Jump to content

U-båter i Den Norske Marinen og de som tjenestegjorde der.


VannTro

Recommended Posts

..........

XXI var en kraftig forbedring fra VIIc ..........

 

 

Absolutt!   Type 7C var et "overflatefartøy" som kunne dykke, mens type 21 var utviklingen videre til et undervansfartøy som også kunne operere på overflaten. Mener bestemt å ha lest at Dønitz ble "nedstemt" da han ville ha i gang 21-programmet tidligere. Godt var kanskje det da jeg tror den båten kunne forårsaket adskillig mer krøll på avslutningen av krigen.

Link to post
Share on other sites

Interessant. Ble denne XXI hugget opp eller finnes den fortsatt i Sverige?

 

 

den blev hogget opp

 

på Wiki står

Bärgningen

Redan under maj månad 1945 bärgade marinens dykare en stor del av torpederna, hemlig materiel och dokument. Bärgning av själva ubåten påbörjades i maj 1946. Man sökte lyfta denna genom att täta läckorna och blåsa in tryckluft i båten. Efter flera misslyckade försök fick man upp ubåten till ytan den 6 augusti och därefter togs den in i Götaverkens flytdocka. Där kantrade ubåten, varvid en del smärre skador uppstod.

Parallellt med detta pågick förhandlingar med de allierades myndigheter om att få behålla ubåten. Dessa krävde dock att ubåten skulle skrotas. Så skedde också, varunder Marinförvaltningens specialister fick tillfälle att studera och dokumentera konstruktionen. Ubåtens snorkelanläggning togs om hand och monterades på prov på den svenska ubåten HMS Draken och sedan på U 9.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Sigurd skrev On 5.12.2009 at 0.01:

 

Ble ikke det meste av den jobben utført av gutta på på pussestua på Haakonsvern eller de menige landbaserte elektrikerne på Ramfjordnes inn for Tromsø ????

 

pinnebåt skrev On 25.2.2009 at 19.35:

Jeg var ombord i KNM Kobben. Artig å lese denne tråden og mimre om en rett og slett fantastisk tjeneste.

Kjenner meg godt igjen på bildene. I taket utenfor maskinsromskottet hadde vi "Lykkehjulet" som er nevn i tråden som den manuelle måten å stenge

eksosventilen på. Dette store rattet måtte det 2 mann på for å lukke raskt nok, og siden det var Lykkehjul ble det pyntet med tauverk og fletting mm.

 

Dere som har vært ombord husker sikkert bilgepartyene :lol: Det var altså et party som ble holdt UNDER dørkplatene i sentralen ved snorkelen. Det var en innbyrdes konkurranse mellom ubåtene om hvem som fikk TRYKKET ned flest folk under der. Det var så vidt det gikk å komme seg ned luken og det var armer og bein i alle retninger mellom rør og konstruksjoner, delvis opp-ned. Det måtte serveres mat og drikke nede i bilgen før det var godkjent :lol:

Det ble gjort ved at de på oversiden strakk seg ned og helte øl inn i munnen på oss og etterpå matet oss med snitter, selv kunne vi ikke rikke en lem.

KNM Kobben hadde rekord i -85 tror jeg, med 9 mann :cheers_wine:

 

Link to post
Share on other sites

roaldbj skrev On 18.7.2009 at 14.15:

Jeg har i dag tatt en av de årlige inspeksjonene av u-båten Springeren som ligger ved marinemuseet i Aalborg.

U-båten var vel i sin tid norsk, se http://no.wikipedia.org/wiki/Kobben-klassen og http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/MMU_Utstein/.

I den siste lenken fremgår det at KNM Kya, S317 ble solgt til Danmark i 1991 hvor den fikk navnet Springeren.

Siden Springeren engang var norsk må det vel være greit at jeg etter hvert legger ut noen bilder i denne tråden.

Det finnes to forskjellige Springeren ubåter i DK. Den ex-norske KNM Kya ligger på Langelandsfortet. http://www.langelandsfortet.dk/

Den "heldanske" var av Delfinen klassen. http://springeren-maritimt.dk/udstillingen/ubaaden-springeren 

Link to post
Share on other sites

 

Sitat
   pinnebåt skrev On 25.2.2009 at 19.35: 

Jeg var ombord i KNM Kobben. Artig å lese denne tråden og mimre om en rett og slett fantastisk tjeneste.

Kjenner meg godt igjen på bildene. I taket utenfor maskinsromskottet hadde vi "Lykkehjulet" som er nevn i tråden som den manuelle måten å stenge

eksosventilen på. Dette store rattet måtte det 2 mann på for å lukke raskt nok, og siden det var Lykkehjul ble det pyntet med tauverk og fletting mm.

