Jump to content

propellaksel høyde/ kjøling


Lasse_N

Recommended Posts

Har en Nordkapp Tintorera 610 (speedbåt), med Yamaha 200hk langstammet orginal motor.

Noen som vet hvor lavt/høyt jeg må ha akslingssenter i forhold til kjølen på båten?

Mest redd for å ikke få nok kjølevann.

Nå står kjølevannsinntaket på undervannshuset  omtrent midt i, forhold til kjølen.

Planen er å kjøpe meg Kleever propell.

 

 

Mvh. Lasse

Link to post
Share on other sites

Velkommen! Usikker på hva du mener med "kjølen", i den hastighet du vil oppnå er det neppe gunstig med noe kjøl foran propellen. Normalt utgangspunkt er at kavitasjonsplaten står parallelt og i plan med bunnen av båten. (Legg evnt. en list langs bunnen og se hvor den treffer plata) Eksakt posisjon kan man kun finne ved prøvekjøring. Motoren bør stå så høyt som mulig uten at den kaviterer for lett. Kjøling tror jeg neppe du trenger å tenke på, propellen vil kavitere lenge før dette blir noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hei!

-

Har du mulighet for å komme med noen bilder?

-

På vanlige båter er den beste innstallasjonen at kavitsjonsplaten på motoren står i lik høyde med bunnen. Dette avhenger også hvor langt ut fra båten motoren står. Altså hvis du har brakett eller powerlift/motorheis, så kan motoren stå høyere, og dermed er mindre nede i vannet, noe som igjen betyr mindre motstand. Nå vet jeg ikke om du har powerlift, men vil bare nevne at faren med dette at det er lett for å heise motoren for høyt under kjøring. Da risikerer du å brenne motoren.

-

Din båt har veldig dyp bunn, vil tippe 24 eller 26 grader V, noe som gjør at motoren kan monteres høyere en på andre tradisjonelle flatbunnete båter.

-

På min båt står kavitasjonsplaten ganske mye over bunnen. Har ikke målt, men vil tippe en 8-10 cm, og dette går greit, passer perfekt på min båt. Dessuten står motoren helt nede på hekken. Hekken er veldig høy, for den er beregnet for innstallasjoner med overflatepropell.

Nå er ikke jeg sikker på hvor høyt motoren din står. Har du mulighet for å måle dette og komme med tilbakemelding? Motoren bør kunne stå like høyt som min, men er som sagt ikke sikker på hvor høyt den står, så kan ikke komme med noe garanti for hvor høyt din motor skal stå.

-

Hvis du mener med kjølen at dette er nederste delen av bunnen på båten din, altså i midten, og kjølevannsinntaket ligger på linje med det, så tror jeg motoren din er montert høyt nok. Men vil ikke si dette sikkert. Du må måle hvor kavitasjonsplaten på motoren ligger i forhold til bunnen. Hvis du fikk båten med motor, og forrige eier har brukt samme innstalasjon, så burde vel det være OK?

-

Alt ovenforstående gjelder IKKE hvis du skal kjøre med overflatepropell, som du har tenkt å kjøpe deg.

-

Cleaver propell krever veldig høye innstalasjoner, og i de aller fleste tilfeller må du bruke water pickup. Waterpickup er et vanninntak som er montert i hekken på båten og koblet til kjølesystemet til motoren. Slike propeller er beregnet for bruk med powerlift og waterpickup.

-

Har selv prøvd en Chopper 26" overflatepropell, men min motor stod altfor lavt til denne propellen, selv om den står mye høyere enn vanlige innstalasjoner.

-

Chopper og Cleaver og andre propeller i den kategorien er beregnet for løp og med en eller to mann i båten. Dette er grunnen til at jeg ikke kjører med de. Hvis du kjører med en Cleaver propell, og tar en ekstra person i båten mister du MANGE knop.

-

Jeg kjører med Laser stålpropell. Da går båten bra på toppfart, kanskje en 4-5 knop senere enn med overflatepropell, men til gjengjeld taper jeg nesten ingenting på å ha folk oppi.

-

Vil anbefale bruk av en vanlig god stålpropell, men mindre du vil båten skal yte mest mulig med kun deg oppi.

