbanjer".

Det var to mann som hadde fast køy (egen køy) Det var sjefen og kokken . Sjefen hadde sin på sjefslugaren og kokken sin på mannskapsbanjer oppunder dekk over spiseborda. Den var slik meinar eg att den ble løfte oppunder dekk når den ikkje var i bruk.

 

Eit bilde er merket med " nødror akterut" Ein slik anretning kan eg ikkje huske vi hadde. Men rattet er lik det som vi for åpning/stenging av avlufting av hovedballasttankene. Eg meinar å huske att vi hadde ein h. ballasttk. akterut, tank 3. Kor rattet var plassert husker eg ikkje berre att det var i maskinsrom området.

 

Bilde under som blir kalt "...eit orange rør................." ser ut som det er eindel av BIBS systemet vi hadde. Kva bokstavne står for huske eg ikkje.

Dette BIBS systemer gjekk frå masinrommet til torpedorom og var tilkoblet surstoffeflaskene vi hadde og vi kunne koble oss på.Vi brukte eit munnstykke lik det som froskemennene bruker, med ein slangestuss på eit par meter . Det ble brukt dersom det oppsto ein nødsituasjon, fekk gass i båten. Det kunne væra knalgass frå batteria eller vi måtte utligne trykket i båten (slik det blei likt sjøtrykket på utsiden), med luft frå lufthøyytrykksflasken (p.g.a. det oppsto ein situasjon der dette var siste utveg) , for så og evakuere båten gjennom forre luke.

Oppunder dekk ved fore luke låg det ein trunk av seilduk som vi kunne senke ned, og evakuere gjennom etter å ha åpnet luka. Denne evakueringa meinte dei skulle gå bra frå dybder opptil 100m dersom det låg eit fartøy på overfaten med trykkammer som kunne ta imot oss.

 

Slapp heldigvis å væra med på det. Har kunn fri oppstigning frå tanken på dykkerskulen på Haakonsvern, og den meiner eg var på eit par og tjuve meter.

 

Eit av bilda er nevnt som våpenskap. I mi tid hadde vi 2 "Tommygunner" Disse var plassert utenfor offisermessa. I tillegg hadde befalet pistoler.

 

 

 

Her kunne vert meir å nevnt frå en artig tid som eg ikkje kunne tenkt meg å væra foruten, men det for væra nok for denne gangen.

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det onrange røret er vel BIBS( bildt in breathing system), ved gass eller det at båten blir fylt med vann så kopler man seg til disse uttakene. Når jeg ser på de bildene som er lagt ut av Springeren så kan ikke det være en kobben klasse, kobben hadde en hoved el-motor, denne ser ut til å ha to. Hvis jeg ikke husker helt feil så var kobben utsryt med Tyske MTU motorer, Springeren har B&W i fra København.Se også bilder i innlegg 2.

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette er opplysende lesing for de som ikke har tjenestegjort ombord i en Ubåt (hentet fra http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/MMU_Utstein/):

 

Tidligere dykkelege orlkapt(sanitet) Jon Sebelien skrev en gang i 50 årene en artikkel Ubåttjeneste sett fra et medisinsk synspunkt, her er en av hans konklusjoner:

 

Mange tror at ubåtvåpenet bare ønsker å ”skumme fløten” av rekruttskolene, men dette er helt feilaktig. Mange ytterst dyktige,- ofte nettopp de mest intelligente typene er – beklagelig nok- absolutt uegnet for ubåttjeneste. Dette skyldes at de ofte ikke er så psykisk robuste, men tenker mer – og gjerne litt for mye – over tingene og lett får unødige skrupler.

 

Den ideelle ubåtmann er først og fremst en rolig kar, uten problemer og komplekser. Han er stø og pålitelig, han er kvikk i oppfattelsen og har en middels god intelligens, og sist men ikke minst, han har en, om jeg må si, sosial innstilling overfor kammeratene ombord, overfor våpenet og militære i alminnelighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...