 

Dere som har vært ombord husker sikkert bilgepartyene :lol: Det var altså et party som ble holdt UNDER dørkplatene i sentralen ved snorkelen. Det var en innbyrdes konkurranse mellom ubåtene om hvem som fikk TRYKKET ned flest folk under der. Det var så vidt det gikk å komme seg ned luken og det var armer og bein i alle retninger mellom rør og konstruksjoner, delvis opp-ned. Det måtte serveres mat og drikke nede i bilgen før det var godkjent :lol:

Det ble gjort ved at de på oversiden strakk seg ned og helte øl inn i munnen på oss og etterpå matet oss med snitter, selv kunne vi ikke rikke en lem.

KNM Kobben hadde rekord i -85 tror jeg, med 9 mann :cheers_wine:

 

En har ikke sett trang ubåt før en har vært i denne russiske:http://www.u-461.de/www.u-461.de/Start_files/U-BOOT~1.mp3

Er ikke råd å stå oppreist uten å skalle i nør og annet tjafs om en har normal norsk høyde. http://www.warmuseums.nl/gal/129gal.htm

Forøvrig er Peenemunde vel verdt et besøk: http://www.peenemuende.com

 

Link to post
Share on other sites

vannoverallt skrev On 24.8.2008 at 23.37:

Kult, jeg tjenestegjorde som menig, og senere befal, maskinist på flere av kobben klasse båtene. Kobben, utstein, utvær blant annet. Som mening var det trangt, vi var bare 20 på lengre tokt. Velidig ofte 18. Stort sett bestod tilværelsen i uketurer med ny havn nytt hotell hver helg. Hva vi gjorde på disse uketurene, varierte, lengre tokst var tre uker i barentshavet stort sett.

 

Utstein tok vi foresten ut fra opplag, og gikk til JMC Joint Maritime Service øvelse, med Eidinbourgh som utganspunkt, det rustet blant annet hull i 6 ventil kassen, som styrte vann inn og ut, fra blant annet fire trimtanker under sentralen. Trykklufsystemet lekte som bare pokker, og vi skrudde i dagesvis. Chifen fikk kapteien til og skrive under i maskindagboken, at han kjente til alle feil og mangler.

 

Lykkelige dager, da man var yngre, lønnet av staten og bodde på hotel når vi ikke seilte. Midt på 80 tallet, så fremdeles kald krig og romslige seilingsbudsjett.

 

Bak styrbord diesel, eller på styrbord side av styrbord diesel, var det trangt som pokker, fikk krampe i ene leggen bak der en gang, og brukte en time med banning før jeg kom meg ut igjen.

 

Mener jeg skrev en mer eller mindre realistisk "bok" om min tid på ubåt, men hvor den befinner seg nå, aner jeg ikke.

Den turen var jeg med på som (utlånt) NK. Det var irret hull i rørene til 8-ventil kassa pga lenge stilleliggende før vi dro på JMC. Pga lekkasjene måtte vi dykke opp og gå til Rosyth.

Jeg var den som fikk sjefen til å fortelle/informere hele besetningen om hva som var problemene og hva som kunne gjøres mht reservemetoder, inkl å bruke lensepumpe og å lense med dieselene når vi gikk i overflaten. 

 

Link to post
Share on other sites

mateco skrev On 25.8.2008 at 0.18:

En artig tråd!!!

Viste ikke at det var så mange ex-ubåt folk her inne på forumet!

Jeg hadde den ære av å tjenestegjøre på KNM Svenner i sin tid (En mannsalder tilbake) :flag:

Hadde 15 mnd operativ tjeneste som utskreven ledig menig og fungerte som 3 maskinist.

En veldig spennende og lærerik tid.

 

KNMSvenner var den eneste u-båten som hadde to periskop og var derfor dedikert for opplæring av nye skipssjefer. Det var derfor høye krav til resten av besetningen også. (Evt. feil burde ligge hos skipssjefs kanditaten). Vi hadde flere danske potensielle sjefs kandidater. Det som forundret meg som menig var at alle disse hadde status under laveste menig.

De måtte finne sine egne soveplasser. Flere tydde til luftmadrasser mellom torpedorørene, andre hadde medbrakte hengekøyer som de hang opp oppunder dekk.

Kokken og Skipssjefen var de eneste som hadde egne faste køyer. Ikke at jeg misunte kokken! Han lå nemlig i en oppslått køy bare 15 cm oppunder lysrørene. :lol:

 

Ja den tiden var jammen en tid da man kunne samle mange gode minner!

 

Men etter hva jeg forstår så ble vel alle de gamle Kobben-båtene solgt til Polen for en symbolsk sum, eller tar jeg feil?

 

mvh :flag:

Mateco

Sjefskandidatene ble behandlet på denne måten av psykologiske grunner, fordi de skulle ta vare på sine folk når de ble sjefer men også for at de skulle bli trøtte slik at man så hva de var gjort av. Jeg har selv sovet i hengekøye mellom torpedorørene og på dørken i radio samt ved MSI benken. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...