Sigurd Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Gullvingen var opprinnelig forgyldt "reint" massiv sølv. Den ble etterhvert så dyr at den ble erstatta av gullfarga ett eller annet metall. Vi oppdaga at klesutsalget i Horten fortsatt i 80-åra satt på en god del av den opprinnelige i sølv til gibortpris, og noen av oss sikra oss resten på et blunk. Disse stakk seg litt ut ved at vi pussa av gullet og gikk med skinnende sølvving istedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 I forbindelse med at UVB-våpnet fyller 100 år, arrangerer offisersklubben Periskopet jubileumsfest for tidligere ubåt-personell (befal og menige). Festen arrangeres i Bergen (Arenum) den 23. mai 2009. Opplysninger / påmelding: www.periskopet.no. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
April Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Her er vel en sak dere drar kjensel på? Sitér dette innlegget Medlem i Solviken Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Er dette noe som hører hjemme på en ubåt, siden den har havnet i denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pinnebåt Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Jeg var ombord i KNM Kobben. Artig å lese denne tråden og mimre om en rett og slett fantastisk tjeneste. Kjenner meg godt igjen på bildene. I taket utenfor maskinsromskottet hadde vi "Lykkehjulet" som er nevn i tråden som den manuelle måten å stenge eksosventilen på. Dette store rattet måtte det 2 mann på for å lukke raskt nok, og siden det var Lykkehjul ble det pyntet med tauverk og fletting mm. Dere som har vært ombord husker sikkert bilgepartyene Det var altså et party som ble holdt UNDER dørkplatene i sentralen ved snorkelen. Det var en innbyrdes konkurranse mellom ubåtene om hvem som fikk TRYKKET ned flest folk under der. Det var så vidt det gikk å komme seg ned luken og det var armer og bein i alle retninger mellom rør og konstruksjoner, delvis opp-ned. Det måtte serveres mat og drikke nede i bilgen før det var godkjent Det ble gjort ved at de på oversiden strakk seg ned og helte øl inn i munnen på oss og etterpå matet oss med snitter, selv kunne vi ikke rikke en lem. KNM Kobben hadde rekord i -85 tror jeg, med 9 mann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mart69 Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 April. Det er gyroen til en T-1 torpedo. Hvis ikke jeg tar feil så er den tysk produsert, som Norge overtok etter krigen som krigsbytte. Ble vel ikke tatt ut av drift før på 90 tallet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
April Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 April. Det er gyroen til en T-1 torpedo. Hvis ikke jeg tar feil så er den tysk produsert, som Norge overtok etter krigen som krigsbytte. Ble vel ikke tatt ut av drift før på 90 tallet Stemmer det. Sitér dette innlegget Medlem i Solviken Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Som det sikkert har kommet frem i noen av mine innlegg i denne tråden, så er jeg fasinert av ubåtr. Nå om dagene leser jeg "The Submarine Book" skrevet av Chuck Lawliss - imponerende bok. Jeg har også en rekke andre bøker om ubåter - desverre er vel alle engelskspråklige. Bjørn Erik Strønen ved Marinemuseet i Horten fortalte om norsk historisk bok er under utarbeidelse i forbindelse med ubåtjubileet. Kjenner noen til hvor dette manuset er i prosessen? Gleder meg i alle fall til å lese om norsk ubåt-historie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Hilde Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Fin tråd med mange fine bilder. Det var overraskende (og gledelig) at det var så mang U-båtfolk her inne. Tenestegjorde på KNM Utsira og KNM Kunna i 74 som 2.trikker. April. Det er gyroen til en T-1 torpedo. Mener å huske at T-1 gikk på komprimert luft, men hva drev gyroen. var det også trykkluft? Vingene i bronse og gull er et tegn på kunnskap og tjenestetid. Kikket litt i "roteskrinet" der var bronsevingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
April Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Stemmer det, gyroen til T1 ble drevet av høytrykkluft. Ca 3/4 av lengden på T1 torpedoen er jo en luftbeholder. Sitér dette innlegget Medlem i Solviken Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Her er to bilder med KNM Svenner, tatt i Brønnøysund på midten av 80-tallet! Kanskje er det noen som kjenner seg igjen?? Skipssjef var J.O.Gade og er ikke med i bildet! Her fra en litt annen vinkel! (Fotograf er undertegnede) KNM Svenner var eneste ubåten med 2 periskoper og var derfor også dedikert for sjefsopplæring! I min tjenestetid så var båten operativ nærsagt hele tiden med bl.a. opplæring av danske ubåt kapteiner, PR-tokter, og nato øvelser! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mart69 Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 "Mener å huske at T-1 gikk på komprimert luft, men hva drev gyroen. var det også trykkluft?" Den gikk vel på parafin og brukte trykkluft for å holde forbrenningen i gang. Brukte og trykkluft til rorkontroll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Flotte bilder. Er det noen som vet om det flotte heftet utarbeidet av Bjørn Erik Strønen "Kobbenklassen undervannsbåt 1964 - 2002" fra desember 2005 er tilgjerngelig på internett/pdf-fil? Dersom den ikke er tilgjengelig som pdf-fil kan kanskje noen som har seilt sammen med ham argumentere for at det er lurt å gjøre den tilgjengelig for flere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Jeg har i dag tatt en av de årlige inspeksjonene av u-båten Springeren som ligger ved marinemuseet i Aalborg. U-båten var vel i sin tid norsk, se http://no.wikipedia.org/wiki/Kobben-klassen og http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/MMU_Utstein/. I den siste lenken fremgår det at KNM Kya, S317 ble solgt til Danmark i 1991 hvor den fikk navnet Springeren. Siden Springeren engang var norsk må det vel være greit at jeg etter hvert legger ut noen bilder i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Heisan lit off topic, men jeg er faktisk en av få som har sykla på dekket til en ULA -klasse hehe! var stasjonert på Olavs Vern i Tromsø på MTB(KNM RAVN) 95-96,nå spiker desverre.. Glad jeg valgte MTB i steden for Ubåt. fikk sett mange fine plasser i hele norges land og lærte utrolig mye om navigering, og hvordan føre båt og godt sjømanskap! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
vannoverallt Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Siden Springeren engang var norsk må det vel være greit at jeg etter hvert legger ut noen bilder i denne tråden. Kjør på med bilder, alltid greit og mimre litt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Hei Stilig tråd!! Var selv i marinen men ikkje på u-båt. Lurer på følgende, er det sant da disse går styggfort i neddykket tilstand? rundt 30-35kn eller noe sånt?? Er det tilfelle at det ikkje sa svært skjelden skjedde kolisjoner med moder jord?? Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 (redigert) Lurer på følgende, er det sant da disse går styggfort i neddykket tilstand? rundt 30-35kn eller noe sånt??Er det tilfelle at det ikkje sa svært skjelden skjedde kolisjoner med moder jord?? Var selv utskrevet gnist på S305 på midten av 80 tallet, og husker tilbake med glede selv om hverdagen ikke alltid var rosenrød Kobben gikk langt fortere neddykket enn i overflate, men 30-35 tror jeg må ha vært den dagen tyngdekraften gikk horisontalt Båtene gikk derimot svært stille, noe som i en angrepssituasjon hadde langt større betydning enn farten. Moder jord ble besøkt til stadighet, har selv overnattet på bunnen av Bodø havn Men du tenker sikkert på utilsiktede bunntreff, og de var det få av selv om det skjedde. Redigert 18.Juli.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Kobben, Ula og annet dieselelektrisk stopper på rundt 20 knop neddykket. For atomdrevne båter hvor man ikke trenger å tenke enøk er 30 knop ikke uvanlig, og den gamle sovjetiske alfaklassen klarte over 43 knop. I praksis er toppfart lite anvendelig, da man i høy fart skaper så mye støy selv at man lett blir oppdaget og i tillegg mister muligheten til å høre andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Da blir det en rask gjennomgang av Springeren. Her i torpedorommet/ oppholdsrommet for de menige. Ikke den aller største vasken - men den gjorde vel jobben. Trolig våpenskap/safen i offisersmessa. Trolig fast seng til kokk og kaptein til høyre for skapet? Pentry - ikke all verdens plass for kokken. En koffert til hver mann? Kontroll fremdrift? Kontroll høydetrim? Manuell kontroll av ballasttanker? Lite verksted BB side i maskinrommet. BB dieselmaskin. Endel kontrollmålinger for SB dieselmaskin. Nødror akterut. Et orangefarget rør går langs hele ubåten. Er det for tilkobling av trykkluft? Kontroll av varme til BB dieselmotor. Trolig kontroll av kommunikasjon fra hovedsentralen. En av gyroene. Dette er vel hjertet for fortroll av