-

Er umulig å si sikkert om motoren din står for høyt hvis ikke jeg vet hvor mye cm over bunnen den står, men hadde som sagt vært fint om du kunne kommet med tilbakemelding om dette. Mest sannsynlig står motoren riktig montert, alt avhengig av hvilken propell som er brukt.

 

 

Mulig informasjonen ovenfor er noe utydelig og rotete, men hvis det er noe du lurer på så må du bare spørre.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, mener bunnen av båten.

Noen bilder har jeg desverre ikke.

Vi blir normalt 2-3 ombord, hovedsaklig 2.

Er ikke helt opptatt av maxfart, men, men :)

Jeg har målt avstanden fra bunnen av båten, og opp til kavitasjonsplata, og det er ca 13 cm.

Jeg har mulighet til å slippe motoren ned ca 4 cm til.

Hvis jeg ligger under båten å sikter, ser jeg omtrent midt på undervannshusets vanninntak.

Jeg har ikke heis, og denne motoren har aldri sittet på denne båten før.

Husker ikke avstanden fra bunn av båten, og opp akterspeilet, men tipper det er ca 65 cm.

Hadde tenkt å bruke det orginale undervannshuset, om det er mulig da..........

Båten er en Tintorera, med Dala peta underdel, og har vært brukt i Offshore B3 klassen.

 

Mvh. Lasse N.

Link to post
Share on other sites

Ok.

 

Hvilket undervannshus er det som står på? Nosecone?

 

Skal du kjøre med overflate må du ha den så høyt montert og vel så det.  Men jeg tror ikke det er nødvendig å senke den uansett. Ville bare latt den stå som den er, og prøvd, for jeg tror det går helt fint. Det er jo veldig mye arbeid å montere motoren lavere.

 

Kan finne ut i løpet av noen dager hvor mye over bunnen min motor står montert, jeg har orginalt undervannshus.

 

Enten du er opptatt av toppfart eller ikke, så kommer din båt til å gå VELDIG fort med riktig propell. Og det er vanskelig og kjøre den båten på toppfart, ihvertfall hvis du skal kjøre overflate.

 

Men uansett hva du gjør så ville jeg ikke brukt overfaltepropell. Det er upraktisk på mange måter. For eksempel nå som jeg har vanlig Laser stålpropell, kan jeg cruise i 30 knop på 2800-3000 omdr, og bruke minimalt med bensin, men med overflatepropell spinner bare propellen i vannet på det turtallet. Yamaha motorene er overraskende bensingjerrig på marsjfart.

 

Overflatepropell:

 

Ulemper:

- Du bør ha powerlift/motorheis og waterpickup eller nosecone undervannshus.

- Du taper mye fart på å ha folk i båten.

- Det tar lang tid å komme på plan.

- Det er vanskelig å holde marsjfart.

- Bensinforbruket øker.

 

Fordeler:

- Båten går FORT på toppfart, det vil den goså gjøre med en god stålpropell.

- Overflate spruten står MANGE meter bak båten.  :cool:

 

 

Stårpropell:

 

Ulemper:

- Toppfarten blir litt lavere enn med overflatepropell.

 

Fordeler:

- Det blir mye mer økonomisk, og marsjfart kan holdes.

- Du taper lite på å være flere i båten.

- Båten kommer fort på plan.

- Mindre bensinforbruk.

 

 

 

Og hva skal du med de få ekstra knopene når det er så mange ulemper? Du kommer jo til å kjøre fra det meste uansett.  :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

hei er tintiorera eier sjøl er helt ny på dette forumet så vet ikke om du har fått svar på det du trenger. enkleste svare eg kan gi deg vis du skal ha clever prop er sitte akslingen i flukt med bunnen men problemet for deg då er kjøling. enkleste løsnigen er water pic-up monteres på akterspeilet og slange inn på en kobling på undrevanshuset.

det som er veldig greit vis d skal ha en sånn prop er å ha en hyd.lift kan vere litt knotete å få båten på plan med en sånn prop i den høyden,

 

mvh andre

www.tintoreraclub.tk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...