torpedoene. Mer av torpedokontrollene. Offisersmessa. Mannskapsmessa forut. Litt opplysning om batteriene ombord. Aktre del av U-båten. Den blir vel inspisert et par ganger til i løpet av oppholdet her i Aalborg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Igjenn flotte bilde roaldbj Ser ut som her er eindel forandringar fra då Kobbenklassn var ny. Mellom anna så hadde vi ikkje ein heil koffert til dei private eigendelene våre. Vi hadde eit lite skap oppunder dekk på "mannskapsbanjer". Det var to mann som hadde fast køy (egen køy) Det var sjefen og kokken . Sjefen hadde sin på sjefslugaren og kokken sin på mannskapsbanjer oppunder dekk over spiseborda. Den var slik meinar eg att den ble løfte oppunder dekk når den ikkje var i bruk. Eit bilde er merket med " nødror akterut" Ein slik anretning kan eg ikkje huske vi hadde. Men rattet er lik det som vi for åpning/stenging av avlufting av hovedballasttankene. Eg meinar å huske att vi hadde ein h. ballasttk. akterut, tank 3. Kor rattet var plassert husker eg ikkje berre att det var i maskinsrom området. Bilde under som blir kalt "...eit orange rør................." ser ut som det er eindel av BIBS systemet vi hadde. Kva bokstavne står for huske eg ikkje. Dette BIBS systemer gjekk frå masinrommet til torpedorom og var tilkoblet surstoffeflaskene vi hadde og vi kunne koble oss på.Vi brukte eit munnstykke lik det som froskemennene bruker, med ein slangestuss på eit par meter . Det ble brukt dersom det oppsto ein nødsituasjon, fekk gass i båten. Det kunne væra knalgass frå batteria eller vi måtte utligne trykket i båten (slik det blei likt sjøtrykket på utsiden), med luft frå lufthøyytrykksflasken (p.g.a. det oppsto ein situasjon der dette var siste utveg) , for så og evakuere båten gjennom forre luke. Oppunder dekk ved fore luke låg det ein trunk av seilduk som vi kunne senke ned, og evakuere gjennom etter å ha åpnet luka. Denne evakueringa meinte dei skulle gå bra frå dybder opptil 100m dersom det låg eit fartøy på overfaten med trykkammer som kunne ta imot oss. Slapp heldigvis å væra med på det. Har kunn fri oppstigning frå tanken på dykkerskulen på Haakonsvern, og den meiner eg var på eit par og tjuve meter. Eit av bilda er nevnt som våpenskap. I mi tid hadde vi 2 "Tommygunner" Disse var plassert utenfor offisermessa. I tillegg hadde befalet pistoler. Her kunne vert meir å nevnt frå en artig tid som eg ikkje kunne tenkt meg å væra foruten, men det for væra nok for denne gangen. Redigert 19.Juli.2009 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg tar gjerne noen bilder på oppfordring - om jeg får det til. Jeg drar innom museet og ubåten et par ganger til uka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Det onrange røret er vel BIBS( bildt in breathing system), ved gass eller det at båten blir fylt med vann så kopler man seg til disse uttakene. Når jeg ser på de bildene som er lagt ut av Springeren så kan ikke det være en kobben klasse, kobben hadde en hoved el-motor, denne ser ut til å ha to. Hvis jeg ikke husker helt feil så var kobben utsryt med Tyske MTU motorer, Springeren har B&W i fra København.Se også bilder i innlegg 2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg har hentet denne oversikten fra http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/MMU_Utstein/. Det er ifølge denne KNM Kya som senere ble Springeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Kanskje dette er opplysende lesing for de som ikke har tjenestegjort ombord i en Ubåt (hentet fra http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/MMU_Utstein/): Tidligere dykkelege orlkapt(sanitet) Jon Sebelien skrev en gang i 50 årene en artikkel Ubåttjeneste sett fra et medisinsk synspunkt, her er en av hans konklusjoner: Mange tror at ubåtvåpenet bare ønsker å ”skumme fløten” av rekruttskolene, men dette er helt feilaktig. Mange ytterst dyktige,- ofte nettopp de mest intelligente typene er – beklagelig nok- absolutt uegnet for ubåttjeneste. Dette skyldes at de ofte ikke er så psykisk robuste, men tenker mer – og gjerne litt for mye – over tingene og lett får unødige skrupler. Den ideelle ubåtmann er først og fremst en rolig kar, uten problemer og komplekser. Han er stø og pålitelig, han er kvikk i oppfattelsen og har en middels god intelligens, og sist men ikke minst, han har en, om jeg må si, sosial innstilling overfor kammeratene ombord, overfor våpenet og militære i alminnelighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.